Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Nouvel schreef:.
De paarden die het nodig hebben om eerst even hun energie aan de longe kwijt te kunnen of onbelast op te warmen, zijn dat dan vooral paarden die weinig buiten staan?
Nouvel schreef:Ik longeerde mijn paard voor het rijden het eerste half jaar zo'n beetje dat hij zadelmak was voor het rijden even voor de zekerheid.
Maar hij deed eigenlijk nooit rare dingen...
Ik stap er nu altijd gelijk op, ook als hij een paar dagen niet gereden is.
De paarden die het nodig hebben om eerst even hun energie aan de longe kwijt te kunnen of onbelast op te warmen, zijn dat dan vooral paarden die weinig buiten staan?
Mijn paard staat de hele dag in de paddock en in de zomermaanden ook in de wei.
Enjoyce94 schreef:Mijn eigen pony's longeer ik nooit voordat ik ga rijden. simpelweg omdat het gewoon niet nodig is.
Ik longeer ze wel eens in plaats van dat ik ze rijdt, omdat ik van mening ben dat je uit het longeren ook erg veel kan halen. Het is niet even 'rondslingeren' aan de longeerlijn zodat zijn energie er af is, maar aan de longeerlijn kun je je paard ook aan het werk zetten waarbij je dingen kunt doen waar je met het rijden veel aan hebt. Ook aan de longeerlijn kun je het achterbeen bijvoorbeeld aan het werk zetten.
Ik ben wel van mening dat veiligheid voorop gaat. Ik loop nu ergens stage en een paar paarden die ik rijdt zijn gewoon gevaarlijk als je er op gaat zitten zonder te longeren. Die longeer ik dus wel van te voren. Ook dan is het niet alleen even de energie eraf, maar ik zet ze dan ook aan het werk.
Ik bedenk zelf altijd wel waarom het zou kunnen komen dat het nodig is om een paard van te voren te longeren. Komt het omdat hij 24/7 op stal staat? Krijgt hij te veel voer? Als het mijn paarden waren dan zou ik eerst daar even naar gaan kijken. Zo'n paard stuitert namelijk niet voor niets de hele bak door.