Help! Doorzitten op een tuiger.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:00

Vaak oefenen en proberen je navel in te houden. Succes met het NK als je er heen mag!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 00:29

isabeaumin schreef:
Vaak oefenen en proberen je navel in te houden. Succes met het NK als je er heen mag!

Dankjewel! We hebben 1 mei het NK dus heb nog even om te oefenen!

JackiePlug

Re: Help! Doorzitten op een tuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:44

K ben bang dat alleen veel oefenen niet alleen gaat helpen. Ik rij zelf M en heb een KWPNer die ook hoog opgooid. 2 proeven rijden was echt niet uit te houden! Maar wat voor mij een wereld van verschil heeft gemaakt is het correct rijden van je paard...pas toen ik en mijn paard ECHT getraint werden vanaf ongeveer t L1 ging t veel beter. Je paard moet zijn rug veel meer gebruiken, de nageeflijkheid moet beter en dan gaat ook zijn balans enorm vooruit en dan pas kan ook jij zelf ook lekker zitten. Nu heeft het paard wss zelf ook balansproblemen en daardoor kan jij zelf nooit goed doorzitte ;)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 12:18

JackiePlug schreef:
K ben bang dat alleen veel oefenen niet alleen gaat helpen. Ik rij zelf M en heb een KWPNer die ook hoog opgooid. 2 proeven rijden was echt niet uit te houden! Maar wat voor mij een wereld van verschil heeft gemaakt is het correct rijden van je paard...pas toen ik en mijn paard ECHT getraint werden vanaf ongeveer t L1 ging t veel beter. Je paard moet zijn rug veel meer gebruiken, de nageeflijkheid moet beter en dan gaat ook zijn balans enorm vooruit en dan pas kan ook jij zelf ook lekker zitten. Nu heeft het paard wss zelf ook balansproblemen en daardoor kan jij zelf nooit goed doorzitte ;)

Dat is lastig want het is een manegepaard waar van alles op rijd.. goede ruiters maar ook beginnende ruiters. Dus als je ermee bezig bent ben je 3 kwartier ermee bezig om dat paard recht te krijgen en dan is de les alweer voorbij..

JackiePlug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:32

Jaa k las t al....das echt heel jammer. Natuurlijk gaat het beterals je zelf wat meer oefent maar t zal je nooit lekker lukken als je paard niet correct loopt.. hij blijft je dan uit balans gooien..

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 12:37

JackiePlug schreef:
Jaa k las t al....das echt heel jammer. Natuurlijk gaat het beterals je zelf wat meer oefent maar t zal je nooit lekker lukken als je paard niet correct loopt.. hij blijft je dan uit balans gooien..

Precies.. denk dat ik het er maar mee moet doen en elke week maar stukjes meepakken

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:50

Ik heb iemand les gegeven op een tuiger en die moest doorzitten voor het ruiterrijbewijs. De dame in kwestie had ook nog korte en vrij volle beentjes wat het geheel niet makkelijker maakte.

Ze heeft getraind en inderdaad zonder beugels gereden. Haar schouders recht boven/ iets achter de heup lijn. En haf-wax. Van dat plak spul dat je aan je zadel kan smeren.

En ja ze is geslaagd.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:06

Vooral heel veel doen, en daarbij proberen vooral je bovenbenen los te laten, dat je niet gaat verkrampen. Dan druk je jezelf als het ware uit het zadel en word het nog lastiger. Verder probeer echt het ritme van je paard op te zoeken. het is makkelijker dat je vanuit stap doorzittend aandraaft, dan dat je vanuit het lichtrijden gaat doorzitten.

Ik heb het zelfde probleem met mijn ene paard (kwpn) zij zit ook gewoon echt niet lekker. Lang gedacht dat het aan mijzelf lag, maar op ieder ander paard zit ik juist heerlijk door, en heb ik er geen problemen mee.. Ik rij intussen Z1 met haar, maar het is nog steeds elke proef op mijn tanden bijten hoor!