Stakend paard op buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:56

Hier had iemand er ook last van, die is zich toen helemaal gaan focussen op grondwerk en op meer vertrouwen. Nu gaat ze bitloos en zonder problemen het terrein af. Duurde wel een half jaar voordat haar paard haar vertrouwde en het terrein af durfde.
Geen idee of dit ook het geval is bij jou, maar zo ging het bij een stalgenootje.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:56

Zou het misschien kunnen zijn dat het paard geen vertrouwen heeft in jou al ruiter. Mijn paard is aan de hand prima te doen ma staakte ook als ik er op ging. Dit kwam gewoon omdat ze geen vertrouwen had in mij als leider als ik er op zat...

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:58

Heb geduld komt bij jou ook goed.
Probeer anders mijn tip maar eens uit succes.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 23:58

Leonyvk schreef:
Zou het misschien kunnen zijn dat het paard geen vertrouwen heeft in jou al ruiter. Mijn paard is aan de hand prima te doen ma staakte ook als ik er op ging. Dit kwam gewoon omdat ze geen vertrouwen had in mij als leider als ik er op zat...

Zou goed kunnen. Ben hier al veel mee bezig dmv oefeningen in de bak en schriktraining enzo.

Alleen is de verlatingsangst nog steeds sterker helaas

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:02

Dragan2008 schreef:
Awwijk24 schreef:
wat gebeurd er dan als je hem op de trailer zet en in een totaal andere plaats rijd in je eentje?

Nog nooit geprobeerd. Heb ook zelf geen trailer.

Maar als ik t hier zo lees, zijn er best veel paarden die staakten en nu wel alleen weg kunnen. Geeft iig een beetje hoop dat t misschien opgelost kan worden

ohh tuurlijk is het op te lossen. als je een trailer had kon je eens proberen hoe hij in een totaal vreemde omgeving zou doen want dan kan die wel weg rennen maar heeft hij geen idee wat de terugweg natuurlijk is. misschien is hij dan wel heel fijn gewoon buiten te rijden en als hij doorheeft dat het heel fijn is dan is het makkelijker misschien om van het erf af te gaan want nu is het constant een strijd en dat maakt het niet leuker. waarschijnlijk irriteert hij zich al wanneer hij weet dat je een buitenrit wil gaan maken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:03

Je kan het ook anders zien, het paard luistert niet naar jou en ontdekt zich aan jouw gezag. Je geeft been, paard reageert hier niet op. Ik ben niet zo van met fluwelen handschoentjes aanpakken. Het is alleen per paard wat ga je er aan doen. Zo heb ik ook altijd moeite met 'aan de hand doet hij het wel' ja... Maar aan de hand heb je ook een heel andere band dan dat je er op zit. Als je er op zit heb je hele andere invloeden dan dat je er naast loopt.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:04

vibabu schreef:
Dat werkte inderdaad ook bij mijn vorige paard. Dat was een Engels volbloed.... Heb ooit geleerd kijk naar waar een paard oorspronkelijk vandaan komt, uit welk land.. En behandel hem zo. Zoals de mensen elkaar daar ook behandelen. En ik moet zeggen, het is echt zo. Ik heb nu een Duitser en die moet ik vooral niet aanpakken zoals ik met m'n volbloedje aanpakte, hij walst dan gewoon echt over me heen. Volbloedje kreeg ik alles met geduld, uitleg, en vol respect voor elkaar.

:D :D :D :D :D :D :D hoe doe jij tegen je duitser dan? ik ben echt een beeld denker en ik heb nu al een bepaald beeld er bij hahahah :P jawhollll

Nicky1963

Re: Stakend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:28

Herkenbaar probleem. Met mijn paard kan ik ook geen (ontspannen) buitenrit maken, alleen als er iemand naast loopt. Tot 6 keer toe geprobeerd vorig jaar (2 x 3 dagen), tijdens ons 'volwassenenponykamp' maar iedere keer stopt hij en draait hij om. Hij liep gewoon voorop, ook in galop, en ineens draait ie om. Zomaar. Vanuit het niets. In stap, draf en galop. In het bos, op de heide, op de zandvlakte, bij oversteekplaatsen over asfaltwegen (!, heeeel eng!). Voorop in de groep, in het midden, achteraan, grote groep, met zijn tweeën, niets werkte. Hij bleef omdraaien, wel 100 x.
Hij liep zelfs vanuit zijn eigen groep naar een ander paard toe, toen moest iemand van onze groep mij terughalen want hij was totaal de kluts kwijt. Omdraaien, achteruit, steigeren, huppelen, opzij rennen,
de hele trucendoos ging open. Bang was ik niet, maar heb daarna wel besloten om dit soort zelfmoordpogingen maar achterwege te laten. Ik ga niet meer met hem naar het bos.
TS, hopelijk vind je in je topic goede tips, succes :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:48

Awwijk24 schreef:
vibabu schreef:
Dat werkte inderdaad ook bij mijn vorige paard. Dat was een Engels volbloed.... Heb ooit geleerd kijk naar waar een paard oorspronkelijk vandaan komt, uit welk land.. En behandel hem zo. Zoals de mensen elkaar daar ook behandelen. En ik moet zeggen, het is echt zo. Ik heb nu een Duitser en die moet ik vooral niet aanpakken zoals ik met m'n volbloedje aanpakte, hij walst dan gewoon echt over me heen. Volbloedje kreeg ik alles met geduld, uitleg, en vol respect voor elkaar.

:D :D :D :D :D :D :D hoe doe jij tegen je duitser dan? ik ben echt een beeld denker en ik heb nu al een bepaald beeld er bij hahahah :P jawhollll

:') duidelijkheid is de key :D bij m'n jonkie is het 'wil je even aan de kant gaan' en bij die Duitser is het 'aan de kant!' Beide gaan even snel aan de kant :D met rijden moet ik hem ook zo rijden van zo gaan we het doen en niet anders. Anders komt er ook niks van

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 18:09

Nicky1963 schreef:
Herkenbaar probleem. Met mijn paard kan ik ook geen (ontspannen) buitenrit maken, alleen als er iemand naast loopt. Tot 6 keer toe geprobeerd vorig jaar (2 x 3 dagen), tijdens ons 'volwassenenponykamp' maar iedere keer stopt hij en draait hij om. Hij liep gewoon voorop, ook in galop, en ineens draait ie om. Zomaar. Vanuit het niets. In stap, draf en galop. In het bos, op de heide, op de zandvlakte, bij oversteekplaatsen over asfaltwegen (!, heeeel eng!). Voorop in de groep, in het midden, achteraan, grote groep, met zijn tweeën, niets werkte. Hij bleef omdraaien, wel 100 x.
Hij liep zelfs vanuit zijn eigen groep naar een ander paard toe, toen moest iemand van onze groep mij terughalen want hij was totaal de kluts kwijt. Omdraaien, achteruit, steigeren, huppelen, opzij rennen,
de hele trucendoos ging open. Bang was ik niet, maar heb daarna wel besloten om dit soort zelfmoordpogingen maar achterwege te laten. Ik ga niet meer met hem naar het bos.
TS, hopelijk vind je in je topic goede tips, succes :)

Wel heftig dat jouw paard het ook in de groep doet. Die van mij heeft alleen altijd problemen gehad met alleen op pad gaan. Hoe groter de groep, hoe relaxeder hijin feite is

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 18:11

vibabu schreef:
Awwijk24 schreef:

:') duidelijkheid is de key :D bij m'n jonkie is het 'wil je even aan de kant gaan' en bij die Duitser is het 'aan de kant!' Beide gaan even snel aan de kant :D met rijden moet ik hem ook zo rijden van zo gaan we het doen en niet anders. Anders komt er ook niks van

Bij mijn draak is het normaal gesproken altijd zo dat ik alles kan vragen van m, zolang ik dat maar vriendelijk en met zachte hand doe. Zo dus ook als ie kuren krijgt. Helaas werkt zachte hand dan helemaal niet meer bij het staken en harde hand werkt averechts

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:41

Bij die van mij moet ik duidelijk zijn maar niet hard. Als ik dat doe dan zou ik hem bij wijze van tot bloedens toe kunnen slaan maar verzet geen stap meer. Streng dus maar niet hard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:47

Soms is het gewoon spannend, en als jij erop zit heeft je paard het gevoel dat hij voorop moet lopen en als eerste langs enge dingen moet.

Mijn merrie kon ook heel erg staken. Ik heb het altijd opgelost door rustig af te stappen, stukje te wandelen en dan zag je gewoon de opluchting. Dat ik even voorop ging en dat ze niet alleen was. Als ze weer voorwaarts was stapte ik weer op.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:56

zo hehe ik volg
ik rij op een fries die nu zelfs niet meer met mij naar buiten wilt als er iemand naast mij en paardlief fietst ...
dus een aantal oplossingen gaan we zeker proberen :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:09

Als je paard op een drijvende hulp in het verzet gaat, kan het helpen om met je been tikjes te geven, zo kort dat hij wel merkt dat hij naar voren moet, maar je been alweer weg is voor dat hij hierover kan zeuren.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:15

ilonamandjes schreef:
Heb je al geprobeerd om gelijk in hoger tempo het terrein te verlaten? Dus draf en als er berm is eventueel ook galop? En dan ook echt voorwaarts. Op die manier ben je ongemerkt al vrij snel wat verder van stal weg, en meestal zijn ze dan wat meer gefocust op jou, en doordat je voorwaarts rijdt, denkt het paard eerder aan voorwaarts dan aan terug... Misschien kan je dat eens proberen?

Wat Hilary zegt vind ik ook eem goede tip, gewoon ernaast lopen het eerste stuk.

oww de mijne doet precies het zelfde maar dit zou ik echt nooit durven of doen als ze toch opeens op draaien of staken vlieg je er net zo hard af :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 19:20

pinkie87 schreef:
ilonamandjes schreef:
Heb je al geprobeerd om gelijk in hoger tempo het terrein te verlaten? Dus draf en als er berm is eventueel ook galop? En dan ook echt voorwaarts. Op die manier ben je ongemerkt al vrij snel wat verder van stal weg, en meestal zijn ze dan wat meer gefocust op jou, en doordat je voorwaarts rijdt, denkt het paard eerder aan voorwaarts dan aan terug... Misschien kan je dat eens proberen?

Wat Hilary zegt vind ik ook eem goede tip, gewoon ernaast lopen het eerste stuk.

oww de mijne doet precies het zelfde maar dit zou ik echt nooit durven of doen als ze toch opeens op draaien of staken vlieg je er net zo hard af :P

Daar ben ik dan weer niet bang voor. Heb een westernzadel, zit nog een knop aan die je opvangt als ie ineens stopt :')

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:28

Dragan2008 schreef:
Ineens gaat er een knop bij hem om en wil hij alleen maar terug naar stal. Dit uit zich in omdraaien, compleet blokkeren voor mn hulpen, stug achteruit gaan (ook als er een sloot zit) en soms zelfs omhoog proberen te komen.

Zijn er bokkers die ervaring met zulke situaties hebben en/of tips om de oorzaak van het probleem op te lossen?

Ik heb er twee gereden die met dit soort grapjes kwamen... Een ging achteruit richting kanaal en één sloeg naar vrachtauto's! Draken zijn het!! Volgens mij is het pure chantage om jou zover te krijgen dat je lekker weer naar huis gaat...

Ik probeerde ze zoveel mogelijk bezig te houden. Voorkomen (dat ze met snode plannen komen) is beter dan genezen. Dus aan het werk zetten! Direct gaan draven, stukje wijken, stukje uitgestrekte draf, terugrijden etc. Zorgen dat ze hun aandacht bij jou houden en geen tijd hebben voor rottigheid.

Ik zou met kleine stukjes beginnen. Als dat goed gaat, heb je weer een positieve ervaring!! Vandaar kan je uitbouwen en steeds meer de ontspanning op gaan zoeken.

Succes ;-)
Laatst bijgewerkt door Mareintje op 15-11-15 19:40, in het totaal 4 keer bewerkt

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:33

pinkie87 schreef:
ilonamandjes schreef:

Hahaha nee je moet inderdaad wel durven en je goed focussen. Teugels kort (zodat je hem gelijk kan corrigeren als hij wel om wil draaien, probeer hem goed aan te voelen en wees hem voor), concentreer je op het voorwaartse.

Het paard krijgt op deze manier minder ruimte om aan 'terug' te denken, want je leid hem eigenlijk af, hij moet zich concentreren op het voorwaartse.

Maargoed, dit hoeft uiteraard niet perse voor alle combinaties te werken hoor! En als de ruiter het niet durft, dan is het natuurlijk sowieso geen optie (dan zou eigenlijk iemand zonder angst dat moeten proberen om te kijken of dat werkt voor het paard).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:45

nee inderdaad daar heb je gelijk in ;) mijn missie is straks gewoon wandelend elders heen te wandelen en dan op te stappen en verder te rijden aan de hand bij osn is er niets aan de hand alleen onder het zadel :P maar eigelijk ga ik daar ook gewoon stug verder in dan maar in zijn achteruit de kant op waar we heen zouden moeten gaan :P

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:16

Dat is toch een mooie missie? Op die manier kom je er ook wel hoor! Succes in ieder geval +:)+

Haz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:12

Misschien heeft je paard door dat als hij terug is op stal hij klaar is met werken. Soort van luiheid misschien?

Was het bij die van mij wel. Wat ik heb gedaan is steeds als ik terug was van de buitenrit nog even de bak in, zodat hij niet gelijk klaar was als we terug waren op eigen terrein. Iedere keer was het een verassing hoe lang hij zou moeten werken.

Geef hem ook niet gelijk voer als je terug bent, maar ga bijvoorbeeld eerst even mesten en zet je paard in de paddock o.i.d.

Succes!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:49

Haz schreef:
Misschien heeft je paard door dat als hij terug is op stal hij klaar is met werken. Soort van luiheid misschien?

Was het bij die van mij wel. Wat ik heb gedaan is steeds als ik terug was van de buitenrit nog even de bak in, zodat hij niet gelijk klaar was als we terug waren op eigen terrein. Iedere keer was het een verassing hoe lang hij zou moeten werken.

Geef hem ook niet gelijk voer als je terug bent, maar ga bijvoorbeeld eerst even mesten en zet je paard in de paddock o.i.d.

Succes!

Deze ga ik ook in gedachte houden :) mooie optie om te proberen als de rest nie helpt