Bang voor een hoek in de bak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:50

aeolusnr1 schreef:
Inderdaad zoals "Simpelman" het deze keer weer uitlegt is het toch een manier om te werken, en dit lukt echt en bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Moet je nu exact dit gaan nadoen, nee eigenlijk niet nee, het is bijna nooit echt belangrijk wat je doet maar hoe je het doet, en hier zit een reuze verschil in inhoud.
Persoonlijk ga ik er zeker met dit soort van probleempjes van uit dat dit in de meeste gevallen al bij de eerste training moet lukken, in sommige heel zeldzame gevallen is het inderdaad een paar dagen opbouwen. en dit laatste is eigenlijk enkel bij paarden die helemaal in zichzelf keren, die zich als het ware afsluiten, met alle andere paarden is één training al voldoende om ze te overtuigen.
Ik begrijp nooit dat mensen durven te zeggen, ik heb dit al jaren met mijn paard en mijn paard is zo, neeeeee jouw paard is niet zo, er zijn een paar puntjes waar aan gewerkt moet worden , en das eigenlijk alles.
Zoek een trainer die je hier mee wil helpen, het zelf proberen is eigenlijk geen optie, want de kans is heel groot dat je het zo enkel erger maakt. Het probleem is er al jaren bij jou, dus zoek hulp.
Ik heb alle met veel van dergelijke problemen gewerkt.

Lekker kort door de bocht..Aan deze opmerkingen heb ik dus echt 0,0
Natuurlijk hebben instructeurs hier al naar gekeken..De eerste de beste? Zeker niet..
Ik hou t maar even bij simpelman en andere als je t niet erg vindt..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:12

@biscaya,
Simpelman schreef:
Vlak bij mijn huis staan twee vuilcontainers en toen we daar voor de eerste keer bij aankwamen wilde hij er niet langs, hééél fefaarlijk...
Ik heb toen laten zien dat het niet gevaarlijk was door voor hem uit te gaan en de longe te vieren.
Ik deed het voor: liep langzaam, omzichtig, goed kijkend naar de container en telkens even stoppend om goed te kunnen kijken.

Mijn paard loopt nu na twee jaar uitsluitend bij deze container, langzaam, omzichtig af en toe even stoppend en goed kijkend voorzichtig door.

Dat had ik hem zo geleerd.....
Bij alle andere containers loopt hij gewoon door.

Hiermee liet ik mijn paard zien dat iets dat in werkelijkheid onbelangrijk is iets belangrijks is," je moet hier goed opletten, het zit hier niet goed".
Ik heb hier mezelf geconfronteerd met het bewustzijn dat we dat onbewust heel vaak doen en het de oorzaak kan worden van gedrag dat we niet begrijpen omdat het niet in ONZE logika past.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:22

Simpelman schreef:
@biscaya,
Simpelman schreef:
Vlak bij mijn huis staan twee vuilcontainers en toen we daar voor de eerste keer bij aankwamen wilde hij er niet langs, hééél fefaarlijk...
Ik heb toen laten zien dat het niet gevaarlijk was door voor hem uit te gaan en de longe te vieren.
Ik deed het voor: liep langzaam, omzichtig, goed kijkend naar de container en telkens even stoppend om goed te kunnen kijken.

Mijn paard loopt nu na twee jaar uitsluitend bij deze container, langzaam, omzichtig af en toe even stoppend en goed kijkend voorzichtig door.

Dat had ik hem zo geleerd.....
Bij alle andere containers loopt hij gewoon door.

Hiermee liet ik mijn paard zien dat iets dat in werkelijkheid onbelangrijk is iets belangrijks is," je moet hier goed opletten, het zit hier niet goed".
Ik heb hier mezelf geconfronteerd met het bewustzijn dat we dat onbewust heel vaak doen en het de oorzaak kan worden van gedrag dat we niet begrijpen omdat het niet in ONZE logika past.

Goedemorgen simpelman! Dit moet ik toch even een paar x lezen.. Heb ik natuurlijk al gedaan.. moet er even over nadenken voordat ik uitspraak durf te doen of ik het begrijp..
Wordt vervolgd..

Mirtheee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:59

mijn pony had ook zo`n probleem. mijn pony durfde niet langs de bepaalde plek in de bak omdat daar hindernissen stonden en mijn pony dat dood eng vond. ik ben er afgestapt en mijn pony er langs laten lopen en elke keer opnieuw mijn pony deed in het begin wel een beetje raar omdat ze het echt heel eng vond maar na een paar keer doen liep ze er super braaf langs alsof er niks aan de had was ;) misschien dat dat jou pony ook helpt en anders probeer je het met een ander paard erbij dan gaat die voorop en als die het niet eng vindt dan heeft jou paard een voorbeeld aan dat het niet eng is en misschien durft die het dan wel.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:11

Eirikur schreef:
Aan jou de edele taak om je paard ervan te overtuigen dat bakkabouters bakkabouter heten omdat ze in de bak wonen, en niet omdat ze graag paardenbiefstuk bakken.

Nou... niks mis met een lekker biefstukje van tijd tot tijd hoor :9
Maar oke, ik heb het begrepen, ik zal wel weer verhuizen ;(

Helaas heb ik geen echte tips voor je, maar ik denk dat je al wel wat dingen hebt waarmee je aan de slag kan intussen. Veel succes!

mitchel1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:57

Als je hem los laat in de bak ontwijkt hij die hoek ook? Probeer het eens aan de hand.
Gaat hij dan ook raar doen.
Een manege paard waar ik op rij wil ook vaak niet langs de hoeken, deur, bakdeur (eigenlijk waar hij maar zin in heeft. Die bakkabouters blijven maar andere plekjes opzoeken :) Wat mijn instructeur dan zegt is stelling naar binnen en buiten teugel opzij. Ook nog met je binnenbeen naar buiten drijven.
Kan zijn dat hij dan harder gaat maar blijf het gewoon proberen. Zorg ervoor dat hij het enge plekje zo min mogelijk zit als je erlangs rijd of ernaartoe.