In theorie kan alles maar of het paardvriendelijk is weet ik niet. 25 is best oud om dergelijke zware nieuwe oefeningen te leren vind ik. Mocht hij aanleg hebben, dan is dit idd een gevalletje: "jammer dat hij niet jonger was". Als een paard goed getraind is en de oefeningen al kent en in goede conditie is, kan het volgens mij geen kwaad om deze oefeningen af en toe mee te nemen als ze 25 zijn, al denk ik dat het hoe dan ook meestal wordt wordt afgebouwd i.p.v opgebouwd. Geniet van wat je kunt doen met het paard, zoals buitenrijden, in de piste het dier soepel houden, ... Fantaseren mag, maar ik zou er idd niet meer aan beginnen.
Abacab
Geplaatst: 10-11-15 15:26
midgie schreef:
Je hoef geen uren te trainen, maar soms kan 5 min genoeg zijn om het paard soepel te houden om de dingen te kunnen doen die hij zou moeten doen, ...........
Dus een paard van 25 nog piaffe-passage leren volgens de normen uit de reguliere dressuur is niet eerlijk. Zon oefening is veel te zwaar en vergt jaren van voorbereiding. Maar als je je paard een academische piaffe-passage wilt leren dan is dat geen enkel probleem.
sorry mousmous, ik had de verkeerde quote ingesloten
essie_blue
Geplaatst: 10-11-15 15:33
Een paard van 25 jaar correct laten piafferen en passageren kan prima. Het aanleren echter is wel aan de late kant en vergt erg veel energie van een toch al wel oud paard. Let vooral op dat het correct verloopt, dit is wat veelal mis gaat. Een dribbel op de plaats is geen piaffe, en een zweefdraf geen passage. Dan doet het meer kwaad dan goed. Balkjes draven enzovoorts zijn ook mooie manieren om je paard soepel te houden, en natuurlijk lekker buitenrijden met een ouder dier.