Paard zet zijn kaken vast ? Radenloos , advies nodig!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:05

janouk schreef:
@nine1987 tuurlijk kan je ook slecht mennen als koetsier en de verkeerde spieren trainen bij een paard, maar het is zeker niet zo dat een menpaard automatisch een harde mond heeft en een onderhals getraind wordt.

Ik denk eerder dat de haflinger van ts nooit geleerd heeft om na te geven. In tegendeel zelfs, in het verleden is het voor de haflinger comfortabeler geweest om het bit vast te houden.
Hij zal moeten leren om genoeg vertrouwen te hebben in de hand van de ruiter dat hij gaat durven loslaten.
Dat kost tijd, vetrtrouwen en consequent rijden.
Afdwingen gaat je niet lukken. Daarvoor is hij te sterk en te slim :D
Het werkt voor hem al jaren, dus waarom zou hij het anders doen :D

Dit inderdaad :j
En daarbij ook een wat lage luchtpijp en een ruiter die zijn hoofd vasthoudt, maakt dat hij hangerig wordt en niet loslaat. Een paard kan tenslotte alleen maar vasthouden als jij als ruiter vasthoudt.
Tip: neem eens les van een westerninstructeur. Dan leer je goed van achter naar voren rijden, aanvragen, loslaten op het juiste moment en je paard op eigen benen laten lopen.

Na tig dressuurinstructeurs te hebben versleten waarvan ik alleen maar vast moest houden en wachten tot hij losliet en totaal geen benul had van de anatomie van mijn koudbloed, was dit een eyeopener.
Wat een verademing was het! En inmiddels een haf die op 2 vingers te rijden is.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:09

veel overgangen, veel buigen af en toe iets overdrijven in het vragen van de buiging maar let dan op dat ie dan niet stiekem over de buitenschouder wegvalt.. Longeerwerk met balkjes/caveletti om hem achter sterkter te maken. En vooral niet te veel focus op het moeten...hou het leuk en als hij loslaat, kleine stukjes en dat opbouwen, veel mensen willen veel ineens waardoor de spieren verzuren er spierpijn ontstaat en paardlief de keer erop denkt: dikke doei, sterk maken werkte beter dat deed alleen pijn in mn mond niet in mn hele lijf. ;)

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:11

Dat klink goed ! Ik ga me er eens in verdiepen, er staat namelijk ook een westernruiter bij ons op stal , ik zal haar ook eens om advies vragen ! Dankjewel! Hij is wel van lang en laag en kan hem dan op 2 teugels rijden maar wanneer ik hem weer omhoog vraag gaat de hals er in zeg maar. Ik kan hem dus heerlijk rijden op een langer teugeltje. Misschien dat ik eens vanaf daar met die langere teugel moet trainen ?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:17

Ik heb een tinker, die ik ook kreeg met een lichte onderhals. Ging als een plank de hoeken door, kende geen stelling en buiging.
Wij hebben veel baat gehad bij een western instructrice (naast een dressuur instructie) die deed de dingen net anders en daar reageerde ze heel goed op. Die had ook geen focus op aan de teugel, maar op het gymnasticeren van het paard.

Inmiddels ben ik na 35 jaar dressuur helemaal overgestapt op western :D
Het past mijn paard gewoon beter.

Wat ik bedoel te zeggen: focus minder op het aan de teugel rijden en meer op het echt gymnasticeren van je paard. En speel eens leentje buur bij een andere discipline: kan soms verhelderend zijn.
succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:18

Begin lang en laag. Maar wel altijd van voren en naar achter en gedragen. Dan train je sowieso de onderhals weg en een sterkere achterhand. Pas als hij achter sterker is, kan hij van voren oprichten.
Teugel hoeft niet per se veel langer of losser. Maar denk om je ontspannen verbinding. Niet terug trekken als hij trekt. Hooguit een ophouding om te zeggen, hee dat mag niet. En meteen ontspannen. Dan gaat hij ook leren dat geen druk veel prettiger is dan druk.

Maar nogmaals: zoek hulp vanaf de kant. Ga niet teveel zelf proberen, maar leer de basis van een goede instructeur.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:20

paardje87 schreef:
Dat klink goed ! Ik ga me er eens in verdiepen, er staat namelijk ook een westernruiter bij ons op stal , ik zal haar ook eens om advies vragen ! Dankjewel! Hij is wel van lang en laag en kan hem dan op 2 teugels rijden maar wanneer ik hem weer omhoog vraag gaat de hals er in zeg maar. Ik kan hem dus heerlijk rijden op een langer teugeltje. Misschien dat ik eens vanaf daar met die langere teugel moet trainen ?

Dat heeft dan niks met de hals te maken. Wat ik vermoed is dat hij als hij lang en laag loopt vooral, zeker gezien zijn bouw, aan het duikboten is. De achterhand zal hij niet goed gebruiken op dat moment. Dat is het hele punt van lang en laag rijden, Ieder paard kan op de voorhand met zijn neus aan de grond lopen. Maar de achterhand actief en ''werkend'' krijgen is iets heel anders. Dat verklaart ook waarom hij in ''protest'' gaat als je vraagt of hij hoger komt. Doordat de achterhand er niet onder komt, kan hij echt niet hoger op komen met zijn hoofd zonder de onderhals erop te zetten.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:20

Hmm lastig!
Sowieso zal het niet meewerken dat hij zo'n korte nek heeft. Dat belemmert alleen maar de flexibiliteit die hij toch nodig zal hebben voor het dressuurwerk. Verder is het volgens mij echt een beer van een beest als ik het zo zie, en dus ook loei sterk. Dat hij voor de kar, en in manege lessen heeft gelopen zal er ook zeker niet aan meewerken.

Wat ik zou doen met een paard dat zijn kaken vasthoudt;
Veel spelen met je hand, niet je hand vasthouden op 1 plek. Zo krijg je hem wat smakelijker in de mond waardoor hij eerder zal ontspannen in het kaak-nek stukje.
Ik denk dat oefeningen als voltes openen en sluiten erg goed voor hem zijn.
Heel erg veel gymnastiseren. Lekker inbuigen op beide kanten, zowel in dat lage, als wanneer je hem hoger instelt. En steeds proberen hem uit te nodigen daar te ontspannen.
En probeer hem tussendoor toch steeds even los te laten. Sowieso niet te veel vast houden, maar ook regelmatig weer even met zijn koppie naar beneden om te ontspannen. Zeker omdat dit voor je haffie erg moeilijk is, is dat heel belangrijk, omdat hij dit slecht lang kan volhouden dan.
Je kan wel beetje links of rechts inbuigen op dat stukje, en daar heel even vasthouden totdat je in je hand voelt dat hij ontspant, en dus antwoord geeft op jou vraag. Omdat jij ook grondwerk doet, is het misschien fijn om dit dan mee te pakken? Het heeft natuurlijk geen zin om hem daar een kwartier vast te houden, maar meestal geven ze vrij gauw antwoord als je dit vraagt.

Ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bezig bent! Zulke dingen kosten gewoon enorm veel tijd! en een ander bitje zal jou inderdaad ook niet gaan helpen die ontspanning te verkrijgen ;)
succes

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:21

Toen ik met mijn fjord ging lessen kon er pas na een halfjaar er wat aanleuning in de stap er vanaf. Zij moest echt sterker worden in haar hele lichaam en eerst leren goed te gaan lopen voordat ze aan de voorkant in aanleuning kon gaan. Na bijna een jaar hadden we bijna de hele les in stap en draf aanleuning, behalve overgangen.
En dan heb ik amper aan de voorkant gezeten. Zij heeft mijn hand opgezocht en zij ging ontspannen. Dat was bij haar cruciaal, zij moest het zelf gaan doen. En lang en laag dat de neus over de grond kan is dan gewoon te laag. Probeer een teugel lengte te nemen dat je paard iets kan zakken maar dat je wel een goede verbinding hebt. En dan vooral veel stellingen, buigingen en overgangen, enz. oefenen. Werkt in mijn ogen het beste, maar duurt wel even voordat je resultaat hebt.
Mijn dressuur instructrice legde ook de nadruk op het gymnastiseren en niet op de teugels. Aanleuning kwam volgens haar later pas aan bod. Eerst moest de basis goed zijn.

ohh en zoals al eerder vermeld, je behaalt meer met even loslaten en dan weer wat druk dan continue druk houden tot een paard toe geeft

paardje87

Re: Paard zet zijn kaken vast ? Radenloos , advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:25

Dankjewel voor jullie advies allemaal! Ik ga er morgen meteen mee aan de slag en ga ook eens informeren bij een western instructeur!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:34

Zes jaar manegellessen betekend voor een manegepaard/pony meestal om heel snel te leren hoe ze hun rug goed vast kunnen zetten tegen het gebonk in het zadel. Jij zegt dat hij wel in wil buigen aan de hand, ligt dan je zadel er ook op?? Kan maar zo zijn dat de associatie met zadel-strak er nog steeds in zit. En weet je zeker dat het zadel 100% goed ligt?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:37

Jaa zadel ligt goed :) af en toe ligt het zadel er op andere keren niet dat verschilt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:57

kiwiwitje schreef:
paardje87 schreef:

Dat heeft dan niks met de hals te maken. Wat ik vermoed is dat hij als hij lang en laag loopt vooral, zeker gezien zijn bouw, aan het duikboten is. De achterhand zal hij niet goed gebruiken op dat moment. Dat is het hele punt van lang en laag rijden, Ieder paard kan op de voorhand met zijn neus aan de grond lopen. Maar de achterhand actief en ''werkend'' krijgen is iets heel anders. Dat verklaart ook waarom hij in ''protest'' gaat als je vraagt of hij hoger komt. Doordat de achterhand er niet onder komt, kan hij echt niet hoger op komen met zijn hoofd zonder de onderhals erop te zetten.

Er is wel een verschil tussen lang en laag en met de neus over de grond.
Langer en laag kan prima over de rug en met een goed ondertredend achterbeen. Maar dat is dan ook niet teugels los en over de grond stofzuigen.

Om maar een voorbeeld te geven, voor een dressuurbeeld is dit ook al lang en laag. Hier was hij achter nog niet sterk genoeg om volledig te dragen, zie het ook wat verder weg zettende achterbeen.
Maar dit was wel een fase waar vanuit ik de achterhand verder kon gaan trainen. Correct ruggebruik en vooral ook los van voren en vooral: in balans, dus mijn steun van voren ook niet meer nodig.
Dit heeft mij overigens een jaar gekost van hangerig, strakke kaak en stuwend naar dit.
Dit was toen voor hem een hele comfortabele houding. Geen afgeknelde luchtpijp, wat lager en neusje er net iets uit.
Maar wel 1 waar we dus actief van uit konden gaan werken en met een goede basis verder konden.
Hangen en duwen afleren is zo ontzettend moeilijk. Zowel ruiter als paard vallen zo snel weer in dezelfde fouten weet ik uit ervaring :+
Afbeelding

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 15:02

Jaa dat bedoel ik met lang en laag , zo laat ik heb altijd het eerste halfuur a 20 min lopen en af en toe gooi ik even de teugels helemaal lang waardoor het neusje over de grond gaat maar dat is dat we allebei even los zijn , hier door beloon ik hem ( ik stap draaf en galloppeer dan even met een hele lange teugel) , maar ik hou hem wel voorwaarts wanneer ik het teugeltje paar minuutjes helemaal losgooi . Hij valt dan ook niet op de voorhand .

Dankjewel voor de tips, ga er zeker mee werken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:17

@amanda, ja dat snap ik, ik doelde er vanuit de reacties van ts op, dat het puur gaat om lang en laag zonder het echt goed gebruiken van het achterbeen. Dit omdat hij pas "moeilijk" gaat doen als ze meer vraagt dan met de neus over de grond. Tenminste, dat is wat ik opmaak uit de berichten van ts

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:27

Dan zijn we het met elkaar eens :j

Het protest in het hangen en stuwen wanneer je gaat oppakken kan zeker een kracht probleem zijn. Hij heeft er moeite mee. Daarom maar kleine stukjes mee pakken in het begin en schakelen in houdingen. Dus in het begin veel lang en laag, maar wel correct achterbeen en over de rug en kleine stukjes wat hoger instellen. Dat kost wel veel tijd.

Op termijn kan het ook macht der gewoonte geworden zijn. De mijne is er nog wel eens niet van overtuigd dat hij inmiddels echt wel sterk genoeg is en duikt dan weer in mijn hand of gaat versnellen. Terwijl hij echt wel sterk genoeg is om wat onbalans op te vangen. Hij moet dat alleen nog meer ervaren.
Aan mij om hem even in zijn sop gaar te laten koken en te laten ervaren dat hij het echt wel kan. Want zodra ik hem de steun biedt, zal hij niet meer op eigen benen lopen, maar op mijn handen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:44

paardje87 schreef:

Gezien zn bouw foto en jouw rijden te zien snap ik wel waarom jij hem heerlijk kunt rijden op een langer teugeltje en waarom hij graag lang en laag loopt. Dat lang en laag loopt hij dan op de voorhand en dat is nu juist wat we bij lang en laag niet willen zien. Een paard met zo'n bouw achter laten ondertreden is echt niet gemakkelijk. En omdat hij dat niet gemakkelijk vindt zet hij, als je dat aan hem vraagt, zn kaken erin, gaat harder lopen en zet jou zo buitenspel.

Ook door zijn periode voor de kar heeft hij ook geleerd te stuwen in plaats van te dragen.
Wat je zou kunnen doen is -eventueel met slofje eraan- hem vanuit het halt houden aan laten sluiten, eventueel met behulp van enkele pasjes achterwaarts. Dan van daaruit voorwaarts stappen, waarbij hij achter moet beginnen. Als hij "aan elkaar" blijft kleine stukjes draven. Als hij te lang wordt, uit elkaar of op de voorhand gaat lopen, opnieuw beginnen. Wel activiteit vragen, maar niet te voorwaarts. Want dan loopt hij weer van de achterhand af. Kleine stukjes en steeds tussendoor lange teugel stappen en belonen.
Aan het werk is "aan elkaar" lopen; wees daarin consequent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:48

Amanda schreef:
Dus in het begin veel lang en laag, maar wel correct achterbeen en over de rug en kleine stukjes wat hoger instellen. Dat kost wel veel tijd.

Het lang en laag in dit stadium dus vooral niet doen. Dat ontaardt nu alleen nog maar lang en laag op de voorhand. Je moet hem nu eerst leren aan elkaar te blijven en achter wat sterker te worden. Kan hij aan elkaar blijven - dus achter blijven ondertreden - kun je hem weer langer en lager vragen de hand te volgen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 16:38

Dankjewel allemaal ! Dus nu echt voornamelijk gaan focussen op de achterhand sterker maken. En niet lang en laag ? Als ik het goed begrijp ? Even samengevat .

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 16:46

Wat ik me nog afvroeg, tijdens grondwerk en vrijheidsdressuur is hij ook bekend met steigeren , het steigeren meerdere seconden vast houden en steigerend lopen. Het lijkt mij, maar ik kan er ook volledig naast zitten . Dat hij hierdoor al een erg sterke en getrainde achterhand heeft en door het springen wat wij op aardige hoogte doen ook. Of zie ik dit verkeerd ?

Natuurlijk kan het totaal geen kwaad het veder te trainen en is het van belang maar vroeg het me even af :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:50

Aanvullend op bovenstaande zou ik adviseren het paard los te maken in de kaak via stelling maar het niet 'rond te willen trekken'. Puur vragen om zijdelingse buiging in de kaak, zonder drukken/trekken/wringen maar heel licht aanvoelen of hij smakelijker wil worden, dat hij wel reageert in de kaak maar niet naar beneden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:54

paardje87 schreef:
Wat ik me nog afvroeg, tijdens grondwerk en vrijheidsdressuur is hij ook bekend met steigeren , het steigeren meerdere seconden vast houden en steigerend lopen. Het lijkt mij, maar ik kan er ook volledig naast zitten . Dat hij hierdoor al een erg sterke en getrainde achterhand heeft en door het springen wat wij op aardige hoogte doen ook. Of zie ik dit verkeerd ?

Natuurlijk kan het totaal geen kwaad het veder te trainen en is het van belang maar vroeg het me even af :)

Je moet dit anders zien een paard wat echt op de achterhand loopt komt aan de voorkant omhoog in de schoft Waardoor die dus ook met de voorbenen lichtvoetiger gaat lopen Omdat niet 2/3 van het gewicht op de voorhand ligt Maar bv nog maar 1/3 op de voorhand en 2/3 de op de achterhand ( de exacte getallen weet ik zo niet) Waardoor je paard dus als het ware altijd met het gewicht op de achterbenen loopt En niet zomaar een aantal seconden

Dit is dan ook moeilijker en zwaarder voor een paard dan op de voorhand lopen wat ze liever doen

Aangezien je zelf al bent begonnen met het lang laag Zoals op de foto eerder zou ik hier mee blijven afwisselen in het ronder maken/oprichten Maar dan in de zin van 6 rondjes laag 3 rondjes wat meer oppakken 3 rondjes laag 4 rondjes op pakken enz Totdat jou paard sterk genoeg is om het op deze manier steeds langer vol te kunnen houden

Je paard moet hiervoor hele andere spiergroepen aan spreken dan dat die nu gebruikt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:56

De achterhand is nu al sterk hoor :D , niets mis mee.
Maar de achterbenen stuwen teveel.
Jouw haf moet leren gewicht op achter te gaan dragen en van de voorhand af te komen.
En dat is niets raars, dat is de basistraining van ieder paard. Het ene paard is alleen gemakkelijker gebouwd dan het andere paard.

Met sterker maken van het achterbeen bedoelen ze eigenlijk het leren dragen van meer gewicht op het achterbeen.
Maar dat kan jouw instructeur jou prima uitleggen. En dat zijn fases die je moet doorlopen: je kan niets overslaan.
Eerst onvoorwaardelijk voorwaarts aan het been, takt/ritme rijden, dan soepel maken in de linkerbuiging en rechterbuiging en dan heel langzaam gaat je paard leren bij het terugkomen wat gewicht op de achterbenen te nemen en weer naar voren: tempo wisselingen. En dan wordt uiteindelijk het paard lichter in de hand, gaat meer dragen op het achterbeen en zal dan gaan loslaten.

Dat is wel een meermaanden plan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:59

Denk dat als je al lang en laag rijdt je in ieder geval moet zorgen dat je weer contact met hem krijgt door buiging te vragen en hem eens in stelling een pasje opzij te zetten. Ik zie nu een pony die totaal op slot rond loopt en ook zelf nog eens het tempo gaat bepalen als je gaat springen. Hij sluit niet alleen zijn kaken maar zich ook voor de rest af. Zorg dat je een pasje op zij kunt voor het rechter en linkerbeen met de juiste stelling. Zorg dat je om de voorhand kunt draaien voor je been en om de achterhand .Zorg kortom dat je paard open komt te staan voor je beenhulpen en laat hem wel laag lopen. Want dat zal hij toch nodig hebben om zijn rug te gebruiken en aan elkaar te komen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:18

paardje87 schreef:
Dankjewel allemaal ! Dus nu echt voornamelijk gaan focussen op de achterhand sterker maken. En niet lang en laag ? Als ik het goed begrijp ? Even samengevat .

Lang en laag is prima. Maar wel met goed dragend achterbeen. Dat is niet iets wat je zomaar kan doen. Dat kost veel training. En ik denk dat een goede instructeur, geen overbodige luxe gaat zijn. Al is het alleen maar om mee te kijken en een degelijk trainingsschema op te bouwen. Het laten dragen is echt behoorlijk aan het begin. Waar het dus mis gegaan is. Dus je kan niet verder voordat dit opgelost is..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:36

Aan de longe met n body wrap en balkjes lopen. Verschillende afstanden en verschillende hoogtes.
Als hij sneller gaat terug nemen en opnieuw.

Tussen actief en sneller gaan zit een verschil.

Maak veel schijn overgangen. Wanneer je weer vooruut gaat niet overvragen maar beheerst. Gaat hij ruimer? Belonen.

Laat die voorkant maar ff wezen voor wat ie is.
Draf. Galopp 3 passen. Draf 5 passen. Stap 2 passen en weer aandraven.

Doe dit niet te lang. Beter kort en krachtig dan lang en verzuurd.

In uitjes springen. Moet hij ook bollen.
En zwemmen.

Kun je heuvels op? Doen!

Maak gebruik van voltes... wendingen en figuren die niet bestaan. Wissel veel af en leer hem op je zit te lopen.

Wanneer hij écht de kracht heeft kán hij zich ook dragen.
Dit kost veel tijd!!