Fjord Rico nog eens in HAW

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:10

Voor een fjord vind ik hem exht mooi lopen :)

Cynthia1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:34

leuke combinatie. je bent op de goede weg en het ziet er erg netjes uit . probeer eens lekker die hals te laten zakken lekker even die neus laag en ontspannen :) :) over de rug

Cody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:30

Mooi fjordje, probeer hem uit die krul te rijden en niet te streng met je hand. :-)

xpattystagor

Re: Fjord Rico nog eens in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:38

Leuke Fjord, maar zoals eerder is gezegd probeer te schakelen in hoofdhouding. Ik vind je soms ook iéts te streng met je handen. Verder ziet het er echt goed uit! :)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:29

Gave fjord zeg! Normaal houd ik niet zo van fjorden, maar je hebt hem heel fijn aan het lopen! Wel zie ik op sommige momenten nog wat spanning, maar dat kan ook een momentopname zijn ;) ook loopt hij soms wat te diep, maar dat is hier ook al vaker gezegd

Stefiecapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:37

Wat een leuke fjord!

Die bewegingen, doe je goed met je paardje :)

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 17:32

Allereerst bedankt voor de leuke reactie's en tips :)
ook zijn er veel reacties over een valse knik. kan iemand mij uitleggen wat daar mee bedoeld word? :') ik krijg er bij mij op stal, of van mijn lesgeefster ook geen reactie op dat ie in een valse knik zou lopen. heb zelf ook geen idee hoe ik dat zie...
ook is het bij mij wel echt de bedoeling om te kijken of die los laat, op eigen benen loopt,... dus überstreichen.
we trainen ook altijd zo hoog in houding, kan dat kwaad?
zoals ik zei in mijn openingspost is hij op heel korte tijd zo los geworden vanvoor, en daar komt waarschijnlijk die spanning in zijn lijf dan van, omdat ik hem nog hetzelfde reed..

ik ben de tips een beetje gaan volgen, hem meer ruimte gegeven, tussendoor wat halsstrekken, dan wat dieper, dan terug hoger, dan weer gewoon onspannener etc, maar dat heeft weinig positief eigl..
zoals jullie het uitleggen ik het allemaal heel simpel, maar de 'laag' bij Rico in loslaten vanvoor, en dat keihard te gaan lopen is nog heel dun.. hij pakt weer superhard vast, gaat weer op de loop dus weet er ff geen blijf mee.. :(

@Picasso idd cavallo polo's!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:01

Maar kunnen instellen waar hij loopt in je hand zit bij het eerste begin van de basis, als dat er niet is hoor je hem nog lang niet zo hoog in te stellen. Valse knik houd in dat hij zijn als niet draagt op spier, waarbij alle nekwervels en halswervels net zo ver uit elkaar staan maar dat hij naar op 1 plek in de als inknikt. Hiervoor kan het lijken of hij ontspant maar eigenlijk doet hij dat juist niet. Ook mis ik echt losheid in de kaak. Het losse wat jij waarschijnlijk dus voelt, is meerhet achter jou hand gaan lopen en je hand ontwijken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:09

Kijk, je zegt het eigenlijk al een beetje zelf. Als je hem vraagt om te zakken, dan zet hij het op een lopen. De basis is dus niet in orde.
Ik zou dit wel even bespreken met je instructrice, want ik vind het eigenlijk niet oke dat je elke keer zo hoog traint en er nooit met een lagere houding getraind wordt (want je hebt het nu gedaan en hij pakt vast).

Deze houding vind Rico prima, dat is zijn veilige houding. Dat uberstreichen heeft hier ook geen enkele zin, want hij zal in die houding willen blijven lopen op hetzelfde tempo omdat hij dat gewoon een aangename houding vindt.
Volgens mij heb je ook een verkeerd gevoel in je handen. Toen ik mijn paard net had, liep hij ook in zijn eigen houding, ook super los. Ik had echt niks in mijn handen. Maar dat was het dan ook, want dat lichaam deed verder niks. Gewoon een knik in die hals en die rug en die achterbenen die deden niks. En dat is nu ook een beetje het probleem hier zeg maar.

Ik zou zeker niet gaan opgeven omdat het nu weer slechter gaat. Bespreek het met je instructrice, normaal gesproken zou zij er ook wel tips voor moeten hebben.
Het is idd simpel uitgelegd, maar dat is het natuurlijk niet. Dit is niet iets wat je in een paar dagen perfect gaat kunnen. Dit gaat wel eventjes duren.
Je moet ook niet met losse teugels gaan rijden zodat hij de ruimte kan nemen, want dat snapt hij niet. Rijd maar gewoon zoals je nu rijdt, maar rijd tempowisselingen, overgangen (draf naar halt hielp goed bij mij), schijnovergangen, slangevoltes (goed plooien en buigen, je moet het binnenachterbeen gaan plaatsen), ... Zorg dat je bij de tempowisselingen ed de achterhand wel actief houdt. Dit zal in het begin uiteraard nog moeilijk zijn, maar die oefeningen gaan alleen resultaat hebben als ze ook correct uitgevoerd worden.
Als je die oefeningen gedaan hebt, kan je eens gaan testen of hij wilt zakken. Geef hem een beetje ruimte. Let wel op dat je het contact niet verliest, want dan kan hij het weer op een lopen gaan zetten omdat hij het dan opeens helemaal zelf moet doen. Doe het op zijn tempo. Laat hij zijn hals wat zakken? Prima! Rijd daar dan mee door en mss wilt ie daarna nog wat meer zakken. Laat hij zijn hals niet zakken, dan voelt hij zich er nog niet helemaal goed bij of dan heb jij de oefeningen mss niet altijd even correct uitgevoerd.
Zijn veilige houding gaat er morgen nog niet uit zijn, maar je moet hem wel uitdagen om uit die veilige houding te komen. :)

Mss nog wat interessante sites voor jou!
http://www.equicare-plus.com/training/schoftlift/

http://www.manegekrant.nl/valse-knik/

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:53

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:32

Hele mooie fjord heb je zeg! Mooi postuur en mooie benen. Aan het loslopen hebben jullie wel nog wat werk, zoals al werd gezegd, want jullie zien er toch wel erg gespannen uit. Maar zeker niet opgeven.

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:48

Vind hem echt zo gaaf <3
en al jou setjes wauwie :o

juulnoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:48

Mooie fjord zeg! Wat loopt hij mooi _/-\o_

Tisicirenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:15

Zoals de andere al zeggen geef hem meer ruimte van voren en veel van hals houding wisselen. Zo leert je paard ook je hand te volgen en traint hij bij elke houding andere spieren. Als ik jou was zal ik je beugels een gaatje langer doen, want je zit op enkele foto's soms in een stoelzit. Je moet als waren het gevoel hebben dat je staat op je beugels net zoals je op de grond staat.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:03

Ik ben gek op dit soort duidelijke rijfoto's! Daar kunnen wij namelijk allemaal duidelijker tips op geven.

Nu, ik heb me weer wat laten gaan en aangezien ik ook beter visueel leer, dacht ik mijn uitleg toe te passen op je foto's zodat je misschien wat beter begrijpt wat ik bedoel.

Te beginnen bij Rico -
Afbeelding

Omdat Rico maar al te graag uitbreekt, zoals je al eerder vertelde, ga jij hem automatisch wat strakker nemen om dit te voorkomen. Bijgevolg gaat Rico zich opkroppen en niet zo fijn lopen - hij wilt namelijk helemaal niet ontspannen zijn, hij wilt niet bij jou zijn op dat moment. Mentaal is hij al vijf bakken verder, als het ware. Fysiek gaat zijn hoofd dus te veel binnenkomen, zal zijn rug doorzakken (aangegeven in het blauw wat juist is, aangegeven in het rood wat fout is) en zal hij zijn buikspieren niet optimaal gebruiken. Als dit lang aanhoud, gaat hij zijn onderhals enorm ontwikkelen en eindig je met een bar lelijk paard met de verkeerde bespiering, om het cru te zeggen. Nu kan ik je wel zeggen dat zijn uitbreekprobleem misschien niet wordt geholpen door hem strak te rijden, maar het wordt er ook niet door veroorzaakt, en dat is het belangrijkste. Het wordt eigenlijk verholpen door te gaan nadenken in de trend van "Don't say don't, say do." Hou hem niét tegen. Nu zeg ik niet laat je teugels los, zeg yippiekayay en vlieg honderd meter verder het hek in, maar vraag hem niet iets niét te doen, als je begrijpt wat ik zeg. Vraag hem iets wél te doen. Zoals al eerder vermeld - hou hem bezig, zorg ervoor dat die focus op jou komt te liggen en niet op zichzelf of zijn omgeving.

Ik ben zelf een grondwerk-hippie, zoals je dat wel kan noemen, ik hoor bij de "touwtjeszwaaiers", dus ik ga je zoiezo aanraden om eens te zien waar die onrust zit. Als je bij hem op de grond staat, verschiet hij dan van veel, durft zijn schouder al eens tegen jou aan te komen als je hem leid, en als hij verschiet, vliegt hij dan op jou? Laat hem eens aan de longe lopen - wat doet hij? Loopt hij dan ook als een gek? Laat hem dan op jou focussen door hem vaak van hand te doen veranderen op de cirkel, zorg dat hij naar joú kijkt en naar niemand anders. Hetzelfde principe in het zadel - vraag altijd iets van hem. Begint hij wat te dribbelen oid, vraag hem te slalommen of vraag hem een kleine cirkel met buiging te draaien. Haal die focus weg van "VOORUIT" en haal hem bij jou.

Afbeelding

Bij jou zie ik een probleem dat ik vroegerook vaak had - en dat is dat je van nature met je dijbenen wat verder naar voren gaat zitten. Zo dit de vrouw gewoon in elkaar - onze bovenbenen verlaten de heupen in een scherpere hoek en die hechting aan onze heup zit verder naar voren, wat het voor ons iets moeilijker maakt dan voor mannen om recht te zitten volgens schouder-heup-hak. Blijf niet je onderbeen verleggen als je recht wilt zitten - begin van bovenaf. Je dijbenen zijn hier de boosdoeners. Om recht te zitten, moet je je dijbenen naar achteren plaatsen, en ze daar houden. Je voelt het meteen als het je lukt, want dan spannen de spieren bovenop je dijbeen zich aan en voél je je heupen echt meegaan met je paard. Hou die spanning in je bovenbenen en niet in je onderbenen, anders gaan je onderbenen zwabberen en doe je niets anders dan je paard irriteren. Let op je dijbeen en dan komt de rest van je been vanzelf. Let eveneens ook op je kijkrichting, want ik gok dat je een beetje bezorgd bent dat Rico uitbreekt. Wees mentaal voorbereid op zo'n actie, maar stress er niet zoveel over dat je continu naar hem kijkt ipv naar je pad.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was. Veel plezier verder! :wave:

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:52

Prachtige fjord. Fijn om eens een niet veelste dikke fjord opgekropt aan een te korte teugel te zien. Ga zo door

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:56

Skyefate schreef:
....
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was. Veel plezier verder! :wave:

Wat een heerlijk duidelijke post. Chapeau _/-\o_

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:38

Skyefate, goede post inderdaad!

Ik vind hem ook erg leuk over de benen. Maar vind hem ook wat te opgekropt lopen. Zou hem proberen iets lager en meer met de neus op de loodlijn in te stellen. Hij kantelt idd ook regelmatig.

Desalniettemin zijn jullie een leuk stel :D succes met trainen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:23

annikeee19 schreef:

Wat een rare reactie zeg, net alsof fjorden niet mooi kunnen lopen?? :=

Commentaar is al gegeven, deze fjord houd er nog meer van zichzelf op te kroppen in de hals. Probeer veel hals strekken mee te nemen in je training.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:04

Je geeft het zelf al heel goed aan: loslaten. Dit is heel moeilijk, maar dat je het weet is de eerste stap. Zoals gezegd hoort je paard je hand te volgen als jij hem ruimte geeft, dit doet Rico niet. Hij heeft te weinig vertrouwen in je hand.

Als jij niet vasthoudt, kan hij niet trekken. Echt waar! Dit is moeilijk en moet echt even uit jouw systeem.

Aan de vorige topics is te zien dat dit er ook bij hem snel inzit, dus jullie hebben elkaar versterkt hierin. Aan jou om uit deze cirkel te komen. De vorige topics vind ik namelijk veel fijner ogen, meer ontspannen (paard en jij) en minder opgekropt.

Teugels langer en echt los (om mee te beginnen). Ga rijden op je zit (en eventueel stem). Als hij wegrent los dit dan op door hem op de volte te sturen (met je zit), dit remt vanzelf ook af en blijf zelf rustig. Los het niet op met de teugels. Veel overgangen rijden, wederom op je zit/stem en niet op de teugels.

Als dit goed gaat kun je de teugels wat meer op maat nemen, dus heel voorzichtig het contact zoeken, blijf hierbij ontspannen, geen druk, licht contact en dan hetzelfde doen als toen de teugels lang waren, rijden op je zit/stem. Wanneer je dit blijft doen zal hij vanzelf weer vertrouwen krijgen in je hand en meer gaan ontspannen en wel je hand volgen en dus meer lengte krijgen in zijn hals. Laat de teugels en focus op jezelf ipv zijn hoofd, dat doet er nu allemaal even niet toe. Het begint bij jou, met loslaten en ontspannen.

Ik vind jullie wel een hele leuke combinatie om te zien en hoop dat ik je met deze tips weer een beetje de goede kant op kan sturen.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:49

wat een gave fjord <3 :9
ik vind het rijden er opzich niet heel verkeerd uitzien.
hij mag inderdaad meer lengte in de hals mogen zoals als gezegt is.
mijn pony moet ook meer lengte in de hals en ook loslaten dit doe ik door heeeeeel veel overgangen te rijden echt op de volte wel 60 x stap draf stap draf.
als dat wat goed gaan ook draf galop en stap galop.
als ik aan het losrijden ben laat ik haar langer en lager zodat ze de rug goed loslaat en in die houding wat stelling vragen en als dat allemaal wat beter gaat kan je ook wat oefeningen mee pakken in dat lange lage zoals wijken schoudervoor etc.
hopelijk heb je er wat aan! bij mij werken vooral de overgangen heel erg goed :D

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:59

Oei, wat een strakke bedoening...probeer je handen te ontspannen en denk eens dat je teugels stokjes zijn waarmee je hem kan laten uitschuiven. Ik vind jullie als combi erg mooi maar krijg serieus de rillingen van hoe dit paard gereden wordt.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:02

Heb geen tips op dressuurmatig gebied, maar zijn er ook al genoeg gegeven zie ik.
Maar wat heb jij een gave fjord onder je kont lopen zeg! <3

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:25

linda_gigant schreef:
Prachtige fjord. Fijn om eens een niet veelste dikke fjord opgekropt aan een te korte teugel te zien. Ga zo door
hij is idd mooi in conditie. Maar niet opgekropt aan de teugel??

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:42

Marjoow schreef:
annikeee19 schreef:

Wat een rare reactie zeg, net alsof fjorden niet mooi kunnen lopen?? :=

Commentaar is al gegeven, deze fjord houd er nog meer van zichzelf op te kroppen in de hals. Probeer veel hals strekken mee te nemen in je training.

Het is toch een mening?
Ze bedoelde er niks mee.