Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Desiree schreef:Achteruit lopen in sloten en prikkeldraad doen alle paarden als ze een keertje terug naar huis willen. Komt omdat ze eigenlijk voor dat gedrag beloond worden. De ruiter houdt namelijk op met voorwaartse signalen te geven als deze merkt dat het paard in zijn verzet achteruit gaat richting de sloot of het prikkeldraad. Het paard merkt dan `he, ze houdt op met drijven, dus ik hoef alleen maar achteruit te lopen en dan hoef ik niet meer vooruit!`.
hunter87 schreef:maarjah, iemand tips om dit op te lossen?
dus voor een duidelijk beeld. ze gaat dus stijgeren, schuin achteruit lopen, bokken, slaan met dr hoofd, huppelen. zodra je je stem verheft of been aan legt gaat ze dus al flippen. weggetjes zijn hier smal, zandpad of asfalt, sloten ernaast met daarnaast weilanden en prikkeldraad. niet dus de optimale conditie om haar een x aan te pakken en door te rijden.
wie weet raad....?? ik wil haar hier een plezier mee doen om gewoon een rondje uit te stappen na een training en niet altijd maar de bak te hebben. maar op dit moment is er weinig plezier aan...
sanne83 schreef:De enige tips die ik je kan geven is echt werken aan de gehoorzaamheid aan de hulpen. Daarnaast moet je niet die grens over gaan, blijf binnen de situatie waar het goed gaat en bouw die langzaam uit. De strijd aangaan heeft geen zin, grote kans dat je die gaat verliezen.
Als aan de hand lopen wel goed gaat, begint dan daar en kijk hoe je dat stapje voor stapje uit kan bouwen.
mrie schreef:Ben het niet met je eens Desiree, sorry. Ik denk dat als dat paard naar achteren gaat de ruiter juist aan gaat sporen. Waarom gaat dat beest dan naar achteren en niet naar voren. Omdat men uit schrikreactie nog steeds ineengedoken zit. Benen beetje opgetrokken romp naar voren gericht, bijna de houding als we ons paard in zijn achteruit willen hebben.
Corrigeer jezelf, voor je de hulpen geeft om vooruit te gaan ook in de "vooruit stand" gaan zitten. Liever een pietsie te veel naar achteren met de romp dan naar voren, benen lang. Maak je zwaar in het zadel, kijk waar je naar toe wilt. Moedig je paard aan, het beest is ook alleen maar bang en elke stap de goede kant op belonen met stem, je zit of vermindering van druk.
quickie schreef:Wat ik lees in je topic is dat je gaat trainen, daarna buiten "werken" (hij moet immers luisteren en jouw dragen) en als je terug komt wordt het beloond met rust en eventueel wat lekkers. Je beloond dus het terug naar huis gaan. Probeer eens de andere aanpak. Terug naar huis is terug de bak in en hard aan het werk. Indien de motivatie is terug naar huis weg bij alles wat eng is en rust en eten zul je verbetering zien.
Mijn paard sjokt naar huis