paard staakt sinds twee weekjes op buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:12

Maar wat heb jij dan gedaan om h aan te pakken zeg maar?
Als jij je paard goed aanpakt dan is dat echt niet een oplossing voor maar een moment zoals iemand hiervoor zei.
Afstappen is eigenlijk wat je niet zou moeten doen, dan laat je je paard eigenlijk 'winnen' en ja ik noem het winnen want ik ga toch de strijd aan met mijn paard om hem te laten doen wat ik wil. En dat heeft niets met vertrouwen te maken want ik heb een hele goede vertrouwensband met mijn paard maar ze moet wel duidelijk weten dat ze naar mij heeft te luisteren. Dat klinkt misschien alsof ik heel hard naar haar ben maar als het gevaarlijk wordt moet je gewoon duidelijk en consequent zijn.
En hierover verschillen natuurlijk de meningen, maar ik ben toch wel een voorstander van 1x duidelijk laten weten wat je wil en dan is het klaar.

Toen ik dit probleem had met mijn paard heb ik de eerste buitenrit op een paar plaatsen moeten ingrijpen en de volgende buitenrit alleen nog 1x op het begin en daarna nooit meer, kan nu met lang teugeltje door het veld trampelen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:24

Ik zou er niet te moeilijk over gaan denken. Volgens mij heeft je paard gewoon een goede manier ontdekt om van het werk af te zijn.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 12:28

Marocje, wisselen is ook een goed idee! Dat word dan volgende week, dan kan ik dat wel overleggen. Wie weet ligt het dan inderdaad aan mij. Had ik hierboven ook al gezegd hoor haha maar fiets ging ook super maar daar doet hij het ook bij nu.

Lisafalco, heb hem flink met zweep aangepakt. Dit hielp niet dus dat was dan gelijk duidelijk dat dat niet meer hoeft. Wil nu kijken naar andere dingen. Normaal is namelijk zweep 1x nodig en dan is het klaar.

Ik ga zo naar me paard en dan even wandelen. Lijkt me goed plan

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:39

LisaFalco schreef:
Maar wat heb jij dan gedaan om h aan te pakken zeg maar?
Als jij je paard goed aanpakt dan is dat echt niet een oplossing voor maar een moment zoals iemand hiervoor zei.
Afstappen is eigenlijk wat je niet zou moeten doen, dan laat je je paard eigenlijk 'winnen' en ja ik noem het winnen want ik ga toch de strijd aan met mijn paard om hem te laten doen wat ik wil. En dat heeft niets met vertrouwen te maken want ik heb een hele goede vertrouwensband met mijn paard maar ze moet wel duidelijk weten dat ze naar mij heeft te luisteren. Dat klinkt misschien alsof ik heel hard naar haar ben maar als het gevaarlijk wordt moet je gewoon duidelijk en consequent zijn.
En hierover verschillen natuurlijk de meningen, maar ik ben toch wel een voorstander van 1x duidelijk laten weten wat je wil en dan is het klaar.

Toen ik dit probleem had met mijn paard heb ik de eerste buitenrit op een paar plaatsen moeten ingrijpen en de volgende buitenrit alleen nog 1x op het begin en daarna nooit meer, kan nu met lang teugeltje door het veld trampelen

Ik heb ook hetzelfde gedaan met mijn paard, Nu ook nergens last meer van ze loopt rustig door en we kunnen nu overal rijden.
Mijn paard heeft ook vaak genoeg gestaakt, ook op verschillende punten.
Altijd weer doorgezet, soms vond ik het doodeng wat ze deed.
Methode met het achteruit laten lopen hielp op het laatst het best bij mijn paard.

ik zou zeggen gewoon doorgaan en succes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:54

Lang geleden hebben wij dit ook gehad met onze merens. Een fjord kan ook erg koppig zijn. Onze oplossing was :

Hij mag niet omdraaien. Dan draaiden wij weer door. Als hij achteruit liep dan draaiden wij (dochter en ik reden om en om en deden hetzelfde) hem wel om zodat hij in de achteruit wel de gewenste kant omging. Stilstaan ok, dan wachtten we af. Dit gebeurde toen hij jong was regelmatig dat hij vanuit het niets stopte. Heb wel eens een uur moeten wachten voor dat hij een zucht slaakte en verder ging.
Slaan, boos worden hielp allemaal niet. Wel met geduld gewoon iedere keer weer omdraaien en afwachten. Soms aansporen totdat hij voorwaarts ging. Dan werd hij altijd beloond (ook al kon ik hem wel vermoorden omdat ik het echt niet grappig vond zo lang stil te staan }> ). Omdat hij nooit zijn zin heeft gehad ging het van liever lee over. Bij hem was het gewoon uitproberen wie het dominantste was. Kortste weg naar huis heb ik nooit gedaan. Daar is hij echt te slim voor.
Succes met het oplossen en geduld kweken.
Ons probleem is allang over. Op een gegeven ogenblik hielp het als ik zei: "Hercule, je weet ik heb de langste adem dus je krijgt toch niet je zin. Voorwaarts". En dan kwam er een hele diepe zucht en ging hij verder.
Een paard dat echt bang is, dat was hij ook wel eens, dat doet totaal anders en dat verschil voel je echt wel. Dan bleven we ook heel geduldig en gingen we samen op "het gevaar "af, desnoods met er af stappen dat ik bij dit paard in zijn hele leven (is nu 20 jaar) maar 3x heb hoeven te doen. Dan draaien zijn ogen en hoor je een klokkend diep keel geluidje en voel je gelijk: "OK, nu heeft hij mij nodig". En dan draag ik hem er bij wijze van spreken langs en lopen we samen paar keer heen en weer totdat ik er gewoon weer op kan en hij er zelf alleen langs gaat.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:19

ingridxxs schreef:
Marocje, wisselen is ook een goed idee! Dat word dan volgende week, dan kan ik dat wel overleggen. Wie weet ligt het dan inderdaad aan mij. Had ik hierboven ook al gezegd hoor haha maar fiets ging ook super maar daar doet hij het ook bij nu.

Lisafalco, heb hem flink met zweep aangepakt. Dit hielp niet dus dat was dan gelijk duidelijk dat dat niet meer hoeft. Wil nu kijken naar andere dingen. Normaal is namelijk zweep 1x nodig en dan is het klaar.

Ik ga zo naar me paard en dan even wandelen. Lijkt me goed plan

Met de zweep aanpakken is niet altijd de enige manier van aanpakken. Sterker nog, als ik dit bij mijn paard doe, kan ik het helemaal vergeten dat het ooit gaat lukken.

Ik zorg gewoon dat staken voor hem vervelend wordt en voorwaarts lopen ontspanning/ beloning.

Hangt sinds kort een kneveltrens in, zodat ie ook druk vanaf de zijkant krijgt. Iedere keer als hij in de staak gaat, haal ik m aan de linkerteugel om en begrens ik met mn rechterbeen, oftewel hij draait steeds kleine rondjes (is moeilijk voor een paard dus niet leuk). Zodra ik hem dan weer vraag voorwaarts te gaan heeft hij 2 opties: opnieuw in de staak gaan (en weer rondjes moeten draaien) of voorwaarts gaan, waarbij mijn benen stil blijven en de druk van het bit af gaat (beloning )

In feite laat ik hem dan zelf kiezen (oke leuk ist voor mij ook niet om hem rondjes te laten draaien). Het kost mij geen kracht, het wordt geen gevecht en mn paard had eigenlijk vrij snel door dat voowaarts gaan het makkelijksr is.

Nou maak ik niet meteen een hele buitenrit hoor. Ik begin met een stukje uitstappen. Wil het gedoe ook weer nie meteen veel gaan opzoeken

inaH

Re: paard staakt sinds twee weekjes op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:35

Hallo, ik heb net hetzelfde probleem met mijn merrie. In groep, geen probleem met een fiets erbij ook geen probleem maar alleen vertrekken: Ho maar! Na 50 m staakt ze,en hoe! Stokstijf stilstaan en dan en omdraaien als de bliksem terwijl ze het bit ontwijkt.
Ze is goed verkeersmak, ik denk niet dat het met angst te maken heeft, ze "kleeft" aan de andere paarden die achter blijven en vooral: ze is echt koppig!
Ik heb ook al vanalles geprobeerd: Tik met de zweep: helpt niks, alleen bokken tot gevolg
Benen er stevig bij: steigeren of achteruit lopen. Stilstaan en wachten: vanmiddag heb ik nog zeker een kwartier stil gestaan! Probleem is ook dat wij niet vlakbij een bos wonen, dus ik zit steeds op asfaltwegeltjes met links en recht een sloot of prikkeldraad. Echt doorwerken is dus geen optie: te gevaarlijk!
Ik ben wel eens met haar alleen vertrokken in het bos. Daar heb ik echt eens goed doorgewerkt en laten merken dat ze MOEST luisteren met het nodige verzet tot gevolg maar toch daarna: een hele rit van 1,5 uur door het bos zonder problemen. Waar ze nu staat is dat dus geen optie, en volgens mij weet ze het! Er komt altijd wel op het foute moment een auto aan, waardoor ik moet stoppen (omdat we midden op de weg staan rond te draaien)
Ik vraag me ondertussen wel af moet ik echt urenlang geduldig wachten of moet ik echt eens zeer sterk MIJN wil doordrijven desnoods toch met de zweep???? (terwijl ik die eigenlijk praktisch nooit gebruik)
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat haar vader ook heel moeilijk kon zijn dus ik vermoed dat het echt in haar karakter zit.
Afstappen helpt soms maar evengoed blijft ze ook stokstijf staan, geen gezicht dus!!! ;-)
En eigenlijk voel ik me meer op mijn gemak erop dan ernaast, dus het is echt niet zo dat ik angstig op mijn paard zit.
Je ziet het, ik ben er echt nog niet uit....

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:22

Ik heb afgelopen zaterdag even vrijgewerkt in de bak en daarna zonder zadel en met halstertje erop een rondje gewandeld met mijn vriend ernaast. Niks aan de hand.. Zolang ik er dus niks van vraag is het goed. Volgende week gaat er een vriendin van mij op. Dan wel een echte buitenrit. Ik ben benieuwd!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:30

Spannend, ben benieuwd!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:54

Mijn merrie heeft er ook last van gehad. Dreef ik haar door dan werd het oorlog. Heb een merrie met een zeer sterke eigen wil. Door meer druk te zetten werd de situatie alleen maar gevaarlijk (steigeren, omdraaien, schoppen gericht naar alles wat ze maar kon raken, achterwaards). Wat voor haar heel goed werkt is rust en geduld. Ik liet de andere ruiter gewoon doorrijden. En bleef de stap hulp licht herhalen met een los teugeltje alsof er niks aan de hand was. Omdraaien mocht alleen niet. Als het nu 1 x op de 20 buitenritten voorkomt is het vaak.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:23

ingridxxs schreef:
Ik heb afgelopen zaterdag even vrijgewerkt in de bak en daarna zonder zadel en met halstertje erop een rondje gewandeld met mijn vriend ernaast. Niks aan de hand.. Zolang ik er dus niks van vraag is het goed. Volgende week gaat er een vriendin van mij op. Dan wel een echte buitenrit. Ik ben benieuwd!

Klinkt goed, maar je zegt dat zolang je niks vraagt, miss ligt daar de oplossing wel, niks vragen en gewoon rijden op zit , desnoods een tijdje zonder zadel, ik zou het in elk geval even laten nakijken

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:24

Oh heel herkenbaar. Mn fell pony heeft soms ook van die dagen dat hij ineens uit het niets stil gaat staan en achteruit loopt wanneer ik hem iets vraag. Ik vraag galop, hij gaat op de rem. Hetgeen wat het beste werkt bij mij is gewoon diep zuchten en doen alsof het niks is, hem vragen door te lopen en klaar. Verder voel je het van te voren opbouwen als je je paard goed aanvoelt, als je het aan voelt komen bereid je dan alvast voor. Als ik mn pony door heb voordat hij iets gedaan heeft en ik zeg 'finnnn oppassen' dan kijkt hij vaak even kwaad maar loopt wel door. Toen ik hem net had voelde ik het niet aankomen en gebeurde het Veel vaker, nu zelden omdat ik hem van te voren waarschuw.

Ik denk niet dat het een lichamelijk probleem oid is aangezien hij in de bak niks laat merken, ik denk eerder aan een manier om onder iets uit te komen. Doet hij dit alleen vanuit draf/galop of ook vanuit stap? Of juist als je een overgang maakt?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:33

Mijn ruin doet dit nu ook, maar vooral op natte stukken in het bos. Meneer heeft zijn hele leven op de renbaan gelopen, en heeft duidelijk een hekel aan natte voeten ;-) Hier helpt het terugdraaien voldoende, en dan aansporen met een klein tikje op z'n kont. En bij elke pas voorwaarts heel luid BRAAAAF!! GOED ZOOO! zeggen. Maar ik smacht nu al naar het voorjaar en een droog bos...

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:31

Mijn merrie (fries) heeft ook oneens van deze streken, alleen op buitenrit in het bos.
De eerste keer stopte ze op een plek waar het ruiterpad zicht splitste. We hadden het grootste gedeelte van de rit er al op zitten en ze liep hartstikke lekker, voorwaarts en oortjes naar voren, tot ik dus bij een kruising kwam waar ik rechtdoor wilde Mijn merrie had echter een heel ander idee daarbij, die wilde de kortste route terug naar stal. Hoe meer ik aanspoorde (zweep heb ik tot nu toe nooit bij me gehad), hoe meer zij achteruit liep en geïrriteerd raakte. uiteindelijk ben ik er maar afgestapt en haar aan de hand meegenomen, maar dat was ook nog een heel gedoe, want ze wilde echt niet die kant op.
Ik vond het toen nog wel een soort van grappig, dat ze zo eigenwijs kon zijn en dat hoofd van d'r er ook bij, gezichtsuitdrukking sprak boekdelen.

Maar vanaf die keer gebeurt het steeds vaker, op willekeurige plekken. Ze heeft duidelijk geen zin om in een andere richting te gaan dan terug naar stal, en het begint als we net van het terrein af zijn en aan de rand van het bos staan.

Met wandelen aan de hand weifelt ze ook wel wat op het terrein en net erbuiten, maar eenmaal in het bos, is dat over.

Ja een lastig iets, de eerstvolgende keer wilde ik een zweep meenemen, maar ik denk dat ik dat toch maar niet doe, want met geduld kom je toch het meest ver, lees ik hier ook.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:55

Haaika probeer die truc van mij eens, als ze niet verder wil: omdraaien en in zijn achteruit JOUW kant op. 10 meter en dan terug draaien en doorrijden. Niet afstappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:03

Misschien een suffe vraag, maar is je paard misschien 5 jaar oud?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:06

Als je dat uit de hand laat lopen heb je er echt lang problemen mee. Inderdaad puberstreken

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:36

IKbenEllen schreef:
Haaika probeer die truc van mij eens, als ze niet verder wil: omdraaien en in zijn achteruit JOUW kant op. 10 meter en dan terug draaien en doorrijden. Niet afstappen.

Deze werkte ook altijd heel goed bij mijn haf :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:44

Sizzle schreef:

mijne wel! heeft het soms ook maar tot nu toe goed op te lossen.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:51

Sizzle schreef:

Hij is in mei 6 geworden haha!

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:53

Ik reed poosje weer met bit omdat hij zo weinig doet, vandaag weer bitloos en er was niks aan de hand. Geen idee of het hier aan ligt :o heel appart.

Hij staat in een kudde met merries en ruinen. Mijn paard is een ruin. Hij staat hoog in de rang en vertoont erg veel macho gedrag. Nu hoorde ik dat er een merrie erg hengstig was. Misschien kon het ook hier aan liggen ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:29

De reden dat ik het vroeg is omdat het rond die leeftijd vaak mis gaat.
Eigenaar denkt dan onbewust dat zijn karakter al bevestigd is, daardoor minder actief aan het opvoeden is terwijl een paard pas rond die tijd pas echt langzaam richting volwassen gaat waar dus ook een volwassen mening bij komt kijken.
3-4 jarige zijn doorgaans nog heel volgzaam.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:46

Nee ingridxxs dat ligt niet aan de hengstige merrie, en ook niet aan het weer of aan het bit. Je paard is jouw grenzen op aan het zoeken.

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:36

Het kan van alles zijn... weer, uitproberen, bit, zadel, spanning bij ruiter of paard.....

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:52

Gisteren ook nog gereden, niks meer aan de hand! was weer lekker vrolijk en had er veel zin in.