Help: plots steigeren en wegvluchten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Help: plots steigeren en wegvluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:58

Als het echt van ene op ander moment zo extreem is... dan echt iemand laten komen om te laten checken. Ze kan vastgelegen hebben in de stal of een glijer gemaakt in de paddock en daarom opeens last van haar rug.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:11

Klinkt mij ook of ze ergens vast zit of last van heeft. Misschien idd een osteopaat erbij halen. En mocht je er wat voor voelen een dierentolk? Die kan misschien aan haar vragen waar ze last van heeft.
Voordat iedereen nu over mij heen valt, ik was ook sceptisch, maar heb ooit mijn paard laten readen en ze had heel veel dingen goed! Wat dingen aangepast in voeding en daarna ging het veel beter met mijn paard...

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 13:27

Kom er net vandaag en ze begint dit gedrag aan de hand met halster ook al te vertonen. Wegrennen en bokken en kleine sprongetjes doen.
Lijkt me niet dat ze dan ergens last van heeft...
Ga eerst afwachten wat de aangepaste voeding doet, en hopen op het beste..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:55

Tuurlijk kan ze aan de hand ook last van haar lijf hebben. Als jij je teen kapot hebt heb je daar wel meer last van als je schoenen aan hebt maar de pijn is niet weg als je blote voeten hebt.
Zou juist als ze dat aan de hand ook vertoont er een DA bij halen...

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:30

Is dit gedrag er langzaamaan ingeslopen of echt plotseling? Misschien is ze je ook wel aan het uitproberen? Kijken tot hoever ze kan gaan.. Daarnaast zou ik alsnog wel kijken of er medisch niets aan de hand is.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:24

Het is heel plots begonnen. Vermoed dat het een serieuze overschot aan energie is, heb haar daarstraks buiten gezet en ze is 3 kwartier lang uit haar plaat gegaan.

Volgende week komt er een osteopaat om dat in ieder geval toch uit te sluiten. Maar ik vrees dat ik niet de kennis noch kracht heb om dat gedrag correct af te straffen, de schrik zit er namelijk in momenteel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:33

Dat gedrag moet je ook niet afstraffen, als een energieoverschot de oorzaak is. Dat is niet de schuld van het paard... -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-15 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:34

Sonja schreef:
Dat gedrag moet je ook niet afstraffen...

Ik denk het ook niet, als je gaat straffen voor pijn kan je een paard echt enorm ongelukkig maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:19

Ze staat ook meer dan 20 uur op stal, dan zou ik ook uit m'n plaat gaan op de momenten dat ik er wel uit mag.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:43

Jasmine_ schreef:
Kom er net vandaag en ze begint dit gedrag aan de hand met halster ook al te vertonen. Wegrennen en bokken en kleine sprongetjes doen.
Lijkt me niet dat ze dan ergens last van heeft...
Ga eerst afwachten wat de aangepaste voeding doet, en hopen op het beste..

als het na die twee scheppen korrel is daar weer mee stoppen, sommige paarden reageren daar echt erg op.

(stalgenoot had jong paard die was erna ook opeens gek en had haar er af gebokt bleek achteraf dus van de haver te zijn. toen ze stopte met die muslie was het weer goed dus het kan)

en voor het rijden dan eerst even uit laten springen.

iemand laten komen is ook niet overbodig, zoals sommige aanraden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:52

In de eerste plaats zorgen voor een ander onderkomen, zes jaar vrij kunnen bewegen en nu 22 uur in een hokje??. En verder inderdaad de rug en hals na laten kijken en ook je eigen rol in het geheel nuchter bekijken, ben je een leider en zo nee, probeer het te worden zodat ze in ieder geval aan de hand hanteerbaar blijft. En niet te veel van allerlei verschillende instructeurs aantrekken, volg je gevoel.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:56

Een andere stal is niet mogelijk. Hoe graag ik dit ook zou willen, er is geen andere stal in de buurt, en al zeker geen betaalbaar alternatief.

Osteopaat komt maandag langs, dan wordt ze volledig onderzocht. Als zij over iets twijfelt wordt ze op de foto gezet.
Ik ga haar de komende dagen zoveel mogelijk buiten zetten, maar ik kruip er niet meer op tot ik zeker ben dat ze geen pijn heeft.

Een impressie van daarstraks:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:59

lijkt toch wel erg veel op opgekropte energie, en misschien kun je er iets aan doen zodat ze wel met een maatje naar buiten kan. En wat betreft stalling, misschien is het toch een optie om te kijken naar minder luxe voor jezelf en een meer paardwaardig bestaan voor je paard, vind haar wel erg leuk trouwens.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 10:33

Dankjewel, ben (buiten haar gedrag de laatste week) ook heel blij met haar, eentje uit de duizend :))

Ik wil me absoluut aanpassen, en een piste etc is allemaal geen must voor mij. Ik woon echter in België, en er zijn in mijn omgeving bitter weinig mogelijkheden.. De enige stal in de buurt waar ze buiten kan is een echte westernstal, maar hier heb ik uiteraard niets aan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:45

waarom heb je daar niets aan? een paard is een paard.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:50

Ja waarom geen westernstal? Zijn vaak hele leuke mensen met een open mind.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:55

ik ken genoeg paarden, die extreem gedragsveranderingen laten zien na het veranderen van omgeving ( en vooral van het vele binnen staan).
Waarom is de westernstal niets? Kan ze daar meer naar buiten? Is er geen mogelijkheid, met een stalgenoot af te spreken ( of de pensioneigenaar), om haar met een ander paard een tijd lang buiten te zetten?

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:21

Ik zou zeker eens contact opnemen met die westernstal. Als ze daar meer de weide in kan, is dat natuurlijk veel beter voor een paard. Als ze ondervoed was moet je niet vergeten dat dit ook invloed heeft op het gedrag. Ik heb mijn paard een half jaar terug ook gekocht terwijl hij vel over bot was, en hij was natuurlijk zo mak als een lam. Nu een half jaar verder herken je hem niet weer in uiterlijk maar zeker niet in gedrag. Hij is ook jong (5), en probeert echt de grenzen op te zoeken. Hierin moet je heel duidelijk zijn, ik adviseer je dan ook hierbij Hulp te zoeken. Iemand die je les kan geven in grondwerk, dit zal jou ook weer vertrouwen gaan geven in haar. Geef jezelf de tijd maar je paard ook om te wennen. Zij moet leren waar de grenzen zijn maar die moet jij duidelijk aangeven. Als je haar niet vertrouwd op dit moment voelt ze dat aan en gaat ze proberen een andere positie in te nemen. Wat waarschijnlijk nog meer ongewenst gedrag veroorzaakt. Daarbij kan het natuurlijk zijn dat er lichamelijk iets niet goed zit, dus bij twijfel zeker een da laten komen. Maar onderschat niet hoe een nieuwe omgeving en je eindelijk lekker in je vel voelen, invloed kan hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:36

en zonder nu allerlei rare dingen te gaan bedenken...waarom was ze ondervoed.....gewoon niet naar omgekeken, of was het, omdat ze lastig was.....
hopelijk is er echt niet veel mee gedaan in al die jaren.

En die andere stal is het toch waard, even te gaan bekijken, denk ik.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:04

Kan het niet zo zijn dat ze ontzettend aan het uitproberen / puberen is? Voorheen heeft ze niks gedaan, nu krijgt ze door het werk meer bespiering en voelt zich hierdoor sterker? Dat ze dat onder het zadel gaat uiten?

Ik heb een soort gelijk geval op stal staan maar die komt minstens 5-6 uur per dag buiten met andere paarden. Is een halve volbloed dus die moet haar energie ook op een andere manier kwijt, naast het rijden.

Sowieso verstandig dat de osteopaat even komt. Wellicht kun je haar voor het rijden even goed longeren?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 13:07

Omdat ik hier niet de mogelijkheid heb een les te krijgen (afgezien van westernles dan). Er mag op die stal geen externe trainer komen, en het is een stal waar enkel westernruiters mogen staan. Hier zou ze wel meer buiten kunnen, maar zou het zonde vinden om haar dan enkel op de weide te zetten en er uiteindelijk niets mee te doen. Daar heb ik haar ook niet voor gekocht.

Na juni ben ik afgestudeerd en ga ik werken, dan heb ik meer mogelijkheden qua stallingen. Maar momenteel gaat het jammer genoeg echt niet anders.

Ben in de buurt eens gaan horen om een weide te huren met nog 1 persoon, maar die weide ligt dan 7 km van de plaats waar ik les neem af. Heb ook geen trailer ter beschikking en geen paard dat verkeersmak is.. Dit zou eventueel voor de lente wel een oplossing kunnen zijn, dan geef ik haar desnoods een aantal maanden rust tot ik de financiële mogelijkheid heb om haar op een andere stalling te zetten. Maar deze weide is voor nu dus ook geen oplossing, want dan wordt er wederom bijna niets meer mee gedaan..

@grijzemuis: het feit dat ze ondervoed was en zich nu fit voelt zal zeker een bepalende factor zijn, maar lijkt me toch geen aanleiding voor plots zo'n extreem gedrag te vertonen.. Het is nu afwachten wat de osteopaat maandag zegt. Als hij aangeeft dat er inderdaad problemen zijn worden deze behandeld. Maar als er geen lichamelijke problemen zijn ben ik bang dat ik het niet kan oplossen, mijn angst versterkt haar pubergedrag dan alleen maar..

@getup: haar precieze verleden ken ik inderdaad niet, ik ga maar af op wat mij verteld wordt. Kan inderdaad wel zijn dat dat net de reden is dat ze zoveel eigenaars gehad heeft. Zou om zeker te zijn eigenlijk in contact moeten komen met de fokker of vorige eigenaar, maar die zoektocht is jammer genoeg al eens op een dood spoor uitgelopen.

@nibbitlotus: voor het rijden wordt ze nu telkens gelongeerd. Heb er vandaag opgezeten om even te stappen na het longeren en buiten lopen en ze zette geen stap verkeerd, maar ik heb ook niets van haar gevraagd. Gewoon lange teugel en rechte lijnen lopen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:11

Mijn paard deed dit ook af en toe, dan was ik gestresst en reed ik met teveel druk. Nu ik dit weet laat ik haar dan gewoon ff aan een los teugeltje stappen, vooral niet straffen. Gewoon geduld en
Belonen als ze maar 1 stapje naar voren doet

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:15

Een extreme reactie kan soms al door kleine dingen geprikkeld worden. Ik kan natuurlijk niet bepalen of er lichamelijk iets is, dus super dat je de osteopaat naar haar laat kijken. Maar vergis je niet wat ondervoeding kan doen. Het lichaam gaat op een soort van "spaarstand" dus op het moment dat dat niet meer nodig is kan het wel een compleet ander paard lijken. Achteraf merk ik ook bij flor dat hij aan mij al wel signalen aan het geven was maar die heb ik toen gewoon niet gezien. Na de lessen grondwerk zijn mijn ogen echt open gegaan. Flor is inmiddels echt weer veranderd, niet zoals ik hem kocht (onzeker en futloos) maar een lief, stabiel paard. Wat ik bedoel te zeggen is dat als er lichamelijk niks aan de hand blijkt te zijn, waag er eens een aantal lessen grondwerk aan met een goede begeleiding. Misschien stelt het puber gedrag uiteindelijk niet zoveel voor, en kunnen jullie samen weer veel plezier beleven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:21

Dit lijkt me een erg gevoelig typetje. De wijze waarop ze in het filmpje rondgaat is enórm gestresst en gespannen. Geen krachtvoer meer en (veel) meer vrije paddock/weidegang zou al veel verschil kunnen maken! Zéker geen merrie die veel druk verdraagt!

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:20

Ik denk ook dat het aan het krachtvoer ligt. Minder of gewoon geen krachtvoer meer kan misschien helpen?