Vreselijke ruiterhouding en uit balans, hoe aan werken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:10

Als je nergens tijd voor hebt, dan is hoelahoepen met een licht verzwaarde hoepel (max 1,5 kilo) ook een goede optie die je core-/buik-/rug-en beenspieren enorm versterkt en je meer balans geeft. Als je dat 2x 5 a 10 minuten per dag doet, voel je na 2 weken al een verschil in houding en bespiering.
(hier ook iemand die hypermobiel is en altijd een beetje rondzwom in het zadel)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:14

Dat wordt werken aan je rompstabiliteit. Kan op verschillende manieren maar bij mij werkte cardio/ krachttraining erg goed (ook hypermobiel). En niet alleen voor de rompstabiliteit maar eigenlijk is mijn hele lijf er enorm door verbeterd. Als je spieren krachtiger zijn kun je pas bewust rij technieken gaan toepassen.

Je noemde dat je eerder wel een goede houding had, is er iets gebeurd waardoor dit plots is veranderd?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:56

Asjka je slaat de spijker precies op z'n kop. Op die plekken mis ik idd stabiliteit wat ik op andere plekken compenseer door me vast te zetten. Vooral mijn schouders en enkels/voeten zijn de pineut. Rugpijn is vooral halverwege m'n rug.
Rondzwemmen in het zadel is een goede definiëring van het probleem :+

Ik zal inderdaad dan maar wat sport gaan doen buiten het rijden om.

Er is niet zozeer iets gebeurd waardoor het slechter is geworden. Enige wat ik kan bedenken is een periode van wisselende instructeurs, die allemaal wat anders zeiden waardoor ik niet meer weer hoe het wel zou moeten.

virginieh

Re: Vreselijke ruiterhouding en uit balans, hoe aan werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:52

Je kan core oefeningen doen, die vragen niet zoveel tijd en kan je gemakkelijk thuis doen. Een fysio kan je steeds op weg helpen hiermee.
Wat bij mij ook een beetje hielp is een schapenvachtje zo schuif je minder in het zadel, maar dat is niet echt een oplossing , maar maakt het wel comfortabeler :-)

Mirtheee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:17

misschien is het handig om een zit les te nemen, of om je beugels er eens af te halen en iemand te vragen die je pony aan de longeerlijn houdt zodat jij je alleen maar hoeft te focussen op het zitten en niet op het "besturen" van je paard/pony. ik doe na het rijden altijd nog even 5 minuten zonder beugels rijden om het even bij te houden dat ik mij niet ga klemmen aan het zadel om zo maar even een voorbeeld te noemen.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:23

Ik heb dit probleem ook! Lees ook mee en ga ven naar die zitlessen kijken!

_Fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:47

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:24

Een fitnessbal is inderdaad ook een goed idee, het versterkt ook erg veel! na mijn val en ruggenbreuk heb ik maanden aan een stuk op het werk mijn bureaustoel vervangen door zo een bal en het heeft ook erg geholpen (tegen de pijn door te zwakke rug), dus ik denk dat dat voor je balans op je paard ook wel kan helpen

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:29

Ik zou een osteopaat aanraden, je kan wel aan fysio beginnen. Maar dat heeft pas zin als alles in je lichaam weer goed zit. Ik kon mijn bekken niet buigen vanwege een ruggenwervel die vast zat. Jaren fysio gevolgd. Alles in je lichaam staat in verband met elkaar. Dus osteopaat en fysio samen, ik zou zeggen top!

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:20

Ik zou ook kijken naar sport/fysio oefeningen ernaast. Bij mij heel erg duidelijk gebleken dat ik algemene kracht/stabiliteit mis. Set oefeningen mee gekregen om alles te versterken. :)

Stanniefiori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:25

Ik zit zelf bij de fysio door rugklachten. Moet daar onder andere planken en situps doen. Heeft tot nu toe wel geholpen voor mn houding, maar geen idee of het jouw probleem ook oplost. Succces

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:27

Flexchair! Kijken of iemand dat ij jou in de buurt doet.
Je kan dan zien wat jouw knelpunten zijn en waar je problemen zitten qua houding en balans.

Daarnaast, een fysio?