Haasten naar de sprong

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:08

Thats_Me schreef:
Ik zie eigenlijk een heel fijn paard dat erg graag springt. Ik zou er zelf voor kiezen om te blijven rijden en het dier niet stil te zetten naar een sprong. Ik zou eerder voor het inzetten van een volte kiezen en dan daar de controle terug pakken en vervolgens als de rust er is verder springen. Zo leer je het paard wel door te gaan maar te wachten op de sprong totdat de ruiter dat aangeeft. Het voorwaartse heb je soms ook nodig maar dit is net te en daar moet je samen aan werken.

Dit dus :j

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:10

Wij hebben ook een paard op stal die dol is op springen en naar de hindernis toe rent maar meestal als ik naar een sprong toe rij en ik merk dat ze versnelt stuur ik haar meteen naar links of rechts op een (redelijk) kleine volte. Wanneer ze dan rustig eropaf komt beloon ik haar door over de sprong te gaan.
Geen idee of dit de beste manier is maar bij mij werkt het meestal wel.

bruintje123

Re: Haasten naar de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:33

Niet stil zetten voor de sprong want het is alleen maar fijn dat ze graag er over willen.
Ze trekt wel al flink ver van te voren aan, bij de eerste galopsprong dat ze dat doet zou ik haar op de volte zetten.

Verder zou ik een hele reeks in-uitjes of sprongen met 1 galopsprong ertussen rijden, dan moeten ze wel terug komen in die reeks.

En veel oefenen met balkjes op de grond, daar controle oefeningen van het aantal galopsprongen tussen doen.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:44

Ik heb in een eerdere reactie geprobeerd een oefening uit te leggen maar lees het terug en ziet er nogal rommelig uit dus hier nog een berichtje...

Wij springen regelmatig een lijntje van 3 hindernissen achter elkaar. Het is de bedoeling dat hier tussen nog afgewend kan worden dus er moet wel genoeg ruimte voor zijn.

We springen de eerste hindernis en je wend af.
Dan spring je hindernis 1 en 2 en wend weer af naar de tegenovergestelde richting.
dan spring je hindernis 2 en 3 en wend weer af.
Uiteindelijk spring je ze alle 3 achter elkaar.

Het vergt aardig wat oefening maar zelf vond ik het altijd erg leerzaam.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:45

Ik heb het tweede filmpje ook bekeken maar zie ook hier geen echte les.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:23

Ik zou hem zeker niet stilzetten voor de hindernis ! Er wordt wel eens gezegd dat het paard dan 'leert' weigeren . Ik zou eerst zorgen voor genoeg ontspanning bij zowel paard als ruiter en daarna langzaam opbouwen met balkjes en evt cavaletti .

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:32

'Leren' weigeren doet een paard niet zo snel hoor, al helemaal niet wanneer je een vlugge hebt.
Ik zou dat eerder zien als 'leren luisteren'.

Wanneer jij een paard op een rechte lijn stil zet omdat hij niet luistert naar de hulpen om te stoppen gaat hij toch ook niet ineens altijd op een rechte lijn stil staan?

Het paard moet leren wachten en luisteren naar de fijne hulp van de ruiter. Elk springpaard moet stil gezet kunnen worden voor een hindernis, zou mooi worden dat wanneer je een beugel verloren of de singel breekt oid bent je hem niet stil mag zetten omdat hij dan misschien leert weigeren en er zelf dan met een mega vaart af vliegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:39

Idd, ik heb deze methode vaak genoeg toegepast om te weten dat je hier niet zomaar een weigerend paard van krijgt. Dat gebeurt eerder wanneer je een paard voor de sprong weg trekt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:42

Op het moment dat je aan bent gereden op de sprong is op de rem trekken echt geen goed idee.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:07

bruintje123 schreef:
Op het moment dat je aan bent gereden op de sprong is op de rem trekken echt geen goed idee.

Mag ik vragen waarom niet?
Dus een beetje de beredenering hier achter :)

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:08

En toch wordt voor de sprong stil zetten met een paard die zo onder je uit galoppeerd veel toegepast.
Zou wat zijn dat je hem dan maar laat gaan , want stel je voor hij zou dan gaan weigeren.
(wat wij nog nooit hebben meegemaakt en al vaak hebben toegepast bij meerdere paarden/pony's.
Alles is nu fijn normaal naar de sprong toe te rijden zonder dat ze onder je uit galopperen en willen ze dit wel is een keer een duidelijke HO voldoende om ze halt te laten houden om ze vervolgens weer normaal naar de sprong toe te kunnen rijden)
Ik vind het veel gevaarlijker om hem maar in zo'n tempo door te laten galopperen met alle gevolgen van dien. Het staat dan nog niet super hoog,maar hoger moet je nu ook echt niet willen gaan!

En zo te zien werkt het niet alleen bij ons. Joolien en Silly_Women zien er het gevaar ook niet van in dat een paard maar niet zomaar gaat weigeren als je hem eens een keer stil zet voor de sprong.
Ik blijf er bij...een paard moet leren wachten op wat jij van hem vraagt en moet niet zelf maar iets gaan bedenken. Duidelijk en consequent zijn!!

Fantelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:08

Nogmaals bedankt voor al de feedback. Ik denk dat de meesten willen zeggen dat ik rustig moet aanrijden en stoppen als ik haar voel versnellen, en dit consequent herhalen tot dat ik rustig kan aanrijden? ^^

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:23

Ik heb van erg fijne en internationale top ruiters les gehad.
Maar op de rem trekken mocht echt niet.

Het werd opgelost met balken, sprongen waarop ze terug moesten komen.
Dressuurmatig je paard verbeteren.
Maar geen handrem erop trekken.
Blij zijn dat je paard graag wil. Dat mag je niet negatief aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:25

bruintje123 schreef:
Ik heb van erg fijne en internationale top ruiters les gehad.
Maar op de rem trekken mocht echt niet.

Het werd opgelost met balken, sprongen waarop ze terug moesten komen.
Dressuurmatig je paard verbeteren.
Maar geen handrem erop trekken.
Blij zijn dat je paard graag wil. Dat mag je niet negatief aanpakken.

Nja ik zie het meer zo dat een paard gewoon mijn hulpen niet mag negeren, en dat doet het paard van ts nu wel, drukte gewoon keihard de neus eruit en zet het op een lopen. Gehoorzaamheid is belangrijk tijdens springen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:26

En de wil om er over te gaan is nog veel belangrijker.
Als jij een keer een verkeerde afstand rijdt zal deze je helpen.
Leer hem te stoppen en hij gaat het ook toepassen als je niet Wilt.

Slim oplossen, niet lomp. :)

Fantelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:32

Nu weet ik niet juist wat ik moet doen, met zoveel verschillende meningen. Zal wat dingen uitproberen en zien wat er voor mij het best uitkomt, zeker. x.x

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:47

bruintje123 schreef:
En de wil om er over te gaan is nog veel belangrijker.
Als jij een keer een verkeerde afstand rijdt zal deze je helpen.
Leer hem te stoppen en hij gaat het ook toepassen als je niet Wilt.

Slim oplossen, niet lomp. :)

Ik heb ook nooit gezegd dat het lomp moet, maar het paard moet wel luisteren.

En een volte rijden met daarop de aanlooproute naar een hindernis is ook een optie, maar dan moet je het paard ook goed onder controle hebben.

Vind een paard wat er zo tussenuit piept gewoon niet veilig met springen, want ze letten gewoon niet op.
En als je dan een dubbeltje doet, kan hij nog best naar in de 2e sprong terecht komen.

Heb ook bij zat stallen rond gelopen waar ze het paard wél even stil zette. (Of in ieder geval aan de hulpen hadden)

Maar zal best zeggen dat je het paard niet 30/30 keer bij het aanrijden op een hindernis stil moet zetten, veelal hebben paarden het best snel door.

Vraagje TS, waar in België zit je?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:45

Misschien helpt dit filmpje je een beetje op weg
https://youtu.be/lbMqGfcYpnM
maar ik zou er vooral goed met je instructrice over praten hoe je dit moet aanpakken.
Daarnaast ook zorgen dat je eerst meer aandacht aan dressuur gaat besteden voordat je weer een heel parcourtje gaat springen. Eerst maar eens meer controle.

SamUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:30

Mijn pony deed ook eerst heel erg naar een hindernis toe trekken. Maar ik heb heel veel in uitjes geoefend (meestal alleen maar kruisjes). Ook deed ik veel balken lopen. Wat ook hielp was een grondbalk voor een kruisprong leggen en er langzaam op af stappen, een rustige overgang naar draf maken en dan springen. Want je nooit moet doen is je pony/paard stilzetten voor de hindernissen. Veel mensen doen dit wel en een paar keertjes kan echt geen kwaad. Maar je kunt het niet te vaak gaan doen. Verder kun je je paard/pony vaak op een volte laten galopperen zodat hij ontspannen gaat lopen. Ik hoop dat dit je een beetje helpt. En ik wens je heel veel succes, want ik weet hoe vervelend het kan zijn :+ . Maar het ene paard is de ander niet. /3 /3

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:29

Begin met alleen een balk of een "sprong" waar je overheen kan stappen.

Begin met in stap eroverheen gaan en dat zonder spanning en/of racen. Na de balk wending om de voorhand en gelijk weer erover. Herhalen tot je paard dit ontspannen kan. Halthouden voor de balk, halthouden na de balk, totdat dat makkelijk gaat.

Daarna in draf aanrijden en voor de balk gaan stappen. Na de balk aandraven. Als dat goed gaat, kan je hetzelfde doen in galop. Je krijgt dan een paard dat op je hulpen wacht, zonder dat je hem hardhandig op de rem hoeft te trekken.

Als dat goed gaat, kan je een keertje in draf of galop aanrijden en gewoon in hetzelfde ritme over de sprong gaan. Keer daarna ga je dan weer voor de balk over in stap.

Zo kan je het langzaam opbouwen dat je paard wacht op je hulpen en ontspannen blijft met een hindernis in zicht.

Fantelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:02

Dank je, jongens! Het moeilijke met haar is dat ze niet altijd naar de sprong crosst, en eigenlijk de helft van de lessen superbraaf loopt. Dus ik kan het niet elke les corrigeren als het niet elke les gebeurd. Maar als ze nogmaals rent naar de sprong zal ik dit uitproberen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:10

Wat een mooi paard heb je!

Als ik een gokje mag doen, dan is het enthousiasme. Ze wil eroverheen en ze wil zelf bepalen hoe hard en hoe hoog. Probeer de controle terug te krijgen en spring zeker geen sprong vanuit een tempo wat niet van jou is. Rem dan af of draai een volte weh (niet langs de hindernis op rijden!!) en probeer het opnieuw.

Wat ons heel erg geholpen heeft is halthouden voor de sprong(niet in volle galop aan komen rijden en dan de handrem erop. Gewoon rustig erheen stappen, stil zetten en opnieuw naar de sprong rijden) Hierdoor maak je haar alert op het feit dat een hindernis niet altijd springen betekent, maar dat jij dat bepaald.

Ook na de sprong zo snel mogelijk weer terug schakelen is een goede oefening. En ik las in het topic ook een oefening met balkjes. Dit heeft ons ook heel goed geholpen!

Mocht dit niet helpen, probeer hindernissen dan vanuit stap aan te rijden en pas aan draven wanneer jij het zegt. Ook kort afwenden zodat ze geen lang recht stuk heeft om vaart te maken kan erg helpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:29

Fantelle schreef:
Dank je, jongens! Het moeilijke met haar is dat ze niet altijd naar de sprong crosst, en eigenlijk de helft van de lessen superbraaf loopt. Dus ik kan het niet elke les corrigeren als het niet elke les gebeurd. Maar als ze nogmaals rent naar de sprong zal ik dit uitproberen.

Dat is toch juist mooi! Dan heb je een mooie basis om te oefenen. Niet wachten tot ze wel gaat racen en dan corrigeren, maar elke keer rustig opbouwen en oefenen, totdat ze niet meer gaat rennen.
Als ze die dag rustig is, dan kan je wat sneller opbouwen. Als ze die dag onrustig is, dan blijf je die dag bezig met de basics.