Pony houd bit vast linkerhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Re: Pony houd bit vast linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:41

Het komt voor mij niet echt vriendelijk over "leer beter rijden" "op een manege leer je niet veel" "wat leer je dan over bit vast houden op een manege" Dus daar kan ik snel lichtelijk geïrriteerd over raken aangezien de rest van de reacties enorm nuttig voor mij waren.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:42

Misschien kan je ook eens vragen aan iemand om je te filmen. Ik had dit probleem namelijk ook, en mijn lesgever zei dat ik altijd mijn rechtse hand iets achteruit deed, waarop mijn paard links het bit vastnam. Ze hebben dit daarna een paar keer op film gezet voor me, en warempel, onbewust deed ik dat dus. Het zijn soms ook kleine dingen. Veel succes nog verder!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:52

Inderdaad alles te maken met de scheefheid van het paard. Belangrijk is in ieder geval dat jij geen tegendruk gaat geven op de kant die je paard vast pakt, maar inderdaad gaat werken aan gelijk contact op beide teugels. Wisselen van stelling kan hier zeker bij helpen, maar pas hierbij op dat het geen 'zagen' wordt. Je geeft ook aan dat eigenaar in het bos rijdt, kan me goed voorstellen dat het paardje daar wat feller is, en dat ze daarom met pelham rijdt. Maar het probleem zit hier in ieder geval niet in de 2 bitjes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:34

Naaoommii schreef:
midgie schreef:
Wat leer je dan bv over het bit vast pakken??

Mijn topic heeft een bedoeling dat mensen mij tips kunnen geven, wat jij aan het doen bent is dat totaal niet. Ik vraag jullie om hulp en geef aan dat ik 2 keer in de week les en de manege begeleid mij hier zeer uitstekend in maar extra hulp kan geen kwaad en dat krijg ik dus niet van jou....

Ik denk als je dit gesprek voort wil laten gaan dat je in een pb verder kan gaan, dan zal ik je haar fijn uitleggen hoe zij mij helpen ;)

Ik bedoel het idd niet onvriendelijk, maar het probleem is als je de waarheid zegt je onvriendelijk overkomt, dus mijn vraag was dus , wat leer je over het bit vast pakken, als ik dat weet of miss meerdere dan een oplossing hebben,
Een paard pakt het bit niet zomaar vast, daar heeft hij zijn redenen voor,
Als jij op de manege goed les zou krijgen zou je het al weten toch en hier niet hoeven vragen toch??

Het feit blijft dat je op veel maneges geen techniek leert , het waarom en het hoe oplossen , daar hebben ze vaak geen antwoord op, waarom geef je been ??
Op welk moment geef je been??
Hoe geef je ben been??
Wat is een ophouding en hoe geef je die, zijn ook allemaal redenen voor een paard om het bit vast te pakken, dus ja het probleem ligt dus niet bij het paard, maar bij de trainer van het paard en dat ben jij, dus hoe onvriendelijk kun je het opvatten als je wil leren?
?
Ga anders denken , als het paard geen juist antwoord geef, vraag dan niet meer, maar doe minder, zul je heel snel merken dat je daar verder mee kan komen, durf los te laten, zoek geen controle in het bit, want die zit daar niet, dat zou les 1 op de manege moeten zijn lijkt mij,

Dus mijn advies is, alles eraf en leer voelen, en contact te maken met het paard,

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:39

;) ;)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:51

the_cat Heb vanavond filmpjes laten maken, die ga ik van de week eens goed bestuderen bedankt voor de reactie.
darkadia Bedankt voor de reactie, hoe ik er op kwam dat het aan de bitten lag is omdat het mis ging toen er met een ander bit werd gereden, vandaar zo'n snelle conclusie. Maar ben nu helemaal over :)
Simpelman bedankt voor de filmpjes, heb ze nog niet bekeken maar ik ga er van de week even voor zitten om alles even door te nemen :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:16

Probeer zo min mogelijk op de hoefslag te rijden en let er goed op dat je de teugels op dezelfde maat hebt en je je handen naast elkaar houdt. Dus niet de binnen hand naar je toe halen om stelling te vragen. Eerst zorgen dat hij recht is tussen 2 teugels en 2 benen voordat je stelling gaat vragen. Rij op deze manier zowel linksom als rechtsom. Rij voltes, slangevoltes maar ook lange stukken rechtuit. Pakt die het bit vast, check dan je eigen handen en denk aan de ontspanning in je handen. Dus blijf jezelf continue controleren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:15

IK zou juist niet mijn handen op mijn plek houden , dan zet je vast en je moet los laten, lange teugel paard hoofd over de grond en ga kijken wat je voor mekaar kan krijgen met je been en je zit en met je teugel, niet met het bit maar de teugel dus,

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:09

Als je je handen netjes voor je houdt en keurig naast elkaar, dan zet je je handen toch niet vast? Tenminste, als het goed is niet. ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:17

Freggle_Edge schreef:
Als je je handen netjes voor je houdt en keurig naast elkaar, dan zet je je handen toch niet vast? Tenminste, als het goed is niet. ;)

Je moet ten alle tijden de mond van je paard volgen.
Of je handen dan naast elkaar staan of niet!
Juist door je handen op 1 plek te zetten, naast elkaar, heeft je paard geen mogelijkheid meer tot bewegen van zijn hoofd tijden onbalans.
Vraag je dan eens oprecht af, is dit eerlijk?
Juist het mee veren, op welke mogelijke manier ook, met de mond van je paard! Dát is vriendelijk rijden.
Je geeft echter wel een grens aan, tot waar hij met zijn neus mag lopen.
Je werkt ook nooit terug, als jij zelf met je gang niet terug wilt.
Je geeft, wanneer je moet geven, en neemt wanneer je mag en kan nemen.

Kort om, jij bent een springveer, die overal mee naar toe gaat.

Met je benen, daar stuur je mee.
Je hebt ten alle tijden contact met beide teugels, ook als je wendingen maakt. Daardoor begrens je, samen met je bovenbeen en onderbeen de kant waar jij niet op wilt.

Mijn tip?
Laat alles even na kijken.
Rug en nek van paard.
Of het bit wel het geschikte bit is voor het paard. (niet te dik?? Te bewegelijk??)
Dan ook even het zadel.

En dan jijzelf.

Verdiep je eens in centred riding. Misschien zit jij wel helemaal scheef? Dat kan hoor!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:43

Het is ook wel zo dat als je op de volte rijd, je echt je buiten hand naar voren moet geven anders kan je paard nooit de lengte buiging aan nemen, vaak worden ze te veel begrenst op de buiten teugel , als je paard te veel buigt in de hals dan kun je de begrensende hulp geven maar geef ook weer terug, laat het dier op eigen benen lopen en probeer geen controle via het hoofd te krijgen, dat zul je moeten zoeken in zijn benen, schouders

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:40

Lante schreef:
Verdiep je in het rechtrichten. Daar los je het probleem mee op. Succes!

:j

en proberen dit probleem op te lossen dmv andere hulpen dan het bit gebruiken (bijvoorbeeld met de teugels tegen de nek, daarmee sturen in combinatie met je been, je houding bv. je bovenlichaam naar links draaien, goed het tempo erin houden e.d.) Probeer het bit echt pas als 'laatste redmiddel' te gebruiken... is lastig uitleggen zo via een bericht, maar ik denk met een beetje experimenteren en jezelf aanleren de druk op het bit pas als laatst te gebruiken, dat je al snel een eind komt!

vaak is een natuurlijke reactie dat je dan zelf ook meer druk gaat zetten op de linker kant, met je linker hand, hiermee maak je hem links alleen maar sterker en werkt dat averechts.. Probeer dus op het moment dat hij het bit vast pakt, zelf die ontspanning te geven links. zodra hij het bit links pakt kun je proberen je linker teugel echt even vrij los te doen, rechter teugel druk geven (dus niet trekken maar druk tegen de hals/schouder/schoft) in combinatie met je linker been. met je rechter teugel stuur je zijn schouders nl naar links en met je linker been activeer je zijn linker achterbeen waardoor hij net even wat meer ondersteuning krijgt om te buigen. om het nog duidelijker te maken kun je daarbij ook je linker hand 'openen' waardoor hij links ruimte heeft om te ontspannen

succes :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:45

Dat is naar mijn idee ook meestal het probleem Lissie- Zigor. Dat je snel geneigd bent je hand vast te zetten aan de kant waarop je (denkt dat je) paard vast zit.
Je ziet vaak ook dat die hand de andere hand ook telkens inhaalt/dichter naar de ruiter wordt gehaald.
Stukje bewust worden van wat je eigen handen doen, is dan erg belangrijk.

En natuurlijk moet je wel met de beweging van het paard mee gaan/ de mond blijven volgen. Dat zal in de les vast ook uitgelegd worden mag ik aannemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:30

Ja en daar gaat het fout denk ik in de les, de mond volgen , wat voel je dan??
Leer het lichaam van het paard voelen en ga daar in mee in de eerste instantie en leer dan stapje voor stapje samen te werken en nogmaals die samenwerking zit niet in de paarden mond, daar kun je later als je kan voelen de verfijnde communicatie mee hebben in het lichaam van het paard, maar stuur het paard nooit aan het bit , daarom zeg ik steeds bit en zadel er uit en leer rijden , desnoods aan de longe als je geen goed ruiter gevoel hebt.
Idd stuur op de teugels en vergeet zelf niet los te laten als het paard los laat .
Dat is vaak ook een dingetje, je volet niks meer als het paard het juiste antwoord geeft, maar de ruiter denkt dan dat als er nisk gevoelt word ze geen controle meer hebben dus vragen nog meer aan het paard,

Hoeveel kun je vragen als het juiste antwoord al is gegeven??
Dat is ruiter gevoel, leer voelen wanneer je paard het juiste antwoord geeft en doe niks, als je niks voelt is het vaak het beste gevoel,

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:07

Dat die een goeie. Misschien zouden eerst een paar zitlessen goed zijn, om goed te voelen wat er onder je gebeurt, voordat je met teugels in de weer gaat.

kim_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:23

misschien heeft je paard een lichamelijk probleem (1ste en 2de halswervel die vast zitten aan de rechter zijde) als de spieren aan de rechterzijde harder zijn en ze is aan die kant gebogen. kan ze behoorlijk moeite hebben met het naar links buigen omdat ze dan de rechter kant langer moet maken waardoor ze dus op links weerstand blijft bieden..

Mocht je er meer over willen weten mag je altijd een pb sturen.

Laat er eens iemand naar kijken....

Succes!!

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:59

Naaoommii schreef:
midgie schreef:
Beide leren rijden dan, op een manege leer je vaak niet zoveel op technisch gebied

Hier ben ik het met je oneens, ik leer op deze manege in de lessen geweldig veel. Natuurlijk is een privé les anders dan een groeps les maar om meteen te roepen "Beide leren rijden" en "op een manege rijden leer je niet veel" vind ik een beetje onzin. Niet alle maneges zijn het zelfde

@lante & @Malouuu bedankt voor de reacties. Ik ben momenteel de enige die hem dressuur matig rijd, eigenaar rijd alleen in het bos. Aan meerdere reacties in het topic kom ik inderdaad uit op een scheef paard, ik ga mij meer verdiepen in het recht richten, en toch van t lente kijken voor een privé les eens in de maand aangezien de buitenbakken niet goed berijdbaar zijn heeft het voor nu niet veel zin. Maar momenteel zal ik me er in verdiepen

Ik heb veel aan sommige reacties gehad dus topic heeft zeker zijn nut gehad. Bedankt :)

Succes! ik denk dat een les jullie veel goed zal doen gezien je dan op alle vlakken feedback krijgt,
Maar zelf kun je al een heel eind komen met inlezen en hoe je bepaalde problemen op een goede manier kunt oplossen. Het begin van zo iets nieuws is altijd moeilijk maar het komt vast goed! Mocht je nog iets willen weten, stuur gerust een berichtje

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:50

Wat jullie op deze pagina al aankaarten ben ik voornamelijk al heel veel mee bezig, dus zoal wat Freggle_Edge heeft gezegd. En zoals lissie_zigor zegt werd mij al verteld in de lessen

En dit hier werk ik sinds een aantal week aan, het is wat lastiger aangezien ik wat los ga laten loopt hij onder mij vandaan. Maar gaat elke keer weer beter en merk ook dat dit goed voor hem is.
midgie schreef:
IK zou juist niet mijn handen op mijn plek houden , dan zet je vast en je moet los laten, lange teugel paard hoofd over de grond en ga kijken wat je voor mekaar kan krijgen met je been en je zit en met je teugel, niet met het bit maar de teugel dus,

Het is gewoon jammer dat ik voor hem weinig tijd heb, ik rijd maar 2 soms 3 keer per week. Ik heb het te druk met de paarden van mijn werk. Hij is gewoon puur vrije tijd. Hoor ook al wat van pony laten na kijken, maar hier kan ik helaas niet veel aan doen dit is voor de eigenaar. Ik kan dit helaas niet bekostigen.

Ik zit helaas niet al te veel op bokt, heb mijn tips gehad wat ik zocht en zal dus niet zo veel meer reageren.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:56

Als je paard rennerig wordt en onder je vandaan loopt willen schijn overgangen nog wel eens helpen. Probeer het paardje echt onder zijn tempo te laten lopen om zijn balans te laten vinden. (Ze worden vaak rennerig om niet om te donderen...)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 01:22

Sababber schreef:
Als je paard rennerig wordt en onder je vandaan loopt willen schijn overgangen nog wel eens helpen. Probeer het paardje echt onder zijn tempo te laten lopen om zijn balans te laten vinden. (Ze worden vaak rennerig om niet om te donderen...)

Ben ik ook druk mee bezig :) Zowel in draf en dan kleine stukjes midden draf en vrijwel meteen terug nemen naar het basis tempo, maar ook draf overgang stap en weer draf.