Manier van rijles geven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:47

0000 schreef:
Maar als je er niet tegen kan dat mensen op verschillende manieren rijden en doorgaans ook nog bij anderen lessen, moet je daar gewoon niet gaan staan.

En daar zeg je wat. Ik heb zo mijn rijmethode, ontwikkeld van jaren en jaren, hier een clinic volgen, daar weer een andere instructeur en ik ben er heel erg kien op hoe iemand les geeft. Ik wil namelijk lang niet van iedereen les hebben. En ze moeten natuurlijk accepteren van mij dat ik rij zoals ik rij, omdat ik dat zo geleerd heb. En ik heb dat zo geleerd, omdat er iemand is geweest die heeft kunnen aantonen dat het zo werkte en dat ik het zo voor elkaar kreeg. Ofwel door het te laten zien door er zelf op te gaan zitten, of door heel goed te argumenteren hoe het werkt.
Zo rij ik bijvoorbeeld heel veel met buitenteugel. Meer dan anderen. Met die buitenteugel bereik ik nu eenmaal meer. Ja, even geen lengtebuiging naar binnen nee, maar wel dat het paard loslaat en ontspant, zodat ik daarna wél aan de lengtebuiging naar binnen kan werken. Op het moment dat een paard strak staat van de spanning en ik voel dat het naar binnen valt, heeft het geen zin om stelling naar binnen te vragen, want ook al zal ik binnenbeen geven, het paard zal naar binnen storten. Het zal in zijn spanning geen lengtebuiging geven want het is op dat moment niet in balans.

En iedereen die uit balans is, verstrakt. Dat is een reflex, ook bij paarden.

Kun je tegen me staan schreeuwen dat ik stelling naar binnen moet doen, en me overschreeuwen wanneer ik probeer uit te leggen dat dit nu zinloos is, dan tsja, dan ontplof ik. Dan raak ik hopeloos gefrustreerd.

En je hebt gelijk Evelijn, ik moet meer bij mijn gevoel blijven. Want ik kreeg koppijn als ik van te voren naar die les heen moest. Ik had verstandelijk eigenlijk nog niet eens door waar ik mee bezig was. Maar gevoelsmatig kennelijk wel.

mrie

Re: Manier van rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:49

Dat is de lastige kant van veel ervaring hebben, je wordt steeds kritischer. En terecht overigens

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:50

mrie schreef:
Dat is de lastige kant van veel ervaring hebben, je wordt steeds kritischer. En terecht overigens

Precies! Want 15 jaar geleden had ik wel les genomen van hem en alles voor zoete koek geslikt. Ik wist immers niet beter!

mrie schreef:
Wat vinden anderen hier eigenlijk van, bijvoorbeeld de commissie die er over gaat, die hem aangetrokken hebben. Zijn er meer ruiters die vinden dat deze methode niet bij hen past?

By the way, hoe oud is die man, 86? Ik kreeg in 1976 op deze manier les..

Die vinden hem allemaal goed. En ik snap het werkelijk waar niet waarom. Hij leert niet rijden met gevoel, snap je? En dat is nu juist zo belangrijk!

Hij is niet 86 maar wel ruim in de 60 volgens mij. En hij stamt inderdaad nog uit die tijd. Het is niet alleen zijn lesgeven dat gedateerd is, maar ook zijn lesstof.

Het is niet al slecht wat hij zegt hoor! Ik hoor hem tegen mij maar ook tegen anderen hele terechte correcties opnoemen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:59

Tuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, het past gewoon niet bij jou..

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:07

Desiree schreef:
0000 schreef:
Maar als je er niet tegen kan dat mensen op verschillende manieren rijden en doorgaans ook nog bij anderen lessen, moet je daar gewoon niet gaan staan.

(...)

En iedereen die uit balans is, verstrakt. Dat is een reflex, ook bij paarden.

Kun je tegen me staan schreeuwen dat ik stelling naar binnen moet doen, en me overschreeuwen wanneer ik probeer uit te leggen dat dit nu zinloos is, dan tsja, dan ontplof ik. Dan raak ik hopeloos gefrustreerd.

En je hebt gelijk Evelijn, ik moet meer bij mijn gevoel blijven. Want ik kreeg koppijn als ik van te voren naar die les heen moest. Ik had verstandelijk eigenlijk nog niet eens door waar ik mee bezig was. Maar gevoelsmatig kennelijk wel.

En dat is het moeilijke.. Een instructeur, die een diploma en flink wat jaren ervaring heeft (als ik lees dat-ie al ruim in de 60 is) zowel in het trainen van paarden als lesgeven; je kunt er niks tegenin brengen.. Want hij is er immers om jou les te geven..

Maar als het simpelweg niet werkt voor jou en je paard als combinatie, heeft het gewoonweg geen nut om les te krijgen van zijn methode want je komt er niet mee vooruit.

Ik heb het geluk dat wij wel opdrachten krijgen die iedereen moet doen, maar als je op een paard zit waarbij je dat beter niet kan doen, dan is het ook absoluut geen probleem om het niet te doen. Dan ga je maar even aan andere dingen werken.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:17

Ik denk dat het vooral afhangt van wat voor groep je hebt, en met hoeveel. voor een groep van 4, maximaal 5 personen kan je nog individuele aandacht geven. Bij meer word het echt te veel. Ik rij zelf ook in een les, die zeer gevarieerd is. Ik heb zelf een heel jong paard, er zijn cowboys, friezen, kwpners en dan ook recreatie/wedstrijd ruiters. We moeten allemaal op de zelfde hand blijven. We krijgen in principe ook allemaal dezelfde opdracht, maar de uitvoering verschilt bij allemaal. Daar word ook rekening mee gehouden. Als mijn paard een jolige bui heeft ga ik ook even galopperen om de frisheid er af te krijgen. Zo lang je de andere ruiters hier niet mee hinderd, en het nuttig is wat je doet, is dit allemaal geen probleem.
Ik vind wel dat je je als instructeur hier aan moet aanpassen. Als je ziet dat 1 combinatie uit de groep nog niet klaar is voor een oefening, probeer er dan wat van te maken, laat diegene de oefening in een simpelere uitvoering doen, en begeleid hem hierin zo goed mogelijk, maar ga niet doordrammen dat die het per se op die manier moet doen. In mijn opzicht ben je dan geen goede instructeur, want dan ben je niet bezig om de paarden beter te maken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:46

Wij rijden voor ons zelf en de instructrice helpt dan.
Wat we wel eens met zijn allen doen is bijvoorbeeld wijken, of laatst hebben we de middenstap geoefend, en met name het terugkomen. Dat vond ik erg leerzaam.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:09

Oei,oei,oeiii... HERKENBAAR arrogant lesgevertjes-gedrag, zeg!!! T.s., ik begrijp je volkomen, heb zelf in ongeveer zo'n zelfde situatie gezeten, je wil iemand het voordeel van de twijfel geven, terecht, want iemand geeft niet voor niets les,?! je mag, of MOET er van uit gaan dat een lesgever ook oprecht is en het beste wil voor iedereen, en er niet alleen maar staat omdat hij of zij het lesgeven nodig heeft vanuit weinig verheffende beweegredenen zoals graag de baas spelen... <<)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 22:49

Ess_Ramona schreef:
Wij rijden voor ons zelf en de instructrice helpt dan.
Wat we wel eens met zijn allen doen is bijvoorbeeld wijken, of laatst hebben we de middenstap geoefend, en met name het terugkomen. Dat vond ik erg leerzaam.

Iets gezamenlijk doen prima, maar hoofdzakelijk voor zichzelf rijden. Dat vind ik het ideaalste. Ik moet thuis toch ook zelf trainen en dan is er ook niemand die mij zegt wat ik moet doen. En dat is ook wat je moet leren. Een instructeur moet iemand leren hoe die een paard moet trainen. Leren hoe je als ruiter moet denken "wat is nu het eerste waar ik op dit moment aan moet werken met mijn paard en hoe ga ik dat doen?".

Pocca_Locca schreef:
Oei,oei,oeiii... HERKENBAAR arrogant lesgevertjes-gedrag, zeg!!! T.s., ik begrijp je volkomen, heb zelf in ongeveer zo'n zelfde situatie gezeten, je wil iemand het voordeel van de twijfel geven, terecht, want iemand geeft niet voor niets les,?! je mag, of MOET er van uit gaan dat een lesgever ook oprecht is en het beste wil voor iedereen, en er niet alleen maar staat omdat hij of zij het lesgeven nodig heeft vanuit weinig verheffende beweegredenen zoals graag de baas spelen... <<)

Ik denk dat hij het zich niet eens bewust is. HIj is enthousiast, absoluut en ik denk dat hij het ook oprecht meent. Maar in zijn autoriteit meent hij het eeuwige gelijk te hebben en staat niet open voor andermans mening of zienswijze. Als hij je aanspreekt en wil weten of je hem gehoord hebt, moet je niet antwoorden met slechts "ja", maar met "ja *voornaam*". Dus een beetje manieren wil hij je ook nog wel bij brengen. Kan mij allemaal niets schelen hoor. Van mij mag hij. Maar ik ben daar gewoon niet om hem te gehoorzamen. HIj is daar om mij iets te leren. Om iets toe te voegen aan mijn rijden.

Maar je moet heel erg dingen doen op zijn manier. En als ik bepaalde dingen doe op mijn manier, doe ik dat omdat ik weet dat ik zo krijg wat ik gedaan wil hebben. Op zijn manier lukt het niet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:14

Ja... Een autoritair, niet flexibel persoon, die met de beste bedoelingen, onbewust misbruik van zijn positie maakt, dus...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:17

Als een lesgever of manier van lesgeven niet bij je past dan houd je er toch gewoon mee op?

Hell ik heb wel eens een lesgeefster achtergelaten in de rijbak (en dat was een privéles). Het werkte voor geen meter *toedels, ik ga buitenrijden*.
Diezelfde lesgeefster heeft me op andere momenten weldegelijk goede tips gegeven en ik heb ook een keer een geweldige les bij haar gehad. Maar algemeen bekeken past haar manier gewoon niet bij mij en m'n paard. Dan niet.

Rijtjeslessen zou ik van me leven nooit meer willen. Met meer dan 6 ook niet, 4 vind ik ideaal.
Ik ben 'individuele' groepslessen gewend en wil ook niet anders. Als mijn paard een volte nodig heeft wil ik ter plekke een volte kunnen maken. Alle instructeurs die ik de laatste 8 jaar gehad heb hameren daar ook op. Je krijgt eerder op je kop omdat je doelloos wat rondhobbelt (al dan niet achter een ander) dan omdat je een oefening uitvoert.
Lukt een oefening niet, dan niet.
Paardlief in kwestie laat zich ook niet altijd zomaar rondcommanderen. Gevoelige, snel beledigde hittepit, dus dat is soms wat behelpen.

Afgelopen donderdag bvb: zitles. Wil ik op zich wel maar met paard dat bij het opzadelen al stond te rillen *dramaqueen* was dat een no go. Ze voelde een beugel slingeren en *zoef* in splitsecond stonden we aan het ander eind van de manege. Dus ik heb braaf doorgezeten/lichtgereden/verlichte zit/draf/stap/galop gedaan wanneer gevraagd maar wel ten alle tijden voeten in de beugels gehouden en me geconcentreerd op perd kalmeren en buigwerk gedaan.
Een medelesser bvb heeft meer gestapt dan wat anders omdat haar paard net uit een rustperiode kwam.
En dat was allemaal geen enkel probleem voor lesgeefster.
Nuja, de andere 2 lesser die geen excuses hadden kregen wel de volle laag aan oefeningen :P .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:30

Ben vanaf begin zelfs op de manege waar ik leerde rijden gewend, dat je voor jezelf rijdt en er werd ook gewoon op 2 handen gereden, alle gangen door elkaar. (als het erg druk was wel galop op dezelfde hand).
Vervolgens werden er daar dan wel weer met iedereen ook oefeningen gedaan, maar niet extreem, maar je moet ooit leren sb rijden of voltes leren openen en sluiten en what ever allemaal.

Zo ben ik ook de verenigingslessen gewend, ben er al wel achter dat er maar weinig instructeurs echt goed zijn in verenigings lessen geven. Is toch vak apart waar je gevoel voor moet hebben. Te schools is niet oke, te vrij ook niet en mensen zijn vaak in privelessen ook met iets specifieks bezig, moet je begrip voor kunnen opbrengen.
En alle niveau's enthousiast bezig kunnen houden is ook een vak. Staat en valt bij de motivatie van de instructeur. Als je het niet kan of wil, vooral niet gaan doen.
Ik verwacht overigens bij verenigings les niet dat ik daar hetzelfde leer als in een privéles, dat gaat gewoon niet, je bent toch met een groep.
Vind het dan ook geen probleem als er ook elke keer stukje theorie voor iedereen wordt meegenomen, kracht van de herhaling zeg ik maar, is overigens ook een deugd van goede instructie, iets eindeloos kunnen herhalen, anders kan je beter iets anders gaan doen.

Kortom vak apart...Ben nog steeds van mening dat diegene van wie ik ooit heb leren rijden op een manege hier tot nu toe het allerbeste in was! Engelen geduld! Van volwassen beginner tot gevorderde ruiter ze wist iedereen leuk bezig te houden, echt top. (Hanneke mocht je meelezen! Ben nog steeds fan!)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 23:37

Sjolvir schreef:
Vervolgens werden er daar dan wel weer met iedereen ook oefeningen gedaan, maar niet extreem, maar je moet ooit leren sb rijden of voltes leren openen en sluiten en what ever allemaal.

Onze vroegere instructeur gaf óók opdrachten maar deed dat bij een ruiter individueel. Die pikte hij er uit en daar ging hij dan mee aan de slag. Ik moest ook vaak voltes sluiten en openen met mijn paard.
Maar dat moest dan op een bepaald moment omdat aan die specifieke behoefte dan behoefte was, omdat die oefening iets zou toevoegen wat nog ontbrak, snap je.
En dat speelt niet bij elk paard op elk moment.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:39

Was hier ook niet verplicht om ze mee te rijden, je kon er ook als je niet iedereen af ging snijden nog steeds gewoon tussen door rijden.

Met mijn jonkie kan ik ook geen gekke oefeningen rijden, rechtdoor, volte en gebroken lijn is het wel zo ongeveer, kunnen ze wel roepen dat we moeten wijken of travers.. maar dat wordt hem echt nog niet.
En met mijn recent weer aan de slag zijnde gaat geen uur gereden worden, maar wordt opgebouwd, vind dat instructie daar ook begrip voor moet hebben, netjes opbouwen van een paard, schijnt ook moeilijk te zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 10:49

Deze instructeur vraagt niets van appuyeren of zo, wel een keertje wijken of zo, of volte sluiten of openen. En dat zijn dingen die ik ook wel eens oefen maar pas, als het moment dáár is. En niet eerder. Want om het één te doen, moet je soms eerst het ander voor elkaar hebben.

En daar kijkt deze instructeur niet naar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:54

Een goede instructeur leert een leerling dingen zelf aan te voelen en zelf oplossingen te vinden voor problemen. Het kenmerk van een slechte instructeur is dat die zijn/haar riedeltjes afloopt en de leerling precies voorkauwt wat die moet doen: meer buitenbeen, meer buitenteugel etc. Ze doen enkel een constatering maar kunnen de leerling niet bijbrengen waarom en wanneer ze meer buitenbeen -teugel moeten gebruiken.

Een goede instructeur verdiept zich in de behoeftes van het paard en de leerling en past daar zijn of haar lesstof op aan. Lastig want dat vereist analytisch vermogen en dat heeft niet iedere instructeur. Vaak kletsen ze het praatje van ORUN na met het proevenboekje in de hand zonder enig benul te hebben waar ze mee bezig zijn.

Mijn conclusie is dat je gewoon pech hebt met een slechte instructeur.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:01

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Ik heb mijn lidmaatschap dus maar om laten zetten naar steunend lidmaatschap maar ik heb daarnaast me ook onttrokken aan sommige activiteiten. Ik zal niet meer meehelpen bijvoorbeeld met het binnenhalen van sponsorgelden. Daar had ik altijd een pesthekel aan, maar daaruit werd het lesgeld betaald. Dat doe ik nu dus niet meer.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:04

Hier in de verenigingslessen rijdt ieder voor zichzelf. De instructeur helpt meestal op de volte iemand, soms wordt er een keer wijken meegenomen in de les dat iedereen die daar aantoe is dat kan meepakken.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:12

Ik geef je op zich gelijk dat je, wanneer het dusdanig niet klikt je er niet meer lest.

Wat ik mij wel af vraag, ben je voor de les even naar de instructeur gegaan en heb je toen aan gegeven dat het paardje nog opgebouwd moest worden?

Als je bij mij in de les niets meld en dan ergens ineens gaat stappen. Ben ik daar ook niet blij mee.

Haalt niet weg dat de reactie niet zo had gehoeven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:54

Silly_Woman schreef:
Ik geef je op zich gelijk dat je, wanneer het dusdanig niet klikt je er niet meer lest.

Wat ik mij wel af vraag, ben je voor de les even naar de instructeur gegaan en heb je toen aan gegeven dat het paardje nog opgebouwd moest worden?

Als je bij mij in de les niets meld en dan ergens ineens gaat stappen. Ben ik daar ook niet blij mee.

Hij heeft toch ogen?
Je kunt toch zien als een paard het op heeft?
En als je het niet kunt zien, dan kun je toch vertrouwen op de ruiter en niet al het ruitergevoel bij voorbaat in twijfel hoeven te trekken? Hij kent mij niet. Al de voorafgaande instructeurs hebben mij gewoon de kans gegeven om mij te leren kennen, mijn manier van rijden leren kennen. Ze leerden te vertrouwen op mijn oordeel. Alleen hij maakt problemen. Hij had kunnen vragen waarom ik steeds in stap ging, en dan had ik geantwoord dat mijn merrie het gewoon niet trok. Omdat ik niet gewend ben om steeds te moeten aansporen en af te dwingen, omdat dat niet hoeft.

En bij mijn andere paard, daar probeerde hij mij te overschreeuwen, en daar ben ik ook niet van gediend. Ik ben niet van het naar binnen trekken op de volte bij een strak gespannen paard. Een paard moet gewoon op de eerste plaats ontspannen zijn, al de rest komt daarna.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:10

Desiree schreef:
Silly_Woman schreef:

Hij heeft toch ogen?
Je kunt toch zien als een paard het op heeft?
En als je het niet kunt zien, dan kun je toch vertrouwen op de ruiter en niet al het ruitergevoel bij voorbaat in twijfel hoeven te trekken? Hij kent mij niet. Al de voorafgaande instructeurs hebben mij gewoon de kans gegeven om mij te leren kennen, mijn manier van rijden leren kennen. Ze leerden te vertrouwen op mijn oordeel. Alleen hij maakt problemen. Hij had kunnen vragen waarom ik steeds in stap ging, en dan had ik geantwoord dat mijn merrie het gewoon niet trok. Omdat ik niet gewend ben om steeds te moeten aansporen en af te dwingen, omdat dat niet hoeft.

En bij mijn andere paard, daar probeerde hij mij te overschreeuwen, en daar ben ik ook niet van gediend. Ik ben niet van het naar binnen trekken op de volte bij een strak gespannen paard. Een paard moet gewoon op de eerste plaats ontspannen zijn, al de rest komt daarna.

Dus dan moet je als nieuwe instructeur niet alleen alle namen meteen gaan oefenen, maar ook die van de paarden en inschatten of de baasjes naar les komen met een paard dat een (super) slechte conditie heeft. En dan ook voor alle paarden en ruiters meteen alle juiste oefeningen kunnen verzinnen.

Hij heeft inderdaad ogen ja, maar die man (ongeacht of hij nu een goede of slechte les/reactie gaf) moet die ogen voor alle nieuwe combinaties gebruiken en wennen aan de rest hoe het er bij jullie aan toe gaat. (Edit: en hij moet dus van alle paarden meteen weten hoe ze dus lopen wanneer ze een optimale conditie hebben want hij kan ruiken dat jouw paard normaal prima aan het been is en je deze niet constant voorwaarts moet houden)

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik niet een eerste les bij jullie geven moest. Had ik eerst de verantwoordelijkheid van de ruiter moeten testen en bij iedereen even na gaan of elk paard niet ergens last van heeft, minder mag lopen enz.

Wat ik al zei, reactie misschien niet goed maar ik ben van mening dat de ruiter ook wat verantwoordelijk heeft om, wanneer er speciale omstandigheden zijn mbt het paard, dit vooraf te melden.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:24

Ik rij geen verenigingslessen maar alleen manegelessen.

Wij rijden niet letterlijk in rijtjes, maar doen wel allemaal hetzelfde.
Best lastige oefeningen, dat je extra goedop elkaar moet letten dat je elkaar niet aanrijd.

Toch mogen we tussendoor zelf iets meepakken als daar de ruimte voor is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:43

Groot gelijk dat je gestopt bent.

Een goede trainer laat je boven je niveau uitstijgen waardoor je in de les een stuk beter rijdt dan thuis. Als dat niet zo is dan moet je er geen tijd en energie meer in steken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:56

Silly_Woman schreef:
Dus dan moet je als nieuwe instructeur niet alleen alle namen meteen gaan oefenen, maar ook die van de paarden en inschatten of de baasjes naar les komen met een paard dat een (super) slechte conditie heeft. En dan ook voor alle paarden en ruiters meteen alle juiste oefeningen kunnen verzinnen.

Hij heeft inderdaad ogen ja, maar die man (ongeacht of hij nu een goede of slechte les/reactie gaf) moet die ogen voor alle nieuwe combinaties gebruiken en wennen aan de rest hoe het er bij jullie aan toe gaat. (Edit: en hij moet dus van alle paarden meteen weten hoe ze dus lopen wanneer ze een optimale conditie hebben want hij kan ruiken dat jouw paard normaal prima aan het been is en je deze niet constant voorwaarts moet houden)

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik niet een eerste les bij jullie geven moest. Had ik eerst de verantwoordelijkheid van de ruiter moeten testen en bij iedereen even na gaan of elk paard niet ergens last van heeft, minder mag lopen enz.

Wat ik al zei, reactie misschien niet goed maar ik ben van mening dat de ruiter ook wat verantwoordelijk heeft om, wanneer er speciale omstandigheden zijn mbt het paard, dit vooraf te melden.

Klinkklare onzin. Ik denk dat ik van jou ook geen les zou hoeven want dat gaat niet klikken.

Ik ben de eerste keren verschenen met een andalusier, Sam, veel kleiner dan mijn paard Fi. Na die paar x kende hij mij al.
De allerlaatste keer nam ik Firanthe mee. Dat is een hele grote KWPN merrie met enorme bles. Totaal ander type.

Als je je ogen gebruikt als instructeur, dan kun je in ieder geval toch zien dat een paard enorm aan het hijgen is of aan het pompen en dus moe is. Bovendien kan hij toch zien dat in het begin van de les het paard goed aan het been is?

En als je je ogen gebruikt als instructeur kun je toch zien of een paard super gespannen is in het lijf? Dat is toch wel het minste hoor.

Moet ik dat als ruiter uitleggen? En wat als ik uitleg waarom een paard zus of zo zou zijn, zou dat iets uitmaken dan? Het maakt de situatie er toch niet anders om? Ik zal er dan toch op de juiste manier mee moeten dealen. Forceren is daarbij nooit goed te praten.

Ben jij ook zo´n persoon van de korte teugeltjes? Ik moest namelijk met korte teugels rijden. Meteen van begin af aan in de les. Doe ik niet. Nooit.
Eerst opwarmen, en daarna kan ik mijn paard met de hand omhoog rijden zodat ik de teugels korter kan nemen. Maar het paard bepaalt daarin het tempo omdat die voelt of ze het dan wel of niet kan. Je moet als ruiter namelijk je paard aanvoelen. En dát is wat een instructeur je moet leren. Niet drammen en dreinen met wat je moet doen.

Abacab schreef:
Groot gelijk dat je gestopt bent.

Een goede trainer laat je boven je niveau uitstijgen waardoor je in de les een stuk beter rijdt dan thuis. Als dat niet zo is dan moet je er geen tijd en energie meer in steken.

En in de les ging het slechter dan thuis.....

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:50

Ik vind dat een instructeur best wel veel moet weten en zien volgens jouw, als hij het paard niet kent en de omstandigheden ook niet

Je haalt er nu dingen bij als dat je al een paar keer les gereden had bij deze meneer, maar op een ander paard.

Hetgene wat ik gelezen had, is dat je met deze merrie voor het eerst les had van deze meneer. Dan ga ik er niet van uit dat hij je al een paar keer in de les heeft gehad met een ander paard.

Ik zeg ook niet dat de instructeur de spanning in t lijft niet hoeft te zien. Ik zeg alleen, dat wanneer er een bijzondere omstandigheid is mbt een paard. Zoals bij jouw merrie. Het netje is om dit aan het begin van de les te melden.

Ik ben denk ik de laatste die meteen met korte teugels begint en al helemaal geen type met geen gel*l kop in de krul persoon.
Maar knap dat je dat uit mijn tekst haalt :)

Ik wens je (oprecht) nog veel succes met het vinden van een nieuwe instructeur! :)