Tips voor aanleren galopwissel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:11

kiddokids schreef:
Bedankt maar Die Hebben juist die tips gegeven
en die persoon van het overdreven je eigen gewicht omgooien is juist een hoge rijinstructeur die meerdere paarden rij en uit brengt..
Mijn vriendin die hem rijd heeft zelf een springpaard en die doet eenvoudig om de 2 passen een galopwissel

Zoek eens op Elena Bacchini, parelli instructor.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:52

josie schreef:
Dat iemand Grand Prix rijdt zegt in mijn ogen niet zo veel, er zijn er genoeg die ik echt niet goed vind rijden, waarbij bv. het strakke, niet over de rug e.d. overheerst, nou dan liever geen Grand Prix.
Iemand die les geeft t.a.v een wissel d.m.v. gewicht omgooien zie ik niet zitten, waarom? Zie eerdere uitleg.
Maar goed je moet doen waarbij jullie je goed voelen. :)

Ik zeg net daar zijn de meningen verschillend over hier gewicht omgooien
Word geadviseerd hoger niveau rijd en lesgeeft Oké duidelijk jou mening

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:51

kiddokids schreef:
Er word niet te veel geprobeerd dat heb je verkeer gelezen
Mijn vraag wat is wijsheid
Nou geen balk en een goeie instructeur meningen van gewicht omgooien verschilt nogal
En hij is een hoog opgeleiden ruiter die grand prix rijd
Die zal het dan toch wel weten of niet

Euh, maar het is je eigen beschrijving in de OP waaruit ik haal dat al op diverse manieren is geprobeerd de wissel aan te leren...je beschrijft daar al diverse methoden die allemaal niet afdoende werken. Waarop mijn advies was, wissel niet steeds van methode want dat maakt de verwarring alleen maar groter voor het paard. Volgens mij heb ik dan niets verkeerd begrepen, hooguit misschien dat je tips wilde. Maar zojuist de OP nog eens nagelezen en dat het al op diverse manieren geprobeerd is staat er toch echt wel.

kiddokids

Re: Tips voor aanleren galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:04

Wij zelf maar 2 hoor en die met die balk is geen optie dat lees je zelf ook

Van gewicht omgooien niet zelf gedaan dat staat er ook duidelijk dan vraag ik idee om hier mee door te gaan zijn de meningen verschillende maar zelf niet geprobeerd

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:55

Gewicht omgooien slaat nergens op. Dat heeft niks met rijtechniek te maken, maar met een paard overvallen, overbluffen. Als je echt goed wil leren, moet je het zo dus niet doen. Maar ach, als je op korte termijn even snel je paard een truucje wil aanleren, dan ga daar vooral mee door. Hoogopgeleid en Grand Prix zegt op dat gebied niks en ik spreek uit ervaring.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:11

Er staat toch al dat die manier niet werkt en dat ze hier niet mee doorgaan :?
Daarover doordrammen lijkt me niet nuttig en vooral sfeerverziekend.

Ik volg even. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met mijn haflinger. En ja, ook ik heb goede instructie waar ik het mee naar toe ga nemen. Maar tips en adviezen opdoen kan geen kwaad.
Iets met niet alle wijsheid in pacht hebben en meerdere wegen die naar Rome leiden...

Ik vind de manier van SheeNegro een hele interessante. Simpel beginnen met eenvoudige galopwissel op een slangevolte en zo de stappassen steeds minder en kleiner maken. Dit is een methode die bij de mijne nog wel eens zou kunnen werken en ga ik de volgende les eens voorleggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:13

Amanda schreef:
Ik vind de manier van SheeNegro een hele interessante. Simpel beginnen met eenvoudige galopwissel op een slangevolte en zo de stappassen steeds minder en kleiner maken. Dit is een methode die bij de mijne nog wel eens zou kunnen werken en ga ik de volgende les eens voorleggen.

Ik vind het qua manier van leren ook wel interessant, echter denk ik wel dat je een paard met een zeer goede zuivere stap moet hebben dan. Op deze manier de vliegende wissel aanleren heb ik nooit gedaan, wel zie ik zeer veel paarden die te kort(maar 1 of 2 ipv 4-6 passen) mogen stappen tijdens de eenvoudige wissel zeer slecht gaan stappen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:18

Ja eens. Dan krijgen ze een verkorte pas omdat ze weten dat ze aan moeten galopperen. Dat is absoluut iets om te bewaken :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:20

kiddokids schreef:
Bedankt maar Die Hebben juist die tips gegeven
en die persoon van het overdreven je eigen gewicht omgooien is juist een hoge rijinstructeur die meerdere paarden rij en uit brengt..
Mijn vriendin die hem rijd heeft zelf een springpaard en die doet eenvoudig om de 2 passen een galopwissel

Een dressuur wissel en een springwissel zijn twee verschillende dingen.
Een instrukteur die wissels aanleert door je gewicht om te gooien is een instrukteur zijn naam instrukteur niet waard is, je moet je paard eerst in evenwicht en recht kunnen laten galopperen voordat zo een paard aan een wissel toe is, een wissel rijdt je op het juiste moment is de galop als je paard recht en op t achterbeen is door een hulp te geven vanwaaruit je paard in evenwicht om kan springen. Een goede instrukteur kan je daarbij helpen, dat de instrukteur hoog is en grand prix rijdt zegt me idd niet zoveel, ik vind het belangrijker dat iemand je goed kan helpen met hoe de basis hoort te zijn en je dat kan uitleggen en leren.
En begrijp t zo je kan een paard ook leren wisselen als je in z'n linkeroor knijpt, maar dat zijn trucjes, zo ook het omgooien met je gewicht, dat is een handigheidje, maar zo hoort t niet
Editie, aangepast, en aangevuld
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 26-01-16 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:21

ik heb het zelf geleerd door:
- in galop van hand veranderen net voor het terug komen
op de hoefslag terug nemen naar draf en opnieuw aanspringen,
zo snel mogelijk achter elkaar gevolgd.
- met hulp van een drafbalkje

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:28

Juist recht houden en hem heel goed op de hulp leren aanspringen. Vanuit stap rechtstellen, hulp voor linkergalop is hulp voor linkergalop. Ondanks dat je rechtsom rijdt. Zo ook rechtsom. Als dat er heel goed in zit en het paard goed wacht op je hulp. Dan het vanuit galop proberen. Dus voorbereiden, laten wachten en hulp voor de andere galop. Daarbij is het vooral belangrijk dat het paard in balans galopeerd en heel veel geduld te hebben. Vooral niet te snel willen gaan. Ene paard heeft nou eenmaal meer talent daarvoor dan het andere paard. Die heeft het met 2 maanden en de andere duurt het rustig een jaar voor hij een nette wissel springt. Naar mijn menig juist niet met gewichtshulpen gaan werken. Daarmee breng je het paard alleen maar uit balans en dat is iets wat je niet wilt. Daarnaast wil je het in je proef ook zo stil mogelijk kunnen doen en als jij onwijs je gewicht gebruikt zal dat echt een verstoring in je proef zijn en minder hoge punten opleveren.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:00

Xjewillemijn schreef:
ik heb het zelf geleerd door:
- in galop van hand veranderen net voor het terug komen
op de hoefslag terug nemen naar draf en opnieuw aanspringen,
zo snel mogelijk achter elkaar gevolgd.
- met hulp van een drafbalkje

dat kan hij wel terug en meteen opnieuw aanspringen zit een drafpas tussen
ja balkje word dus afgeraden ook op internet ze kunnen er afhankelijk van worden

@ knollentuin dat klopt weet ik ook, zal even duidelijker zijn haar paard kan dus gewoon op de hulpen van een dressuur de wissel springen het is alleen geen dressuurpaard hihi..

nou handige dochter net whawaa hoor ik net pas he echt zo slimmerd,
ze heeft les met king op donderdag dus wat zegt ze net maar mam ik moest laatst van hand veranderen van de juf en toen moest ik hem iets terug rijden me been omleggen en op juiste moment tik met de zweep even geven en hij deed dat gewoon pfff nou wat een giller,

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:01

Maar wat voor hulp gebruikt zij en wat zijn de voorwaarden- daar bedoel ik mee hoe wil ze dat het paard galoppeerd voor ze de hulp geeft?
Ik wil bv dat m'n paard - geheel recht is in de galop geen stelling geen buiging maar kaars recht, en dan kan je naar de hulp voor de wissel toe rijden, en bij de een helpt het om richting de stelling en buiging van de nieuw aan te nemen galop te gaan rijden, bij de ander werk t om de schouder opzij te zetten en zo zijn er nog meer rijtechnische manieren,allemaal afhankelijk waar je bij een paard ingang vind, maar dat moet je samen met een instrukteur die daar oog en gevoel voor heeft doen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:23

Zal ik eens vragen volgens mij Het eerste stukje hoe jij omschrijft recht richten en pas omspringen als jij de hulp geeft als je al te veel stelling geeft doet ze het zelf al

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:56

Je gewicht gebruiken om je paard om te laten springen kan heel goed werken. Maar er is een groot verschil tussen een vliegende wissel en omspringen in galop.

Ik heel veel paarden leren wisselen inclusief series. Een paard dat moeite heeft met de wissel is vaak heel stijf in de rug. Dan wil het nog wel eens helpen om een tijdje wat extra aandacht te besteden aan de LB, soepel maken. Veel travers in galop, arbeidspirouettes en daarin tempo wisselingen maken.

Als dat fijn en soepel loopt oefen je op contragalop tempowisselingen. Als dat goed bevestigd is rij je contra over de lange zijde, rij 2 passen travers [achterhand naar binnen] rij actief naar voren en geef hulp voor de wissel met je nieuwe buitenbeen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:15

Roodvos schreef:
Bij een dressuurclinic door (dacht ik) Coby van Baalen werd het als volgt gedaan: Grote volte in contragalop. Ruiter moest stelling omzetten naar binnen, en dan de de galophulp geven voor de andere galop. Zoals je die geeft als je van draf naar galop wil. En tja, dan gewoon je hulp doorzetten.

Dit werkt tot nu toe bij de mijne het beste.
Het is belangrijk dat ze goed op achter zijn en los ;)
Geef ze wel tijd, want het kan heel lang duren voordat ze hem goed doen :)
Bij de 1 gaat het gewoon sneller dan bij de ander.
De mijne deed de in het begin in ene goed.
Maar draaide daarna totaal om en toen heb ik haar even rust van de wissel gegeven en was ik er een tijdje niet mee bezig (het is ook een echte merrie, dat is misschien ook een verschil).

En nu gaat het een stuk beter.
Maar nog niet altijd meteen.
Belangrijk is gewoon dat je ze de tijd geeft :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:23

Achterhand naar binnen zetten heeft bij ons echt goed gewerkt. Het kost tijd maar als ze het eenmaal door hebben gaat het snel! Als het niet gaat, gewoon weer even naar stap en dan weer opnieuw proberen. Als het lukt overdreven belonen. En niet te lang achter elkaar oefenen.

In de hoek of bocht de hulpen geven werkte toch het best. Met balken was geen succes. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:30

Mijn knol doet het gewoon als ik recht zit en op het juiste moment been geef. Dat begon met een geïrriteerd huppeltje maar ze had binnen 5 keer door wat ik bedoelde.

Ook helpt het als ik even los laat (lange teugel in galop) en dan even op pak in een sprong, en dus in die sprong de spanning even omhoog en om.

Als ie het om-spring-begrip begrijpt dan begin ik pas met het ontspannen van achter naar voren, maar peerd snapt dan ten minste wat ik verwacht. Rij natuurlijk geen wedstrijden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:44

Woep woep super trots
Persoon van het gewicht omgooien gaf haar de tip dat hij moet lekker los zijn dat je links en rechts om goed stelling kan vragen ook in de contra galop
Ze sprong contra aan net voor de hoek stelling omzetten naar binnen meteen de benen en tik zweep
na twee keer hoppa hij snapte hem
Hij springt om maar nog niet helemaal van achter naar voor zet ik dat zo goed neer
Oefenen oefenen komt vast goed hij begreep de hulp
Heb op film staan van 17 sec maar hoe plaats ik die

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:54

Ik ben benieuwd naar je haf! Ik vind het super om te zien dat ook Haflinger hoog in de sport lopen. Al is de mijne daar te lomp voor, wij zijn al blij dat wij nu in een jaar tijd 9 wp B zijn haha! Heb je een filmpje?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:10

Van mijn instructrice mag je juist totaal niet met je hele gewicht proberen om te gooien, omdat ze dan vaak in 2en of na springen.
Balkje is al helemaal uit den boze, tenzij je wilt gaan springen.

Toevallig ben ik er sinds een 1.5 maand met mijn paard ook mee bezig. Echt een uitdaging aangezien hij zo ontzettend bevestigd in de contra was.
En daarbij ook nog eens heel erg lenig. Dus het was echt even een zoektocht waar we het moesten zoeken. Doordat mijn paard het moest leren, en ik het zelf nog nooit een paard geleerd had(wel op een ervaren paard meerdere malen gedaan) heb ik de keus gemaakt om er niet zelf mee te gaan prutsen. En heb mijn instructrice gevraagd of zij ermee aan de slag wou. Die rijd hem tot nog toe 2x in de week.

Hij werd er erg heet van omdat hij echt geen flauw idee had wat me nou weer van hem vroegen :+ inmiddels is het zover bevestig dat hij het al vrijwel op de hulp springt, alleen denkt ie nog wat teveel mee waardoor hij erg terug komt, en dan heel groot de wissel springt, kost hem erg veel kracht dus.. Maar het idee snapt hij nu iig, maar door onderstaande manier ook geen problemen met na springen of in 2en. Een heel enkele keer springt ie achter een fractie eerder dan voor.

Hoe ze het hem geleerd heeft.
Zorgen dat je galop goed voor elkaar is, goed kan schakelen naar voor, maar ook terug(wel ervoor waken dat ie dan snel blijft van achteren)
Dan rijd je naar de contra galop, ook daar wewr schakelen tot de galop fijn van jou is. Rijd je iets terug maar houd hem snel van achter. En probeer dan soort van travers te rijden in de contra galop, dus je drukt de kont iets naar binnen.(Die van mij kon je dus haast dubbelvouwen en bleef stug door galloperen :7) Eventueel een beetje bij tikken met een zweepje, hij mag niet weg rennen, tempo moet van jou blijven.
Zo nodig je ze uit om achter om te springen en vaak gaat voor dan automatisch ook mee.
Een andere optie is bvb contra galop, dan A of C afwenden en naar de hoefslag appuyeren, en dan op de hoefslag omstellen en te wisselen.

Wel raad ik je aan niet zelf ermee te gaan prutsen maar het samen met je instructeur of ervaren iemand samen te doen. Afleren kost eenmaal veel meer tijd dan gelijk correct aanleren..

Teckel_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:00

wat ik zelf doe en mijn pony heb aangeleerd, eerst simpele galopwissel, (kent hij al zeg je) de hulp steeds korter maken, dus 3 passen, 2 passen, 1 pas, steeds sneller vragen om weer door te springen. voor mij werkt dit het makkelijkst op het diagonaal door van hand te veranderen.mijn fjordje doet het vrij simpel.
verder om het oefenen op diverse plekken in de bak in de galop aanspringen die ik wil, dus ook in contragalop aanspringen, op de rechte zijde, bochten, overal. een kleine ophouding, been wisselen en nieuwe galophulp geven. timing is belangrijk hierbij. maar ga niet teveel passen tellen ofzo, juist als je er teveel mee bezig bent lukt het niet. als je paardje de hulpen voor ophouding en been geven kent, en in de juiste galop gaat op je beenhulpen, dus linkergalop als je je rechterbeen verlegt, en rechtergalop als je je linkerbeen naar achter legt. dan is het een kwestie van dit samenvoegen. een ophouding geven alsof je naar stap wilt, eigen been omstellen en direct weer been geven. dat is wat voor mijn pony heel goed werkt. ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het je lukt :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:33

kiddokids schreef:
Woep woep super trots
Persoon van het gewicht omgooien gaf haar de tip dat hij moet lekker los zijn dat je links en rechts om goed stelling kan vragen ook in de contra galop
Ze sprong contra aan net voor de hoek stelling omzetten naar binnen meteen de benen en tik zweep
na twee keer hoppa hij snapte hem
Hij springt om maar nog niet helemaal van achter naar voor zet ik dat zo goed neer
Oefenen oefenen komt vast goed hij begreep de hulp
Heb op film staan van 17 sec maar hoe plaats ik die

Hij snapt nu wat je bedoeld. Dan kun je proberen om hem ipv een tikje echt met je benen om te duwen. Heb het gevoel dat beide hier wat makkelijker van achter naar voor springen als ik mijn kuit langer aandruk in plaats van aansporen.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:45

Ik ben zelf hier ook mee bezig. Ik rij nu contragalop over de hoefslag. Dan moet je als het ware zijn schouders naar buiten zetten en zijn billen richting de tweede hoefslag. Zijn hoofd/hals moet er recht voor blijven. Als je hem zover hebt geef je je hulp om om te springen.
Mijn paard sprong altijd achter na, of echt na een half rondje pas de andere helft over. Ben een uurtje hier mee bezig geweest met 'De Wisselkoningin' bij ons uit de buurt en ze begon uiteindelijk van ellende vanachteren om de pas te wisselen. Ben thuis een paar dagen later verder gegaan en het kwartje lijkt nou te gaan vallen bij haar *\o/*
Het is even proberen wat het beste werkt.
Op de volte of in een gebroken lijn contragalop zou ook kunnen, maar dan vallen ze vaak uit elkaar, of springen ze makkelijker in 2 gedeeltes.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:52

Zulke klusjes doe ik zelf lekker in een grote rijbaan of op de wei. Als je paard je beenhulpen volgt hoort ie toch gewoon om te gaan als je je benen omlegt... of zeg ik nu iets geks.