Springerig paard en angstige ruiter in het bos...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Springerig paard en angstige ruiter in het bos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:26

Tussen angst, en uitdaging zit enkel een zucht van een ademhaling.

Klinkt zo simpel, zo stom... maar zoo waar.
Denk niet na, over wat er kan komen, handel enkel in momenten. Ademen, en terug gaan als het goed gaat.
Dan maak je het groter en groter...

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:41

Heel herkenbaar dit. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn eigen paard, nadat hij er buiten vandoor was gegaan en pas weer stopten toen we bij stal waren was ik heel bang om op hem te rijden en ook buiten voelde ik me constant angstig.
Wat bij mij enigzins geholpen heeft is eerst een paar keer op een ander paard rijden, toen merkte ik dat dat geen enkel probleem was stapte ik weer op mijn eigen paard, maar die angst was meteen weer terug. Na steeds weer opnieuw erop en steeds kleine stukjes te rijden (beginnen met paar minuutjes stappen etc) ging het in de bak steeds beter en durfde ik uiteindelijk weer te galopperen en zelfs weer te springen in de bak. Echter buiten had ik nog steeds die angst en niet alleen op hem, ook op andere paarden had ik die angst. Ik ben hiervoor opzoek gegaan naar mensen die zich richten op ademhaling, ontspanning etc. maar dat heeft niks geholpen.
Uiteindelijk ben ik gewoon steeds kleine stukjes stappen naar buiten geweest en ieder keer hield iemand die het paard heel goed kende en goed vertrouwde hem vast. Deze stukjes heb ik steeds uitgebreid en uiteindelijk verdween de angst steeds beetje bij beetje.
Dit heeft uiteindelijk wel 2 jaar geduurd... dus mijn belangrijkste tips die ik kan meegeven (die in ieder geval bij mij werkte) zijn:
Geduld
Steeds kleine stukjes stappen en langzaam opbouwen
Zoek iemand die het paard goed kent die het paard kan vasthouden(hierdoor kan een paard ook rustiger worden)
Geef het paard en jezelf een paar spraytjes rescue. (dit is een geen sedatie middel etc. maar dit is iets waardoor je spieren wat ontspannen. Het hielp bij mij heel erg goed en je hoeft niet veel te nemen, bij mij werkte het om zelf 3 spraytjes te nemen en mijn paard er 5 te geven)

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:05

Als jij zelf al aangeeft zo angstig te zijn zou ik het sowieso nog even uitstellen.
Ik zou beginnen met aan de hand het bos in te gaan met je leasepaard. Zo kun je deze beter leren kennen en steeds meer herkennen waar hij op reageert en hoe hij hierop reageert (ddit bereid jou weer voor voor als je erop zit). Daarnaast zou ik ok je eigen zelfvertrouwen weer terug te krijgen even rondkijken of er een braaf paardje is waar je een aantal keer op naar buiten mag, zodat je kunt zien dat het echt niet aan jou ligt en je hierdoor weer steviger in je schoenen staat.
Als beide punten goed gaan zou ik beginnen met iemand mee te nemen naar het bos die met jou mee loopt (klinkt misschien kinderachtig maar deze persoon kan dan wel ingrijpen op de momenten waar of jijzelf onzeker wordt of je paard te druk)
Wanneer dit allemaal goed gaat zou ik met 1 andere ruiter het bos in gaan, dan rij je helemaal weer zelf met je paard maar is er toch 1 persoon bij om er te zijn wanneer het toch mis mocht gaan, maar er zijn er ook niet teveel waardoor je paard op gejut kan worden :)

Hopelijk heb je iets aan mijn advies ik hoop dat je gauw weer samen het bos in kunt !

miep89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:46

Ik zou voorlopig lekker met het paard aan de hand het bos in gaan. Als je het dan iets meer vertrouwt zou je iemand op de grond kunnen vragen je te begeleiden. Misschien is het ook een idee om iemand met meer vertrouwen eens je leasepaard in het bos te laten rijden, dan kun je zien dat het ook goed kan gaan .

Veel succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:56

Vertrouwen bouw je langzaam op. Veel doen met het paard zodat het vertrouwen er over en weer is. Draaf en galloppeer in de bak eens wat fikser weg aan een losse teugel en probeer gewoon uit en al doende leer je zijn reactie beter kennen. Het paard is geen rotzak omdat het met een andere ruiter wel gaat. De oplossing zit in jouw manier van doen. Je moet echt een manier vinden om relaxeden ontspannen te blijven rijden. Ook als hij eens wat enthousiast is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:10

Mocht je het weer gaan proberen longeer hem dan in elk geval even een kwartiertje. Dan is hij vast wat energie kwijt en heeft alvast wat gekke sprongen kunnen doen zonder jou erop.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:15

Gewoon niet het bos in gaan!
Zeker niet als je van tevoren al weet dat je spanningen krijgt. Daar werk je jezelf alleen maar mee in de problemen.
Eerst aan het vertrouwen en je angst gaan werken en dan pas weer het bos in gaan, niet eerder!
Probeer die angst echt weer onder controle te krijgen want niks is zo gevaarlijk als rijden met angst en/of onzekerheid.
Misschien is een schriktraining wat voor jullie?

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 20:37

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips. Inmiddels zijn we al weer een maand veder en heb ik een verzorg paard gevonden die ik (misschien) binnekort mag rijden. Daar zou ik eventueel het bos in kunnen, maar dat duurt nog een poos...ik heb nog steeds de angst maar door al jullie tips ben ik (zowiezo) het springerige gedrag de baas geworden in de bak. Zodra hij opzij sprong en ik mijn stem strenger maakte stopte hij ook weer, zo ben ik ook met losse teugels gaan rijden waardoor hij niet mijn spanning voelde, en dingen gedaan als "fixer" weg galoperen en weer op paken, en zo heb ik nog meer dingen geprobeerd :) Nu heeft hij helaas (erge) singel wonden en mag zowiezo een week niet lopen...dus we staan nu even stil haha maar zodra ik er weer op ga is het waarschijnlijk weer gespring enzo (waar ik inmiddels door alle goede tips niet meer bang voor ben !) Dus ik wil iedereen een dikke kus geven en bedanken natuulijke zijn alle tips nog welkom <3!!!!!!!