Paard mesten --> Springt niet meer...!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:27

Urielle schreef:
Ik hoor wel graag wat je DA zei.
Mijn merrie verdenk ik ervan dat ze iets blokkeert in de rug of heupen ofzo als ze moet mesten want die krijg je echt niet meer vooruit, en ik ben er echt niet flauw mee geweest. Aan de longe en in vrijheid hetzelfde: volle galop-ho-mest-galop.

Hmm deze is ook wel interessant, zou bij mijn merrie ook nog wel eens het geval kunnen zijn.

Mungbean

Re: Paard mesten --> Springt niet meer...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:33

Ik heb een tuiger gehad die je bij het mesten ook met geweld niet 1 mm van de plek kreeg.

Verder mesten mij paarden doorgaans al op stal of bij het instappen, dus verder weinig problemen mee.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:34

Urielle schreef:
Mijn merrie verdenk ik ervan dat ze iets blokkeert in de rug of heupen ofzo als ze moet mesten want die krijg je echt niet meer vooruit, en ik ben er echt niet flauw mee geweest. Aan de longe en in vrijheid hetzelfde: volle galop-ho-mest-galop.

Dat kan in de heupen zitten ja, er zijn paarden die echt niet lopend kunnen mesten. Deze gaan vaak ook redelijk bol staan met de rug, heupen als ze aan het poepen zijn.

Maar dat staat nog los van het feit dat het paard perse in die 3 min moet poepen :o Dat lijkt me eerder kwestie van hoe ze opgevoed zijn. Genoeg paarden die geleerd zijn om stil te staan tijdens het poepen omdat dat makkelijker opruimt.

(Wat vind ik het vreselijk raar om poepen in een zin te gebruiken om het maar voor de nederlanders netjes en begrijpbaar te maken :') )

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:35

Leen schreef:
[

(Wat vind ik het vreselijk raar om poepen in een zin te gebruiken om het maar voor de nederlanders netjes en begrijpbaar te maken :') )

Daarom is het woord mesten uitgevonden :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:37

Ik blijf erbij dat dit deels te wijten is aan het stiekem toelaten en zo dus voor het paard een aangeleerde manier is van .....
Ben er ook zeker van dat het bij elk paard net anders gaat, en dat je als het ware bij het ene paard gewoon maar moet denken loop maar door en bij het andere dit een heel ander verhaal is, maar ga er toch van uit dat ook bij het moeilijke paard dit kan aangepast worden.
Maar ik merkte al meerdere keren dat wij het al vaak niet eens waren hé wat training betreft.

Urielle schreef:

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:39

CaPrIoLe`79 schreef:
Leen schreef:
[

Daarom is het woord mesten uitgevonden :')

Juist! Thanks... ik gebruikte alleen maar het woord dat mijn voorgangers gebruikte :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:52

aeolusnr1 schreef:
Ik blijf erbij dat dit deels te wijten is aan het stiekem toelaten en zo dus voor het paard een aangeleerde manier is van .....
Ben er ook zeker van dat het bij elk paard net anders gaat, en dat je als het ware bij het ene paard gewoon maar moet denken loop maar door en bij het andere dit een heel ander verhaal is, maar ga er toch van uit dat ook bij het moeilijke paard dit kan aangepast worden.
Maar ik merkte al meerdere keren dat wij het al vaak niet eens waren hé wat training betreft.

Urielle schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat als een paard staat te trillen van de angst omdat hij gemept wordt staat te mesten dat dit aan de training ligt.. (niet ik overigens, heb het vaker zien gebeuren)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:54

wie spreekt er hier over het meppen van paarden als goede training te beschouwen, ik niet

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:58

aeolusnr1 schreef:
wie spreekt er hier over het meppen van paarden als goede training te beschouwen, ik niet

Nee hoor, maar in het geval van Urielle bijvoorbeeld (niet dat ik zeg dat zij haar paard mept := )

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:11

Uiteraard zal ik hier melden wat mijn DA zegt. Tijdens het losrijden krijgt hij uiteraard de kans op te mesten, in de vorm van tussendoor stappen. Hij maakt zich idd erg bol als hij moet mesten.

Hij maakt in het parcour ook geen aandrang om te mesten, want ik kan weer weggaloperen en opnieuw aanrijden. Alleen blijft hij weigeren totdat hij gemest heeft, of t nu een oxer van 1.10 is of een kruisje van 60 cm...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:31

Leen ze bolt idd helemaal op in de rug. Dat is zeer herkenbaar.

Aeolusnr1, ik heb er geen idee van omdat ik heel eerlijk gezegd nog niet zo vaak écht een concreet actieplan heb gelezen van jou. Dus ik zou met geen mogelijkheid kunnen zeggen of ik het met je methoden eens ben of niet.

Wat ik wel kan zeggen is dat die merrie als heel pril zadelmak, zat nog weinig hulp op dus, paard bij mij is gekomen en dat ik al veel uit de kast heb getrokken om haar aan het lopen te krijgen tijdens het mesten, dat mogen jullie zelf invullen. Maar ik denk dat paarden geneigd zijn om de makkelijkste weg te kiezen en dat je het makkelijker moet maken om te lopen dan stil te staan. Wanneer een paard in alle situaties toch kiest voor stilstaan dan denk ik dat daar een reden voor is. Het is verder overigens een braaf paard, een echte karakterdame maar ze doet graag haar best.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:42

Baby_Lucky schreef:
Uiteraard zal ik hier melden wat mijn DA zegt. Tijdens het losrijden krijgt hij uiteraard de kans op te mesten, in de vorm van tussendoor stappen. Hij maakt zich idd erg bol als hij moet mesten.

Hij maakt in het parcour ook geen aandrang om te mesten, want ik kan weer weggaloperen en opnieuw aanrijden. Alleen blijft hij weigeren totdat hij gemest heeft, of t nu een oxer van 1.10 is of een kruisje van 60 cm...

Ik denk dat ik jou bericht verkeerd begrepen heb ! Ik dacht dat het paard ging stoppen om op zijn gemak te mesten En daarna het wel weer deed!

Misschien kun je wat olie of gekookt lijnzaad voeren Dat de stoelgang wat soepeler wordt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:58

Sizzle schreef:
Je kunt je paard conditioneren.
Als je paard mest tijdens het stappen aan de lange teugel dan beloon je hem.
Als hij dwars wordt tijdens het rijden ivm mesten. Rij dan nog een stukje streng door. Op het moment dat hij dan ook maar 1x goed voorwaarts gaat op je been beloon je hem en ga je even aan de lange teugel stappen tot hij gemest heeft.
Op den duur zal je merken dat hij in het losstappen vast gaat mesten omdat hij weet dat het daarna even niet kan.

Gelukkig hebben wij er (tot op heden) geen probleem mee. Onze 3 jarige die we net aan het inrijden zijn Poept gewoon tijdens het rijden. Hup staart omhoog en laten vallen maar. Hij wil wel even terugkomen, maar dan krijgt hij been, zodat ie weet dat hij moet doorlopen. En dat doet hij dan ook.
Maar zou hij dat niet doen, zou ik het ook zo aanpakken als bovenstaand.

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:35

Da denkt dat de darmperistaltiek van het laatste deel niet helemaal 100% werkt en het m daarom zoveel moeite kost om te mesten. Moet nu lijnzaad verhogen naar 100ml per dag ipv 30 om mest wat zachter te maken. Als dat geen effect heeft gaat ze verder onderzoeken. Dan toch mis weer ontsteking (heeft mei 2015 dunne darm ontsteking gehad) en prednisolon. Ze denkt alleen dat dat nu niet aan orde is omdat die niet gevoelig is en genoeg looplust heeft... Ben benieuwd... Xx

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:41

Interessante uitslag, ben ik toch te snel geweest met mijn oordeel :)
Ik hoop dat de extra lijnzaad je paardje helpt!

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:18

Updateje!!

De lijnzaadolie heeft eigenlijk niet zoveel gedaan, behalve dat hij beter in zijn vacht zit en meer glimt.

Ik heb hem gisteravond naar de kliniek gebracht en ze gaan vandaag wat onderzoeken doen, zoals buikecho en opvoelen. Vanuit daar kijken ze verder wat eventuele zinvolle onderzoeken kunnen zijn.

Heb na de eerste keer nog 2x op concour gesprongen en weer hetzelfde verhaal...

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:30

Leen schreef:
Urielle schreef:

Dat kan in de heupen zitten ja, er zijn paarden die echt niet lopend kunnen mesten. Deze gaan vaak ook redelijk bol staan met de rug, heupen als ze aan het poepen zijn.

De mijne doet dit ook. Heel bol staan om te mesten. Staat ook altijd stil, inderdaad gerust vanuit galop.
In het begin heb ik ook alles uit de kast getrokken om hem maar te laten lopen. Het werkt niet.
Hij mest nu aan het begin van de training, met stappen. Dan mag hij stilstaan en daarna rijden we verder. De rest van de training mest hij ook niet meer. Het is een prima compromis zo.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:39

Lijnzaadolie is ook al helemaal door het lichaam opgenomen voor het in de laatste deel van de darm komt, dan kan het ook niks meer doen daar. Dan zou je een andere olie moeten proberen. Misschien kun je een sample van je hooi mee naar de kliniek nemen, kijken of ze daaraan iets opvalt?