HELP, last van de zijkant van mn kuit met rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: HELP, last van de zijkant van mn kuit met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:40

Wat naar, is het niet gewoon door het strekken en het uitdrukken van je enkels?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:43

Ik heb het ook. Het is niet hetzelfde als gewone kramp in je kuiten of je hele onderbeen omdat je laarzen te krap zitten, het is echt alleen aan de buitenkant en straalt door naar de enkel. Ik heb het in alle gangen maar niet op alle paarden. Hierdoor komt het denk ik meer door het type zadel of bouw van het paard waardoor ik een verkeerde druk krijg. Ik heb er pas sinds twee jaar last van en rij 21 jaar. Als ik kan dan rij ik met endurance beugels met een korf, dit zijn brede beugels waardoor je de houding van je voet wat meer kunt afwisselen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:38

AlwaysH schreef:
Wat naar, is het niet gewoon door het strekken en het uitdrukken van je enkels?

Ik heb geen idee. Het is echt naar indd, ene keer geen last zoals vandaag en gisteren wel weer last. Paardrijden wordt steeds minder leuk met deze pijn :(

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:39

har166 schreef:
Ik heb het ook. Het is niet hetzelfde als gewone kramp in je kuiten of je hele onderbeen omdat je laarzen te krap zitten, het is echt alleen aan de buitenkant en straalt door naar de enkel. Ik heb het in alle gangen maar niet op alle paarden. Hierdoor komt het denk ik meer door het type zadel of bouw van het paard waardoor ik een verkeerde druk krijg. Ik heb er pas sinds twee jaar last van en rij 21 jaar. Als ik kan dan rij ik met endurance beugels met een korf, dit zijn brede beugels waardoor je de houding van je voet wat meer kunt afwisselen.

Precies wat je zegt.. het is een soort kramp maar geen echte kramp.. in ieder geval heel vervelend. Op de manege (carrousel) rijd ik op een smalle grote tuiger met nu een veelzijdigheidzadel, paar weken terug nog een dressuur zadel die heerlijk zat maar alsnog de pijn en mijn verzorgpaard is een dikke stevige haflinger met een dressuurzadel. Maar heb het de ene keer wel last van en de andere keer niet op dezelfde paarden..

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:46

Hoe is het met je rug? Heb je wel eens last van je rug/heup/bil?

ik heb er ook erg veel last van gehad. Heel irritant. En ook heel veel geprobeerd qua beugels etc. Bleek achteraf uitstraling te zijn vanuit mijn rug...

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:54

Inoterry
Wat voor soort magnesium slik je? Ik werd vroeger regelmatig wakker van de kramp in mijn kuiten en ben magnesiumoxide gaan slikken. Dat hielp wel iets, maar het probleem bleef. Nu slik ik al een paar jaar magnesium citraat en heb er geen meer last van. Overigens drink ik ruim 2 liter per dag

DonCamillo
Een voetenbadje met magnesiumolie/vlokken werkt geweldig.

Waar koop je dit of is het op recept bij huisarts?

Overigens drink ik ruim 2 liter per dag ik mag aannemen dat je dit mengt met water ipv puur 2 liter drinkt?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:36

Sjira schreef:
Hoe is het met je rug? Heb je wel eens last van je rug/heup/bil?

ik heb er ook erg veel last van gehad. Heel irritant. En ook heel veel geprobeerd qua beugels etc. Bleek achteraf uitstraling te zijn vanuit mijn rug...

Ik heb wel last van mijn rug door een val van een paard van paar jaar geleden, bleek toen een gekneusde onderrug te hebben. Maar deze klachten heb ik nu ongeveer een jaar denk ik?

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:39

De branderige of tintelende of krampende pijn kan uit je bil of rug komen en is dan te wijten aan een bekemde zenuw/hernia helaas

ik koop bij gamma de tube spier en gewrichtencrem dit wil nog wel eens dempen door opgang komen van de doorbloeding

maar volg ook een hier over restless legs mbt vitaminen en mineralen je weet maar nooit
[MWS] Restless legs

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:14

Ik heb het ook. Het kwam meestal omdat ik te veel druk op mijn been had.
Je moet gaan proberen om je been zo losjes mogelijk langs het paard te laten hangen. En je tenen niet te veel naar binnen proberen te houden.
Ook werkt het soms om rechte blokjes in je beugels te hebben.

Hier verschilt het ook per paard en zadel, maar 9 van de tien keer komt het omdat ik te veel druk op mijn benen zet :j

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:03

powerhorse2 schreef:
Inoterry
Wat voor soort magnesium slik je? Ik werd vroeger regelmatig wakker van de kramp in mijn kuiten en ben magnesiumoxide gaan slikken. Dat hielp wel iets, maar het probleem bleef. Nu slik ik al een paar jaar magnesium citraat en heb er geen meer last van. Overigens drink ik ruim 2 liter per dag

DonCamillo
Een voetenbadje met magnesiumolie/vlokken werkt geweldig.

Waar koop je dit of is het op recept bij huisarts?

Overigens drink ik ruim 2 liter per dag ik mag aannemen dat je dit mengt met water ipv puur 2 liter drinkt?

Magnesium citraat is gewoon bij de drogist te koop. Waar magnesiumolie/vlokken te koop zijn weet ik niet.
Ik drink 2 liter water of thee per dag. De krampen bij mij konden dus niet komen van te weinig vocht in mijn lichaam :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 23:47

Net weer gereden en weer zoveel pijn gehad.. Helaas omdat We hard aan het trainen zijn voor het nk carrousel kan ik niet zomaar even stappen en moet ik dus Door rijden met deze pijn..

Morgenochtend maar de dokter bellen want dit wordt alleen maar erger :(

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:01

Ik heb zo'n dokter die dan zegt ' als je er last van hebt tijdens het rijden moet je maar niet meer rijden'. Ben benieuwd wat de jouwe zegt :D

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 00:14

har166 schreef:
Ik heb zo'n dokter die dan zegt ' als je er last van hebt tijdens het rijden moet je maar niet meer rijden'. Ben benieuwd wat de jouwe zegt :D

Haha of ik wordt doorverwezen naar de fysiotherapeut.. maar moet eerst van mn vader naar de dokter want dat wordt vergoed en als ik meteen naar de fysiotherapeut ga dan is een eerste consult meteen twee afspraken haha

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:47

Ik had deze pijn bij mijn nieuwe westernzadel. De beugelriemen waren in het begin nog zo stug, dat mijn tenen naar binnen werden gedrukt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:08

xxxmh schreef:
Net weer gereden en weer zoveel pijn gehad.. Helaas omdat We hard aan het trainen zijn voor het nk carrousel kan ik niet zomaar even stappen en moet ik dus Door rijden met deze pijn..

Rijd je met Nathalie carrousel? Of met Kim? Volgens mij heb ik jullie wel eens samen iets zien doen. Even terzijde.

Ik hoop dat je Dokter het aardig houdt, die van mij heeft me ook door gewezen naar de Fysio!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:28

AlwaysH schreef:
xxxmh schreef:

Rijd je met Nathalie carrousel? Of met Kim? Volgens mij heb ik jullie wel eens samen iets zien doen. Even terzijde.

Ik hoop dat je Dokter het aardig houdt, die van mij heeft me ook door gewezen naar de Fysio!

Nee ken ze beide niet haha.
Kan pas volgende week donderdag naar de dokter dus nog even volhouden :(

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:07

Ken je ze niet? Dochters van Cor? :P

Ga je in de tussentijd rijden?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:13

Ik heb het zo erg in mijn enkels dat ik amper hulpen kan geven, nouja het kan wel maar ik kan het niet lang volhouden. Volgens de dokter scheve rug + lichte platvoeten. Fysio kon het verbeteren en steunzolen maar aangezien ik nooit tijd heb ben ik nog niet geweest. Heb nu toch geen tijd om te rijden maarja, leuk is het niet. Misschien heb je ook iets aan je rug?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:52

AlwaysH schreef:
Ken je ze niet? Dochters van Cor? :P

Ga je in de tussentijd rijden?

Jaa die ken ik wel maar ik doe de carrousel op de Schimmelkroft.

Ja vanmiddag weer op Summer.. en moet maandag weer trainen dus ga maar gewoon door..

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:40

Hoe is het nu TS?

Ik zit zelf ook met pijn aan mijn enkel/been. Zo vervelend is het hè! Denk alleen dat het wel wat anders is dan bij jou, maar wie weet helpt het :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:06

Door die streken van Ray heh ik ook last van de zijkant van mijn kuit. Met rijden zaterdag deed dat pijn... moest mezelf echt doorzetten. Ik heb zo'n idee dat dit ongeveer is waar je last van hebt..

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 00:02

Ik ga a.s. donderdag naar de dokter.. heb net gereden en heb sinds maanden geen pijn gehad, geen idee wat ik anders heb gedaan. Ja slik nu zo'n 3 weken magnesium pillen. Morgen weer rijden op m'n verzorgpaard dus hopen dat het pijn vrij blijft.

Iemand uit mijn carrousel team zei ook dat het vanuit mijn rug kan komen dus laat daar donderdag naar kijken omdat ik wel last heb van mij rug en schouders.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 00:04

AlwaysH schreef:
Door die streken van Ray heh ik ook last van de zijkant van mijn kuit. Met rijden zaterdag deed dat pijn... moest mezelf echt doorzetten. Ik heb zo'n idee dat dit ongeveer is waar je last van hebt..

Kan het ook zijn door spanning in je lichaam? Ik heb vandaag gemerkt dat ik nauwelijks spanning heb gehad en was pijnvrij. Terwijl ik afgelopen weken wel wat spanning voelde tijdens het rijden en dus pijn had... geen idee of dit kan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:16

Denk dat dat goed kan. Als je spieren vast zet moet die spanning er ergens weer uit komen. Heb je het al eens met je instructie besproken? Misschien kun je eens zitles nemen, los van de caroussel les?

Ik ken die pijn alleen aan de linkerkant, heb er heel af en toe last van. Bij mij komt het door een gescheurde enkelband. De kant waar die band ooit gescheurd is geweest kan gevoelig worden. Dat heb ik alleen als ik op een paard rijd die hoog opgooit.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:38

Het is stijfheid denk ik (weet ik wel bijna zeker). Denk dat vandaag zo'n beetje de laatste dag is dat het nog pijn doet. Ik heb de pijn in mijn kuiten niet door de spanning, maar doordat Ray op hol sloeg en mijn beugels korter dan normaal zaten. Heb daarna nog vol een uur gereden.