Paard wordt loperig zowel thuis als op concour.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:38

Allerbelangrijkste bij wat vluggere paarden is dat je los durft te laten en dat je timing daarin klopt. Daarnaast is het erg belangrijk dat je haar kunt helpen in balans te blijven en dat je haar kunt begeleiden naar een ontspannen houding. Eigenlijk allemaal dingen die erg lastig zijn uit te leggen via internet maar je kan wel voor jezelf eens extra goed opletten of je niet wat teveel aan de voorkant blijft zitten. Je mag haar best duidelijk opvangen uiteraard, maar zodra ze dan terugkomt, moet jij eigenlijk alweer losgelaten hebben. Rust aanbieden. Probleem met vlugge paarden of ook bijvoorbeeld als ze wat onrustig in de aanleuning zijn is dat mensen dat gedrag gaan versterken. Paard rommelt --> mens gaat rommelen --> paard wordt nog onrustiger en onzekerder. In plaats daarvan moet jij als ruiter het rustpunt zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:40

Ik kan er zo weinig over zeggen omdat ik natuurlijk geen idee heb hoe je dit moet doen van je instructrice en hoe het er dan uit ziet. Maar misschien is het paard er nog niet aan toe. Ik vind een half jaar onder het zadel best kort. Dit soort problemen komen bijna altijd voort uit te snel willen en teveel vragen. Ik ben het met haar eens dat ze er niet vandoor mag gaan en je hulp moet negeren. Maar ik zou toch altijd kiezen voor meer voorwaarts en in balans, dan minder voorwaarts en niet op eigen benen en uit balans.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:40

Ah ja dat klinkt al anders :) en dus jullie zijn nog niet zo lang bezig samen :)

Mijne wil ook nog weleens loperig worden als ie het moeilijk vindt met rijden. Aan de longe e.d. zelfde als jij, luistert prima, en ook met vrijheidsdressuur en grondwerk lekker relaxt. Voor hem werkt het heel goed even een gang terug te rijden. Binnen de gang schakelen lukt bij hem op zo'n moment ook niet, wordt hij ook sterker, maar terug naar stap of halt doet hij wel meteen. Daarna probeer ik dezelfde oefening dan gewoon opnieuw. Ik merk aan mijn paardje dat ie heel werkwillig is, maar als ie het niet snapt of kan gefrustreerd wordt, en dan maar hard gaat. Andere merrie die ik rijd kan zich ook heel sterk maken in de galop, bij haar werkt het juist om wat meer been erbij te houden en goed op zit terug te rijden. Vaak maken ze zich sterk, omdat wij teveel/te lang vasthouden aan die teugel doordat we geen reactie krijgen. Begrijpt ze zithulpen al goed?
En rijd je ook buiten met haar? Hoe is ze dan op de hulpen?

EDIT: Meer bij elkaar rijden kan ze waarschijnlijk nog helemaal niet, gezien ze nog niet zo lang bezig is met het werk in de bak. en links-rechts stelling vragen haalt haar waarschijnlijk ook alleen maar nog meer uit balans. Een paard wil nooit zomaar onder het werk uit komen, maar geeft vaak met dit soort gedrag wel aan iets moeilijk te vinden, en het kan zijn dat het gewoon nog een stapje teveel is.
Longeer je haar met bijzet/dubbele lijnen oid?[/quote]

Bedankt voor je reactie, nog even om te laten weten: ze is niet van mij, en krijg les van haar eigenaresse/fokker dus zit op dit moment een beetje knel.
Als zij haar overvraagt ben ik nergens omdat ik er inprencipe weinig over te zeggen heb zegmaar...

Ik longeer haar regelmatig met bijzetje, dit doet ze heel ontspannen laat lekker los en loopt lekker los door haar hele lijf.

Ik ga als dat mag toch eens opzoek naar een andere instructie met meer inzicht op de situatie.

Anoniem

Re: Paard wordt loperig zowel thuis als op concour.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:04

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar veel mensen zijn geneigd om met loperige paarden het been eraf te houden en ophoudingen te gaan maken. Het is zaak om haar rustig meer op been te gaan rijden, dan gaat dat loperige er vaak ook vanaf. Dat kan ik je zo niet uitleggen op internet, ik zou eens kijken of je er een goede instructeur voor kunt vinden, ik zie hierboven dat je dat al van plan was :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:31

Mag ik vragen hóe jij je zwaar maakt? Ga je soms achterover zitten?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:39

Wat gebeurd er als je niet probeert in te houden maar juist wel naar voren rijdt?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:49

Is het geen balansprobleem?

Mijn pony doet dit zodra hij ontspant en zijn hoofd laat zakken, dan wordt hij wat hangerig, valt hij op de voorhand en gaat hij lopen. De oplossing voor ons zit er in om het hangen heel snel te corrigeren, de pony niet toe te staan om druk te nemen.
Mijn lesgever heeft me geleerd om wat 'feller' te zijn in mijn ophoudingen, één keer zacht vragen en als hij niet reageert onmiddellijk strenger. Na elke ophouding moet ik wel steeds weer toestaan, zodat het hangen hem niet meer lukt.

Intussen moet ik hem wel blijven activeren, want hij gaat pas lopen als hij op de voorhand valt. Zoals Joolien zegt gaat dat loperige er vaak vanaf als je paard beter aan het been wordt, en dat komt net omdat de balans voorhand-achterhand daardoor ook beter wordt.

Om hiermee aan de slag te gaan heb je wel instructie nodig, want niet elk loperig paard reageert onmiddellijk goed op been of zweep. In eerste instantie ging die van mij alleen maar harder lopen, en dan was het heel belangrijk om het aanleggen en weer wegnemen van been/zweep nét op het juiste moment te gaan doen. Na minder dan één week viel het kwartje al, ging hij al snappen dat dit gewoon als ondersteuning dient en dat hij niet hoeft te gaan rennen.

Edit: Bowen zegt het ook net, de oplossing zit misschien wel in het 'naar voren' en niet in het 'terug rijden'

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:05

Desiree schreef:
Mag ik vragen hóe jij je zwaar maakt? Ga je soms achterover zitten?

Nee ik maak me lang, zit rechtop maar maak mezelf zwaar in het zadel.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:05

Bowen schreef:
Wat gebeurd er als je niet probeert in te houden maar juist wel naar voren rijdt?

Als ik dit in draf doe gaat ze keihard galloperen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 06:27

Je zegt dat ze een moeilijke rug heeft. Aan de longe loopt ze bijgezet in balans en ontspannen. Is het onder het zadel niet haar rug die weer opspeelt? Misschien kun je oefeningen doen om haar rug te versterken. Misschien even de dierenarts om raad vragen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 07:09

Je reageerde dat vertrouwen geen gebrek is.

Kort maar krachtig. Vrijheidsdressuur is geen rijden.
Als jij als ruiter wel stabiel op de grond bent maar niet op de rug. Dan is het natuurlijk logisch dat daar geen vertrouwen zit.

Met stabiel bedoel ik je hulpen. Een hand die de paardemond zacht en teder volgt. Duidelijk gewichtshulp geeft ondersteunend van habd en stem en op dejuiste mmoment beloond of juist consequent nee zegt.

Alleen al ongenoegen van een wiebelbeen kan met sommige paarden al ruis op de lijn geven!

En die ruis neemt vertrouwen weg...

Zo ook met handen. Met zit. Of met je eigen ademhaling zelfs.

Zoek het probleem niet bij het paard. Wij ruiters horen onze verantwoording te nemen en het gedrag correct te behandelen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:42

Halfjaar onder t zadel is erg kort nog: voorwaarts aan het been(dus idd niet eraf houden) maar vooral ook neerwaarts rijden is echt de basis die erin moet zitten voordat je terug gaat rijden of verzamelen. Voorwaarts moet en is nodig om paard balans te laten vinden! Veel Ruiters vinden het al gauw te hard gaan, maar die gedachte moet je eigenlijk loslaten. Het gaat erom of het paard reageert op je been (verruimen) en zit (terugkomen). Harder gaan of gaan galopperen mag! Maar alleen op jouw been als antwoord op jouw hulp. En als ze sterk reageert moet dan (dus) je Beenhulp kleiner. En simpele hulpen geven, niet tegelijk been en ophouding maken. En reactie belonen door druk weg te nemen. Veel grote lijnen rijden (grote voltes, van hand veranderen, gebroken lijn 5meter) en schakelen: vooruit en terug. In begin is dit makkelijkst om op de rechte lijnen meer voorwaarts te vragen en in de hoeken/volte oprijden terug te komen, die neiging heeft je paard al dus kun je nuttig inzetten. Voor neerwaarts is echt uitnodigen om de hals te laten vallen, handen naar voren houden, omlaag vragen en contact houden met de mond. En daarin meters maken. Pas als je idee hebt dat je paard goed aan het been is kun je begin maken vanuit basistempo terug maar dat kan zomaar zeker een halfjaar of langer nog duren. Heb geen haast!!

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:47

Voorwaarts en aan het been, dus juist naar voren rijden. Anders word het overal het algemeen alleen nog maar erger...

dunkindonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:44

Ik heb dit ook gehad met mijn merrie. Heb dit opgelost door erg consequent te zijn over het tempo, dus zodra zij 1 pas harder gaat terug nemen. Loopt ze weer in het gewenste tempo, dan iets naar voren. Heeeel veeel kleine tempowisselingen rijden, en op die manier je paard beter aan de hulpen krijgen. En idd wat hierboven al genoemd wordt, los laten op het juiste moment. Gaat het paard langzamer? Direct ontspannen. En met vooruit vragen niet bang zijn dat hij een keer gaat rennen of zijn hoofd omhoog doet, het gaat in eerste instantie om de reactie op het been.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:36

Def schreef:
Heb je les?
Je bent een half jaar geleden begonnen met haar dus dat is nog niet zo lang geleden.
Het kan een balans probleem zijn, hebben jonge paarden vaak ook als ze net worden ingereden. Wat bij jouw paard natuurlijk ook een beetje zo is.
Die paarden hebben tempo nodig om balans te krijgen. Dat kan dus ook een reden zijn van loperig zijn.
Slechte balans. Jonge paarden moeten ook leren op eigen benen te lopen en daaruit balans te krijgen.
Misschien ben je hier niet genoeg mee bezig. Daarom ook de vraag of je les hebt, zodat iemand je kan uitleggen hoe je dat het beste kunt doen.
Als jij telkens ophoudingen maakt om langzamer te gaan, verstoor je de balans nog meer en zal ze nog harder gaan lopen om in balans te blijven. Vandaar dat het waarschijnlijk ook steeds erger wordt. Met vrijheidsdressuur zit je er niet op en dat is veel makkelijker voor een paard qua balans, ze hebben niet jou erop zitten die 'in de weg' zit.

Ik sluit me hier volledig bij aan en herken dit ook. Mijn paard mist balans en wordt hier ook loperig van. Ik krijg nu hele fijne (prive)les en merk grote vooruitgang. Misschien handig om dit ook te nemen?

Verder valt het me op dat je terugrijdt met een ophouding. Probeer dit meer met je zit te doen. Zodra jij de druk op je teugels veranderd, raakt je paard ook weer uit balans en probeert ze dat op te vangen door te gaan rennen.

Nog iets waar ik meteen aan denk: niet je benen afsteken of je hakken heel ver uitdrukken. Wanneer je je benen weer aanlegt zal ze waarschijnlijk weer vooruit schieten. Het overdreven uitdrukken van je hakken geeft spanning in je beenspieren wat je paard voelt.
Succes!