Bang...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marije1109

Re: Bang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:48

Paarden kunnen niet "pesten". Dit gedrag kan voortkomen uit veel energie (minder krachtvoer een optie?), pijn (zadelmaker of fysio/osteo) eens laten kijken.

Sommige paarden zijn erg gevoelig voor de stemming van degene die erop gaat. Ben jij gespannen kan je paard er niet mee omgaan, dan zal je paard nerveus worden van jou.

Denk dat je moet beginnen te kijken waar dit gedrag vandaan komt. Daarna kun je kijken wat een eventuele oplossing is....

Sterkte!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 01:17

marije1109 schreef:
Paarden kunnen niet "pesten". Dit gedrag kan voortkomen uit veel energie (minder krachtvoer een optie?), pijn (zadelmaker of fysio/osteo) eens laten kijken.

Sommige paarden zijn erg gevoelig voor de stemming van degene die erop gaat. Ben jij gespannen kan je paard er niet mee omgaan, dan zal je paard nerveus worden van jou.

Denk dat je moet beginnen te kijken waar dit gedrag vandaan komt. Daarna kun je kijken wat een eventuele oplossing is....

Sterkte!

Ze krijgt op dit moment geen krachtvoer, alleen basisbrok en ruwvoer (hooi).

Pijn heeft ze ook niet. Ze heeft een beetje moeite met de "flow" weer te vinden, je merkt dat ze echt nu uit balans is en die weer moet vinden. Ze heeft best wel lang stilgestaan. Vind het wel vreemd dat ze in die 3 kwarier een of 2 keer stil gaat staan en dan even een flinke bok geeft. Hoe kan dit?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:22

Let eens goed op wanneer ze het doet. Vaak is het niet zomaar uit het niets. Maar een reactie op iets (bijvoorbeeld op een beenhulp, of omdat er iemand staat oid).

Hoeveel basisbrok krijgt ze? Als ze voor de rest ook druk is kun je dat misschien vervangen door een vitamine brok. In basisbrok zit namelijk alsnog vrij veel suiker enz.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:32

Wat ik je kan aanraden is om lekker een andere stal te zoeken. Je hebt geen binnenbak nodig met een goede buitenbak, wel heb je een plek nodig waar je paardje overdag lekker naar buiten kan met andere paarden en waar je gewoon kan longeren. Daarnaast kan het zadel best knellen, als je een wending net even scherper rijdt bijvoorbeeld. Bokken als jolig is vaak in galop een paar jolige sprongen, afremmen om te bokken is pijn...

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 01:34

Geryon schreef:
Let eens goed op wanneer ze het doet. Vaak is het niet zomaar uit het niets. Maar een reactie op iets (bijvoorbeeld op een beenhulp, of omdat er iemand staat oid).

Hoeveel basisbrok krijgt ze? Als ze voor de rest ook druk is kun je dat misschien vervangen door een vitamine brok. In basisbrok zit namelijk alsnog vrij veel suiker enz.

Ze doet het op de voltes. Maakt niet uit of het op de rechter of linkerhand doet. Ze loopt dan over de schouder weg en dan zie je de bok eigenlijk al aankomen. Mijn bijrijdster doet na die bok een tikje met de zweep geven en even aansporen en dan is het goed en draaft ze vrolijk verder.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 01:37

smurffie schreef:
Wat ik je kan aanraden is om lekker een andere stal te zoeken. Je hebt geen binnenbak nodig met een goede buitenbak, wel heb je een plek nodig waar je paardje overdag lekker naar buiten kan met andere paarden en waar je gewoon kan longeren. Daarnaast kan het zadel best knellen, als je een wending net even scherper rijdt bijvoorbeeld. Bokken als jolig is vaak in galop een paar jolige sprongen, afremmen om te bokken is pijn...

Ze mag ook gewoon naar buiten hoor. Maar dat is nu even niet verstandig omdat ze niet zo heel lang geleden een beenwond heeft opgelopen en ze daardoor binnen moest blijven staan. Longeren/loslaten kan ook gewoon in de buitenbak. Denk dat je het verkeerd gelezen hebt of ik heb het verkeerd uitgelegd haha. Maar hoe zie je dan goed of een paard pijn heeft?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:52

Misschien kan je voor de zekerheid een goede ostheopaat laten komen.
Zij kunnen duidelijk voelen of het paard ergens pijn heeft en het is vaak met 1 behandeling al opgelost.

Mijn paard bokte ook enorm en het bleek dat de wervels niet meer "goed lagen". Na een behandeling van de ostheopaat was het bokken meteen over.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:36

Een paard bokt in ieder geval niet om te pesten, inderdaad wel ivm teveel energie, last of gebrek aan leiding.

En dat laatste zal het in jou geval waarschijnlijk zijn. Je vraagt iets aan je paard, paard wilt het niet uitvoeren, geeft een bok en komt er onderuit.

Longeren helpt echt, en zou je ook minimaal eens per week moeten doen om het paard even echt lekker leeg te laten lopen. Daarnaast moet je eigen instelling veranderen. Je moet je angst kwijt te zien raken. En dat gaat niet gemakkelijk, maar zolang je dat niet doet, gaat het niet goed komen. Je zult tegen het probleem aan blijven lopen. En daarbij: een paard wat zich uit door te bokken, zal dat altijd blijven doen als daar een reden voor is. Daar moet je dus tegen kunnen, en daar niet bang van worden.

Mijn paard kan ook wel eens een bok geven. Meestal door teveel energie "joehoe, galop!", soms uit frustratie "das moeilijk!" en soms omdat iets niet lekker zit (zijn zadel of de ruiter wat je dan ook meteen moet oplossen want dat blijft hij doorgaan). Dat komt nu echt nog maar eens per maand voor, maar het komt voor. Meestal is hij voor de bok al te corrigeren "Nee, mag niet!", maar het is wel gedrag dat blijft. Dat was vroeger toen hij ingereden werd (aan galopperen) en nu hij 8 jaar is nog.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:05

Vervelend dat je het vertrouwen in je paard een beetje kwijt bent. Als ik het zo goed begrijp doet je paard het echter "als vreugdebok" en zit er geen kwaad in.
Mag je in de binnenbak wel les krijgen aan de longeerlijn? Dat jij er op gaat en je instructrice haar aan de longe zet, dat geeft jou misschien ook iets meer vertrouwen.
En misschien mag je eens een paar keer op een rustig paard van een stalgenoot zodat je wel blijft rijden en ervaring op doet?

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:31

Longeren voordat je erop gaat zal veel schelen, je ziet dan gelijk in wat voor bui je paard is en als je het niet ziet zitten stap je niet op en probeer je het de volgende keer. Ik vind het zelf altijd wel fijn als er iemand bij is die vanaf de kant aanwijzingen kan geven mocht het nodig zijn, dan ben ik relaxter en dat heeft weer z'n uitwerking op het paard!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 22:32

Vandaag weer laten rijden door mij bijrijdster, vantevoren gelongeerd en ze bokte geen een keer!

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:38

Dan ben ik benieuwd wat er gebeurt als jij er op gaat, nadat jouw bijrijdster heeft gereden, hebben jullie dat geprobeerd?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 20:05

Kar_lien schreef:
Dan ben ik benieuwd wat er gebeurt als jij er op gaat, nadat jouw bijrijdster heeft gereden, hebben jullie dat geprobeerd?

Heb haar vandaag uitgestapt en dat ging goed.

Chalpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:47

Mooi dat het al beter gaat nu! Gewoon dit blijven doen, en proberen nadat je bijrijdster erop heeft gereden dat jij erop gaat rijden. Stappen, en misschien over een aantal keer een draf proberen, waar jij je goed bij voelt. Hopelijk kan je er binnenkort weer lekker van genieten!

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:55

Fijn dat dat goed ging, de eerste stap is gezet! :))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:00

Goedzo!!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 00:09

Bedankt allemaal!!