Hulpen geven in galop: Hoe doen jullie dat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:13

Geryon schreef:
Ik bedoelde niet een complete travers of appuyement, dacht dat dat wel begrepen werd, maar inderdaad onduidelijk van mij. Het buitenbeen naar achter is gewoon een hulp die je veel gebruikt in combinatie, dus ik vind het onhandig dat ook als hulp '(bijna) an sich' te hebben. Een gevoelig paard wil al snel reageren dus ik houd mijn hulpen graag afscheidelijk.

Ahh bedoel je zo ja.

Tis maar net wat je ze aanleerd en wat je als ruiter fijn vind denk ik. Ik heb zelf alleen maar hele fijne en gevoelige paarden en juist die dieren kun je zo voor elkaar krijgen dat ze heel duidelijk verschil weten. Maar nogmaals het is heel persoonlijk en maar net wat je ze zelf aanleerd.

Ik geef mijn leerlingen in ieder geval altijd mee dat ze absoluut geen binnenbeen mogen gebruiken in het aanspringen. En het is als ik zelf ga lessen ( train bij Danielle Heijkoop) ook echt uit den boze haha.

Mungbean

Re: Hulpen geven in galop: Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:21

In de zijgangen heb je toch juist je binnenbeen eraan voor de lengtebuiging?
Juist om die reden kies ik ook voor enkel buitenbeen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:22

Wat ik zelf doe en zo ook geleerd is dat je buiging om je binnen been vraagt en galop idd buitenbeen iets nr achter maar aandrijfende hulp is met twee benen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:27

Anky systeem, of Bartels of Baalen werkt eigenlijk allemaal op dezelfde manier. Hou het simpel. Geef één hulp tegelijk en leerhet paard dit te blijven doen tot de volgende hulp.

Ik heb zelf getraind/gereden bij GP amazone, trainer en jurylid en daar werkte t ook zo. Heel wat paarden gevoeld die niet zo gereden zijn en echt, de rust die er ontstaat als t simpel gehouden wordt. Maakt een wereld van verschil. Ontspanning met de juiste aanspanning.

Waarom moeilijk doen als t gewoon ontzettend simpel kan...

Juist GP paarden zijn gevoelig en sensibel en juist dit zijn de paarden die dit heel snel en makkelijk begrijpen. Waardoor er daarnaast ook, juist bij deze paarden, ontspanning met de juiste aanspanning ontstaat.

Zo is t "not done" om been én teugel hulpen tegelijk te geven (in de zin dus been voorwaarts en hand ophouding). Auto geef je ook geen gas als de handrem er op staat. Als je fietst trek je ook niet de handrem er op...

En zo zijn er nog zoveel voorbeelden te geven. Basis sport is hier makkelijk een eigen draai aan te geven met eigen (moeilijke) hulpen. Zelfs met meervoudige hulpen, lichte tour met enig geknutsel ook nog wel.

Wanneer de galop hulp verward wordt met zijgangen, zijn de hulpen voor zijgangen niet correct. Zijgangen zoals travers en appuyement heb je binnen been (passief) voor de lengte buiging nodig.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:48

Ik heb in de galop altijd mijn buitenbeen wakend achter de singel. Been ligt ontspannen aan het paard gedurende galop (en is dus geen actieve hulp/dus paard reageert niet zijwaarts). De galophulp zelf, het aanspringen is combi van het naar achteren leggen van het buitenbeen en zithulp.

Valt ze tijdens de galop terug dan met beiden benen iets voorwaarts drijven. Wil ik weer terug naar draf ga ik meer zitten en breng ik mijn buitenbeen terug op de singel.

Nu ben ik toch benieuwd wat er gebeurd als ik mijn buitenbeen na het aanspringen weer terug naar de oorspronkelijke plaats breng. Hoe mijn paard dat dan interpreteert... Ga het morgen uitproberen. :D

Stel dat je je buitenbeen teruglegt op de singel en je treft een paard dat moeite heeft met sprong behouden, doe je dan elke keer je buitenbeen weer naar achter voordat je een hulp geeft of drijf je dan met twee benen voorwaarts? En doe je pas je buitenbeen weer naar achter als je weer in draf valt?

Altijd goed om over het hoe en waarom van je hulpen na te denken :)

noor_kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:52

Ik zou niet alleen buitenbeen wakend leggen maar ook je binnen been. Je hoeft niet constant wakend te zijn. Je moet natuurlijk ook kunnen ontspannen. En je moet je been daar niet laten liggen, hij/zij kan dan de verkeerde stelling krijgen. Ik heb ook heel erg met dit probleem gezeten. Dit heeft mijn mij geholpen

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:06

noor_kenzo schreef:
Ik zou niet alleen buitenbeen wakend leggen maar ook je binnen been. Je hoeft niet constant wakend te zijn. Je moet natuurlijk ook kunnen ontspannen. En je moet je been daar niet laten liggen, hij/zij kan dan de verkeerde stelling krijgen. Ik heb ook heel erg met dit probleem gezeten. Dit heeft mijn mij geholpen

Binnenbeen "waakt" altijd. Ik gebruik hier waken om aan te geven dat hij daar (ontspannen) ligt maar op dat moment geen actieve hulp geeft. In mijn geval ligt mijn been in de galop om mijn paard aan te geven dat het de bedoeling is dat we blijven galopperen. Voordeel hiervan is dat je makkelijk terug kunt rijden in galop zonder terug naar draf te vallen. We blijven immers ten allen tijde in galop wanneer dat buitenbeen daar blijft liggen.

Hoe verkrijg je dan buitenstelling door je buitenbeen naar achter te leggen? Dat zou impliceren dat als je je je binnenbeen teruglegt je binnenstelling krijgt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:39

Sizzle schreef:
In de zijgangen heb je toch juist je binnenbeen eraan voor de lengtebuiging?
Juist om die reden kies ik ook voor enkel buitenbeen.

Niet actief, maar passief.

Aukelizzy schreef:
Geryon schreef:
Ik bedoelde niet een complete travers of appuyement, dacht dat dat wel begrepen werd, maar inderdaad onduidelijk van mij. Het buitenbeen naar achter is gewoon een hulp die je veel gebruikt in combinatie, dus ik vind het onhandig dat ook als hulp '(bijna) an sich' te hebben. Een gevoelig paard wil al snel reageren dus ik houd mijn hulpen graag afscheidelijk.

Ahh bedoel je zo ja.

Tis maar net wat je ze aanleerd en wat je als ruiter fijn vind denk ik. Ik heb zelf alleen maar hele fijne en gevoelige paarden en juist die dieren kun je zo voor elkaar krijgen dat ze heel duidelijk verschil weten. Maar nogmaals het is heel persoonlijk en maar net wat je ze zelf aanleerd.

Ik geef mijn leerlingen in ieder geval altijd mee dat ze absoluut geen binnenbeen mogen gebruiken in het aanspringen. En het is als ik zelf ga lessen ( train bij Danielle Heijkoop) ook echt uit den boze haha.

Ik ben meer een springruiter, zal daar wel mee te maken hebben haha. Je ziet het in die tact namelijk wel vaker, aanspringen op het binnenbeen.

Quir, je zegt zelf dat het binnenbeen passief moet zijn in de zijgangen. Bij het aanspringen op het buitenbeen, houdt je het binnenbeen toch ook passief?
Wat is dan het verschil? Ja voor travers en appuyeren heb je meer hulpen nodig dan het buitenbeen naar achter. En ik snap dat die een beetje verschil makdn. Maar zoveel dat het paard helemaal anders moet reageren op het naar achter geplaatste buitenbeen? Dat lijkt mij juist niet duidelijk. Want je wilt toch ook gewoon bijvoorbeeld alleen de achterhand naar binnen kunnen zetten? Elke hulp onfhankelijk kunnen gebruiken?

Buitenbeen naar achter en drijven, is in mijn ogen de achterhand naar binnen plaatsen. Bij het aangaloperen doe ik mijn buitenbeen naar achter maar ik drijf er niet mee. Dat doe ik met mijn binnenbeen, om hem aan te laten galoperen. Het buitenbeen naar achter om de soort galop aan te geven.

Lekker duidelijk uitgelegd dit :+ maar hoop dat je een beetje begrijpt waar ik naar vraag. Heb 10x geedit ofzo :')

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:11

NoekAa_ schreef:
Stel dat je je buitenbeen teruglegt op de singel en je treft een paard dat moeite heeft met sprong behouden, doe je dan elke keer je buitenbeen weer naar achter voordat je een hulp geeft of drijf je dan met twee benen voorwaarts? En doe je pas je buitenbeen weer naar achter als je weer in draf valt?

Buitenbeen geeft hulp tot aangalopperen waarna je onmiddellijk been loslaat, voel je sprong verlies 1x buitenbeen naar voren en vervolgens alles los. Opvangen naar oorspronkelijke tempo zonder dat je been eraan is. Valt ie in draf of verlies je sprong dan keer duidelijker voor buitenbeen naar voren rijden. Paard hoort ten alle tijden voorwaarts te denken en een paard die sprong verliest of in draf valt zodra jouw been eraf is denkt onvoldoende naar voren en is onvoldoende los van jou been. Je mag nooit in het opvangen of een overgang terug been eraan houden. Je hoort zoveel voorwaartse drang te hebben dat ook in het opvangen en in een overgang terug paard zelf naar voren moet blijven denken. Paardrijden is eigenlijk heel simpel.

Been is gas, hand in combi met stem/zit is terug, linkerteugel is linksaf, rechterteugel is rechtsaf, en onthouden dat hand en been nooit tegelijk gebruikt kunnen worden in de zin van gasgeven en remmen tegelijk. ( waar dus opvangen met been eraan onder valt )

Het is bijvoorbeeld ook heel makkelijk te vergelijken met een oefening. Neem even een schouderbinnenwaarts. Als je die wilt rijden dan plaats je de schouder, geef je 1x binnenbeen om lijn te houden en vervolgens laat je alles los, paard hoort dan net zo lang in een schouderbinnenwaarts door te lopen totdat jij zegt dat ie weer recht mag. Stel dat je onderweg moeite hebt met lijn houden corrigeer je 1x door terug op lijn te zetten waarna je alles weer loslaat. Eigenlijk is alles heel simpel.

Hoop dat het zo duidelijk is. Ben niet zo goed in op papier uitleggen als quir, maar ze verwoord precies wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 10-11-15 00:53, in het totaal 4 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:26

Ik onderhoud de galop altijd met de galopshulp, omdat ik normaal op een paard zit dat graag naar de draf terugvalt. Ik kan me echter niet herinneren dat ik ooit expliciet die aanwijzing heb gehad.

Hier moet ik wel bij zeggen dat ik nog niet zo goed kan rijden als sommigen van jullie. Die appuyementen, dat hoef ik echt niet hoor. Ik ben al heel blij als ik zo'n beest in galop een volte door krijg...

Voor alle zekerheid: je moet inderdaad na het aanspringen wel onmiddellijk je benen los doen. Een galop onderhoud je door één goedgeplaatste beenhulp wanneer het paard terugvalt. Dat lijkt me vanzelfsprekend, maar als ik zo de antwoorden hierboven lees, zeg ik het er toch maar bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:09

Uiteindelijk maakt het niet uit hoe je het doet, als het maar werkt.
Paralympic ruiters zonder been zullen ook wat anders moeten bedenken :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:31

Als je stuurt op je teugels dan heb je je binnenbeen vrij actief nodig als je buiging wilt, om te voorkomen dat ie afslaat. Ik snap dan dat aanspringen op het binnenbeen niet handig is vanwege travers enz.

Maar wat ik nog steeds niet snap is dat druk enkel op het naar achter gelegde buitenbeen voor galop zorgt en niet voor een wijkende achterhand. Hoe vragen jullie dát dan? Bijvoorbeeld gewoon wijken op de hoefslag. Buitenbeen op de plek aandrijven en dmv teugelhulpen de voorhand op de hoefslag houden?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:32

Zelfde als wijken van AC lijn naar de hoefslag...

Edit:

Bij wijken gaat er sowieso geen been naar achteren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:33

Sizzle schreef:
Uiteindelijk maakt het niet uit hoe je het doet, als het maar werkt.
Paralympic ruiters zonder been zullen ook wat anders moeten bedenken :+

:D :D

Een oud vriendin van mij is wel eens afgerekend op het hebben van 'verkeerde' hulpen in een bepaalde oefening. Geen idee meer welke. Maar nu vraag ik mij wel af of het wel of niet mag, je 'eigen' hulpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:38

Quir schreef:
Zelfde als wijken van AC lijn naar de hoefslag...

Edit:

Bij wijken gaat er sowieso geen been naar achteren.

Ah. Doe je dat bij travers en appuyeren dan ook niet? Want zoals ik al zei als de verdere hulpen ervoor moeten zorgen dat het paard niet aanspringt op het naar achter geplaatste buitenbeen, vind ik dat juist minder logisch.

Wijken in z'n geheel leg ik ook geen been naar achter. Maar als ik tijdens het wijken de voorhand rechtdoor wil laten gaan, dan vind ik buitenbeen wat naar achter duidelijker om dat te bereiken dan 'extra' teugel- en zithulpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:49

De voorbereiding is toch ook heel anders?
Immers wil je niet dat een paard zomaar de kont naar binnen gooit.
Zijgangen rijdt je vanuit de schouder zodat de voorhand voor blijft.
Ik zou hooguit een verwarring met travers kunnen voorstellen, maar dan nog vraag je daar stelling en buiging terwijl je met de galophulp gewoon recht op 2 teugels blijft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:57

Bij travers en appuyement gaat t buitenste been wel iets naar achter (denk in cm niet in meters haha).

Maar de gehele oefening en voorbereiding is heel anders.

Galop is alleen buiten been naar achter, niets meer behalve recht tussen twee teugels en twee benen.

Travers is t buiten been naar achteren, binnen teugel van de hals af en een wakend passief binnen been voor de lengte buiging. Buiten teugel ligt tegen de hals. Let wel: teugels/handen doen verder niets!

Appuyement is het zelfde als travers, maar dan op een andere lijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:22

Sizzle, ja maar wel dat buitenbeen bij sommige (in mijn ervaring veel) mensen terwijl we geen galop vragen. Net als dus in travers.

Gaat mij er dus om dat het paard dus op twee zeer verschillende manieren moet reageren op druk van een naar achter geplaatst buitenbeen. En welke manier hangt af van de verdere hulpen. Dat vind ik niet simpel. Je ziet dan ook best wat ruiters problemen daarmee hebben, omdat ze de hulpen niet helemaal goed kunnen aangeven, door gebrek aan ervaring of ruitergevoel.

Volgens mij denken wij springruiters gewoon nóg simpeler dan simpel denkende dressuurruiters. :+ is ook minder nodig en de hulpen worden in het algemeen iets minder minimalistisch gegeven dus is een goed onderscheid ook nodig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:23

Ik maak gewoon 2 klakjes met mijn tong en dan springt hij aan !

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:00

Eigenlijk vind ik jou juist moeilijk denken geyron :)
Hou het simpel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:38

bruintje123 schreef:
Hou het simpel.

Aan de ene kant wel ja :D, maar dat is puur verdieping in de situatie. Juist om te kunnen beslissen wat simpel is en niet. Zelf heb ik op gevoel leren rijden, vind het altijd uberhaupt moeilijk op te schrijven wat ik nou aan hulpen geef.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:47

Geryon schreef:
bruintje123 schreef:
Hou het simpel.

Aan de ene kant wel ja :D, maar dat is puur verdieping in de situatie. Juist om te kunnen beslissen wat simpel is en niet. Zelf heb ik op gevoel leren rijden, vind het altijd uberhaupt moeilijk op te schrijven wat ik nou aan hulpen geef.

Onbewust onbekwaam
Bewust onbekwaam
Bewust bekwaam
Onbewust bekwaam

En in die laatste fase is t lastig om precies te zeggen wat je doe, omdat het vanzelf gaat en logisch is.

Dat herken ik wel. Als ik les geef heb ik er totaal geen moeite mee om goed uit te leggen, maar als ik t zo op moet schrijven is t ook altijd drie keer nadenken. :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:49

Quir schreef:
Geryon schreef:

Onbewust onbekwaam
Bewust onbekwaam
Bewust bekwaam
Onbewust bekwaam

En in die laatste fase is t lastig om precies te zeggen wat je doe, omdat het vanzelf gaat en logisch is.

Dat herken ik wel. Als ik les geef heb ik er totaal geen moeite mee om goed uit te leggen, maar als ik t zo op moet schrijven is t ook altijd drie keer nadenken. :')

Ja precies want dan 'zie' je welke hulpen je zou geven _O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:52

En ook nog gratis een cursus nlp :)

Ik geef dus geen les omdat ik niet uit kan leggen wat ik doe.
Wel eens paarden van stal genoten gereden die dan bij mij wel deden wat bij hun niet lukte.
Maar dan het uitleggen..
En op schrift nog veel moeilijker. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:53

spatter schreef:
Ik maak gewoon 2 klakjes met mijn tong en dan springt hij aan !

Dan heb jij duidelijk een zeer voorwaarts paard. Dit topic is nou net bedoeld voor paarden die iets moeilijker over de galop doen. Nou ja, voor hun ruiters dan.