Mijn paard wil niet stoppen! En springt uit zichzelf aan in

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Mijn paard wil niet stoppen! En springt uit zichzelf aan in

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:19

Hoe bedoel je beugels ff op maat maken.....?

Zelf zorg ik er voor dat ik mn beugels al op maat heb voordT ik opstap, kan evt al bij opzadelen. ......en je veranderd niet elke dag van beugel lengte lijkt mij, en je weet toch na 1 x rijden op welke lengte je prettig Rijd? Dus waarom moet je dan nog veranderen van lengte....? Omdat het probleem bij jou ligt en niet bij je paard?

En een paard wat voorwaarts is, is het een straf om te moeten stilstaan, en dat moet dan wel. Voor hele goede reden zijn, en beugels op maat maken, vind ik echt GEEN goede reden.

Dat zegt voor mij genoeg dat het aan jou als ruiter ligt, die denkwijze kwa beugels zegt mij genoeg!

En ja, ik ben niet aardig..iedereen profileert hier eigen mening, ik ook helaas....

Ja ik heb genoeg "probleem" paarden gehad en gereden, en dit probleem lag niet bij t paard, maar bij ruiter die zelf geen inzicht had van eigentekortkoming en de zelfkennis, en de wil om het te veranderen!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:43

sigrid1182 schreef:
Hoe bedoel je beugels ff op maat maken.....?

Zelf zorg ik er voor dat ik mn beugels al op maat heb voordT ik opstap, kan evt al bij opzadelen. ......en je veranderd niet elke dag van beugel lengte lijkt mij, en je weet toch na 1 x rijden op welke lengte je prettig Rijd? Dus waarom moet je dan nog veranderen van lengte....? Omdat het probleem bij jou ligt en niet bij je paard?

Misschien heeft TS het paard niet alleen? Zou dat kunnen?

Citaat:
Dat zegt voor mij genoeg dat het aan jou als ruiter ligt, die denkwijze kwa beugels zegt mij genoeg!

God wat een ijzersterke bewijsvoering.... Ik sta ervan te kijken.

Citaat:
En ja, ik ben niet aardig..iedereen profileert hier eigen mening, ik ook helaas....

Ja ik heb genoeg "probleem" paarden gehad en gereden, en dit probleem lag niet bij t paard, maar bij ruiter die zelf geen inzicht had van eigentekortkoming en de zelfkennis, en de wil om het te veranderen!

Ja Sigrid, wij buigen allemaal voor jouw oneindige rijkunsten. En voor je paranormale gaven, omdat je precies weet wat er gebeurt bij een paard dat je nog nooit hebt zien lopen.

En zelfs al heb je het bij het rechte eind: dat kun je op een andere manier duidelijk maken dan uit de hoogte te gaan roepen "Het ligt aan jou, domme muts". Gewoon advies geven, heb je daar wel eens aan gedacht?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:40

Halthouden kun je leren tussen de lijnen. Ik zette het paard gewoon aan de dubbele longe en daar liet ik hem halthouden. Dan heb je meer in te brengen.

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:53

Als het paard lichamelijk niks mankeert of hinder ondervind van jou, als het dus gewoon baldadigheid is, laat hem dan maar eens doorlopen, zolang het niet gevaarlijk word. Als hij langzamer wil, drijf jij bij, en pas als jij terug wilt ga je terug. Is ie het met 3 ker afgeleerd

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:23

xLes schreef:
Past je zadel?
De mijne wou absoluut niet halthouden om nog maar te zwijgen over stilstaan. Bleek dat het zadel ietsje te smal was geworden, dat zat haar dus dwars. Was een jaar geleden aangepast maar door meer training was ze breder geworden. Nu overgestapt naar een dressuurzadel die gepast is door een deskundige en wat een verschil. Ik moet nog maar denken aan halthouden en ze staat stil.

Dat is ook wat ik denk! Mijn paard kon al niet stilstaan bij het opstijgen. Na 4 zadelmakers eindelijk een goede gevonden die echt kon passen en die wees me op een aantal dingen. Inmiddels heb ik er al weer 5 jaar studie op zitten waarvan 3 in Engeland. Een te krap zadel zorgt dat je te ver achter op zit op je zadel. Als het dan voor ook nog knijpt, denkt je paard maar aan 1 ding: Wegwezen! :D

Anders heb ik nog een tip van een oude instructeur. Die heeft mij geleerd om paarden die niet kunnen wachten een brokje te geven. Als je er dan op zit en hij staat stil krijgt hij het. Paard ging er echt op staan wachten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:32

Hoe is zijn orenspel tijdens die actie? Hoe voelt ie aan?

Voelt ie gespannen aan? Staan de oren naar achter, opzij of naar voren?
Wat kun je uit zijn blik opmaken, in hoeverre die je kan zien als je erop zit?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:16

Lanolynn schreef:
Als het paard lichamelijk niks mankeert of hinder ondervind van jou, als het dus gewoon baldadigheid is, laat hem dan maar eens doorlopen, zolang het niet gevaarlijk word. Als hij langzamer wil, drijf jij bij, en pas als jij terug wilt ga je terug. Is ie het met 3 ker afgeleerd

Inderdaad ook een hele effectieve, tenzij het paard het doet uit neurvositeit :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:35

Moderatoropmerking:
Jullie willen allemaal de TS helpen vanuit je eigen visie en ervaring. Dat is mooi want zo krijgt de TS een hele range aan oorzaken en oplossingen. Blijf echter wel constructief posten. Het is nergens voor nodig om TS af te breken als ruiter of om elkaar en elkaars adviezen af te branden. Graag dit soort reacties dus achterwege laten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:46

Niemand kan van achter de pc de juiste tip geven voor jou en jouw paard.
Ik zou eerst moeten zien wat jouw paard doet en wat jij doet.

Het is afhankeijk hoe oud jouw paard ia, hoe hij beleerd is, wat hij te eten krijgt, hoeveel hij vrij rond loopt elke dag, etc.

Ieder paard kan leren stilstaan en wachten. Maar dat kost tijd, oefening en heel consequent opvoeden.

Wij mennen en als je bijv. vier paarden staat in te spannen, is het belangrijk dat ze alle 4 de paarden rustig wachten tot alle paarden vast zitten aan de koets, de koetsier en passagiers op de wagen zitten, voordat de paarden mogen vertrekken.
Het zal een flinke bende worden als 1 paard alvast gaat lopen haha.

Dus mijn tip
Zoek hulp van een goede instructeur die jou en jouw paard helpen om halthouden aan te leren en neem de tijd om jouw paard duidelijk te maken wat je van hem verwacht.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:02

Mijn verzorgpaard deed dat ook altijd (vanzelf aangalopperen) eerst liet ik hem altijd maar, maar met z'n baasje liep hij altijd uren in het duin.. Dus je kan wel raden wie er het snelste moe was.
Tot ik erachter kwam dat hij wissels kon springen.
De eerste x 'gaf hij het op' na 5 wissels, die keer erna na 2.
Daarna heb ik hem heel lang niet gereden, maar als ik nu op stap en hij doet 'mans', als ik het zo mag noemen, stopt hij na 1 wissel direct en kan ik gewoon rijden zoals ik dat wil, eerst lekker een stuk indraven aan een lange teugel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:34

Urielle schreef:
Jullie willen allemaal de TS helpen vanuit je eigen visie en ervaring. Dat is mooi want zo krijgt de TS een hele range aan oorzaken en oplossingen.

Het is eigenlijk ook een onmogelijke opgave om advies te geven. Je moet er gewoon bij zijn en het met eigen ogen zien en ervaren.

Misschien dat er een handige bokker bij je in de buurt woont?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:44

wat een aardige reacties zeg :') jullie zijn zelf zeker allemaal topruiters :(:)

Maar TS, ik denk dat je qua stilstaan bij beugels aanpassen heel consequent moet zijn. Stil staan is stilstaan en ook niet een halve pas naar voor. (ik zou het mezelf makkelijk maken en in elk geval de beugels vooraf op maat maken zodat je je volledig kunt consentreren op het stil laten staan. Zodra hij stilstaat ook weg laten lopen en niet zijn grens teveel tarten.

Het in gallop aanspringen, tja is al gezegd, veel figuren rijden, hem bezig houden. Of ik veel overgangen direct in het begin zou adviseren weet ik niet, er zijn nl genoeg paarden die daar nog "actiever" van worden ;)
Maar hou hem wel bezig inderdaad. En inderdaad achterover zitten en echt zitten.

succes!

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:23

JudArthos schreef:
Lanolynn schreef:

Inderdaad ook een hele effectieve, tenzij het paard het doet uit neurvositeit :)

Vandaar dat ik er ook bij gezet heb dat het alleen helpt als het baldadigheid van het paard is;)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:34

Misschien is het een idee om het paard wat vaker voor het rijden aan de longeerlijn te zetten? Even de overmatige energie eruit en dan kun je ook nog eens aan stemhulpen werken, bijvoorbeeld hoooo.
Als je dit in het zadel ook zegt, maak je jezelf daarbij ook nog eens zwaar, doordat je als het ware uitademt bij die langgerekte klank.

Probeer verder te zitten in je zadel, niet te steunen op je beugels. Iets achterover zitten en de teugels aannemen en loslaten. Niet gaan trekken, want dat win je niet. Dus blijven 'ademen' in je hand. Dus zwaar zitten, je been lang maken en handen dichtknijpen (ophouding maken). Dan direct weer ontspannen. Loopt hij door? Weer een ophouding. Desnoods een keer in de hoek stilzetten. Ho = ho.

Verder kan het helpen om inderdaad veel figuren te rijden. En dan niet een volte en weer twee rondjes hoefslag, maar continu bezig blijven. Slangenvoltes met een volte in elke boog, dubbele gebroken lijn, achtjes, door een S van hand veranderen: blijf bezig. Rijd geen rondje 'alleen maar ' over de hoefslag.
Pas ook op dat je niet constant de rem er op houdt, door steeds terug te rijden. Durf te blijven rijden, dus ook eens middendraf vragen (kan ook best op de korte zijde of op een volte).

En nog een belangrijke: rijd op twee teugels. Dus niet aan je binnenteugel gaan trekken om je paard op een volte te krijgen als hij harder gaat, maar ook je buitenteugel erbij. Dan heb je meer over je paard te zeggen, dan alleen zijn hoofd 'weg te trekken'.

Heel veel succes :)
Laat je horen hoe het gaat?