Bitten en sperriem zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met bit en sperriem?

Ja, ik rijd met allebei.
78 (47%)
Nee, ik rijd alleen met bit.
35 (21%)
Nee, ik rijd bitloos. Ik vind bitten/sperriemen zielig.
8 (4%)
Nee, ik rijd bitloos. Dat werkt beter voor mijn paard.
9 (5%)
Dat verschilt.
30 (18%)
Ik rijd met een mexicaanse neusriem.
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 163

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:32

Ik heb dat verschilt op wedstrijd met mennen rij ik wel met een ongebrokentrens bit maar geen neusriem dus ook geen sperriem, dan onze lusitano deze rij ik bitloos buiten dus ook geen sperriem,mijn vriendin rijd wel met combi neusriem.maar wij trekken bijde riemen niet aan paard kan rustig de mond open doen zou hij dit willen.

ik heb mensen gezien die met al hun kracht beide dicht doen en paarden met een deuk in de neus van steeds die riem zo enorm aantrekken met maar ook zonder sperriem.

ik ben niet tegen een bit als goed gebruikt word met een rustige en zachte hand,maar dat geld ook voor bitloos.
en neusriemen en sperriemen ben ik niet tegen of voor,wel ben ik voor normaal gebruik ik haat het als mensen paarden de mond bij elkaar snoeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:36

Jeika schreef:
ik heb helaas geen keus. ik rijd alleen op de manege. ikzelf vind sperriem niet fijn. de mond is helemaal dichtgesnoerd. het liefst zou ik dus bitloos rijden. maar ik heb geen keus :n

Geen keus? Je bent niet verplicht om te rijden?

Zoe_97

Re: Bitten en sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:40

Ik ben trouwens van mening dat de vriendelijkheid bande optomend afhankelijk is van de ruiter. Een bit dat normaal gebruikt word is niet zieliger dan een bitlooshoofdstel. Want de druk die anders op het bit komt komt bij een bitloos op het neusbeen (wat ik eerder zieliger vind zelfs). Dus op zich vind ik de onderzoeksvraag veel te vaag om een zinnig antwoord op te geven.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:57

Ik reed (paard is met pensioen) met bit en sperriem, neusriemen heb ik nooit strak gehad, eigenlijk alleen vast met dat het wel mooi om zijn neus ligt, sperriem daardoor eigelijk alleen voor de sier met miss dat het bid op zijn plaats blijft, maar dat kan ook alleen mijn idee zijn. Later toen hij last van zijn tanden kreeg ben ik bitloos gaan rijden met een neusgekruist hoofdstel.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:59

Ik rijd soms met bit en soms zonder........
Op de stal rijden we met bit maar bij mijn verzorgpony gebruik ik alleen het bit als we gaan springen want dat gebruik ik ook het zadel ( anders bitloos en zadelloos :D )

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:16

Je poll en het onderwerp komen niet helemaal overeen. Wil je weten of/met welke optoming gereden/gemend wordt, of wil je weten of het zielig is?

Ik denk dat er geen optoming is die per definitie vriendelijk of onvriendelijk is. Een goede ruiter kan met een strenge optoming heel vriendelijk rijden, een slechte trekt het paard naar de filistijnen met een halster.

SamblablaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:20

Ik rijdt met neusriem, bit en sperriem. Neusriem zit niet strak en de sperriem hangt er maar wat losjes bij. Ze kan der mond goed open doen als ze wilt. Wat ik niet vindt kunnen is als alles zo ontzettend strak getrokken wordt, zie ik bij ons op stal ook namelijk en dan maar klagen dat de paarden zo tegen stribbelen.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:29

Ik rij mijn paarden bitloos. Mijn haflinger blijvend, mijn Welsh word bitloos beleerd maar als hij later op een bitje beter loopt dan heb ik daar geen probleem mee. Een sperriem komt er bij mij echter niet aan, en als ik andere paarden rij haal ik m er ook af. De sperriem is een typisch voorbeeld van symptoom bestrijding en ik pak dingen liever bij de oorzaak aan. :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:29

sennaxpaddie schreef:
Heyy, voor school heb ik een opdracht gekregen.
Zouden jullie deze poll hieronder in kunnen vullen?
Het gaat over bitten en de sperriem.

Alvast bedankt ^^

xxx Sennaa

Wauw wat een wazige opdracht. Wat is je doel hier überhaupt mee gezien de vraag en poll compleet verschillend zijn? Heb je je überhaupt hierin verdiept?

En iedereen die dat filmpje promoot: zet even je oogkleppen af en bekijk eens goed wat er daadwerkelijk getoond wordt en of dit overeenkomstig is met de praktijk. ;)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:36

heidy_wilco schreef:
Captain schreef:
Ik rijd bitloos maar ook met een bit, ik wissel het af en toe eens af. Longeren met een bit, rijden meestal met een hackamore. Sperriem gebruik ik niet, inderdaad omdat die gebruikt wordt om de mond dicht te snoeren en ik wil graag dat mijn paard aan kan geven als ik teveel in zijn mond zit. :)

De mensen die de sperriem (en soms ook neusriem) gebruiken om de mond dicht te snoeren, zijn erg fout bezig. Daar is het niet voor. Ik geloof dat het bit door de sperriem gewoon wat stiller in de mond ligt (correct me if I'm wrong). Ik gebruik ook een sperriem, en die zit echt niet strak! Als mijn pony wil kan hij gewoon de mond open doen.

de sperriem is uitgevonden om de mond van het paard te ''sperren'' ofterwijl dicht houden zodat het er ''mooier'' uitziet. Maar ze zijn inderdaad verkeerd bezig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:37

In de tijd van oorlog ja (en bij ruiters die graag aan symptoombestrijding willen doen). Echter is het nu doorontwikkeld om het bit te stabiliseren wat paarden fijner kunnen vinden.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:39

magda_90 schreef:
In de tijd van oorlog ja. Nu om het bit te stabiliseren wat paarden fijner kunnen vinden.

kan misschien oorlog zijn maar dat is wel de reden die nu 80% als reden gebruikt wordt.. want als het paard zijn mond open doet ziet het er niet mooi uit, dat het bit stabieler ligt is een bijzaak

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:42

Ik heb 2 paardjes , de een rijd ik met een bit en zonder neusriem en de andere rijd ik met bit en een lage neusriem.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:44

[***] schreef:
Jeika schreef:
ik heb helaas geen keus. ik rijd alleen op de manege. ikzelf vind sperriem niet fijn. de mond is helemaal dichtgesnoerd. het liefst zou ik dus bitloos rijden. maar ik heb geen keus :n

Geen keus? Je bent niet verplicht om te rijden?

ik vind het hartstikke leuk hoor, maar ik bedoelde, zij hebben geen bitloze hoofdstellen, dus moet ik dan wel met een sperriem en bit rijden :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:44

magda_90 schreef:
In de tijd van oorlog ja (en bij ruiters die graag aan symptoombestrijding willen doen). Echter is het nu doorontwikkeld om het bit te stabiliseren wat paarden fijner kunnen vinden.

Kan je laten zien of uitleggen wat er dan aan veranderd is, wat die doorontwikkeling inhoud?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:53

magda_90 schreef:

Hoe stabiliseert een sperriem het bit dan?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:57

Captain schreef:
magda_90 schreef:

Hoe stabiliseert een sperriem het bit dan?

ze zeggen dat omdat de sperriem eronder ligt dat ie er voor zorgt dat het bit dus ''op zijn plek'' gehouden wordt en stil zou liggen, onzin vind ik, je kunt het bit nog steeds naar links of rechts trekken, het is niet dat het bit naar beneden ''valt'' in de mond en de sperriem hem vast houd zodat dat niet kan gebeuren want hij hoort op de goede hoogte te hangen dan gebeurd dat niet. Als jij een sperriem eraan hebt en je trekt om de beurt aan je linker en rechter teugel gaat het bit toch echt heen en weer in de mond..

Ook kan een sperriem de ademhaling belemmeren als ie te strak zit, is laatst nog onderzoek naa rgedaan zal even kijken of ik het artikel terug kan vinden ergens

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:00

Die stabiliseert als mensen de bakstukken te laag hebben hangen. Fan houd de sperriem het bit op de juiste plek.

Bit, neusriem en bit zijn niet zielig bij juist gebruik.
Bij fout gebruik is alles zielig.
Aan bitloos trekken op een neus zonder het is ook niet prettig.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:03

Bij dit hoofdstel zit een extra klipje vast die vanaf de neusriem naar het bit gaat, hier kan je zeggen dat dit een middel is waardoor een bit stiller ligt in de mond, een sperriem? nee.

Afbeelding

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:04

bruintje123 schreef:
Die stabiliseert als mensen de bakstukken te laag hebben hangen. Fan houd de sperriem het bit op de juiste plek.

Bit, neusriem en bit zijn niet zielig bij juist gebruik.
Bij fout gebruik is alles zielig.
Aan bitloos trekken op een neus zonder het is ook niet prettig.

maar waarom hangen die bakstukken te laag? makkelijk op te lossen zonder dat je een sperriem nodig hebt ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:04

Aangezien huiswerktopics niet zijn toegestaan plaats ik hier een slotje.