Longeren voor het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:15

nouvel,
ik denk misschien juist dat het de paarden zijn die de wind in de kop hebben letterlijk als ze lekker buiten komen iedere dag, of gewoon buiten staan..

immers 24/7 op stal.. dan heb je misschien af en toe je kuurtje, of dat je stijf bent..
maar het stompt ook enorm af..

ik denk dus eerder dat die paarden slomer en stijver worden dan extreem fris..
als die gaan lopen gek doen onder het zadel, na bijvoorbeeld een tijdje stil staan,
denk ik eerder aan stijve spieren.

----

wil niet zeggen dat ieder paard dat op stal vertoefd rustig is..
of dat ieder rustig paard zijn tijd staat door te brengen op stal.

maar ik denk dat het meerendeel van de echt frisse paarden, letterlijk fris worden door het buitenzijn.
energiegehalte is veel hoger. en ze zijn soepeler door de dagelijkse beweging (veronderstelling is), om rare capriolen uit te halen en overtollige energie te hebben..

ik vergelijk het altijd maar met mijzelf.. als ik een periode bankhang, dan wordt ik inactiever..
ga ik veel doen, dan bruis ik van energie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:25

Ik longeer nooit voor het rijden, paarden zijn altijd superbraaf.

Wel zet ik mijn ruin voor het rijden vaak 10 minuten in de stapmolen, zodat hij lekker losgestapt is voor ik hem zadel (ik zet hem dus niet met zadel al op in de molen, wat je ook vaak ziet).
Wij hebben binnen een overdekte stapmolen, dus je zet ze er zo van stal gemakkelijk even in.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:35

Nouvel schreef:
.

De paarden die het nodig hebben om eerst even hun energie aan de longe kwijt te kunnen of onbelast op te warmen, zijn dat dan vooral paarden die weinig buiten staan?

24/7 buiten, maar als ik op vakantie ben geweest willen ze soms nog weleens een beetje erg fris zijn. Dan longeer ik liever eerst even.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:09

Hier staan ze ook de hele dag in de wind buiten, ik heb juist het idee dat ze er dan meer aan gewend zijn dan wanneer ze uit hun warme droge stalletje komen.
Maar het zal ook zeker per paard verschillen, en als je er baat bij hebt om voor het rijden te longeren, waarom zou je het dan niet doen...

Ik heb een paard dat longeren echt stom vindt, die moet ik aanzwengelen aan de longeerlijn, en uiteindelijk gaat hij dan ook wel goed lopen hoor, maar omdat dat iedere keer voor het rijden te doen... denk niet dat ik hem en mezelf daarmee een plezier doe...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:53

Ik heb het voorgaande jaren gedaan toen ik weer ging rijden na een vakantie.
Afgelopen jaar dacht ik, ik zie het wel, anders appeltaart aan m'n vriend trakteren.

Was opstappen en wegrijden, staan wel 24/7 buiten in de wei, maar heb nooit het idee dat ze echt gek doen ofzo :+.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:05

Nouvel schreef:
Ik longeerde mijn paard voor het rijden het eerste half jaar zo'n beetje dat hij zadelmak was voor het rijden even voor de zekerheid.
Maar hij deed eigenlijk nooit rare dingen...
Ik stap er nu altijd gelijk op, ook als hij een paar dagen niet gereden is.

De paarden die het nodig hebben om eerst even hun energie aan de longe kwijt te kunnen of onbelast op te warmen, zijn dat dan vooral paarden die weinig buiten staan?

Mijn paard staat de hele dag in de paddock en in de zomermaanden ook in de wei.

Mijn paard staat dagelijks buiten van 6 tot 6 dus daar ligt het niet aan.

iba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:45

Erg afhankelijk van het paard. Sommige van mijn paarden worden alleen maar heter van longeren. Dan is meteen opstappen beter.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:53

Mijn eigen paard stapte ik zo op, maar die was zelf heel rustig.
maar de andere moet ik eerst even losgooien (ik longeer niet voor het rijden enkel los) want dan kan hij nog even "los" gaan zonder dat ik erop zit. En zo zie ik ook meteen of ik er wel/niet op kan XD (Hij is nogal een "rodeo" paard, dus vandaar =3)
Maar over het algemeen de paarden die ik reed/rijdt longeer/gooi ik niet eerst los voordat ik erop ga.

Princesj

Re: Longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:17

Ik doe het nooit, zelfs niet toen we onze merrie zadelmak maakten. Paarden komen uiteraard allemaal dagelijks buiten. En ik moet toegeven, ook nog nooit een haar op mn hoofd gehad die dacht dat het noodzaak was. En het zijn geen suffe doetjes ofzo, maar werktijd is werktijd bij ons. T loopt wel eens snuivend richting de bak, maar ook met dit stormachtige weer kan ik rustig opstappen en mn dingetje doen in de buitenbak.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:25

Ik heb het een paar keer gedaan, als ik dan opstapte, was Eclair een stuk soepeler :j

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 01:11

Mijn eigen pony's longeer ik nooit voordat ik ga rijden. simpelweg omdat het gewoon niet nodig is.

Ik longeer ze wel eens in plaats van dat ik ze rijdt, omdat ik van mening ben dat je uit het longeren ook erg veel kan halen. Het is niet even 'rondslingeren' aan de longeerlijn zodat zijn energie er af is, maar aan de longeerlijn kun je je paard ook aan het werk zetten waarbij je dingen kunt doen waar je met het rijden veel aan hebt. Ook aan de longeerlijn kun je het achterbeen bijvoorbeeld aan het werk zetten.

Ik ben wel van mening dat veiligheid voorop gaat. Ik loop nu ergens stage en een paar paarden die ik rijdt zijn gewoon gevaarlijk als je er op gaat zitten zonder te longeren. Die longeer ik dus wel van te voren. Ook dan is het niet alleen even de energie eraf, maar ik zet ze dan ook aan het werk.

Ik bedenk zelf altijd wel waarom het zou kunnen komen dat het nodig is om een paard van te voren te longeren. Komt het omdat hij 24/7 op stal staat? Krijgt hij te veel voer? Als het mijn paarden waren dan zou ik eerst daar even naar gaan kijken. Zo'n paard stuitert namelijk niet voor niets de hele bak door.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 08:17

Enjoyce94 schreef:
Mijn eigen pony's longeer ik nooit voordat ik ga rijden. simpelweg omdat het gewoon niet nodig is.

Ik longeer ze wel eens in plaats van dat ik ze rijdt, omdat ik van mening ben dat je uit het longeren ook erg veel kan halen. Het is niet even 'rondslingeren' aan de longeerlijn zodat zijn energie er af is, maar aan de longeerlijn kun je je paard ook aan het werk zetten waarbij je dingen kunt doen waar je met het rijden veel aan hebt. Ook aan de longeerlijn kun je het achterbeen bijvoorbeeld aan het werk zetten.

Ik ben wel van mening dat veiligheid voorop gaat. Ik loop nu ergens stage en een paar paarden die ik rijdt zijn gewoon gevaarlijk als je er op gaat zitten zonder te longeren. Die longeer ik dus wel van te voren. Ook dan is het niet alleen even de energie eraf, maar ik zet ze dan ook aan het werk.

Ik bedenk zelf altijd wel waarom het zou kunnen komen dat het nodig is om een paard van te voren te longeren. Komt het omdat hij 24/7 op stal staat? Krijgt hij te veel voer? Als het mijn paarden waren dan zou ik eerst daar even naar gaan kijken. Zo'n paard stuitert namelijk niet voor niets de hele bak door.

Die van mij is nog maar een maand onder het zadel en zoals elk jong paard heeft ze wel es kuren. Ik heb liever dat ze die kuren maar lekker aan de lange lijn uitbokt dan dat ik erop zit :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:20

TS, ik heb mijn merrie zelf beleerd en NOOIT van te voren gelongeerd. En dit is geen recreatie makkelijk appeltje eitje paard, echter werken wij op een basis van wederzijds vertrouwen, waardoor zij wist dat als de leider in de buurt is er geen reden is tot bokken of vluchten. Dit paard heeft nooit een stap verkeerd gedaan, tuurlijk geeft ze wel eens een bokje, daar is ze jeugdig voor. Maar nooit zo dat wij de controle verliezen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 11:26

Princesj, ben je niet zekerder 'minder een ei in je broek' als je ze even gelongeerd hebt?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:34

Vrijwel nooit, alleen als ik merk dat hij erg veel energie en weinig focus heeft, maar dan mag hij niet als een gek 'uitrazen', maar gewoon gehoorzaam zijn. Hij loopt de hele dag met maatjes in een flink weiland dus wild doen mag in zijn eigen tijd :) Normaal is opstappen gewoon lekker gehoorzaam aan het werk, zonder longeren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:55

De mijne gaat 20-30 min op vlot tempo in de stapmolen :) Zelfde effect.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:58

HiFive5 schreef:
Princesj, ben je niet zekerder 'minder een ei in je broek' als je ze even gelongeerd hebt?

Absoluut niet, ik stap er zo met storm op (in een buitenbak). Heb zelfs nog nooit de bak afgesloten.

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:42

Heeft er denk ik inderdaad mee te maken hoe je er zelf in staat, ik deed het bij mij vorige bijrijdpaard echt nooit maar nu rij ik een 4-jarige bij en die heeft echt teveel energie. Even de scherpe kantjes eraf, dat scheelt enorm!

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:32

HiFive5 schreef:
Die van mij is nog maar een maand onder het zadel en zoals elk jong paard heeft ze wel es kuren. Ik heb liever dat ze die kuren maar lekker aan de lange lijn uitbokt dan dat ik erop zit :')

Als dat een rede is, is dat prima toch? Veiligheid voorop zou ik zeggen..

Chalpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:50

Ik longeer soms voor het rijden, ligt eraan of hij fris oogt of als hij langer dan normaal niet gelopen heeft

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:46

Ik deed dat met mijn paard altijd wel, in het begin, en s winters.
S winters stond ze op onze eerste stalling altijd op stal en ik kon niet altijd dagelijks komen dus dan longeerde ik haar altijd wel ook voor mijn eigen rust, soms was dat 5 minuten op het moment dat ik merkte dat ze rustig was. Soms moest ze echt even racen dan kon ik haar gemakkelijk 20 minuten longeren, dan liet ik haar uitrazen en dan was het klaar. Rijden was daarna dan niet heel intensief (nooit eigenlijk :') ) maar werkte voor ons prima,

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:48

Als ik op een paard/pony moet longeren die altijd erg druk is vraag ik aan de manege eigenaresse of ik hem/haar mag longeren, zij weet dat ik dit kan en heb dit al vaker daar gedaan. Paardjes komen helaas alleen uit hun stal voor lessen, soms bij uitzondering een buitenrit of even losgooien.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:39

Longeren deed ik ook altijd om ff het topje van de energie er af te halen. (Staat ook gewoon buiten) Nu doe ik het nog af en toe als hij zich wat lastig laat aansingelen. Dan ga ik niet lopen aanmodderen maar longeer ik hem liever, dan singelt hij makkelijk aan en is hij rustig opgewarmd

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:43

is het zo dat als je los longeert voor het rijden, ze zich veel meer kan ontspannen enzo dan dat je meteen gaat rijden? ik heb altijd zo'n gevoel.. maar weet dus niet of dat ook daadwerkelijk zo is

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:51

Ik bekijk het afhankelijk van hoe mijn paard reageert met opzadelen. Het is een net vijfjarige die een aantal maanden onder her zadel is. Staat dagelijks een aantal uren in de paddock en is best braaf voor zo'n jonkie. Maar als hij te fris oogt gaat ie aan de longe de ene keer bokt ie flink de andere keer is ie koe braaf. Bij een bok sessie gaat ik door totdat ontspant en als ie braaf is hoogstens een paar minuutjes en dan erop.