Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
sennaxpaddie schreef:Heyy, voor school heb ik een opdracht gekregen.
Zouden jullie deze poll hieronder in kunnen vullen?
Het gaat over bitten en de sperriem.
Alvast bedankt ^^
xxx Sennaa
heidy_wilco schreef:Captain schreef:Ik rijd bitloos maar ook met een bit, ik wissel het af en toe eens af. Longeren met een bit, rijden meestal met een hackamore. Sperriem gebruik ik niet, inderdaad omdat die gebruikt wordt om de mond dicht te snoeren en ik wil graag dat mijn paard aan kan geven als ik teveel in zijn mond zit.
De mensen die de sperriem (en soms ook neusriem) gebruiken om de mond dicht te snoeren, zijn erg fout bezig. Daar is het niet voor. Ik geloof dat het bit door de sperriem gewoon wat stiller in de mond ligt (correct me if I'm wrong). Ik gebruik ook een sperriem, en die zit echt niet strak! Als mijn pony wil kan hij gewoon de mond open doen.
magda_90 schreef:In de tijd van oorlog ja. Nu om het bit te stabiliseren wat paarden fijner kunnen vinden.
[***] schreef:Jeika schreef:ik heb helaas geen keus. ik rijd alleen op de manege. ikzelf vind sperriem niet fijn. de mond is helemaal dichtgesnoerd. het liefst zou ik dus bitloos rijden. maar ik heb geen keus
Geen keus? Je bent niet verplicht om te rijden?
Captain schreef:magda_90 schreef:In de tijd van oorlog ja (en bij ruiters die graag aan symptoombestrijding willen doen). Echter is het nu doorontwikkeld om het bit te stabiliseren wat paarden fijner kunnen vinden.
Hoe stabiliseert een sperriem het bit dan?
bruintje123 schreef:Die stabiliseert als mensen de bakstukken te laag hebben hangen. Fan houd de sperriem het bit op de juiste plek.
Bit, neusriem en bit zijn niet zielig bij juist gebruik.
Bij fout gebruik is alles zielig.
Aan bitloos trekken op een neus zonder het is ook niet prettig.