Hoe kan ik beter doorzitten en galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:55

Ik vind het er al best goed uitzien hoor, zeker weten je plakt al aardig de kunst is je nog wat zwaarder te maken. en je hakken iets meer uitdrukken. maar het blijft best wel eens lastig. maar meer het durf gevoel te pakken krijgen dan gaat meteen ook veel beter.

Gaby89

Re: Hoe kan ik beter doorzitten en galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:02

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij en volgens mij is het vooral van durfen loslaten en te zitten. Dat is tenminste bij mij zo.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:18

Waarschijnlijk heb je nog niet de ultieme balans gevonden voor dit werk. stukjes voelen en iemand aan de grond wie je mentaal kan helpen (zien) wat je beter kan doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:21

Gaby89 schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem als jij en volgens mij is het vooral van durfen loslaten en te zitten. Dat is tenminste bij mij zo.

Is bij iedereen die niet kan zitten in galop.
dan gaan mensen een beetje klemmen met hun bovenbenen, trekken de onderbenen op, drukken heel erg op de wreef van hun voet in de beugel, en ze drukken zich feitelijk UIT het zadel. Ze bewegen daardoor ook niet mee met de galop omdat ze in het gebied van heupen helemaal vastzetten.

Zitten bij galopperen is veel meer een kwestie van al die dingen NIET doen dan iets wél doen. En dit is een mentaal keerpunt, want het zit echt tussen je oren.
Want wat je zegt, loslaten is inderdaad iets wat je moet durven.

Wat je hierbij kan helpen
- flinke neut nemen voor het rijden <<)
- effe galopperen in de verlichte zit. Net zolang tot je moe wordt. Als je vermoeid bent, kun je iets gemakkelijker los laten als je dan door gaat zitten.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:10

Het zit inderdaad tussen mijn oren :)

Bedankt voor alle tips nog verder!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:22

Afgelopen keer ging al beter. Had een paard met wat vlakkere gangen en waarbij als ik zou klemmen zou hij harder gaan dan ik leuk vind (die gedachte hielp wel :P ) waardoor ik niet tot nauwelijks heb geklemd (voor mijn gevoel). Beugels ook een gaatje langer en dat hielp wel inderdaad. Ik had echt het gevoel dat mijn balans een stuk beter was.

Maar mijn tenen blijven gedraaid, en als ik ze recht probeer te draaien voelt het alsof ik mijn hele been verdraai. Ook als ik probeer om vanuit mijn heupen te draaien. Dat lukt me gewoon niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:46

Felicxa schreef:
Afgelopen keer ging al beter. Had een paard met wat vlakkere gangen en waarbij als ik zou klemmen zou hij harder gaan dan ik leuk vind (die gedachte hielp wel :P ) waardoor ik niet tot nauwelijks heb geklemd (voor mijn gevoel). Beugels ook een gaatje langer en dat hielp wel inderdaad. Ik had echt het gevoel dat mijn balans een stuk beter was.

Maar mijn tenen blijven gedraaid, en als ik ze recht probeer te draaien voelt het alsof ik mijn hele been verdraai. Ook als ik probeer om vanuit mijn heupen te draaien. Dat lukt me gewoon niet.

Ga eens gewoon op de grond staan. Zet je voeten uit elkaar, ongeveer een 40 cm. Buig door je knieën zonder voor of achterover te gaan hangen (geen squat, je bovenlijf blijft gewoon rechtop). Laat nu eerst eens je tenen en knieën naar buiten wijzen. Vervolgens doe je hetzelfde, maar laat zet je je voeten recht, je tenen wijzen naar voren, je knieën ook. Voel wat er gebeurt in je (binnen)beenspieren, je heupen, je knie. Probeer in die houding ook eens je bekken naar voor en naar achter te kantelen. Het gevoel dat je nu krijgt is vergelijkbaar met wat je op je paard moet gaan voelen. Niet volledig omdat er nu je staat, meer druk op je voet komt en je niet op je zitbeenknobbels kan steunen maar het stukje naar binnen draaien van je been is waar het in dit geval om draait. Let op dat je niet vanuit je knie naar binnen draait, dat geeft namelijk het gevoel dat je hebt dat je je onderbeen aan het verdraaien bent. (allermooist is om dit te oefenen en voelen met een zadelvormige kruk natuurlijk maar dat is meestal niet echt een optie).

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:02

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:28

Ik vind het er niet dramatisch uitzien hoor, TS. Alleen je benen zijn onrustig, maar dat kan komen doordat je beugels wat te hoog zitten. Mijn advies zou zijn om een tijdje met een barebackpad (oftewel een dekje met alleen een singel) te gaan rijden, het zogenaamde 'zonder zadel'. Dan voel je veel beter de gangen van het paard!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:36

Ik vind het er op de filmpjes helemaal niet zo slecht uitzien hoor! Ik heb alleen het gevoel dat je, vooral in galop, teveel erover nadenkt hoe je moet zitten. Het lijkt alsof je te veel probeert mee te gaan in de beweging van het paard. Wat meer ontspannen zitten zal je al een heel stuk helpen! Hakken uitdrukken en zitten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ;) maar als je daar een tijdje goed op gaat letten dan zit je een stuk fijner denk ik.

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:31

Beste tip!

Ik rijd al bijna een jaar zonder zadel ondat mijn pony nog geen zadel heeft. Ik kan je echt vertellen mij zit is hierdoor enorm verbeterd!!! Dus ook echt in galop :)

Nomi_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:15

Probeer eens een zitles te doen! Laat je instructrice of vriendin bijvoorbeeld longeren. Je haalt dan je stijgbeugels er af. Gewoon eerst draaien voor je evenwicht enzo. Dan in draf met teugeld en in galop met. Dan als het goed gaat zonder teugels. Daarna zou je zelfs je je benen voor je zadel kunnen leggen, alleen als het echt goed gaat. Dat is al super voor je houding en het klemmen! Voor je tenen zou je ook schuine blokjes voor in je beugels kunnen kopen.