Jong paard: uittesten of fysiek/mentaal niet meer mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:37

crazygirl1 schreef:
Fijn te horen dat mijn gevoel juist zat. Ik werk enorm op mijn gevoel. Voelde me schuldig omdat ik het op het moment zelf niet merkte. Het was pas toen ik afstapte en hem zag dat ik besefte dat dit echt té veel was.

Ik ben zelf ook veel bezig met parelli-grondwerk. Vandaar is ook mijn idee dat een paard uit zichzelf niet gevaarlijk/stout is, hij doet iets (of net niet) omdat hij geen duidelijk grenzen krijgt en dus doet wat hij denkt te moeten doen. Grondlesgeefster gaf ooit mee 'een paard maakt geen misbruik van situatie, hij reageert hoe hij denkt dat jij wil dat hij doet. Als hij slim zou zijn, dan was er nooit iemand op kunnen kruipen".

Vandaag staat hij overdag op weide en misschien laat ik hem ook morgen een dagje rust (op weide) ofwel longeren. Ik heb mijn volgende les ook geannuleerd, een stap terug naar 20min fijn rijden :)

Om dan in de Parelli termen te blijen: "keep it short, sweet and successful".

Doubtless

Re: Jong paard: uittesten of fysiek/mentaal niet meer mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 08:48

Ik ben sowieso een beetje verbaasd dat je instructrice aanraad hem 'een paar keer flink omhoog te trekken' :o heeft weinig meer met technisch rijden te maken...

Ik zou een andere instructrice zoeken, een die meer oog heeft voor de capaciteiten van het paard & meer verstand heeft van effectief trainen (daar heb je de komende 2 jaar namelijk helemaal geen uur voor nodig). Mijn ervaring is overigens dat jonge dieren die goed gevoerd worden (ipv teveel), gezond zijn, eerlijk behandeld worden en voldoende met andere paarden buiten komen geen of minimaal pubergedrag vertonen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 08:58

Aan de reacties van het paard te lezen zegt ie ook dat ie een keer streng omhoog rukken( :? Ik maar denken dat een 4 jarige ontspannen over de rug moest lopen,...gekke ik) nog minder mee eens is als met de tijdsduur. Natuurlijk gaat ie zich vastzetten en protesteren.

Voor priveles vind ik net als de meeste een hals uurtje ook meer dan genoeg. Je rijdt alles wat je hebt opgebouwd er meteen weer uit als het diertje te moe wordt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:17

Ik denk dat het hierboven wel duidelijk is :)
Probeer vandaag wel iets te doen, al zou je tussendoor snel even 10 minuutjes stappen, sterkte!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:32

crazygirl1 schreef:
Dit is dan duidelijk niet uittesten maar wat zien jullie dan wél als pubergedrag?

Ik geloof niet zo in pubergedrag. Een paard is ontzettend meewerkend en lief. Op het moment dat-ie aangeeft dat-ie iets niet wil, heeft-ie ergens last van. Spierpijn van de vorige keer, een zadel dat niet meer lekker ligt, zere voeten, of het snapt/kan domweg niet wat je bedoelt (wat je zelf ook al aangeeft).
Een paard 'probeert niet uit' - daar heeft-ie de hersenen niet voor om dat te bedenken. Een paard handelt vanuit instincten. Het basis-instinct is: weglopen voor wat pijn doet of eng is.
En de enige manier die hij heeft om ons duidelijk te maken dat-ie pijn heeft of iets eng vindt (en iets niet begrijpen of kunnen is óf eng óf het doet pijn) is protesteren tegen wat we vragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:31

En als je zeker weet dat het geen pijn doet en niet eng is, wat dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:33

Dan begrijpt-ie je niet, en dat is alsnog eng.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:44

Of hij je wel of niet begrijpt is nog een van de makkelijkst te beredeneren dingen.
Dus nee dat ook niet, wat dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:51

Doubtless schreef:
Mijn ervaring is overigens dat jonge dieren die goed gevoerd worden (ipv teveel), gezond zijn, eerlijk behandeld worden en voldoende met andere paarden buiten komen geen of minimaal pubergedrag vertonen.

Dit. Mijn Quarter is inmiddels 9, de Shet van een vriendin is 5. Ze hebben beide nog geen pubergedrag laten zien of iets wat bestempeld zou kunnen worden als 'uitproberen' of 'uittesten'. Als ze willen klooien doen ze dat samen, in hun eigen tijd.

Aleeneh schreef:
Wanneer ze er moeite mee hebben (door jongigheid, gebrek aan goede bespiering, niet begrijpen wat de opdracht is, etc), willen ze nog wel eens proberen om dan maar iets anders te gaan verzinnen, wat je dan wel niet vroeg maar wat ze makkelijker vinden.

Dit. En het is dan de taak van de ruiter/menner/persoon op de grond om het paard opnieuw uit te leggen wat wel de bedoeling is.

Ik vind een uur flink werken voor een 4 jarige ook veel te enthousiast, zeker voor bakwerk (een uurtje buitenrijden in een rustige omgeving met een braaf, rustig vriendje is prima te doen, wat mij betreft). Een half uurtje per keer lijkt mij lang zat, als richttijd. Soms zal je eerder klaar zijn, als alles goed gaat. Soms zul je wat langer bezig zijn, als er even een lastig stukje opgelost moet worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:09

ik denk dat deze les dan inderdaad veel en veel te zwaar was voor dit paard. een 4 jarige hoeft nog niet zo zwaar te moeten werken, en als je hem pas 2 maand in het bezit hebt is dit vrij kort om al veel meer te vragen dan wat stap,draf en galop en wat buiging en ontspanning. De tips vind ik ook niet ok (omhoog trekken enzo).
zeker het overbezweette, en platte mest daarna ...

een uur vind ik voor een 4 jarige niet te lang afhankelijk van de indeling/gevraagde werk zeker als er voldoende rustpauzes inzitten.
dan denk ik bv aan 10 minuten instappen, een 10 minuutjes wat drafwerk, 10 minuutjes stapwerk, dan ergens een kwartiertje/20 minuutjes draf/galop en 10 minuten uitstappen. Moet op zich wel kunnen.
of je veel resultaat zal hebben van die les, daar vrees ik wat voor.

Alhoewel ik eerder zou opteren om 5 minuten in te stappen, en dan in de les een 5-10 minuten stapwerk (schakelen in stap, zijgangetje), een 20 minuutjes te werken in draf en galop en dan terug af te sluiten met wat stapwerk en uitstappen. is ruim voldoende...

is er geen optie om 2 maal per week (of 3 maal per 2 weken) een halfuur les te nemen ipv een uur? volgens mij zal er daar meer van blijven hangen dan van een uur.

en paard bij onwil er wel of niet doorheen rijden varieert erg van situatie.
IMO is het volgende wat ik zonder protest wil krijgen, ook van een jong paard:

- reactie op been (dus in principe vooruit, zijgangen reken ik hier niet mee)
- reactie op zit/teugel (dus vooral terug en HO)
als er hier protest op komt rij ik ze erdoor. Been = vooruit en HO is HO
eenmaal ze het been voor opzij kennen wil ik ook ten allen tijde een reactie dat opzij is. Is de oefening niet "correct", dat laat ik in het midden, maar eenzijdig been is altijd opzij.

Al de rest (stelling, buiging, nageeflijkheid, oefeningen "correct" uitvoeren etc) zie ik nooit als puberen maar het moeilijk hebben ermee, dan doen we een stapje terug en bouwen trager op naar het gevraagde.
en een jarige is na 20 minuten werken zowel lichamelijk als mentaal moe, dan ga ik ook niet afstraffen op hangen. Dan wil dat zeggen dat we te lang bezig zijn en al moesten gestopt zijn.
Mijn 6 jarige rij ik nu in de piste maximum een halfuur-45 minuten (inclusief in en uitstappen) als ik alleen ben of priveles heb. Een groepsles van een uur doe ik wel omdat daar meer pauzes inzitten/ het minder intensief is/vooral conditietraining is.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 11:37

bedankt voor de reacties.

Dit weekend heeft hij rust gehad. Weide, aan hand wandeling en 3x 5min grondwerk. Deze avond ga ik opnieuw rijden, 20-30min, een stap terug, naar de basis die hij kent maar nog moet bevestigd worden.

Volgende les zal 30min zijn, afhankelijk hoe hij dit oppikt zal dit wekelijks of elke 2 weken zijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:42

goed zo
Het kan trouwens ook absoluut geen kwaad om een vierjarige eens een weekje (of meer) volledig stil te zetten.
Ik persoonlijk zou hem nu eigenlijk gewoon een paar dagen echt niks laten doen, langskomen om te voeren, uiteraard wel de weide op, maar eens niks dat MOET. komt hij langs voor een knuffel, prima, kun je ev borsteltje over halen, komt hij niet, ook geen probleem.
Ikzelf train vaak een aantal weken goed door, en geef ze dan een aantal dagen tot een week of twee volledig vrij, ze hebben daar deugd van...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:22

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt!

Toen ik hem amper 3 weken had, heb ik wat familiale problemen gehad waardoor ik 10 dagen niet heb kunnen rijden. Men verklaarde me wat zot om mijn 4 jarige, net verhuisd, nog niet lang zadelmak, nu al zolang te laten stilstaan. Na 10 dagen, heb ik hem gelongeerd en gereden. Hij was een enorme sprong vooruit gegaan! Ineens was hij zo geconcentreerd, bijgekomen, minder stress. Het had hem echt goed gedaan :)

Vandaar ook de keuze om het dit weekend weinig te belasten :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:23

Mijn paard is nu een puber op 1,5 jarige leeftijd. Hij heeft een concentratie van 10 seconde, bijt overal in en overal waar hij heen gaat doet hij rennend. Na deze leeftijd is de pubertijd over.

Ik heb met mijn paarden nooit zo'n periode gehad op latere leeftijd. Ik snap ook niet waarom men dat pubertijd noemt.

Gewoon rustig aan je paard opleiden. Als hij protesteert dan doe je iets niet goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:24

+:)+ Top om te lezen TS!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:30

Per direct een nieuwe instructeur zoeken. Dit gaat alle grenzen te boven. Schandalig. Je kunt je paard er fysiek en mentaal mee stuk maken. Echt heel erg zielig dit. Gelukkig stel je jezelf vragen over wat er gebeurd is.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:30

Gisteren gemerkt wat uittesten is. We stappen terug naar de weide. Beslist hij om even in mij hand te knabbelen.

Overal in bijten, doet hij ook wel wanneer iets te lang duurt. Dan begint hij te schrapen en de omliggende zaken vast te grijpen (jas, touw van halster etc).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:34

Dat is inderdaad gewoon even kijken of jij nog wel leider waardig bent ;)
Mijne doet dat ook als het hem te lang duurt, of soms als ie iets moeilijk vindt (rechtrichten aan de hand o.a.) of uit verveling. Corrigeer hem daarin altijd direct.

Ben benieuwd hoe het straks gaat met rijden nu je een stapje terug doet :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:39

Ik vind 5 jarig doorgaans wel puberen, maar dan spreek ik over vindingrijkheid.
Ze gaan een mening vormen en proberen wel eens wat. Je uitdagen, hun grenzen aftasten hun kracht testen etc.

Maar puberen na 45 rijden geloof ik natuurlijk geen klap van. Die is gewoon overvraagd.
Ik geloof sowieso niet in puberen in de zin van verzet tegen de hulp of ontrekken van hulpen.

Onder puberen versta ik meer een vreugde bok geven, zich niet concentreren, overdreven groot reageren, domweg op rust gaan staan op de trailerklep en op hun gemak kijken wat je eraan gaat doen, borstels gooien, dat soort fratsen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:42

Ondertussen weet hij wel dat hij er niet in mag bijten. Zodra ik naar hem toestap, zie je gewoon dat hij weet dat het niet mag. Deugeniet :+

Gisteren hebben we gereden maar er was enorm veel volk aan het rijden. Ik rij zeer vaak alleen, net omdat ik gestressed raak van te veel volk. Ik vind dan mijn weg niet, ik stress en dus hij ook. Hij was overigens wel zeer braaf maar liep over zijn tempo. Zijn na 20 min overgegaan naar een ontspannen vw-nw uitstappen en afgestapt om toch ontspannen te eindigen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:33

Haha dat herken ik. Die van mij kan ook zo kijken als ie iets doet wat niet mag: 'Baas ik deed toch niks?' :+ Draakjes zijn het!

Het meer spanning van meer volk is op zich wel een goede oefening, maar ik herken dat ook wel. Ben dan drukker bezig met mensen 'ontwijken' dan dat ik me echt kan focussen op het fijn gaan van mijn paard en de ontspanning :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:02

Ik heb hier een paard staan die ik als 3 jarige mee ben begonnen te longeren. Rustig aan begonnen maar ze was met geen mogenlijkheid in de rondte te krijgen links of rechts. Ik heb het 2 weken aangekeken en ik kreeg haar wel steeds beter in de rondte maar te moeilijk voor een paard wat klaar voor het werk is. Toen heb ik besloten om haar nog een jaar te geven want ik had het vermoeden dat ze er nog niet klaar voor was. Een jaar later begin ik haar te longeren en ze doet achter elkaar wat ik van haar vraag. Wat ik hier dus mee wil zeggen is dat met rust een paard ook beter word. Zodra mijn paarden bevestigd zijn onder het zadel krijgen ze een maand rust en ze zijn allemaal beter na die maand als dat ze ervoor zijn.

Hij is nog een puber en werk moet gewoon leuk zijn :)