Wat te doen met groentje die bang is voor de hand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:18

Ik vind het stuk beter eruit zien dan ik verwacht had van je verhaaltje... nog geen balans maar ze blijft eigenlijk wel ontspannen. Ja ze doet haar hoofd soms omhoog... maar meer van "oh jee.. ik raak even mijn balans kwijt" ipv "help!!!!! paniek!!!"
Ik zou ook rustig zo blijven rijden (en je niet laten opjagen door anderen dit kost je zo minstens een half jaar)... niet reageren op het hoofd omhoog gewoon rustig blijven zitten. Zou ook meer halsstrekken (vwnw) vragen / toe laten... dat ze echt ontspannen over de rug voorwaarts gaat zo kan ze ook de juiste spieren gaan opbouwen.
Ga eens kijken op de site van Will Faeber (http://www.art2ride.com) .... daarin wordt veel uitgelegd over het begin van het opleiding van paarden en ook veel van verreden paarden.
Heel veel rust en het behouden/verbeteren van de gangen en lichaamsgebruik.

Gruis

Re: Wat te doen met groentje die bang is voor de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:21

Ik moet ook zeggen dat ik het zelf in vijf / zes keer rijden flink vooruit vind gegaan hoor. Aan het begin ging het eigenlijk de hele rit zoals het eerste stuk van het eerste filmpje. De site spreekt me heeel erg aan, ga hier zeker even de tijd voor nemen om dit door te lezen, thanks!
En geduld.. Geduld.. Geduldd.. Ik weet het :D Maar soms is het lastig! Zal ook zeker proberen haar wat meer te laten dalen. Dit doet ze aan de lijn sommige stukken al wel mooi, dus qua lichaam moet ze het zeker kunnen.
Bedankt voor je commentaar!

Zal ook eens met de eigenaar overleggen over de elektrische vijl. :)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:24

Denk dat er niets met de mond is. Probleem zit er waarschijnlijk in dat ze het rechter achterbeen minder wil belasten, op het moment dat ze te gesloten is blokkeert ze. Zou me vooral focussen op het voorwaarts gaan en opletten dat ze het achterbeen correct onderbrengt. De nageeflijkheid komt dan vanzelf.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:25

Ook door de verdoving, krijgt de d.a net wat meer ruimte achterin, waardoor hij er wel bij kan en zonder verdoving niet.
Tenminste, zo is dat uitgelegd.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:28

Voor mijn gevoel zit het inderdaad ook niet in de mond of het lijf, maar even laten nakijken kan natuurlijk geen kwaad. Dancer; dit ga ik zeker doen! Hopelijk gaan we gestaag vooruit en kan ik binnenkort betere video's laten zien :)
sneeuwpop; Bij de andere tandarts is ze ook verdooft. Daar zal dus geen verschil in zitten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:35

Een electrische vijl hoeft niet perse, het ligt er aan hoe het gebit er aan toe is. Aangezien dit paard max zes jaar is is de kans groot dat er wel wat puntjes waren maar geen grote haken of wave's of zoiets dergelijks. Hoe dacht jullie eigenlijk dat dit gedaan werd voor dat de elektrische vijl bedacht werd :)*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:38

Hoe ver zit je bij Groningen vandaan Gruis? Ik wil best een keer langskomen om je te helpen met wat dingen aan je houding te verbeteren, zodat je het paard nog wat beter kan begeleiden. Als je me er niet voor betaalt is het geen les, toch?! :D (centered riding instructeur)

Vlasta van der Veen raad ik ook aan als tandarts en dierenarts.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:40

Moet eerlijk zeggen dat ik het slechter had verwacht naar aanleiding van de OP dan het eruit ziet op het filmpje. Paard is inderdaad wel verreden, maar meer in de zin dat hij niet aan het been is, uit elkaar loopt en vrij lui is.
Je moet niet vergeten dat problemen aan de voorkant, vrijwel altijd worden veroorzaakt doordat de motor achter niet aan is. Ik denk dat het wel meevalt met deze. Met de mond is zo te zien niks aan de hand.
Als je echt wil dat het wat opschiet - na hij inmiddels 3 jaar de kantjes ervan af heeft weten te lopen :D - is het misschien toch aan te raden om hem een poosje door te laten rijden door een professionele ruiter.
Het is eigenlijk gewoon nog een jong paard, dat nog niet veel heeft geleerd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:41

Wat een super aanbod imre! Persoonlijk denk ik dat het paard veel baat heeft bij een centred riding begeleider ;)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:45

Imre schreef:
Hoe ver zit je bij Groningen vandaan Gruis? Ik wil best een keer langskomen om je te helpen met wat dingen aan je houding te verbeteren, zodat je het paard nog wat beter kan begeleiden. Als je me er niet voor betaalt is het geen les, toch?! :D (centered riding instructeur)

Vlasta van der Veen raad ik ook aan als tandarts en dierenarts.

Ik woon in de stad zelf, sta wel heel erg versteld van het aanbod, hartstikke lief <3 . Lijkt me heel erg leuk, wil dit graag met beide handen aannemen! Ik stuur je een PB.

Babootje: Moet stiekem wel giechelen om je bericht. Ze is ook wel lekker makkelijk voor zichzelf hoor, ik probeer daarom ook veel en stevig voorwaarts te rijden. Maar er zit wel degelijk wat mis qua reactie op de hand, op de video's misschien niet zo goed te zien omdat ik er vrijwel niet aanzit.
Doorrijden door een professional heb ik niets over te zeggen, het is verder niet mijn paard, ik vind het leuk om haar te rijden, maar als er (veel) geld in moet worden gestoken vind ik dat toch een taak voor de eigenaar.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:49

Ik zou toch ook eens kijken of je iemand kunt vinden die haar rug en misschien ook nek een keer los maakt. Vind haar in galop redelijk stijf in de bovenlijn, en beide achterbenen treden in draf niet even ver onder. Ze heeft de neiging iets scheef te worden. Je zou een voorzichtig begin kunnen maken met op de volte de achterhand om en om naar binnen of buiten te zetten, zodat je de rug een beetje kunt gaan mobiliseren. Maar misschien is dat voor nu nog te moeilijk ;)

Neemt ze wel iéts van contact aan op het bit? Als je haar longeert aan bvb een halster, durft ze dan wel te zakken? En hoe is haar ruggebruik dan?

Geduld is inderdaad een erg schone zaak. Maar let op dat je wel je doelstellingen blijft aanpassen aan jullie niveau, anders kom je niet vooruit :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:54

Wij zijn nu ons jonkie aan het doorrijden. Die gaf ons echt het idee dat het vreselijk mis was; pakte rechts vast en ging gewoon linksom als je rechts wilde. Het is, dat ik voordat we er uberhaupt op gingen zn tanden heb laten nakijken en wolfskiesjes had laten trekken; dat ik zeker wist dat daar niks aan de hand was.
Zit m echt niet in het lijf (behalve dat ie rechtsom natuurlijk een beetje moeilijk vindt) Er zit gewoon een kop op. En ik zie gewoon hetzelfde verhaal als dat wij net achter de rug hebben. Instructrice er even op en verdomd hij laat los en mooi op twee teugels. Maar ze zet m wel aan het werk. Mijn dochter vindt het ook moeilijk om "eraan" te komen, ook omdat hij nog maar 3 is en lift dan een beetje mee. Mijne is wel voortwaarts maar aan het been en echt van achter naar voren is nog wel een ander verhaal. Daar begin je gewoon mee als ze 3 zijn en dat is bij het paard dat je nu rijdt niet consequent gebeurd.
Ik zie op je filmpje dat hij niet aan het been is en lui. En dan krijg je problemen aan de voorkant.
Als het heel moeilijk voor je is om het aan de voorkant te regelen bij een hoger tempo en hij legt zijn hoofd bij God op tafel, tja wat is er dan tegen een slofje om dat tijdelijk even op te lossen.
Je moet beginnen met consequent "aan het been" en "rete voorwaarts" :D.
Wat is er mis met de lessen op stal? Als er echt niemand is die goed les kan geven, kun je misschien buiten de deur lessen? Volgens mij kun je dit best oplossen; je zit er netjes op

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 00:04

Ik denk dat als ik hem echt flink naar voren zet, ze niet het bit zal vastpakken en er vandoor zal gaan hoor. Een slof ben ik echt anti anti :o . Maar verwacht eigenlijk niet dat het nodig is. Het nog veel meer voorwaarts gaan ben ik zeker van plan en zal ik ook echt doen! Maar ik wil wel ook vriendelijk en geduldig blijven omdat ik verwacht dat te 'hard' zijn echt averechts gaat werken.
Maar ik zal zeker stevig voorwaarts gaan, dit zegt mijn gevoel ook echt hoor, bovendien is dat inderdaad wat we gewoonlijk met de groentjes doen! Thanks voor je bericht!

Jasmijn; Ze neemt af en toe wel contact aan hoor. Met halster longeren is een feestje voor haar, dan doet ze net niks meer, dat vind ik niet oké. Maar aan het bit en dan aan de bijzet (touw, niet singel) volgt ze de hand prima en komt ze heel redelijk over de rug. Moet natuurlijk ook een beetje 'gewoon' worden voor haar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:16

Gruis schreef:
Een slof ben ik echt anti anti :o . Maar verwacht eigenlijk niet dat het nodig is.

Ben ook geen enorme fan van een slof, maar als het meer voorwaarts gaan (en dat moet echt hoor) met zich meebrengt dat je het aan de voorkant even niet verwerkt, of dat ze gaat rennen en je geen rem meer hebt, dan moet het soms even. Ze moet wel weten dat jij op haar rug het voor het zeggen hebt. En soms heb je daar dan even een slof bij nodig. Zo'n drama is dat niet, als het maar niet te lang duurt. En als je consequent bent, hebben ze het zo geleerd en kan ie er weer af.

(Ze moet echt flink meer voorwaarts en vlugger aan het been dan ik zag op t filmpje)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:21

Ze is toch maar net begonnen Babootje... ik denk dat een drie-jarige wel iets anders is dan een zes-jarige met een wat slechte start... zou echt niet hiermee bedenken dat je de slof nodig is om extra rem te hebben.. je wil zo'n merrie juist niet over haar grens duwen dat is al te vaak gebeurt.
Gewoon door rijden... ja het mag meer voorwaarts maar ik snap wel dat TS beetje aan het aftasten is met hoe het gaat. Paard moet ook weer vertrouwen krijgen dat ruiter niet dingen vraagt die nog niet mogelijk zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:25

Maar Babootje, zou je voor dit doel dan ook niet een simpele elastiek, martingaal of nog beter een gogue kunnen gebruiken dan een slof. Wat heeft een slof meer?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:34

mrie schreef:
Maar Babootje, zou je voor dit doel dan ook niet een simpele elastiek, martingaal of nog beter een gogue kunnen gebruiken dan een slof. Wat heeft een slof meer?

Die hulpmiddelen die jij aan geeft zet je vast. Een slof kun je in je hand snel loslaten en/of strakker pakken.
Dat is het grote verschil en werkt dus heel anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:37

sneeuwpop schreef:
mrie schreef:

Die hulpmiddelen die jij aan geeft zet je vast. Een slof kun je in je hand snel loslaten en/of strakker pakken.
Dat is het grote verschil en werkt dus heel anders.

Je haalt me de woorden uit de mond. :D Een slof is een veel fijner hulpmiddel omdat je deze zelf in de hand hebt en je dus veel beter kunt gebruiken op het moment dat ie echt nodig is (doordat ze zich op een bepaald punt even te sterk maken).

Evelijn wat ik bedoel te zeggen is dat je om allerlei redenen best even een slof zou kunnen gebruiken. Wij hebben hem even gebruikt als "extra rem". Maar in het geval van TS moet het paard meer voorwaarts, maar als je dat aan de voorkant niet verwerkt, doordat het paard wel sterk is maar mogelijk verkeerde dingen heeft geleerd, kan een slof dan een tijdelijk extra hulpmiddel zijn.
Als het paard - zoals ik al zei - zn hoofd bij God op tafel legt, kun je zo weinig. Het is gewoon een stukje waar ze doorheen moet.
Ze is misschien wel maar net begonnen, maar het aan het been voorwaarts neerwaarts is het eerste waar je mee moet beginnen en juist in die volgorde.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:43

Zitten. Wachten op stap en belonen. Zitten, ontspannen en niks doen. Helemaal niks. Laat het paard even wennen aan jou, zover ik het lees heeft ie alleen monsters op zijn rug gehad. Ik zou ook bang zijn.

Dus zitten, meegaan en meegeven. Leer hem eerst eens dat jij hem geen pijn gaat doen. Vervolgens rustig de teugels op contact, paard zal weg willen lopen maar dat maakt niet uit. Links en rechts begrenzen, niks geks vragen en soms wat losser en strakker in de hand (niet trekken). Letterlijk spelen met het paard, geen pijn doen maar wel blijven aanraken.

Slof was bij mijn merrie het juiste hulpmiddel. Eerst druk op het bit met de slof als begrenzing (sterrenkijken), kun je de druk op de teugels gewoon houden? Dan pak je de slof met en met wat korter. Druk = naar onder. Neus naar onder? Gelijk je hand per pas weer openen naar voren (onder), met de slof.

Ontspanning en lengte, dan pas voorwaarts. Want een opgefokt voorwaarts paard word hectisch in plaats van snel, eerst rustig kunnen wandelen voordat je voorwaarts gaat werken. Leer hem eerst met rust zijn benen neer te zetten, van het dribbelen af te komen.

Bij de dribbelaar hier werkte het om even wat meer druk te zetten en gelijk bij het afremmen (paard wilde vanuit dribbelen halthouden ipv stap) gelijk weer los laten en in feite op de voorhand laten vallen. Staappppp...
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 30-12-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:43

mrie schreef:

Een elastiek gaan ze vaak op hangen, martingaal beperkt je in het vragen van lengtebuiging. Beide geen fijne hulpteugels. Een gogue zou nog kunnen, maar het liefst heb ik een hulpteugel dat ik kan inzetten alleen op de momenten dat het echt nodig is (waarvan je de "release" dus zelf in de hand hebt).

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:55

Zo slecht ziet het er allemaal niet uit toch? Ik zie een wat onwennig paard die nog niet voldoende vertrouwen heeft om echt te ontspannen, maar dit wel steeds meer probeert. Heb ook het idee dat dat vooral door de rust van de ruiter komt. :j

Heb je al eens geprobeerd om eerst te longeren en dan pas te gaan rijden? Omdat je schrijft dat je altijd in draf moet beginnen omdat ze dan al zo onrustig is. Als ze aan de longe wel kan ontspannen kun je haar wel mooi instappen, zeker omdat ze niet buiten komt. Verder is ze dan waarschijnlijk onder het zadel al wat rustiger (als je aan de longe draf en galop ook mee pakt), wat het voor jou weer makkelijker maakt.

Ook zou je kunnen kijken hoe ze reageert op bitloos, zoals al eerder gesuggereerd, omdat je haar als ze in paniek is denk ik beter bitloos kunt corrigeren dan in de mond. Ze is immers al bang voor de hand, dus ze daar zal ze alleen maar angstiger van worden.

Ben je al met haar op buitenrit geweest? Of al aan de hand buiten gestapt? Is ze dan ook zo schrikachtig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:34

Hier ben ik dan. :P Ik denk dat het meeste al is gezegd, en zo afgaande op het filmpje vind ik dat je goed bezig bent! Gewoon geduld houden, rustig aan en kleine stapjes. Ik zou voor de zekerheid wel even na laten kijken, tanden en lijf. Kan nooit kwaad.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:39

IK vind het ook wel meevallen, had ook erger verwacht, je bent een rustige ruiter , heb geduld,
Wat mij opvalt is dat het zadel klappert, waarom het bontje eronder?
Ook zou je iets minder actief kunnen lichtrijden, ik zeg altijd zit door met intensie lichtrijden , zo hoog uit je zadel komen is niet nodig het gaat dat je de beweging van het paard volgt dat kun je met doorzitten, maar ook met lichtrijden en dat mis ik hier wel een beetje, je brengt daardoor je paard uit balans.
Maar kijk eens goed naar je zadel dat wipt aan de achterkant dat is niet fijn voor het paard maar vooral niet goed voor zijn rug ,
De adviezen die ik ook weer lees over slof vind ik echt triest, het probleem ligt niet bij het paard maar bij de trainer van het paard.

Mijn advies is ga werken aan de hand in de zijgangen , daar haal je heel veel profijt uit bij het rijden , als het paard sterker getraind kan worden aan de hand en de hulpen al snapt vanaf de grond is het makkelijker vanaf de rug,
Probeer voor je eigen balans eens meer zonder zadel te rijden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:47

Mocht je wel de mogelijkheid krijgen om van het erf te gaan met haar, dan zou Elma Middel in Mensingeweer je misschien kunnen helpen. Weet niet of ze nog les geeft maar altijd de moeite waard om eens te informeren.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 12:01

Ik ga niet beginnen aan slofteugels en andere hulpmiddelen. Ik waardeer het advies, echt waar, maar dat druist zo in tegen mijn principes en tegen mijn ideeën over hoe dressuur moet zijn.
Het zadel is niet haar eigen op maat gemaakte zadel. Die komt 8 januari (nog heeel even dus). Dit is mijn zadel, gemaakt voor mijn (heel wat bredere) paard. Maar met haar eigen zadel loopt ze niet heel anders hoor (hebben we al opgehad maar is teruggestuurd wegens beschadiging).

Eerst longeren en dan pas rijden vind ik een hele goede optie en dat ga ik deze week zeker toepassen! :) Thanks.