Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
elin1981 schreef:bedankt allemaal voor het ruime meedenken! lastig hoor! Ehm, nou om even terug te komen op het scheef zijn, zadel ligt goed (heb ik direct laten vermaken toen ik haar kreeg maar was eigenlijk niet eens nodig zei de maker maar hij heeft hem iets vermaakt), ze duwt me niet 1 kant op ofzo! nogmaals, het rijden ging perfect, alleen sinds ijzers eraf zijn (en of dat er nu mee te maken heeft of niet) is het steeds gekker geworden! Galop is groots, maar aldus de gene die haar mak maakte en hoog in de friesen dressuur zit, maakt ze prachtig goede sprongen, jongigheid maakt het ook dat de balans er nog niet is,d aarvoor doe ik al oefeningen met haar, uiteraard vraag ik nog weinig aan dr, voor nu, stap, draf en af en toe galop. halt houden etc! Dat ze nog plat door de bochten gaat is ook een stuk jongigheid, stelling vragen kan en mag ik nog niet eens van haar verwachten vind ik.
Ik kan wel meegaan in het vertrouwen wat zij nodig heeft (net mak) en wat ik haar NU niet genoeg bied, ondanks dat ik wel degelijk ervaring heb met jonge paarden (vorige paard was ook 4 en niet mak). Echter is mijn angst sinds eergisteren groot geworden. geef haar amper krachtvoer trouwens, maar ik snap je idee van het opnieuw beginnen, bij 0. En dat is, denk ik, elke keer, bij alles wat je tegenkomt, wel een ding! Ik zal straks de hoef eens " testen" voor zover ik dat kan, en anders laat ik de smid komen om eea uit te sluiten...
Ayasha schreef:Ik ga mee met Oji, ik zou dit ook niet in de hoeven zoeken (waarom zou een paard dergelijk gedrag vertonen door gevoelige hoeven?) maar eerder in het feit dat ze begint te wennen aan de omgeving, meer uit haar schulp komt en TS niet zo handig is om het op te lossen.
Als het paard rontgologisch goed was (ook de rug is niet gevoelig?) zou ik hier gewoon een goede lesgever bijhalen die jullie weer even op 't padje kan helpen.
Ayasha schreef:Ik ga mee met Oji, ik zou dit ook niet in de hoeven zoeken (waarom zou een paard dergelijk gedrag vertonen door gevoelige hoeven?) maar eerder in het feit dat ze begint te wennen aan de omgeving, meer uit haar schulp komt en TS niet zo handig is om het op te lossen.
Als het paard rontgologisch goed was (ook de rug is niet gevoelig?) zou ik hier gewoon een goede lesgever bijhalen die jullie weer even op 't padje kan helpen.
oji schreef:Paard was 6 weken onder het zadel toen je haar kocht. Bij een handelaar rijden vaak handige ruiters die precies weten hoe ze een groen paard in zo'n korte periode braaf en toonbaar moeten krijgen. Die handigheid gaf je paard zekerheid en vertrouwen.
Nu komt het paard bij jou, wordt vaak eerst overdonderd door de nieuwe omgeving, nieuwe gewoontes, nieuw dagritme etc. Blijven eerste weken nog een beetje in hun schulp. Daarnaast profiteer jij de eerste weken nog van de opleiding die het paard gehad heeft door de handige ruiter bij de handelaar.
Nu is het paard gewend aan het ritme/omgevin en krijgt wat meer lef. Verder is de opleiding die het heeft gekregen nog verre van bevestigd, dus die ebt weg. Als je net iets minder handig bent, net iets minder consequent, dan gaat het paard de grenzen opzoeken. Waarschijnlijk voelt ie zich nu onzeker en een beetje in de steek gelaten omdat het zijn zekerheden kwijt is, waardoor ie gaat vluchten. Ik denk dat dat is wat nu aan de hand is.
Dus aan jou TS om je paard weer de broodnodige zekerheden voor een dergelijk groen paard te bieden. Angst mag nu niet je raadgever zijn, dat maakt je paard alleen maar nog meer onzeker. Neem de controle, wees duidelijk en consequent (niet hard!).
Longeren voor het rijden om de ergste energie en bravour eraf te halen is een goede tip. Maar hou het kort en let wel op, dat je haar niet eerst moe longeert en dan gaan rijden. Ik ben er een erge tegenstander van om jonge paarden moe te maken om te compenseren voor je eigen angst. Jonge paarden moeten leren plezier in het werk te krijgen, niet dat het een uitputtingslag is. Verder is de concentratie boog van een jong paard nog maar heel kort, die wil je niet al "opgebruikt" hebben nog voor je er op stapt...die moet je juist nog hebben als je hem onder het zadel wil opvoeden en aan jouw hulpen krijgen.