janouk schreef:@nine1987 tuurlijk kan je ook slecht mennen als koetsier en de verkeerde spieren trainen bij een paard, maar het is zeker niet zo dat een menpaard automatisch een harde mond heeft en een onderhals getraind wordt.
Ik denk eerder dat de haflinger van ts nooit geleerd heeft om na te geven. In tegendeel zelfs, in het verleden is het voor de haflinger comfortabeler geweest om het bit vast te houden.
Hij zal moeten leren om genoeg vertrouwen te hebben in de hand van de ruiter dat hij gaat durven loslaten.
Dat kost tijd, vetrtrouwen en consequent rijden.
Afdwingen gaat je niet lukken. Daarvoor is hij te sterk en te slim
Het werkt voor hem al jaren, dus waarom zou hij het anders doen
Dit inderdaad

En daarbij ook een wat lage luchtpijp en een ruiter die zijn hoofd vasthoudt, maakt dat hij hangerig wordt en niet loslaat. Een paard kan tenslotte alleen maar vasthouden als jij als ruiter vasthoudt.
Tip: neem eens les van een westerninstructeur. Dan leer je goed van achter naar voren rijden, aanvragen, loslaten op het juiste moment en je paard op eigen benen laten lopen.
Na tig dressuurinstructeurs te hebben versleten waarvan ik alleen maar vast moest houden en wachten tot hij losliet en totaal geen benul had van de anatomie van mijn koudbloed, was dit een eyeopener.
Wat een verademing was het! En inmiddels een haf die op 2 vingers te rijden is.