Dan toch ander bit proberen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:55

An_J schreef:
Ik lees niets over tandarts of osteo. Bokt zijn we wakker?

Tsja het is een goede, maar een beetje een aparte opmerking. Ik ging er in ieder geval van uit dat TS er al een tandarts bij gehad heeft, door het stukje over de tongafwijking.

Ayasha
Blogger

Re: Dan toch ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:04

Ook een paard dat jaren niet consequent gereden wordt, doet niet zo lang over zich aanpassen indien het daarna wél consequent gereden wordt. Een scherper bit is tijdelijke symptoombestrijding. Tot ie daar aan gewend is en daarmee een loopje met je neemt en als je het nu al niet op gelost krijgt ben je dan nog verder van huis. Want dan heeft ie nog meer een betonnen bek.
Heet is niet hetzelfde als drammen. Een heethoofd moet leren wachten. :) Veel overgangen is mooi maar wel alleen als die overgangen ook op jouw commando gebeuren. Stap = stap, niet trippelen. Teugels laten vieren betekent niet dat ie vooruit mag, dat betekent dat ie gehoorzaam is. Hij moet leren dat "lossen" niet rennen betekent maar "goedzo". :) Elke pas die hij sneller doet dan jij wil, corrigeren, niet bruut, gewoon rustig terug naar het tempo dat jij wil en opnieuw lossen, gaat ie weer sneller, opnieuw corrigeren. Hij wacht, geen discussie, wachten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:07

Runa schreef:
Wat voor voer krijgt hij? En hoeveel vrije beweging krijgt hij dagelijks? Heeft hij dagelijks contact met andere paarden?

En voor het jolig worden kun je een one rein stop installeren. Dit is een hele effectieve rem waarbij je niet hoeft te trekken omdat het een reflex is dat je aanleert. Zo ku je snel gevaarlijke situaties oplossen en voorkomen wanneer dat nodig is.

Ik denk namelijk dat de problemen niet opgelost worden met een zwaarder bit, juist omdat het ook niet opgelost is toen je weer overstapte naar het bit. Ik denk dat je met dit paard een heel groot risico loopt dat hij net zo heftig wordt als de optoming die je gebruikt.

Ik ben eigenlijk ook nog wel nieuwsgierig naar wat hij precies doet en op welke momenten, dat is me nog niet helemaal duidelijk geworden. Hoezo doet hij jolig? Schijnbaar doet hij dat niet altijd, waar ligt dat aan? Doet hij het tijdens de les, doet hij het ook als een ander erop zit?

Hij krijgt vooral ruwvoer, krijgt een beetje havervrij muesli omdat hij best heftig op voer kan reageren. Laatst kreeg die per ongeluk een klein beetje draversbrok en er viel niet meer mee te rijden. S zomers staat hij 24u op het land, zonder bijvoeren (behalve wat vitamine /mineralen en dan merk ik weinig verschil). Hij komt dagelijks een uurtje in de Stap molen, wordt niet dagelijks gereden op dit moment, verder doet hij licht werk, omdat we in de opbouwfase zitten.
Wat hij precies doet? Hij gaat nooit bokken, steigeren, hij wil vooral graag vooruit, gaat er niet echt vandoor, hij probeert wel steeds in een hoger tempo te lopen, geef ik een ophouding om hem weer terug te nemen dan negeert ie die en loopt lekker in zijn tempo door. Een galopje en dan wil die liefst een half uur in zijn tempo galoperen (lees te snel), en in zn eigen houding.hij wordt wat snel verbrand zeg maar. Hij wil vooral meer en sneller, trekken heb ik nooit gedaan, ik kan het tempo controleren door ophoudingen te geven, maar dat hou ik geen 10 minuten vol. Hij bouwt dan snel spanning op, vroeger kon ik 10 min lopen prutsen om hem weer in een rustig tempo te laten draven (moet ook toegeven lang niet gegalopeerd te hebben, omdat het in het begin echt een race werd en hij daar echt niet beter van werd), tegenwoordig heb ik hem met een paar minuten weer bij mekaar. Met een iets scherper bit wil ik hem op die momenten eigenlijk snellrr zn grenzen aangeven en dus even sneller kunnen reageren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:10

Ayasha schreef:
Ook een paard dat jaren niet consequent gereden wordt, doet niet zo lang over zich aanpassen indien het daarna wél consequent gereden wordt. Een scherper bit is tijdelijke symptoombestrijding. Tot ie daar aan gewend is en daarmee een loopje met je neemt en als je het nu al niet op gelost krijgt ben je dan nog verder van huis. Want dan heeft ie nog meer een betonnen bek.
Heet is niet hetzelfde als drammen. Een heethoofd moet leren wachten. :) Veel overgangen is mooi maar wel alleen als die overgangen ook op jouw commando gebeuren. Stap = stap, niet trippelen. Teugels laten vieren betekent niet dat ie vooruit mag, dat betekent dat ie gehoorzaam is. Hij moet leren dat "lossen" niet rennen betekent maar "goedzo". :) Elke pas die hij sneller doet dan jij wil, corrigeren, niet bruut, gewoon rustig terug naar het tempo dat jij wil en opnieuw lossen, gaat ie weer sneller, opnieuw corrigeren. Hij wacht, geen discussie, wachten.

Ik had ook jaren niet meer gereden dusja het begin ging traag. De echte vooruitgang ging ook in een aantal maand tijd, maargoed. Dat doe ik dus allemaal al, alleen heeft ie er in zn enthousiasme soms sch*t aan ;) nogmaals dit gaat geen uur merr aan een stuk zo maar ik heb het over een aantal momenten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:13

Dan corrigeer je dat ene moment ietsje harder om meteen weer te lossen zodra ie zich gedraagt. :)
Das nog steeds beter dan standaard harder te corrigeren door een zwaarder bit.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:25

je zegt dat ie goed liep op een hackamore, waarom heb je er dan toch weer een bit in gedaan? Waarschijnlijk heeft e gewoon last van de afwijking aan zijn tong en moet je gewoon bitloos blijven. en dus niet een scherper bit in doen.. :+

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:29

Ik rij mijn paard buiten op een westernshank, het mondstuk is dunner dan de meeste normale Engelse bitten ( mijn paard heeft een smal bekkie) en ze reageert er goed op! Sommige paarden ( zoals die van mij ) zijn veiliger te rijden als je net wat meer te zeggen hebt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:31

Jentecats schreef:
je zegt dat ie goed liep op een hackamore, waarom heb je er dan toch weer een bit in gedaan? Waarschijnlijk heeft e gewoon last van de afwijking aan zijn tong en moet je gewoon bitloos blijven. en dus niet een scherper bit in doen.. :+

Dat heb ik denk ik hier eerder al geantwoord, omdat ik de hackamore voor een constante aanleuning niet zo fijn vind, als je links een Hulp geeft geef je haast rechts automatisch mee. Het bit wat ik nu heb loopt uw gewoon fijn op en heeft ie ook geen last van. Een dubbelgebroken bv reageert ie niet fijn op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:34

rox_en_wilvy schreef:
Ik rij mijn paard buiten op een westernshank, het mondstuk is dunner dan de meeste normale Engelse bitten ( mijn paard heeft een smal bekkie) en ze reageert er goed op! Sommige paarden ( zoals die van mij ) zijn veiliger te rijden als je net wat meer te zeggen hebt!

Idd precies, als ik naar buiten zou gaan dan heb ik met een gewoon trensje te weinig controle (misschien) maar ik wil het risico niet nemen. In blinde paniek gaan ze overal doorheen maar het is niet bepaald een schrikker

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:35

Iemand had het nog over de one rein stop. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar zou voor buiten wellicht een oplossing zijn. Heb ik in een gewone rijbaan gelukkig niet nodig

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:47

Cemlys schreef:
Jentecats schreef:

Dat heb ik denk ik hier eerder al geantwoord, omdat ik de hackamore voor een constante aanleuning niet zo fijn vind, als je links een Hulp geeft geef je haast rechts automatisch mee. Het bit wat ik nu heb loopt uw gewoon fijn op en heeft ie ook geen last van. Een dubbelgebroken bv reageert ie niet fijn op.

en een andere bitloze optoming? ik denk dat je paard gewoon last heeft van zijn mond dus een ander bit heeft geen nut waarschijnlijk, zeker geen scherpere

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:54

Ik heb sidepull en kingekruist geprobeerd maar die waren beide geen succes

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:56

Cemlys schreef:
Ik heb sidepull en kingekruist geprobeerd maar die waren beide geen succes

cook? bosal? librarope?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:03

Een paar minuten is echt nog te lang. Stilzetten, wachten ontspannen en weer verder. Ho is ho, niet nog drie rondjes nét iets over tempo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:33

Cemlys schreef:
Iemand had het nog over de one rein stop. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar zou voor buiten wellicht een oplossing zijn. Heb ik in een gewone rijbaan gelukkig niet nodig

Juist wel. One rein stop is ook een manier om tempocontrole te krijgen en paard leren 1 tempo in de gewenste gang vast te houden. Niet zoals je nu doet elke keer terugnemen in snelheid, maar zodra het tempo te hoog wordt zet je hem stil met een one rein stop (wissel de kanten willekeurig af), paar sec. neutrale houding, vraagt die buiging dan ook de andere kant op, en als hij rustig aan een lange teugel stil staat vertrek je weer in/naar de gang en tempo wat je wil dat hij doet. Meer verantwoordelijkheid bij je paard leggen dus, want het vasthouden van aangegeven gang, tempo en richting tot er een andere hulp komt is zijn taak, niet die van jouw.

Let er wel heel goed op dat je pas en onmiddellijk los laat bij one rein stop als je paard geen verzet meer toont en dus zelf druk van de teugel haalt door die laatste cm neus op beugel/schouder te doen. En dat hij niet vervolgens meteen weer neus rechtuit gooit. Idem dat als hij denkt links buigen, rechts buigen en dan gaan we weer verder, dat je gewoon doorgaat met buigen totdat hij op jouw commando wacht.

Je zal deze oefening in het begin zeker per gang rustig elke 3-6 passen moeten doen. Dus reken er maar op dat je wel eens zeer saai 100-500x halthouden, ontspannen wachten en weg stappen/draven/galopperen doet een aantal ritten lang en dat mag je buiten ook herhalen (incl. meer oefeningen trouwens). Ik rij bv ook lang niet altijd gewoon de bocht door buiten. Kan heel goed dat ik een stukje wijk het pad in of keertwending vraag om neus de goede kant op te krijgen.

Hele rijtje rijoefeningen :
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g
en grondwerk dat er voor komt, want wat paard op de grond niet kan en geen gewoonte is (naar baas luisteren en aandacht daar hebben) krijg je onder het zadel ook niet.
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw
Dit is op basis van clinton anderson, maar er zijn meerdere die dit soort basiswerk gebruiken als fundering ongeacht de discipline die je met je paard wil doen. Dit is nl basis controle over gas en rem (die je in balans wil hebben) en controle over voorhand, achterhand. Die individueel besturen is nl de basis voor alle oefeningen die je met een paard kan doen door deze onderdelen te combineren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 15:17

tamary schreef:
Cemlys schreef:

Juist wel. One rein stop is ook een manier om tempocontrole te krijgen en paard leren 1 tempo in de gewenste gang vast te houden. Niet zoals je nu doet elke keer terugnemen in snelheid, maar zodra het tempo te hoog wordt zet je hem stil met een one rein stop (wissel de kanten willekeurig af), paar sec. neutrale houding, vraagt die buiging dan ook de andere kant op, en als hij rustig aan een lange teugel stil staat vertrek je weer in/naar de gang en tempo wat je wil dat hij doet. Meer verantwoordelijkheid bij je paard leggen dus, want het vasthouden van aangegeven gang, tempo en richting tot er een andere hulp komt is zijn taak, niet die van jouw.

Let er wel heel goed op dat je pas en onmiddellijk los laat bij one rein stop als je paard geen verzet meer toont en dus zelf druk van de teugel haalt door die laatste cm neus op beugel/schouder te doen. En dat hij niet vervolgens meteen weer neus rechtuit gooit. Idem dat als hij denkt links buigen, rechts buigen en dan gaan we weer verder, dat je gewoon doorgaat met buigen totdat hij op jouw commando wacht.

Je zal deze oefening in het begin zeker per gang rustig elke 3-6 passen moeten doen. Dus reken er maar op dat je wel eens zeer saai 100-500x halthouden, ontspannen wachten en weg stappen/draven/galopperen doet een aantal ritten lang en dat mag je buiten ook herhalen (incl. meer oefeningen trouwens). Ik rij bv ook lang niet altijd gewoon de bocht door buiten. Kan heel goed dat ik een stukje wijk het pad in of keertwending vraag om neus de goede kant op te krijgen.

Hele rijtje rijoefeningen :
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g
en grondwerk dat er voor komt, want wat paard op de grond niet kan en geen gewoonte is (naar baas luisteren en aandacht daar hebben) krijg je onder het zadel ook niet.
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw
Dit is op basis van clinton anderson, maar er zijn meerdere die dit soort basiswerk gebruiken als fundering ongeacht de discipline die je met je paard wil doen. Dit is nl basis controle over gas en rem (die je in balans wil hebben) en controle over voorhand, achterhand. Die individueel besturen is nl de basis voor alle oefeningen die je met een paard kan doen door deze onderdelen te combineren.

Hier heb ik wat aan, zoals ik al zei ben ik er nl niet bekend mee, dat blijkt maar weer ;). Vanavond er eens goed voor gaan zitten.

Wat trouwens betreft les en instructie. Als ik rij neem ik regelmatig les. Ik ben me gelukkig heel bewust van mn eigen tekort komingen en wat zijn reactie daarop is. Ik heb het er pas geleden nog met een van de instructies over gehad. Wat dat betreft zitten we gelukkig op dezelfde golflengte. Ik heb hem nu puur voor de recreatie, dus wat sport betreft moet er niks meer. Wel ben ik van mening dat hij wel een simpele basis moet onderhouden

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:10

Ik ben het helemaal eens met wat "Ayasha" hier al schreef, controle is controle, en dat betekend dus echt altijd, en niet soms doet hij het een paar dagen goed en soms probeert hij me uit ..... dat kan dus echt niet.
Uiteraard is dat niet altijd zo makkelijk te realiseren, weet ik ook wel hoor.
De fout zit altijd bij de mens, niet bij het paard.
Ik geloof best wel dat jij (ts) best wel een beetje kan rijden, maar zoals bij iedereen , het kan altijd net iets beter. Spijtig dat de meeste lesgevers zich enkel blijven beperken tot het uitvoeren van technieken en figuren, zoek instructie die zich meer richt naar het begrijpen en het lezen van het paard.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt zijn er maar drie mogelijk oorzaken:
1e je stelt gewoonweg de verkeerde vraag.
2e je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt die niet of niet goed genoeg.
3e het paard kan het gevraagde om één of andere reden niet of nog niet uitvoeren.

Ayasha schreef: