paard loopt na een tijdje niet meer VERVOLG!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:08

haffie14 schreef:
Cowboy55 schreef:
Als het niet medisch is en ze staakt om te staken dan heb je wellicht een dominantieprobleem......

Hoe kan ik hier aan werken of oplossen

Met een (goede) instructeur / -trice.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:00

Hilary schreef:
haffie14 schreef:

Met een (goede) instructeur / -trice.

DIT! +:)+ Het beestje 'ont-domineren' is niet zo'n klus, zeker niet voor een goede instructeur. Maar jij moet het ook kunnen als die instructeur weg is. Het wordt anders zo duur als er iedere keer als jij wil rijden een instructeur moet komen..... :+

marleen_a_a

Re: paard loopt na een tijdje niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:37

Ik zou inderdaad ook een instructeur zoeken.
Probeer ook iets te vinden wat je paard leuk vind, misschien dat zze dan wel wil.
Ik weet dat die van mij alles doet om een sprongetje te mogen maken. Als hij ( of ik ) dan een dag heeft dat je er geen zin in hebt gaan we vrijspringen ( nog niet onder het zadel, held op sokken hier) maar dat vind hij fantastisch !
Misschien kan jij ook zoiets vinden. Je kunt ook van alles aan gekke dingen neerzetten.
Ik rijd een pony die in een lege bak heel vervelend word. Zet je pylonnen neer, is er niks meer mee te doen en kun je alles vragen, haal je de pylonnen er uit , word ze weer erg vervelend.

Niet geschoten is altijd mis ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:42

Caroline52 schreef:
Of misschien met sporen rijden?

Dan is ie straks helemaal dood voor het been..
Sporen zijn om de hulpen te verfijnen, niet om paarden mee vooruit te krijgen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:46

ik zou eerst haar eens door de medische molen halen.

Blijkt ze lichamelijk in orde te zijn, zweep er goed bij, haar lichaamstaal goed in de gaten houden en proberen haar voor te zijn. Dus maakt ze aanstalte te stoppen benen geven, geen reactie? een tk met de zweep. Geen reactie? harder meppen of op de billen meppen met de zweep. Ze weet nu dat ze er zo mee wegkomt, dus gewoon ene paar keer goed aanpakken dat dit zo niet kan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:54

9 vd 10 keer is dit gewoon dominantie. Logischerwijs eerst dat proberen eer je een paar honderd euro weg pist voor niks. Er wijst in het verhaal niks op medische problemen. Zoek dus gewoon hulp met 2 ogen die vanaf de grond kan kijken wat er aan de hand is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:54

Zoe_97 schreef:
Blijkt ze lichamelijk in orde te zijn, zweep er goed bij, haar lichaamstaal goed in de gaten houden en proberen haar voor te zijn. Dus maakt ze aanstalte te stoppen benen geven, geen reactie? een tk met de zweep. Geen reactie? harder meppen of op de billen meppen met de zweep. Ze weet nu dat ze er zo mee wegkomt, dus gewoon ene paar keer goed aanpakken dat dit zo niet kan

Of je haalt een instructeur erbij, leert lichaamstaal te herkennen, leert haar voor te zijn, leert grondwerk te doen om je haffie te leren wie het in de combinatie voor het zeggen heeft en ontdekt dat de meeste zaken zonder zweep op te lossen zijn.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:04

Er zij meerdere wegen die naar Rome leiden, en je kunt best een aantal verschillende dingen proberen om te zien wat voor jullie het beste werkt (en dat kan ook per situatie verschillen). SLimste is om te zorgen dat je begrip hebt van meerdere manieren, zodat je op het moment dat het probleem opspeelt handvatten hebt om het op te lossen. Er zijn al veel goede tips gegeven, en de allerbeste is om instructie te nemen, want vanachter ons scherm kunnen we wel een inschatting maken van wat de oorzaak en best passende oplossing is, maar iemand die er ter plekke bij staat en het ziet gebeuren kan dat nog veel beter.

Dat gezegd hebbende, dit zijn een aantal opties die je zou kunnen uitproberen:

- wait it out. Gaat ze stil staan, prima, niets doen en wachten tot ze weer verder wil lopen. Vooral niet drijven of pushen, afstappen en meetrekken of wat dan ook... gewoon dom blijven zitten. Zorg desnoods dat je oortjes hebt en muziek kunt luisteren om je geduld te kunnen bewaren, maar al duurt het een uur, gewoon blijven zitten, en vooral níet laten omdraaien. Terug naar huis gaat ze alleen vóóruit het rondje af, en níet terug.

- Maak lopen leuk. Hiermee moet je al beginnen voordat je er überhaupt op zit. Maak er een leuk spelletje van voor je paard. Lopen=beloning ontvangen (en dat kan een snoepje of brokje zijn, maar gezien de conditie is een kriebel op een plekje dat ze fijn vindt misschien beter. Let wel op dat de beloning ook iets is dat haar daadwerkelijk motiveert, dus als een kriebel haar niets kan schelen, dan is dat geen goede beloning).

- zorg dat je het probleem vóór bent. Als je weet dat ze stopt met lopen na ongeveer 10 minuten rijden, dan rijd je maar 5 minuten, beloon haar en zet haar weer terug. Dit kun je dan voorzichtig uitbouwen, en af en toe weer verrassen met een kortere sessie. Ook hier is een beloning weer belangrijk, en zorg ervoor dat de beloning bij langer rijden duidelijk groter/ uitgebreider is dan bij korter rijden.

- Zorg ervoor dat je paard tijdens het rijden met haar hoofd bij jou is. Praat tegen haar, laat haar dingen doen die ze leuk vindt. Zorg ervoor dat ze in ieder geval niet zelf dingen kan bedenken om te gaan doen (=stil staan)

- Ga ook eens wandelen met je paard (ik ga er vanuit dat ze wel blijft lopen als je er naast loopt) En zorg dat ze op het punt dat het verst van huis af is een hele fijne beloning krijgt, zodat dat een punt is waar ze graag naartoe wilt. Let op: als je dit doet maak je in feite de afspraak dat ze op die plaats altijd beloond wordt, en aan die afspraak zul je je dus voortaan moeten houden.

- Enz.

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:13

Ja als ik er naast loopt loopt ze wel goed ook als ik erop zit en ze gaat stil staan en en komt iemand naast lopen gaat ze ook gwn mee

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:06

Als je zeker weet dat het aan jouzelf als ruiter ligt, kun je kijken wat jijzelf beter anders aan kan pakken. Ik heb hetzelfde gehad met mijn verzorgpaard. Ze liep als een zonnetje het eerste kwartier, totdat ze besloot dat ze het helemaal zat was en dan vertikte ze het verder te lopen. Zweep maakte geen indruk, been geven ook niet terwijl ze bij mijn broer wel goed liep en bij de buurman voor de wagen ook.
Er heeft twee keer een andere, meer ervaren ruiter opgezeten die ik goed kende en ook iets beter door durfde te pakken dan ikzelf en ook beter wist hoe ze het paard het beste kon laten lopen. Zij heeft mij tips gegeven en aangeven wat ik niet goed deed.
Nu probeert het paard zo nu en dan nog steeds wel eens stil te gaan staan wanneer ze geen zin meer heeft, maar weet ik wat ik er tegen moet doen.
Ook heb ik advies gevraagd bij de buurman die ment met het diertje en haar net iets beter kent dan ik en weet waar ze goed op reageert en wat ik beter kan laten. Advies inwinnen van mensen die het dier beter kennen dan jijzelf wil ook wel eens bijdragen.

Mijn advies is dus om een ervaren ruiter te vragen wat hij of zij doet en eventueel zelf te laten rijden. Zo kun je er snel achter komen wat jij niet goed doet en wat hij of zij wel goed aanpakt.

En natuurlijk op zoek naar een goede instructeur die je kan helpen, dan ben je ook goed snel van het probleem af!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:21

haffie14 schreef:
Ja als ik er naast loopt loopt ze wel goed ook als ik erop zit en ze gaat stil staan en en komt iemand naast lopen gaat ze ook gwn mee

Het leuke van dit verhaal is: jij bent net zo oud als je Haffie. Alleen is je Haffie met haar leeftijf volwassen en jij met jouw leeftijd nog niet. Dus probeert je Haf er achter te komen wie het voor het zeggen heeft. Maar zoals je het nu becshrijft is het niet zo'n groot probleem. Met een beetje hulp en training voor jou zo op te lossen!

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:40

ze is ingereden op 12 (2012) jarige leeftijd, omdat ze daarvoor gewoon een pony was die in de wei het gras kort hield. toen ik haar kreeg kon ze alleen aan het halster meelopen verder niks en sinds 2014 doet ze dit ongeveer gewoon staken als ze er geen zin meer in heeft. been geven heeft geen zin en ik denk na een paar keer de zweep ook niet meer. ik krijg haar ook echt bijna niet in galop, omdat ze de overgang gewoon niet maakt. na even draven zodat ik kan aansporen is ze het alweer zat en draaft ze ook niet meer. of ze gaat wel gewoon draven maar vertikt ze het om de overgang naar galop te maken heel soms gaat ze bokken als ik vanuit draf meer aanspoor naar galop..

Afbeelding

Afbeelding
dit is ze, in haar oude wei nog

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:05

Ik vraag me toch echt af of jouw pony niet gewoon pijn / last heeft van iets (rug, bijvoorbeeld, of tanden) en of het zadel wel goed past. "Gezond" eruit zien betekent niet per definitie dat ze dat 'van binnen' ook zijn en dat je er zo op kunt gaan zitten.
Durf je zonder zadel te rijden? Ik vraag me af of ze zonder zadel ook zo moeilijk doet.

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 14:31

Hilary schreef:
Ik vraag me toch echt af of jouw pony niet gewoon pijn / last heeft van iets (rug, bijvoorbeeld, of tanden) en of het zadel wel goed past. "Gezond" eruit zien betekent niet per definitie dat ze dat 'van binnen' ook zijn en dat je er zo op kunt gaan zitten.
Durf je zonder zadel te rijden? Ik vraag me af of ze zonder zadel ook zo moeilijk doet.
ik rij meestal bitloos en ik rij ook zonder zadel dus dat kan het niet zijn

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:40

GreaseMonkey schreef:
Er zij meerdere wegen die naar Rome leiden, en je kunt best een aantal verschillende dingen proberen om te zien wat voor jullie het beste werkt (en dat kan ook per situatie verschillen). SLimste is om te zorgen dat je begrip hebt van meerdere manieren, zodat je op het moment dat het probleem opspeelt handvatten hebt om het op te lossen. Er zijn al veel goede tips gegeven, en de allerbeste is om instructie te nemen, want vanachter ons scherm kunnen we wel een inschatting maken van wat de oorzaak en best passende oplossing is, maar iemand die er ter plekke bij staat en het ziet gebeuren kan dat nog veel beter.

Dat gezegd hebbende, dit zijn een aantal opties die je zou kunnen uitproberen:

- wait it out. Gaat ze stil staan, prima, niets doen en wachten tot ze weer verder wil lopen. Vooral niet drijven of pushen, afstappen en meetrekken of wat dan ook... gewoon dom blijven zitten. Zorg desnoods dat je oortjes hebt en muziek kunt luisteren om je geduld te kunnen bewaren, maar al duurt het een uur, gewoon blijven zitten, en vooral níet laten omdraaien. Terug naar huis gaat ze alleen vóóruit het rondje af, en níet terug.

- Maak lopen leuk. Hiermee moet je al beginnen voordat je er überhaupt op zit. Maak er een leuk spelletje van voor je paard. Lopen=beloning ontvangen (en dat kan een snoepje of brokje zijn, maar gezien de conditie is een kriebel op een plekje dat ze fijn vindt misschien beter. Let wel op dat de beloning ook iets is dat haar daadwerkelijk motiveert, dus als een kriebel haar niets kan schelen, dan is dat geen goede beloning).

- zorg dat je het probleem vóór bent. Als je weet dat ze stopt met lopen na ongeveer 10 minuten rijden, dan rijd je maar 5 minuten, beloon haar en zet haar weer terug. Dit kun je dan voorzichtig uitbouwen, en af en toe weer verrassen met een kortere sessie. Ook hier is een beloning weer belangrijk, en zorg ervoor dat de beloning bij langer rijden duidelijk groter/ uitgebreider is dan bij korter rijden.

- Zorg ervoor dat je paard tijdens het rijden met haar hoofd bij jou is. Praat tegen haar, laat haar dingen doen die ze leuk vindt. Zorg ervoor dat ze in ieder geval niet zelf dingen kan bedenken om te gaan doen (=stil staan)

- Ga ook eens wandelen met je paard (ik ga er vanuit dat ze wel blijft lopen als je er naast loopt) En zorg dat ze op het punt dat het verst van huis af is een hele fijne beloning krijgt, zodat dat een punt is waar ze graag naartoe wilt. Let op: als je dit doet maak je in feite de afspraak dat ze op die plaats altijd beloond wordt, en aan die afspraak zul je je dus voortaan moeten houden.

- Enz.

Wij hebben ook zo'n paard....na tien minuten bleef hij ook stilstaan.... keek zo nu en dan eens om met een blik naar mij van : wat doe jij nou daarboven (was nog niet zo lang beleerd)....
De bovenstaande tips vind ik eigenlijk de beste tips..... wij hebben deze ook eigenlijk allemaal wel uitgeprobeerd.....en inderdaad... laat je paard niet winnen.. beter tien minuten rijden en goed afsluiten dan het gevecht aan gaan.....uiteindelijk is het er bij ons paard langzamerhand uitgeslopen.......
Zo nu en dan probeert hij me nog wel eens uit maar dan ben ik hem gewoon voor, leidt hem vooral af.....
Succes!!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:45

Silly_Woman schreef:
En is het niet een idee om er een instructie bij te zoeken?

Als je zegt in welke regio je zit, is er misschien een bokker in de buurt die kan/wil helpen?

Nu heb ik al veel advies gehoord waarin stond dat het handig zou zijn een ervaren instructie er bij te zoeken.

Ik quote mezelf dan maar even, want als je dat even laat weten. Zijn er misschien bokkers bij jou in de buurt die je willen/kunnen helpen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:24

Het is steeds een goed gedacht om hier de vraag te stellen, en soms lees je ook wel leuke en goede antwoorden, maar jij kan dit nooit zelf gaan oplossen enkel aan de hand van de gegeven antwoorden hier.
Om dit op te lossen is het echt noodzakelijk les te nemen, een goede instructie een trainer die bij jou thuis langs komt en dan samen met jou dit probleem gaan bekijken en werken naar een goede oplossing toe.
Maar zoals ook anderen hier al opmerkten, je bent er eigenlijk veel te weinig mee bezig, enkel zaterdag en soms ook de zondag is geen training voor een paard.
Kilo's er af krijgen doe je voornamelijk door voeding aan te passen, die krijg je er zo helemaal niet af door zo af en toe eens een uurtje te lopen hoor, paarden zijn gebouwd om te lopen die kunnen makkelijk elke dag wel 60km aan.
Zoek les, je bent echt verkeerd bezig nu.

haffie14 schreef:
Cowboy55 schreef:
Als het niet medisch is en ze staakt om te staken dan heb je wellicht een dominantieprobleem......

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:17

Ik woon in brabant vlakbij dordrecht

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:47

Voor mij is dat 40 minuten rijden, dat wordt mij wat veel qua reistijd. Anders een advertentie op de bokt markt?

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:04

Silly_Woman schreef:
Voor mij is dat 40 minuten rijden, dat wordt mij wat veel qua reistijd. Anders een advertentie op de bokt markt?

Ja daar zat ik ook al aan te denken ga ik zo even doen

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:18

haffie14 schreef:
Silly_Woman schreef:

Ja daar zat ik ook al aan te denken ga ik zo even doen

Iedereen iig heel erg bedankt ik ueb vanmiddag een advertentie geplaatst op de bokt markt..nou hopen dat er iemand is die mij kan helpen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:38

Zou het niet helpen als jullie samen met iemand anders gingen rijden? de meeste ponies lopen heel wat vlotter als ze in gezelschap zijn. /3

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:52

anjali schreef:
Zou het niet helpen als jullie samen met iemand anders gingen rijden? de meeste ponies lopen heel wat vlotter als ze in gezelschap zijn. /3

Ja dat klopt dat heb ik al met mn buurmeisje overlegt dat is het enige paard in de omgeving maar we moeten ze eerst nog aan elkaar laten wennen. We gaan binnenkort samen rijden

Maaikevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:52

Wij hebben hier hetzelfde " probleem"
Ik ben van plan om ook met de al gegeven tips aan de slag te gaan, eerst aan de grond werken met belonen en een clicker , maar hoe doe je dat als je onderweg bent en bijvoorbeeld in draf, hoe kan ik dat moment belonen?

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 15:04

ik ben op zoek gegaan naar een instructrice want alleen gaat me dat echt niet lukken ze doet gewoon wat ze zelf wilt en belonen als ze wel loopt haalt ook niet veel uit hier