Knarsen is altijd een vorm van protest. Net zoals de tong over het Bit gooien. Kijk of je een goed passend bit gebruikt. Dit kan voor ieder paard verschillend zijn. Sommige bitten kunnen zelfs te dik zijn. Dus vraag daar goed advies over. Het kan ook heel goed dat de neusriem te strak zit. Jonge paarden zijn nog aan het wisselen en een strakke neusriem kan op de pijnlijke kaak drukken. Verder is een jong paard geen strakke neusriem gewend, dus zal dit natuurlijk altijd tot verzet leiden. Begin altijd met een iets losse neusriem, later kan hij dan precies op maat gemaakt worden. Te strak, dus minder dan 2 vingers ertussen is altijd fout. Zand in de mond, dat is schandalig en daar kan je terecht voor bestraft worden, want dat is wreedheid. Net zo overigens als een te strakke neusriem.
MelodyT
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 19:14
te strakke neusriem lijkt me sterk want ik wen haar al dik een halfjaar aan het hoofdstel en ze heeft ook nooit geknarst zelfs niet met longeren en zand ben ik ook echt niet van plan..
wauweltje
Geplaatst: 15-01-04 19:26
Gelukkig, ik schrok al.
roderigo
Geplaatst: 15-01-04 19:35
mijn paard deed dat ook in het begin maar hij is er vanzelf mee gestopt.Nu doet hij dat niet meer
Gitta
Geplaatst: 15-01-04 21:11
Niet dat je hier nog iets aan hebt na alle advies die je al gekregen hebt maar ach dan weet je in ieder geval dat veel paarden het doen. Mijn merrie doet het dus ook alleen niet altijd en ook niet per defenitie als het moelijk wordt of met meer of minder stress . Dus denk dat het best moelijk is te achterhalen waarom jouw paardje het doet. Ik zou zeggen sluit alles uit wat je uit kan sluiten zoals die meusriem de kiezen (haken?) en doet ze het dan nog tja dan moet je gaan kijken in welke situatie ik kom er bij die van mij niet uit wanneer wel en wannneer niet dus succes
MelodyT
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 22:40
Ik denk dat ik wel eet waarom ze het doet ik heb haar vandaag voor de 2ex gereden want heb haar vandaag opgehaalt..in de stap deed ze in het begin nix maar toen ik ging draven en beetje wendingen begon ze maar ik merkte ook aan dr dat ze hetr afentoe niet snapt wat ik bedoel dus dan word ze denk ik zo na jullie gehoord te hebben dat ze dan onzeker word en daarom dat doet..
Bojangles
Geplaatst: 17-01-04 11:17
Wij hebben een 2,5 jarige op stal en die knarsetand ook, maar doet dit dus op stal, soms gewoon als hij staat, soms als hij zit te eten. Zelf heb ik eerder een 8-jarige Arabische merrie gehad die dit ook deed, maar puur uit verzet, en irritatie. Die deed het dus ook extreem erg. Bij haar was het een gewoonte geworden, en dan is het heel moeilijk af te leren. Zij deed het op stal, en ook tijdens het rijden en dan extreem vaak.
Ga toch eens kijken wat de oorzaak is van dat gedrag. Daar proberen we nu ook achter te komen bij de 2.5 jarige, en het beste is verder niet er op te reageren maar te negeren. Anders wordt het zo'n vreselijk irritant tic die ze levenslang hebben (ik vind het in ieder geval een rotgeluid).
Idra
Geplaatst: 17-01-04 15:10
Ik kan trouwens nu met zekerheid zeggen, dat het knarsetanden van Licor te wijten was aan de spanning in zijn achterhand. Hij doet het nl niet meer nu de behandeling is afgelopen .
MelodyT
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 23:35
Vandaag ging mn paardje uit dr eigen voor het eerst lekker ontspannen naar beneden lopen en ze heeft de rest van de tijd niet meer geknarst dus denk dat het gewoon spanning is..
Angeliek
Geplaatst: 19-01-04 15:56
Tornado doet het ook. Ik denk uit protest. Hij heeft 1 keer zijn tong over het bit gegooit, daarna heb ik het sperriempje wat strakker gedaan, en dan knarsen tand ie, omdat hij zn tonmg er niet overheen kan gooien.
Ik maar er geen probleem van, beter dan iedere keer zn hoofdstel uit te doen, en opnieuw in te doen.