haffie14 schreef:Cowboy55 schreef:Als het niet medisch is en ze staakt om te staken dan heb je wellicht een dominantieprobleem......
Hoe kan ik hier aan werken of oplossen
Met een (goede) instructeur / -trice.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Hilary schreef:haffie14 schreef:
Met een (goede) instructeur / -trice.
Zoe_97 schreef:Blijkt ze lichamelijk in orde te zijn, zweep er goed bij, haar lichaamstaal goed in de gaten houden en proberen haar voor te zijn. Dus maakt ze aanstalte te stoppen benen geven, geen reactie? een tk met de zweep. Geen reactie? harder meppen of op de billen meppen met de zweep. Ze weet nu dat ze er zo mee wegkomt, dus gewoon ene paar keer goed aanpakken dat dit zo niet kan
haffie14 schreef:Ja als ik er naast loopt loopt ze wel goed ook als ik erop zit en ze gaat stil staan en en komt iemand naast lopen gaat ze ook gwn mee
Hilary schreef:ik rij meestal bitloos en ik rij ook zonder zadel dus dat kan het niet zijnIk vraag me toch echt af of jouw pony niet gewoon pijn / last heeft van iets (rug, bijvoorbeeld, of tanden) en of het zadel wel goed past. "Gezond" eruit zien betekent niet per definitie dat ze dat 'van binnen' ook zijn en dat je er zo op kunt gaan zitten.
Durf je zonder zadel te rijden? Ik vraag me af of ze zonder zadel ook zo moeilijk doet.
GreaseMonkey schreef:Er zij meerdere wegen die naar Rome leiden, en je kunt best een aantal verschillende dingen proberen om te zien wat voor jullie het beste werkt (en dat kan ook per situatie verschillen). SLimste is om te zorgen dat je begrip hebt van meerdere manieren, zodat je op het moment dat het probleem opspeelt handvatten hebt om het op te lossen. Er zijn al veel goede tips gegeven, en de allerbeste is om instructie te nemen, want vanachter ons scherm kunnen we wel een inschatting maken van wat de oorzaak en best passende oplossing is, maar iemand die er ter plekke bij staat en het ziet gebeuren kan dat nog veel beter.
Dat gezegd hebbende, dit zijn een aantal opties die je zou kunnen uitproberen:
- wait it out. Gaat ze stil staan, prima, niets doen en wachten tot ze weer verder wil lopen. Vooral niet drijven of pushen, afstappen en meetrekken of wat dan ook... gewoon dom blijven zitten. Zorg desnoods dat je oortjes hebt en muziek kunt luisteren om je geduld te kunnen bewaren, maar al duurt het een uur, gewoon blijven zitten, en vooral níet laten omdraaien. Terug naar huis gaat ze alleen vóóruit het rondje af, en níet terug.
- Maak lopen leuk. Hiermee moet je al beginnen voordat je er überhaupt op zit. Maak er een leuk spelletje van voor je paard. Lopen=beloning ontvangen (en dat kan een snoepje of brokje zijn, maar gezien de conditie is een kriebel op een plekje dat ze fijn vindt misschien beter. Let wel op dat de beloning ook iets is dat haar daadwerkelijk motiveert, dus als een kriebel haar niets kan schelen, dan is dat geen goede beloning).
- zorg dat je het probleem vóór bent. Als je weet dat ze stopt met lopen na ongeveer 10 minuten rijden, dan rijd je maar 5 minuten, beloon haar en zet haar weer terug. Dit kun je dan voorzichtig uitbouwen, en af en toe weer verrassen met een kortere sessie. Ook hier is een beloning weer belangrijk, en zorg ervoor dat de beloning bij langer rijden duidelijk groter/ uitgebreider is dan bij korter rijden.
- Zorg ervoor dat je paard tijdens het rijden met haar hoofd bij jou is. Praat tegen haar, laat haar dingen doen die ze leuk vindt. Zorg ervoor dat ze in ieder geval niet zelf dingen kan bedenken om te gaan doen (=stil staan)
- Ga ook eens wandelen met je paard (ik ga er vanuit dat ze wel blijft lopen als je er naast loopt) En zorg dat ze op het punt dat het verst van huis af is een hele fijne beloning krijgt, zodat dat een punt is waar ze graag naartoe wilt. Let op: als je dit doet maak je in feite de afspraak dat ze op die plaats altijd beloond wordt, en aan die afspraak zul je je dus voortaan moeten houden.
- Enz.
Silly_Woman schreef:En is het niet een idee om er een instructie bij te zoeken?
Als je zegt in welke regio je zit, is er misschien een bokker in de buurt die kan/wil helpen?
haffie14 schreef:Cowboy55 schreef:Als het niet medisch is en ze staakt om te staken dan heb je wellicht een dominantieprobleem......
haffie14 schreef:Silly_Woman schreef:Voor mij is dat 40 minuten rijden, dat wordt mij wat veel qua reistijd. Anders een advertentie op de bokt markt?
Ja daar zat ik ook al aan te denken ga ik zo even doen
anjali schreef:Zou het niet helpen als jullie samen met iemand anders gingen rijden? de meeste ponies lopen heel wat vlotter als ze in gezelschap zijn.