Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Leonyvk schreef:Zou het misschien kunnen zijn dat het paard geen vertrouwen heeft in jou al ruiter. Mijn paard is aan de hand prima te doen ma staakte ook als ik er op ging. Dit kwam gewoon omdat ze geen vertrouwen had in mij als leider als ik er op zat...
Dragan2008 schreef:Awwijk24 schreef:wat gebeurd er dan als je hem op de trailer zet en in een totaal andere plaats rijd in je eentje?
Nog nooit geprobeerd. Heb ook zelf geen trailer.
Maar als ik t hier zo lees, zijn er best veel paarden die staakten en nu wel alleen weg kunnen. Geeft iig een beetje hoop dat t misschien opgelost kan worden
vibabu schreef:Dat werkte inderdaad ook bij mijn vorige paard. Dat was een Engels volbloed.... Heb ooit geleerd kijk naar waar een paard oorspronkelijk vandaan komt, uit welk land.. En behandel hem zo. Zoals de mensen elkaar daar ook behandelen. En ik moet zeggen, het is echt zo. Ik heb nu een Duitser en die moet ik vooral niet aanpakken zoals ik met m'n volbloedje aanpakte, hij walst dan gewoon echt over me heen. Volbloedje kreeg ik alles met geduld, uitleg, en vol respect voor elkaar.
Awwijk24 schreef:vibabu schreef:Dat werkte inderdaad ook bij mijn vorige paard. Dat was een Engels volbloed.... Heb ooit geleerd kijk naar waar een paard oorspronkelijk vandaan komt, uit welk land.. En behandel hem zo. Zoals de mensen elkaar daar ook behandelen. En ik moet zeggen, het is echt zo. Ik heb nu een Duitser en die moet ik vooral niet aanpakken zoals ik met m'n volbloedje aanpakte, hij walst dan gewoon echt over me heen. Volbloedje kreeg ik alles met geduld, uitleg, en vol respect voor elkaar.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
hoe doe jij tegen je duitser dan? ik ben echt een beeld denker en ik heb nu al een bepaald beeld er bij hahahah
jawhollll
Nicky1963 schreef:Herkenbaar probleem. Met mijn paard kan ik ook geen (ontspannen) buitenrit maken, alleen als er iemand naast loopt. Tot 6 keer toe geprobeerd vorig jaar (2 x 3 dagen), tijdens ons 'volwassenenponykamp' maar iedere keer stopt hij en draait hij om. Hij liep gewoon voorop, ook in galop, en ineens draait ie om. Zomaar. Vanuit het niets. In stap, draf en galop. In het bos, op de heide, op de zandvlakte, bij oversteekplaatsen over asfaltwegen (!, heeeel eng!). Voorop in de groep, in het midden, achteraan, grote groep, met zijn tweeën, niets werkte. Hij bleef omdraaien, wel 100 x.
Hij liep zelfs vanuit zijn eigen groep naar een ander paard toe, toen moest iemand van onze groep mij terughalen want hij was totaal de kluts kwijt. Omdraaien, achteruit, steigeren, huppelen, opzij rennen,
de hele trucendoos ging open. Bang was ik niet, maar heb daarna wel besloten om dit soort zelfmoordpogingen maar achterwege te laten. Ik ga niet meer met hem naar het bos.
TS, hopelijk vind je in je topic goede tips, succes
vibabu schreef:Awwijk24 schreef:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
hoe doe jij tegen je duitser dan? ik ben echt een beeld denker en ik heb nu al een bepaald beeld er bij hahahah
jawhollll
duidelijkheid is de key
bij m'n jonkie is het 'wil je even aan de kant gaan' en bij die Duitser is het 'aan de kant!' Beide gaan even snel aan de kant
met rijden moet ik hem ook zo rijden van zo gaan we het doen en niet anders. Anders komt er ook niks van
ilonamandjes schreef:Heb je al geprobeerd om gelijk in hoger tempo het terrein te verlaten? Dus draf en als er berm is eventueel ook galop? En dan ook echt voorwaarts. Op die manier ben je ongemerkt al vrij snel wat verder van stal weg, en meestal zijn ze dan wat meer gefocust op jou, en doordat je voorwaarts rijdt, denkt het paard eerder aan voorwaarts dan aan terug... Misschien kan je dat eens proberen?
Wat Hilary zegt vind ik ook eem goede tip, gewoon ernaast lopen het eerste stuk.
pinkie87 schreef:ilonamandjes schreef:Heb je al geprobeerd om gelijk in hoger tempo het terrein te verlaten? Dus draf en als er berm is eventueel ook galop? En dan ook echt voorwaarts. Op die manier ben je ongemerkt al vrij snel wat verder van stal weg, en meestal zijn ze dan wat meer gefocust op jou, en doordat je voorwaarts rijdt, denkt het paard eerder aan voorwaarts dan aan terug... Misschien kan je dat eens proberen?
Wat Hilary zegt vind ik ook eem goede tip, gewoon ernaast lopen het eerste stuk.
oww de mijne doet precies het zelfde maar dit zou ik echt nooit durven of doen als ze toch opeens op draaien of staken vlieg je er net zo hard af
Dragan2008 schreef:Ineens gaat er een knop bij hem om en wil hij alleen maar terug naar stal. Dit uit zich in omdraaien, compleet blokkeren voor mn hulpen, stug achteruit gaan (ook als er een sloot zit) en soms zelfs omhoog proberen te komen.
Zijn er bokkers die ervaring met zulke situaties hebben en/of tips om de oorzaak van het probleem op te lossen?
pinkie87 schreef:ilonamandjes schreef:Heb je al geprobeerd om gelijk in hoger tempo het terrein te verlaten? Dus draf en als er berm is eventueel ook galop? En dan ook echt voorwaarts. Op die manier ben je ongemerkt al vrij snel wat verder van stal weg, en meestal zijn ze dan wat meer gefocust op jou, en doordat je voorwaarts rijdt, denkt het paard eerder aan voorwaarts dan aan terug... Misschien kan je dat eens proberen?
oww de mijne doet precies het zelfde maar dit zou ik echt nooit durven of doen als ze toch opeens op draaien of staken vlieg je er net zo hard af
Haz schreef:Misschien heeft je paard door dat als hij terug is op stal hij klaar is met werken. Soort van luiheid misschien?
Was het bij die van mij wel. Wat ik heb gedaan is steeds als ik terug was van de buitenrit nog even de bak in, zodat hij niet gelijk klaar was als we terug waren op eigen terrein. Iedere keer was het een verassing hoe lang hij zou moeten werken.
Geef hem ook niet gelijk voer als je terug bent, maar ga bijvoorbeeld eerst even mesten en zet je paard in de paddock o.i.d.
Succes!