Ontzettend scheef zitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:20

Ik zat scheef door een zadel wat scheef lag (niet van mij trouwens). Nu blijkt ook nog eens dat mijn ene been korter is dan de andere, ik heb een tijd met verschillende lengte beugels gereden of zonder, dat hielp. En als je er echt aan wilt werken zou je geruime tijd zonder zadel kunnen rijden. Ik heb noodgedwongen door een blessure drie maanden zonder zadel moeten rijden, ik zat als een huis daarna! Succes ermee.

Fionami

Re: Ontzettend scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:50

Ik ben naar een kineseologie geweest. Hij noemde al mijn klachten op. Allemaal veroorzaakt door scheef stand.

Fysio,chiropractor hadden mij nooit geholpen omdat mijn spieren mijn lichaam probeerde rechtop te houden. Als ik een spier zou ontspannen zou mijn lichaam in elkaar zijn geklapt. Daaruit die spanning en omdat mijn lichaam zo bezig was met 'rechtop' staan. Kreeg ik rugpijn.pijn in mijn benen,hoofdpijn,soms pijn in mijn knieën, mijn liezen etc waren extreem pijnlijk, zelfs mijn darmziekte is te herleiden..

Ik heb chiropractor gehad,fysio,dry needling, podoloog,acupunctuur en alleen dit heeft mij geholpen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:04

Ik heb meerdere lichamelijke problemen (evenwichtshandicap, zwakke spierkracht) en zit ook vaak scheef, zowel in het zadel als op een stoel.

Wat bij mij erg hielp was een paar sessies met de ceasartherapeut. Zij wees mij erop dat ik altijd meer op één been leunde dan op het andere, mijn schouders erg aanspande, en dat mijn rug 'lui' was (dat ik altijd alles optrok via mijn schouders en niet via mijn rugspieren). Ik ben inmiddels bezig met de oefeningen die ik van haar krijg, en ik krijg er een soort 'gezonde' spierpijn van in mijn rug en juist ontspanning in mijn schouders. Ook kon ik, door mijn bekken te kantelen, mijn rugspieren rekken en ook sterker maken, wat mijn houding ten goede komt. Ze raadde ook yoga en pilates aan, maar hier ben ik (nog) niet mee begonnen.

Ik rij momenteel niet, maar wil dat in de toekomst wel weer gaan doen, en zal dan ook zeker deze oefeningen blijven doen alsmede op mijn houding te letten, en ook les nemen met aandacht voor houding.

(Overigens ben ik van plan om mijn eigen paard in de toekomst te laten bijrijden door een lichamelijk 'sterker/steviger' iemand. Dit om ervoor te zorgen dat mijn paard mijn onbalans niet overneemt. :j)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:19

ik weet niet waar je woont maar als je nog in Amsterdam zit kan je evt contact opnemen met Carmen Schalk van zitenhouding.nl.

Zij zit in Nieuw Vennep en heeft een paardensimulator staan. De lessen vallen reuze mee qua prijs als je bij haar langs gaat. Doordat je op de simulator zit kan die niet scheef zijn, je hoeft niet na te denken over reacties van je paard maar kan je volledig op je zit en houding concentreren.

Omdat je al zolang scheef zit voelt dat recht voor jou en zodra je recht gezet wordt voelt het scheef. Je moet jezelf als het ware resetten zodat de werkelijkheid weer overeenkomt met je gevoel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:46

In het boek van Anne Muller (Basis Rijkunst, wat beweegt de ruiter) staan ook veel oefeningen die je zonder je paard kunt doen om je balans en houding te verbeteren.

Ga in ieder geval vaak voor de spiegel staan om daar te bewegen. Dat geeft je inzicht in wanneer je gevoel van recht overeenkomt met een plaatje dat recht is.

Verder zal je waarschijnlijk wel echt les moeten nemen, want naast recht moet je ook nog los zijn, en die combinatie is nog veel moeilijker als alleen recht zijn.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:10

Ik denk persoonlijk dat je niet moet vergeten dat als je daadwerkelijk echt scheef bent (Dus vanuit je zelf en je eigen houding) Je nooit recht zult kunnen zitten want dan compenseer je alleen maar.

Is je paard scheef, etc etc dan kun je er natuurlijk wel aan werken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:20

Ik zat ook schreef. Verder had ik geen klachten. Ik ging daarom naar een orthomanuele therapeut. Mijn ene been was een beetje uit de kom en mijn rug daardoor een beetje schreef. Alles is rechtgezet, nu gaat het paardrijden een stuk makkelijker. Paard is nu ook losser. Een aanrader.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:25

Ik was ook scheef, door middel van osteopathie ben ik weer recht. Maar je had mezeld wel al een houding aangeleerd en dat is het lastigste... Je hebt in ieder geval iemand nodig die je hier op wijst, mee helpt.

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:18

Mijn pony heeft (nog) geen zadel omdat ze te dik is..ik rijd al bijna een jaaar zonder zadel en heel soms boomloos. Maar bijna altijd zonder zadel je zit word hier echt beter op ! Verder zou je naar voren kunnen kijken en schouders naar achteren kunnen doen :)

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:36

Ooit gedacht aan een manueeltherapeut? Heeft mij altijd erg geholpen en Pilatus

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:55

Ik heb hetzelfde probleem, maar komt omdat mijn bovenbeenbotten onder een andere hoek in mn heupkom staan en daarom zit ik scheef. Heb jij ook altijd het gevoel dat je gewoon in het midden van je zadel zit en als je dan daadwerkelijk recht gaat zitten dmv spiegel, heb je het gevoel alsof je uit het zadel gaat glijden? :+

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:08

Osteopaat helpt bij mij, na een half jaar merk ik weer dat ik scheef ga zitten, dan moet ik weer terug. Het proberen waard!