nieuw paard vreselijk onstuimig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:14

Veel met haar bezig zijn en ongewenst gedrag voor proberen ,jn. Gekke dingen in omgeving niet ontwijken maar opzoeken. Zo krijg jij en zij vertrouwen in elkaar. Angst is een slechte raadgever. Als je je daar niet overheen kan zetten. Dan stoppen met dit paard. Laat haar dan lekker doorrijden bij een prof of koop een meer ervaren paard. Fijner voor jou en beter voor haar. Succes met je keuze, komt vast goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:07

elin1981 schreef:
bedankt allemaal voor het ruime meedenken! lastig hoor! Ehm, nou om even terug te komen op het scheef zijn, zadel ligt goed (heb ik direct laten vermaken toen ik haar kreeg maar was eigenlijk niet eens nodig zei de maker maar hij heeft hem iets vermaakt), ze duwt me niet 1 kant op ofzo! nogmaals, het rijden ging perfect, alleen sinds ijzers eraf zijn (en of dat er nu mee te maken heeft of niet) is het steeds gekker geworden! Galop is groots, maar aldus de gene die haar mak maakte en hoog in de friesen dressuur zit, maakt ze prachtig goede sprongen, jongigheid maakt het ook dat de balans er nog niet is,d aarvoor doe ik al oefeningen met haar, uiteraard vraag ik nog weinig aan dr, voor nu, stap, draf en af en toe galop. halt houden etc! Dat ze nog plat door de bochten gaat is ook een stuk jongigheid, stelling vragen kan en mag ik nog niet eens van haar verwachten vind ik.

Ik kan wel meegaan in het vertrouwen wat zij nodig heeft (net mak) en wat ik haar NU niet genoeg bied, ondanks dat ik wel degelijk ervaring heb met jonge paarden (vorige paard was ook 4 en niet mak). Echter is mijn angst sinds eergisteren groot geworden. geef haar amper krachtvoer trouwens, maar ik snap je idee van het opnieuw beginnen, bij 0. En dat is, denk ik, elke keer, bij alles wat je tegenkomt, wel een ding! Ik zal straks de hoef eens " testen" voor zover ik dat kan, en anders laat ik de smid komen om eea uit te sluiten...

Ik lees een combinatie van factoren waarom het misgaat. In een paar woorden te benoemen: onervarenheid met jonge paarden.
Over het scheve: ieder jong paard is scheef en mist kracht. Daar komt het "plat door de bocht gaan" ook vandaan. Vooral Friezen missen kracht achter.
Je paard was net 6 weken onder het zadel. Wat ik mis in je verhaal - of misschien heb ik eroverheen gelezen - is hoe jouw trainingsschema er per week uitziet. Hoe vaak rij jij en wat doe je daarnaast nog met je paard?
Mogelijk heb je haar een beetje overvraagd en heeft ze spierpijn gehad.
Je zegt dat ze amper krachtvoer krijgt: let je wel op dat ze voldoende vitamine en mineralen binnenkrijgt (zoals vitamine E en selenium voor de spieren)?
Vervolgens gaat het een keer mis, reageer je daar niet goed op en wordt het van kwaad tot erger.

Ik sluit me aan bij Janouk. Laat je begeleiden door iemand met ervaring met jonge paarden, niet alleen voor het inrijden maar ook om te adviseren over trainingsschema en voerbeleid. Laat deze je paard ook 1 a 2 x per week rijden.

Ayasha
Blogger

Re: nieuw paard vreselijk onstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:12

Ik ga mee met Oji, ik zou dit ook niet in de hoeven zoeken (waarom zou een paard dergelijk gedrag vertonen door gevoelige hoeven? :?) maar eerder in het feit dat ze begint te wennen aan de omgeving, meer uit haar schulp komt en TS niet zo handig is om het op te lossen.
Als het paard rontgologisch goed was (ook de rug is niet gevoelig?) zou ik hier gewoon een goede lesgever bijhalen die jullie weer even op 't padje kan helpen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:23

Hengsten, maar ook sommige merries hebben extra “haaktanden”, deze kunnen zowel in boven als onderkaak zitten, dit zijn de tanden die tussen de snijtanden en melkkiezen inzitten. Deze tanden breken meestal op de leeftijd van 4,5 jaar door.

4 ½ jaar = buitensnijtanden wisselen, 4 stuks

Hou het in de gaten als ze haaktanden krijgt kunnen die net onder het bit tevoorschijn komen. Voel goed op de plek tussen de tanden en kiezen of er geen harde bobbel zit

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:28

Ayasha schreef:
Ik ga mee met Oji, ik zou dit ook niet in de hoeven zoeken (waarom zou een paard dergelijk gedrag vertonen door gevoelige hoeven? :?) maar eerder in het feit dat ze begint te wennen aan de omgeving, meer uit haar schulp komt en TS niet zo handig is om het op te lossen.
Als het paard rontgologisch goed was (ook de rug is niet gevoelig?) zou ik hier gewoon een goede lesgever bijhalen die jullie weer even op 't padje kan helpen.

Idd.

Ijzers eraf en paard krijgt zere voeten en gaat daardoor rennen...mmm juist ja.

Op zoek gaan naar een goede instructeur lijkt mij beter en vooral logischer.
Het klinkt vooral als onbalans wat de rest ook al zegt en dat is heel goed te trainen. Zowel vanaf de grond als erop.

Succes en geef nog niet op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:57

Ayasha schreef:

Ik heb ook eens een jonge pony gehad die 3 weken heel lief was en zich toen plotseling tegen me keerde. Ik werd toen bang van hem en heb hem met groot financieel verlies terugverkocht aan de verkoper. daar ben ik nog elke dag blij om omdat ik daarna een voor mij veiliger paard heb gevonden.Dat jonge dier kon ik niet aan. Maar, jij hebt al eens een jong paard opgeleid en ik hoop voor jou dat je een weg vindt om deze uit de impasse te krijgen! Geluk en succes toegewenst! /3

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:08

Urielle, Oji, Janouk en Babootje hebben alles wel gezeg denk ik.

Goede instructeur zoeken of tijdelijk laten doorrijden door een handige ruiter, niet te lang mee blijven tobben dan worden al die vervelende acties van je paard gewoontes. Terwijl ie nu waarschijnlijk zelf ook nog niet weet wat hij doet, als het nu snel in goede banen wordt geleid weet ie het straks zelf niet eens mee wat ie nu doet.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:14

Naast alles wat genoemd is kun je je instructeur eens vragen om bij jou op stal een les te komen geven.
Dan kijkt er iemand mee. Die kan of direct aangeven welke hulpen je moet geven. En vaak ook zien wat er speelt. Is het paard te onzeker? Geef jij als ruiter te veel ruimte? Dan kun je het rij technische ook afvinken. Stel dat jij goed handelt maar je paard zich zo blijft gedragen dan is het iets lichamelijke. Maar misschien is het iets kleins. Leg je ongemerkt je been te veel aan of laat je de teugels te los.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:20

Ohoh wat herken ik dit.
Mijn ozo lieve pony waar ik 1,5 jaar gewoon op kon stappen en wegrijden een maand niet rijden en gewoon gaan. Is 3 week geleden verhuisd en vertoont precies hetzelfde gedrag als joune. Ik kan ook niet veilig meer rond rijden maar met goede begeleiding kom je er zeker wel!.het weer is de laatste tijd ook ontzettend verwarrend voor de paarden en nieuw voer doet ook al veel bij een paard. Gewoon de tijd geven en goede begeleiding zoeken !

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:34

Tot slot wil ik er nog aan toe voegen dat het een spierenkwestie kan zijn. Bij de handelaar werd ze misschien twee tot drie keer gereden, bij jou misschien vaker. Juist zoals is opgenoemd de scheefheid, maakt het vaker rijden een enorme aanslag op de spieren. Mijn paard reed ik in het begin alleen maar buiten... Half uurtje rechte stukken..... Steeds wat langer om eerst alleen maar conditie op te bouwen, pas na een half jaar echt wat gaan trainen.

Spierpijn kan het vluchtgedrag verklaren.
Suc 6

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:21

Hartstikke bedankt iedereen voor alle goeie tips, en feedbackpuntjes, ik kan er helemaal wat mee!!! Wat ik echt even wil beamen, is het stukje gevaar wat deze week echt ontstond. Nogmaals, ben niet snel onder de indruk, heb eerder een paard mak gemaakt en ben ook niet onderste boven van een rengalop, een schrikreactie of een bok (doet ze niet trouwens bokken) maar deze week was het wel echt gevaarlijk als je in een fikse rengalop door de bak heen gaat. Enfin, een lang verhaal kort te maken, en om nog wat vragen te beantwoorden, ik rij haar 6 dagen per week, ongeveer 20 minuten tot 30. Waarvan uiteraard in en uitstappen erbij zit. Verder krijgt ze, toevallig dat je het noemt, extra selenium met vit E van epple jack ;) dus dit voeg ik inderdaad nog toe aan het krachtvoer (ze krijgt nu 3/4de kg op een dag). Maar ben eerlijk als ik zeg dat ik vorige week, na de tweede keer op hol slaan langer doorgereden heb, gevoel van" verdorie en nu ga je ook"...zal dat niet weer doen! Goed, vandaag bi dr geweest, hoeven gecheeckt, ik als leek kan geen pijn punten vinden. WB tanden en kiezen, ik ben heel benieuwd, tandarts komt de 6de, had inderdaad al geleden over het wisselen op deze leeftijd! spannend!!! Wel heel fijn om te lezen Glen (oa) dat je dit ook meegemaakt hebt en dus herkent, soms is het gewoon fijn als iemand zegt' ah joh heb ik ook gehad". Door mijn overleden paardje, om wie ik zoveel zorgen heb gehad, ben ik snel geneigd te vrezen voor pijn klachte, hgierdoor word ik onzeker en door deze afgelopen week is er inderdaad iets ingeslopen wat er nu direct weer uit moet. Vandaag gelongeerd (ging prima) en daarna de bak afgezet en gestapt en 3 voltes gedraafd, ze stoof er weer vandoor, balen dus maar goed, daarna in ieder geval 3 normale voltes (hahhaha, daar ben ik al blij mee nu, terwijl ik 4 weken geleden de hele bak gewoon super reed maar toe maar). Ik ga zeker wat met jullie tips en ideeen doen! en nogmaals bedankt....ik moet er echt doorheen! en baal zelf trouwens ook enorm van mijn angst, ben nooit, (echt nooit) bang geweest, gek he!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:33

Snap best dat je bang geworden bent. Al die jaren op je vertrouwde paard en nu opeens het baanrecord in de bak aan het verbeteren.

Waarom ik reageer is: ik vind zes dagen rijden te veel voor een paard van deze leeftijd en ik kan me goed voorstellen dat ze opstandig wordt. Vier keer per week rijden is voor deze leeftijd en dit niveau van africhting meer dan genoeg. Andere dagen kan je longeren, losgooien, gaan wandelen etc.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:35

Oh nog 1 vraag, ze zal de aankomende tijd vast nog vaker wegstuifen, wat is nou echt de beste manier om dit aan te pakken,gisteren en vandaag heb ik tegen hek geparkeerd, en daarna doorgereden , de overige dagen laten gaan (was overigens ook weinig tegen te houden) en opgepakt in normale galop. Maar met welke manier (of een andere?) leert ze het nou het beste AF denken jullie?

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:38

Dank je wel Percy, ja mijn vertrouwde paardje inderdaad, die niet meer is. En heus een heel lief paard als nieuw vriendinnetje, echter, deze knalsessies door de bak zijn niet grappig meer. oke, goed om te weten dat jij 4 dagen een betere optie vindt dan 6, ik zelf vind 6 en korter rijden beter (in mijn hoofd maar ik kan natuurlijk een verkeerde gedachte hebben).ik kan het uiteraard altijd eens proberen :) dank je wel hoor!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:43

Tja als een paard er vandoor gaat doe ik altijd het omzetten aan 1 teugel..hierdoor ontkoppel je de achterhand waardoor je voorkomt dat ie verder af kan gaan..
Suc6!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:45

oji schreef:
Paard was 6 weken onder het zadel toen je haar kocht. Bij een handelaar rijden vaak handige ruiters die precies weten hoe ze een groen paard in zo'n korte periode braaf en toonbaar moeten krijgen. Die handigheid gaf je paard zekerheid en vertrouwen.
Nu komt het paard bij jou, wordt vaak eerst overdonderd door de nieuwe omgeving, nieuwe gewoontes, nieuw dagritme etc. Blijven eerste weken nog een beetje in hun schulp. Daarnaast profiteer jij de eerste weken nog van de opleiding die het paard gehad heeft door de handige ruiter bij de handelaar.
Nu is het paard gewend aan het ritme/omgevin en krijgt wat meer lef. Verder is de opleiding die het heeft gekregen nog verre van bevestigd, dus die ebt weg. Als je net iets minder handig bent, net iets minder consequent, dan gaat het paard de grenzen opzoeken. Waarschijnlijk voelt ie zich nu onzeker en een beetje in de steek gelaten omdat het zijn zekerheden kwijt is, waardoor ie gaat vluchten. Ik denk dat dat is wat nu aan de hand is.
Dus aan jou TS om je paard weer de broodnodige zekerheden voor een dergelijk groen paard te bieden. Angst mag nu niet je raadgever zijn, dat maakt je paard alleen maar nog meer onzeker. Neem de controle, wees duidelijk en consequent (niet hard!).
Longeren voor het rijden om de ergste energie en bravour eraf te halen is een goede tip. Maar hou het kort en let wel op, dat je haar niet eerst moe longeert en dan gaan rijden. Ik ben er een erge tegenstander van om jonge paarden moe te maken om te compenseren voor je eigen angst. Jonge paarden moeten leren plezier in het werk te krijgen, niet dat het een uitputtingslag is. Verder is de concentratie boog van een jong paard nog maar heel kort, die wil je niet al "opgebruikt" hebben nog voor je er op stapt...die moet je juist nog hebben als je hem onder het zadel wil opvoeden en aan jouw hulpen krijgen.

Precies dit! Succes met je paard en zoek alsjeblieft goede begeleiding

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:47

komt goed hoop ik, dank je wel, begeleiding heb ik al, nogmaals, alleen niet wekelijks.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:09

Hee! Ik snap helemaal dat je dit niet meer leuk vind. Wanneer vandoor schieten gevaarlijk wordt, zorg ik er liever voor dat het niet meer gebeurt. Pak het een keer echt goed aan. Ze wou lopen? Dan kan ze lopen. Laat haar na het vandoor gaan gewoon door galopperen, niet een paar rondjes, maar echt een kwartier of tot ze wit ziet van het zweet. Deze methode werkt hier altijd. Is niet leuk, maar als het gevaarlijk wordt heb je geen keus. Doe iets, voordat je straks een keer in het ziekenhuis belandt ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:21

6x per week rijden zorgt ervoor dat je paard eigenlijk continu spierpijn heeft. De (nog vrijwel ongetrainde) spieren verzuren (zeker als ze ook nog zo gek doet) en krijgen geen kans om volledig te herstellen. Maw je breekt spieren af in plaats van dat je opbouwt. Dat gaat zich uiten, sommige paarden willen niet meer lopen, sommige zullen eens een flinke rodeo geven en die van jou geeft het dus op deze manier aan.

Verder viel me op dat je iets schreef over dat je vond dat je nog geen stelling kon vragen en er heel weinig van vraagt. Ook dat lijkt heel vriendelijk en lief, maar is niet handig. Je moet je paard juist leren hoe het jou op de correcte manier kan dragen en hoe ze zo makkelijk mogelijk beweegt. Je hoeft er niet veel mee te doen en al helemaal niets moeilijks, maar je moet er wel aan rijden. Anders gaat de balans van slecht naar beroerd wat angst oplevert en vervolgens...een paniekreactie. Paard moet leren om je binnenbeen heen te lopen, rijd de wendingen met je binnenhand netjes naar binnen (niet naar achteren!) en help haar! Leer haar hoe ze onder je door kan bewegen, hoe ze in balans moet blijven in de wendingen, hoe ze in balans blijft in een overgang. Leg het uit. Leid je paard op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:23

Vervelend als het steeds gebeurt. Echter, als je paard vol zit met adrenaline door het rennen wordt het steeds erger. Misschien lukt het om vlugger te reageren? Zodra je het gevoel hebt dat ze snelheid gaat maken gelijk aan de noodrem, 1 teugel op de plaats, andere ophouding. Dan kan ze alleen op de kleine volte en niet het gaspedaal open gooien. Dan ben je te laat.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:28

6 dagen per week rijden is inderdaad naar mijn mening ook teveel voor een jong paard. Ze moeten het ook allemaal nog kunnen verwerken in hun koppie. 4x per week 20 tot max 30 min is zat om ze dingen bij te brengen.
Verder zou ik idd vanaf de grond wat aan de slag gaan, maar ook met het rijden zelf om de rem beter te installeren.
Wat het beste werkt bij die race acties is per paard verschillend, maar over algemeen leert een paard het beste door belonen met het weghalen van druk.
Mijne parkeer ik hier ook weleens in de bakrand als hij mijn hulpen negeert, maar liefst laat ik heb inbuigen en achter overstappen (dit heb ik hem eerst op de grond geleerd) en zodra hij braaf en ontspannen stilstaat ook ontspannen en teugels 'los'. Dit laatste werkt voor mijn paard heel goed. Hij krijgt dan op dat moment even een rustmomentje en mag weer lopen als ik dat vraag.

Een kwartier door crossen maakt hem misschien moe, maar een paard wat moe is leert niet goed meer, dus of dat dat helpt... Ik ben van mening dat dat niet de juiste oplossing is iig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:36

Ik ben helemaal niet per definitie tegen 6 of 7 dagen werk maar wel kort en gevarieerd, steeds andere spieren aanspreken.
En kijken waar je paard het goed op doet.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:38

toch wel heel herkenbaar alleen is t bij mij een 14 jarige....heb m nu bijna een half jaar en sinds verleden week pas voor t eerst er op.Mijn betrouwbare pony heb ik moeten laten inslapen en ik was zo vertrouwd met hem.
Nu de nieuwe,tja totaal ander verhaal en inderdaad ook angst gekregen.
Nu ben ik ook 51 jaar en hoef ik niet meer zo nodig te vallen en om nou te zeggen dat ik nog heeel erg soepel ben...uhh..dat is wat minder ;)
Ik heb nu een wegschieter,zoals ik t noem,zo een die totaal onverwachts wegschiet.Dus zit een beetje op eieren.
Nu ben ik inmiddels hulp gaan zoeken,heb hem zelfs ergens een maand op een begeleidingsstal gezet,waar ik iedere dag les kreeg in grondwerk.
Voor mij,als pure buitenrijder,totaal nieuw.
En ik kwam dus tot de schokkende ontdekking dat ik niets van paarden weet hahah.
Een mens is nooit te oud om te leren toch?
Kortom ik heb in t begin gewoon buiten gereden met m en ergens t vertrouwen kwijt geraakt in zijn,in mijn ogen,toch af en toe wel vreemd gedrag.

Nu dus trainen met m,iedere dag,wandelen,grondwerk,borstelen,etc etc puur om een band te krijgen.
Het is gewoon een gevoelig dier,grote mond,mooi paard maar zo onzeker,bang (waarschijnlijk,nou ik weet wel zeker,in het verleden zeker met een harde hand behandeld geweest)en tja krijg dan maar vertrouwen.

Mooi proces hoor en wij komen er wel en die buitenritten gaan we zeker doen.
Wanneer weet ik niet maar ik heb dus enorm veel aan mn juf (hahah)die mij en hem een team gaan maken.

Ik ga dus wel iedere week en dan doe ik de rest van de week braaf mn huiswerk.

Veel sukses en houdt er rekening mee dat je m nog niet lang hebt en er zeker een vertrouwensband moet komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:39

Bij deze leeftijd vind ik persoonlijk 6 keer altijd te veel.
3 keer rijden en de vierde keer longeren.
In het rijden dan nog steeds de afwisseling houden.
20 minuten is voor de concentratie vaak al genoeg.
Maar 30 echt maximaal.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:46

Ik had dit ook met mijn merrie (nacht merrie werd ze) Ze is ook jong. Ik ben hulp gaan inroepen en weer begonnen van af de grond. Leiderschaps oefeningen en rechtrichten. Bij mijn merrie bleek er ook een tekort te zijn aan magnesium (dikke nek en boven de staart dik)
Ze probeerde letterlijk onder mij vandaan te rennen in een blinde panniek leek het wel. Steeds als ik iets van haar vroeg, vloog ze er van door. Ik werd er ook bang van en dat voeld heel vervelend. Je eigen vertrouwen in ondermeind, zo zal het ook voor het paard voelen denk ik, al die angsten (paard als spiegel)