Bokdrama! Zadel, puberteit of iets anders?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:27

Rijd je haar alleen in de bak? Een erg jong paard met een slungelig lichaam heeft moeite met het bochtenwerk wat elke 40, 20, 40 meter weer genomen moet worden. Kilometersmaken onder het zadel maar dan buiten de bak, rechte lijnen, uitdagingen van de omgeving en op deze manier lol in het rijden houden.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:32

Het zadel is op maat gemaakt door een zadelmaker die erg veel ervaring heeft met dit ras. Ze is tevens uitgebreid gecontroleerd door een dierenarts met ervaring met dit type paarden.

Ik rijd haar soms alleen, soms met 1 of 2 anderen in de bak. Ik wil het liefst ook meer nar buiten gaan, maar met zo'n jonkie vind ik het nog wat link om alleen te gaan en ik kan niet altijd iemand vinden om met mij mee te gaan.

Ik heb overigens nog een foto gevonden met het zadel op haar rug.

Afbeelding

Ik kan goed begrijpen dat het zadel over een tijdje opnieuw op maat gemaakt moet worden, maar dat lijkt me toch niet binnen een maandje al?

Mandy_B

Re: Bokdrama! Zadel, puberteit of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:35

Een zadel die op maat gemaakt is en nu met een bondje eronder wordt gereden??? Is dat het idee van de zadelmaker of heb je zelf een bondje eronder gelegt? Anders haal meteen het bondje onder het zadel vandaan een goed passend zadel heeft in theorie geen bondje nodig. Je trekt nu namelijk de ruimte tussen zadel en ruggenwervel dicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:42

Je zadel kantelt nu naar achteren omdat het te smal is bij de schoft.
Dat geeft druk op die schoft maar ook achter op de kussens en dus de rug.

Weg dat bontje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:44

Idd, zadel oogt te smal waardoor get middelpunt te ver naar achteren ligt. Dan ga je als ruiter te ver achterop zitten.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:47

Okay, bontje weg, check.
Nog andere tips? Ik wil het beste voor mijn paardje, dus al het advies is zeer welkom.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:51

Onder een goed passend zadel hoeft alleen een dun dekje.

Dikke pads of bontjes maken het zadel smaller met allerlei problemen als gevolg.

Grote kans dat wanneer je het bontje weg laat en alleen een dun dekje gebruikt, het bokken al snel over is.

Het kan wel dat het door het klemmen en achterover kantelen nog wat gevoelig is op de rug.

Ik vind trouwens dat er bij dikke pads en bontjes best iets van een waarschuwing zou mogen zitten, dat het de pasvorm van het zadel verandert.
Mensen kopen het vaak omdat ze het mooi vinden en kunnen er toch problemen mee krijgen.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 26-01-16 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:52

DreamGuide schreef:
Okay, bontje weg, check.
Nog andere tips? Ik wil het beste voor mijn paardje, dus al het advies is zeer welkom.

Dan de tandarts even laten kijken en ook een andere zadelmaker de ligging van je zadel laten checken indien het bokken zonder bontje aan blijft houden. Ik ken wel een aantal zeer brave paarden waar niet meer op te rijden viel en de oorzaak was negen van de tien keer een verkeerd zadel, die tiende had een tumor in zijn hoofd. En juist bij de galop krijg je vaak protest als er ergens iets drukt of pijn doet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:00

DreamGuide schreef:
Okay, bontje weg, check.

een (goede) tandarts is ook nooit overbodig bij zulke jonkies. wij hebben een tandarts die ook veearts is en het grootste gedeelte van zijn werk is tanden,

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:20

Okay, heel erg bedankt allemaal!
Aan dit soort concrete tips heb ik een heleboel. Ik ga haar eerst even wat rust geven en daarna zonder bontje proberen. Als het dan nog niet beter is eerst een tandarts erbij. Daarna zien we wel verder.
Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:25

Wat balen! Uit je posts blijkt overduidelijk dat je het beste met je paard voor hebt - zelfs al zo jong een op maat gemaakt zadel - maar dan loopt het toch spaak. Ik zou een foto maken van hoe je zadel ligt zonder bontje om te kijken of het alleen het bontje was dat het probleem veroorzaakte of dat het probleem bij het zadel zit. Helaas betekent op maat gemaakt namelijk niet dat het ook altijd goed op maat gemaakt is...

Dat je paard vooral bij de galop protesteert lijkt wel echt op een rug/zadelprobleem te duiden. In stap en draf blijft de ruggengraat namelijk redelijk bewegingsloos, maar in galop wordt de ruggengraat met elke pas opgebold (als het achterbeen naar voren grijpt) en uit gestrekt/iets hol gemaakt (als het paard zich helemaal uitstrekt net voor het zweefmoment). Als je zadel bijvoorbeeld door de opbollende rug in de schoft geduwd wordt, of als de achterkant van de kussens in het strekmoment juist in de rug prikt, dan kan een paard daar erg heftig op reageren.

Sowieso lijkt een tandartscontrole een goed begin met een nieuw paard, net zoals een onderzoek/behandeling van de osteopaat voordat je een nieuw zadel aanpast en intensiever gaat rijden. Zo voorkom je namelijk dat je een zadel op maat maakt voor een scheve/geblokkeerde rug, want dat is precies wat je niet wilt. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:27

Laat alsjeblieft een tandarts komen, en als het zadel past, dat de zadelmaker groen licht heeft gegeven? Bontje er onder weg.

Daarnaast zou ik ook, persoonlijk, die rug op foto willen zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:37

Bij een zo jong paard zou je om het half jaar de tandarts moeten laten komen, tot ze wat ouder zijn.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:43

Ik rij ook een paardje die precies hetzelfde doet.
Bij hem is het ook in stap + draf niks aan de hand loopt super! Maar op het moment dat je wilt galopperen Rodeo.... Bij hem is het omdat hij nog maar kort onder het zadel is en in de tijd dat hij beleerd werd eerst heel lang alleen maar gestapt en gedraaft had en nooit had hoeven te galopperen. Toen hij onder het zadel moest galopperen snapte hij het niet en compenseerde hij het zoeken van z'n evenwicht in bokken en rodeo. Dit heeft hij helaas niet meer afgeleerd.... Hij is best dominant en dus op het moment dat je tegen hem zegt dat hij moet galopperen en wilt hij dit gewoon niet dan reageert ie het dus af dmv rodeo.
In de zomer is dit stukken minder, dan is hij zelf ook wat vrolijker en rijdt ik hem een stuk vaker, maar merk het zeker de laatste weken nu het frisser is (en ik hem minder kan rijden ivm school etc).
Het zou dus kunnen aangezien jou paard nog jong is, ze het misschien moeilijk vind om te galopperen. Het enigste wat ik kan aanraden is zo veel mogelijk blijven proberen en dan als ze galoppeert de eerste keer een paar passen en goed belonen en langzaam opbouwen (heeft bij dat paard ook goed geholpen) en zeker niet te veel in een keer vragen.

Mocht er natuurlijk verder niks aan de hand zijn met d'r.
Soms doen paarden dit ook als ze pijn hebben in de nek of rug of spierpijn... Denk dat het het handigst is om weer een keertje langs een dierenarts en tandarts (heb zelf ook nare ervaring met wolfskiezen, die kunnen ook erg pijn doen!) te gaan, dan weet je dat je dat in ieder geval kan uitsluiten. (dus gewoon voor de zekerheid)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:53

Ik weet zeker dat er met haar galop niks mis is, ze heeft zelfs eigenlijk een hele goeie galop! (ondanks dat ze jong is en een tuiger) Maar inderdaad een tandarts erbij lijkt me wel een plan, de dierenarts zei dat er niks mis was met haar tanden, maar voor de zekerheid doe ik het toch maar even.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:59

Ik zou ook een osteo/fysio eens laten kijken en behandelen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:08

Een Zadel mag iets achterover liggen in stand. Op het moment dat je paard z'n rug gaat gebruiken en haar bekken gaat kantelen komt het dan recht te liggen. En dat is ook juist wat je wilt dat je paard doet! Mijn zadel ligt ook ietsje achterover in stand, zodra ik erop zit en haar aan het werk zet is dat verdwenen :-) Mijn zadel is 1,5 terug helemaal op maat gemaakt door countrymill. En daar geven ze ook aan te kijken hoe het zadel ligt bij een bewegend paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:18

@wwillemijn: verwacht je dan niet al heel veel ruggebruik en bekkenkanteling van een 3,5jarig paard? Dat zul je een paard in de training moeten leren, maar dat betekent ook dat je paard eerst zonder dat alles loopt tot ze ontspanning, evenwicht en verzameling heeft gevonden. Ik vind dit zadel ook voor een paard met een goed ruggebruik wel erg ver achterover hellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:32

Bij een tuiger moet een zadel soms wel heel lichtjes achterover omdat de rug zich in beweging veel rechter maakt dan bij een rijpaard.
Dat zou de zadelmaker dus best goed gezien kunnen hebben en daar kun je op basis van de foto niet oordelen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:53

Misschien kan ze het mentaal niet zo goed verwerken, en helpt het al om een andere manier van werken / trainen te vinden. Kan zijn dat ze in combinatie met de leeftijd, nieuwe dingen, verandering in bespiering waardoor haar zadel toch niet zo lekker zit (heb je boomloos al eens geprobeerd?)

Misschien is alles net even teveel op sommige momenten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:57

Snapt ze wel wat je wilt? Was de galop al bevestigd? Kan ze niet gewoon nog niet snappen wat er is en het spannend en moeilijk vinden?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:26

Is je zadel na een bepaald aantal rij-uren weer opnieuw nagekeken door de zadelmaker? Dit hoort nl wel bij een nieuw zadel, omdat de vulling nog iets in zal klinken. Misschien is het een idee om 2x per week te longeren met lange lijnen en/of pessoa. Daarmee leert je paard z'n achterhand beter te gebruiken.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 08:48

Hallo allemaal! Heel erg bedankt voor jullie behulpzame reacties!

Ik heb met mijn trainer/instructeur er over gesproken ( die weet een heleboel over tuigers onder het zadel en heeft heeeeel veel jaren ervaring) en die heeft gekeken naar hoe ze zich gedroeg en geconstateerd dat het typisch jonge paarden gedrag is en dat ze me aan het uitproberen is. Ik ga dus een extra dag in de week lessen zodat ik met goede begeleiding door deze periode kan komen.

Hoe dan ook, heel erg bedankt voor jullie hulp!

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:03

Wat fijn dream guide, was stille meelezer, heeeeel veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:24

Uitproberen. Ik ben r niet van...
Laat voordat je haar gaat doordrukken eerst die rug eens nakijken.
Straks ga je haar op d'r flikker geven terwijl ze pijn heeft.