springen met thiedeman

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:54

Shar_Angel schreef:
ze moeten het verder zelf weten.. ik was niet opgestapt. En als je hem niet onder controle kan houden moet je dr niet op gaan..... maar goed wie ben ik

Nou ja blijkbaar heb je een erg hoge pet op van jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:55

Iemand die van geen toeten of blazen weet en toch maar wat roeptoetert?

Op een manege ben je om te leren, en de instructeur zal ongetwijfeld een visie hebben bij de combi's ruiter/paard die hij/zij maakt, en evt hulpteugelgebruik.

Laauu_2

Re: springen met thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:02

Ik heb ff dimme een tijdje geleased en reed inderdaad altijd zonder,(nu rijd ik al aardig lang!) in de springlessen worden de thiedemanteugels altijd Losgeklikt. In de gewone lessen blijft hij inderdaad wel eens zitten, maar wordt hij op het lost gezet, en springen ze denk ik niet hoger dan 50cm en is er inderdaad goede instructie die zeer zeker weet waar ze mee bezig zijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:29

Ik ken "Even dimmen" niet, dus ik zeg niets over deze manege.

Veilig springen met een Thiedemann, volgens mij was meneer Thiedemann zelf springruiter.
Wat een Thiedemann doet is:
1) extra hefboom werking geven, zoals de slofteugel (paard voelt jouw kracht twee tot vier keer harder)
2) als het dier in de gewenste houding loopt, werkt het ding als een gewone teugel.

Gesteld dat er een gedegen ruiter met een onafhankelijke zit en zachte hand en een goede beheersing van de verlichte zit over de sprong in het zadel zit,
EN een verstandige groom, die de teugel instelt zodat er ruimte is om te basculeren
.... zie ik weinig bezwaar.

Ik heb ook wel eens iemand horen roepen 'dat ik met mijn gogue niet mocht springen'. (Ik vond mijzelf een verstandige groom, die de gogue had ingesteld op "alles kan, behalve sterrenkijken" - en we zijn uiterst veilig over alle hindernissen gekomen.)

@TS: als iemand boven de sprong nog aan de teugels blijft trekken of hangen
(...wat dus nooit of te nimmer mag, maar boven de sprong gevaarlijk is bovendien...)
kan het arme dier idd zo ongelukkig terecht komen, dat de dierenarts of noodslager aan de orde zijn.

En uiteraard: mensen die nog geen onafhankelijke zit hebben, mogen nooit of te nimmer een hulpteugel in handen krijgen die hun onjuiste teugelgebruik versterkt.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:17

ik ken genoeg maneges waar de thiedeman er standaard omzit, beginner of vergevorderd maakt echt niet uit hoor, zolang het paard aan de teugel loopt is het prima vinden veel mensen.
Bij het springen moet je paard zijn neus naar voren kunnen uitstrekken, een thiedeman doet zo een beetje het tegenovergestelde.. naar beneden en kin richting borst. Mijn instructrice reed vroeger op een spring stal, jonge paarden oudere paarden en ook flinke hoogtes maar die thiedeman kwam zeker niet in de buurt.. als je een paard rijd vind ik dat je hem moet kunnen vertrouwen met bijv. een simpel halstertje. kan je je paard niet houden ga dan meer lessen volgen in dressuur en dus fatsoenlijk rijden zonder hulp die je paard ''ontspannen'' houdt in plaats dat je gaat springen :) maarja zo denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:25

Shar_Angel schreef:
ze moeten het verder zelf weten.. ik was niet opgestapt. En als je hem niet onder controle kan houden moet je dr niet op gaan..... maar goed wie ben ik

Moet ze ook zelf weten. Dus niet mee bemoeien en weer lekker verder met je eigen leven. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:03

Jentecats schreef:
Bij het springen moet je paard zijn neus naar voren kunnen uitstrekken, een thiedeman doet zo een beetje het tegenovergestelde.. naar beneden en kin richting borst.

Ehhh nee, sorry, maar dat doet een goed afgestelde thiedemann dus niet.
Een correct afgestelde hulpteugel begrenst slechts, maar dwingt niets af.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:01

Sonja schreef:
Jentecats schreef:
Bij het springen moet je paard zijn neus naar voren kunnen uitstrekken, een thiedeman doet zo een beetje het tegenovergestelde.. naar beneden en kin richting borst.

Ehhh nee, sorry, maar dat doet een goed afgestelde thiedemann dus niet.
Een correct afgestelde hulpteugel begrenst slechts, maar dwingt niets af.

nee maar op maneges gaat het wat ik zei vooral over aan de teugel no matter what
en wat ik ook zei neem wat meer lessen dan een hulpteugel, mensen zijn vrij in het gebruiken maar ik vind dat het niet nodig hoort te zijn. Ik zou er zelf nooit mee springen, simpel weg voor de veiligheid maar dat is mijn mening.
en ja begrensen voor het hoofd omhoog en naar voren te kunnen brengen, en dat heb je toch echt nodig voor redelijk springen :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:45

Deze manege werkt verder weinig met hulpteugels ;)

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:04

Jentecats schreef:
als je een paard rijd vind ik dat je hem moet kunnen vertrouwen met bijv. een simpel halstertje. kan je je paard niet houden ga dan meer lessen volgen in dressuur en dus fatsoenlijk rijden zonder hulp die je paard ''ontspannen'' houdt in plaats dat je gaat springen :)

Ik ben het hier niet direct mee eens. Met het paard dat ik rijd zou ik echt niet springen zonder hulpteugels (meestal gebruik ik een martingaal) omdat hij erg jong en sterk is en erg houdt van naar de lucht kijken. Het hoofd van een paard vastzetten is natuurlijk een ander verhaal.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:02

ik vind een martingaal zelf ook anders dan een thiedeman, met martingaal zou ik dan weer wel springen. doe het niet want ik rijd niet met hulpteugels maar met martingaal zorg je alleen dat het hoofd niet de lucht ingaat, thiedeman zorgt juist meer naar beneden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:52

Er zijn ook maneges waar hulpteugels wél op de juiste manier gebruikt worden. Dat jij die misschien nog niet ontdekt hebt, is wat anders. Blijkt ook wel, want óók mbt het gebruik van de martingaal doe je een verkeerde aanname. Die is er niet voor om te voorkomen dat het hoofd de lucht in gaat, maar om te zorgen dat het bit in kan blijven werken áls het hoofd de lucht in gaat. Een martingaal die voorkomt dat het hoofd omhoog gaat, is wederom NIET correct afgesteld. Daarom zie je ook zo vaak teugels in een knik naar beneden lopen.
Trucje voor het correct afstellen van de martingaal is echt heel simpel. Hals iets boven horizontaal met neus voor de loodlijn houden, dan moet het ringetje van de martingaal als je het omhoog trekt tot in de kruising kaak/keel kunnen komen. Strakker is niet correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:43

Broccoli schreef:
Deze manege werkt verder weinig met hulpteugels ;)

En de paarden waarbij ze wel gebruikt worden hebben er allemaal zelf baat bij, niet per se de ruiters..

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 07:37

Misschien is de vraag ''Wanneer mag ik met een Thiedeman springen?'' beter.

Heb je een jong paard die wat slingert en waar je de controle nog niet helemaal over hebt is het bij kleine sprongetjes heel makkelijk.
Zodra je je hand goed meegeeft hebben ze met kleine sprongen nog genoeg ruimte om te kunnen springen.
Want ja, je kunt wel met een jong paard alleen maar dressuurmatig gaan rijden maar afwisseling is voor een jonkie ook niet verkeerd!

Nu komt dan het volgende in mij op...
Wanneer je hoger gaat springen hoor je je paard voor elkaar te hebben.
Dan heb ik het vooral over het dressuurmatige gedeelte.
Het lijkt mij dat je dan geen Thiedeman meer nodig hebt, want ik ga niet met een paard hoger springen voordat ik het dressuurmatig goed voor elkaar heb.
En stel dat je paard heet is en je soms een extra hulp nodig hebt gebruik je toch een borsttuig/martingaal?

Dus mensen die hoog springen met Thiedeman hebben gewoonweg hun paard niet voor elkaar lijkt mij...
Als je je paard in orde hebt heb je niks geen hulpteugel nodig!
Ik vind met Thiedeman rijden met springen dus vooral een kwestie van onkunde van de ruiter of amazone...

Want tja, naar een hulpteugel grijpen is voor ons heel makkelijk maar wordt het paard daar ook beter van?...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 07:54

Ik heb leren "rijden" op een manege waar bijna alle paarden/ pony's (vooral de ponys) standaard een hulpteugel hadden. En dan veel hadden een thiedemann. Pony waar ik destijds altijd op reed had ook een thiedemann, en soms sprongen we toch echt wel redelijk hoog (voor kinderen+ ponys). Hoogste wat ik ooit heb gesprongen op die manege is toch nog 1.10.
Met thiedemann, niet losser dan normaal.
Toen reuzenormaal, nu om te kotsen. Als bijna alle pony's een hulpteugel nodig heeft, moet je toch wel ff na gaan denken.
Nou ben ik sowieso al flink tegen hulpteugels.. soms is het misschien goed als tijdelijke oplossing, maar niet voor lang.
Vind t verschrikkelijk hoe makkelijk mensen naar hulpteugels grijpen, ipv te kijken naar hun zelf, de training en het gedrag van het paard.
Vooral nu ik weet hoe het kan. En ja, hete ex-race paarden kan je ook opvoeden dat ze naar je luisteren zonder slofteugel of andere hulpteugel:)