Zonder zadel, slecht? (Inclusief aanvulling of course)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Re: Zonder zadel, slecht? (Inclusief aanvulling of course)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 10:59

Ach, men gelooft me toch vaak niet.
Helemaal prima hoor. Dan ga ik wel weg uit m'n eigen topic.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:04

Maar als je dus echt goed naar de tabel kijkt, kan je inderdaad de conclusie trekken dat zonder zadel rijden slecht is, maar dan moet je ook de conclusie trekken dat met een boomloos zadel slecht is en dan moet je zelfs ook de conclusie trekken dat zelfs met een goed zadel, rijden schadelijk is voor een paard. Het beste ga je dus helemaal niet rijden. Wat ik dan dus ook niet doe, niet per se omdat het slecht is, maar meer omdat mijn paard een heel stuk gelukkiger is als ik niet probeer een zadel op haat rug te leggen en erop wil zitten.

Want uiteindelijk komt het erop neer dat rijden op de langere termijn gewoon heel slecht is. Je bent dan dus misschien minder slecht bezig met een goed passend zadel, maar dat betekent niet dat je dan goed bezig bent.

Toen ik nog wel reed, op mijn vorige paard, reed ik wel zonder zadel. En zoals ik ook net las, als je echt goed zit zonder zadel steun je niet op je kont, ga je niet hangen aan de teugels voor balans, maar steun je op je bovenbenen. En dan denk ik dat zonder zadel niet schadelijker is dan met boomloos en misschien zelfs niet schadelijker dan met zadel. Maar ja, dan uiteindelijk is niet rijden nog het aller aller beste.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:05

jasz schreef:
Maar als je dus echt goed naar de tabel kijkt, kan je inderdaad de conclusie trekken dat zonder zadel rijden slecht is, maar dan moet je ook de conclusie trekken dat met een boomloos zadel slecht is en dan moet je zelfs ook de conclusie trekken dat zelfs met een goed zadel, rijden schadelijk is voor een paard. Het beste ga je dus helemaal niet rijden. Wat ik dan dus ook niet doe, niet per se omdat het slecht is, maar meer omdat mijn paard een heel stuk gelukkiger is als ik niet probeer een zadel op haat rug te leggen en erop wil zitten.

Want uiteindelijk komt het erop neer dat rijden op de langere termijn gewoon heel slecht is. Je bent dan dus misschien minder slecht bezig met een goed passend zadel, maar dat betekent niet dat je dan goed bezig bent.

Toen ik nog wel reed, op mijn vorige paard, reed ik wel zonder zadel. En zoals ik ook net las, als je echt goed zit zonder zadel steun je niet op je kont, ga je niet hangen aan de teugels voor balans, maar steun je op je bovenbenen. En dan denk ik dat zonder zadel niet schadelijker is dan met boomloos en misschien zelfs niet schadelijker dan met zadel. Maar ja, dan uiteindelijk is niet rijden nog het aller aller beste.

Waarom zou het met zadel schadelijk zijn? Het ligt onder, of net op/net boven de schade-lijn, en ik neem aan dat men geen 4 uur achter elkaar rijdt, dat word inderdaad slecht, ook met zadel.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:12

Dat is toch precies de conclusie van de tabel? Daar staat letterlijk in dat druk boven de 11 kph schadelijk is, maar druk boven de 4.7 kph is ook schadelijk op langere termijn. Met zadel heeft een gemiddelde druk van 6 kph, das een stuk boven 4.7 dus. Waardoor je dus de conclusie kan trekken dat met zadel rijden op de langere termijn ook schadelijk is.

Edit: en je rijdt vaak geen 4 uur achter elkaar (behalve dan als je op buitenrit gaat, mensen rijden dan heel vaak 3 uur lang of meer.) maar veel mensen rijden elke dag of echt 5 a 6 keer per week. Dat is dus ook heel vaak belasting op de rug.
Met op de langere termijn wordt volgens mij niet gepraat over 'lange tijd achter elkaar' maar over 'over een lange periode van tijd'

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:27

Weet iemand toevallig of er ook dit soort onderzoeken zijn gedaan met barebackpads? Ben wel heel benieuwd hoe dat zich verhoudt tot (boomloze) zadels en echt zonder.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:31

Jorine, ik denk dat er teveel barebackpads zijn om daar een conclusie uit te kunnen trekken. Er zit namelijk nogal een verschil tussen eentje van 50 euro en eentje van 400 euro.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:45

En dan nog het verschil in de praktijk met een andere ruiter en een ander paard.... je kan er echt niet zoveel van zeggen.

Er zijn genoeg combinaties die voor het comfort van het paard veel beter hun BBP uit de kast kunnen trekken dan hun boomzadel :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:55

pmarena schreef:
En dan nog het verschil in de praktijk met een andere ruiter en een ander paard.... je kan er echt niet zoveel van zeggen.

Er zijn genoeg combinaties die voor het comfort van het paard veel beter hun BBP uit de kast kunnen trekken dan hun boomzadel :=

Dit is een verkeerde manier van redeneren denk ik.

De factoren die de TS onder de loep legt, zadelloos/boomloos/met boom zadel rijden, hebben duidelijke consequenties voor de drukbelasting van de paardenrug.

Allerlei andere factoren erbij slepen is irrelevant voor die discussie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:03

Het is in zoverre relevant dat de gemiddelde bokker met een half oog leest en de conclusie trekt dat ze hun BBP maar beter niet meer kunnen gebruiken omdat het zadel beter zal zijn....terwijl er naar alle waarschijnlijkheid meer paarden rondlopen met een niet, dan met een wel optimaal passend zadel....

Dan baalt zo'n paard ook als een stekker dat de ruiter niet gewoon de BBP gebruikt maar dat het knijpende / bruggende / bobbelig gevulde / te klein voor de ruiter zijnde of wat-dan-ook zadel er weer op gaat in plaats van de BBP die misschien wel veel fijner aanvoelt voor paardlief :(:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:06

pmarena schreef:
Het is in zoverre relevant dat de gemiddelde bokker met een half oog leest en de conclusie trekt dat ze hun BBP maar beter niet meer kunnen gebruiken omdat het zadel beter zal zijn....terwijl er naar alle waarschijnlijkheid meer paarden rondlopen met een niet, dan met een wel optimaal passend zadel....

Dan baalt zo'n paard ook als een stekker dat de ruiter niet gewoon de BBP gebruikt maar dat het knijpende / bruggende / bobbelig gevulde / te klein voor de ruiter zijnde of wat-dan-ook zadel er weer op gaat in plaats van de BBP die misschien wel veel fijner aanvoelt voor paardlief :(:)

Tsja tegen zo´n koppigheid valt niet in te praten, toch nog even proberen dan..
Je argumentatie is irrelevant voor de discussie die de TS hier gestart heeft; je hebt het over IETS HEEL ANDERS.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:32

xniieeenke schreef:
jasz schreef:

Waarom zou het met zadel schadelijk zijn? Het ligt onder, of net op/net boven de schade-lijn, en ik neem aan dat men geen 4 uur achter elkaar rijdt, dat word inderdaad slecht, ook met zadel.

Uhh omdat paarden er nou eenmaal niet voor gemaakt zijn om in een hokje te staan en dan met een mens van 70 kilo op zn rug te lopen? Als je t zo bekijkt is niks goed voot ke paard.

Hier rijden we erg veel bareback (zonder zadel). Als we een paard beleren, doen we dat zonder zadel em bitloos. Zadel is voor t mens, niet voor het paard. Hoofdstel precies t zelfde. Daarnaast kan je hier in de winter niet zadelen, is t te koud voor (-40 is geen uitzondering. Maar er wordt nier gereden onder de -20). Dat betekent dat je im de winter dus alleen zonder zadel rijdt. Ook in de zomer rijden we regelmatig zonder zadel. Gewoon voor de lol, voor de balans of als je heel snel moet zijn als er iets mis is met koeien. Is me een paar keer gebeurd, dat ik zonder zadel reed omdat ik snel moest zijn. Of dat ik gewoon te lui ben om te zadelen als ik koeien moet checken.
Heb dus een hoop bareback gereden hier en nog geen enkel paard gezien met problemen in de rug door dat.

Oja, en we rijden hier vaak meer dan 4 uur achter elkaar (met zadel dan). Mn langste rit is 7 uur met een kwartiertje pauze. Maar ook vaak genoeg meer dan 7 uur, alleen zit je er dan niet de hele tijd op. Bijv als we afrastering moeten maken of werken mer koeien bijv.
Dat is hartstikke normaal hier, welkom in de western wereld ;)
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 28-11-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 15:34

Eileen_ nee in een hokje staan is niet goed, maar niemand zegt ook dat ik dat doe. 24/7 buiten met schuilstal is natuurlijk heel fijn.
Waarom denk je zo over 't zadel?

Rijden en houden van paarden is nou eenmaal onnatuurlijk, maar als je het doet, doe het dan goed; met zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:36

Kuggur schreef:
pmarena schreef:

Tsja tegen zo´n koppigheid valt niet in te praten, toch nog even proberen dan..
Je argumentatie is irrelevant voor de discussie die de TS hier gestart heeft; je hebt het over IETS HEEL ANDERS.

Jij VINDT het irrelevant. Ik niet :)

Volgens mij worden er gewoon reacties geplaatst waar mensen hun kijk / aanvulling geven op de openingspost.

Lijkt me vrij gebruikelijk op een forum :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:37

Ehm, nee zo werkt dat dus niet. Je ziet dit steeds weer in dit soort discussies; ja maar rijkunst , ja maar gewicht van de ruiter, ja maar als het zadel dan niet past., etc etc etc.
Het is off topic, en het voegt niets toe aan de discussie, integendeel het leidt af van de zaken waar het in het topic om draait. En dan kun je je afvragen, waarom dit ontwijkend gedrag?
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 28-11-15 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:38

Ik vind het feit dat veel mensen met slecht passende zadels rijden super relevant.
Die manier van knellen is een stuk erger dan een ruiter die comfortabel zonder zadel rijd namelijk.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 15:39

Azmay schreef:
Ik vind het feit dat veel mensen met slecht passende zadels rijden super relevant.
Die manier van knellen is een stuk erger dan een ruiter die comfortabel zonder zadel rijd namelijk.

Dit heeft er wel mee te maken ja, want een slecht passend zadel is zelfs erger dan zonder zadel rijden in de meeste gevallen en die vergelijking maak je niet zonder de discussie die nu gaande is, als we dat niet weten maken we die vergelijking ook niet _/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:40

Azmay schreef:

Yep, relevant , maar voor een andere discussie....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:42

Freki schreef:
In dit topic wordt ervan uitgegaan, dat je op je kont zit. Maar als je goed hebt leren rijden (zonder zadel) steun je vooral op je bovenbenen.

Voor de rest wil ik mij niet weer gaan mengen in deze discussie, aangezien jij geen real lief ervaring hebt, en toch je eigen mening door moet drukken aan iedereen. Succes ermee!

Er wordt in dit topic helemaal niet van uitgegaan dat je alleen op je kont zit. In de tabel die de TS aanhaalt, zie je dat zonder zadel de gemeten ruiterbelasting (oppervlak x gemiddelde druk) veel kleiner is dan het ruitergewicht (namelijk ±42,5kg bij een ruitergewicht van 57kg). Aangezien de ruiter in alle gevallen even zwaar is, zal een flink deel van dat gewicht door de (boven)benen van de ruiter en dus de ribbenkast van het paard gedragen worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:43

Denk ook dat het per vorm van paard uit maakt.
Als je een smalle hebt, of een fors gebouwde tinker (Dan heb ik het niet over een rollade, als je er een touwtje om heen trekt)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:51

Uiteraard zijn er allerlei factoren die ook meespelen voor hoe erg iets is voor de paardjes. Hoe zwaar de bakbodem is bijvoorbeeld, of wat ze die ochtend allemaal gegeten hebben, of hoe warm het is, of...
Maar zoals hierboven allemaal is aangegeven is dat voor dit onderwerp niet relevant.

Het gaat erom, dat als alle overige factoren min of meer gelijk zijn, een passend boomzadel een betere drukverdeling (lagere gemiddelde druk, lagere piekbelasting) geeft dan een passend boomloos zadel of zelfs helemaal geen zadel.

Dat dat verschil anders wordt wanneer je ook andere factoren laat variëren (bijvoorbeeld door voor een van de geteste zadels een slecht passend model te kiezen), dat doet daar niet aan af. Idem wanneer je tussen de groepen gaat variëren in de kundigheid van de ruiter, het gewicht van de ruiter, het model van het paard, of wat dan ook.

Om het effect van een bepaalde factor te kunnen onderzoeken (in dit geval het type ruiterondersteuning), moet je de overige factoren constant houden, of wanneer dit niet lukt, op zijn minst weten hoeveel van het gevonden effect door die overige factoren te verklaren is.
Weet je dit niet, of ga je onbewust allerlei randfactoren ook variëren, dan introduceer je ruis.
Dat helpt niet voor je onderzoek, en dat helpt ook niet mee aan een zinnige discussie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:13

Freki schreef:
In dit topic wordt ervan uitgegaan, dat je op je kont zit. Maar als je goed hebt leren rijden (zonder zadel) steun je vooral op je bovenbenen.

Voor de rest wil ik mij niet weer gaan mengen in deze discussie, aangezien jij geen real lief ervaring hebt, en toch je eigen mening door moet drukken aan iedereen. Succes ermee!

Op je bovenbenen?

Dat moet je even uitleggen?

Ik heb inderdaad iets heel anders geleerd.

Voor mij was het niet onbekend overigens. Daarom een goedpassend boomzadel voor die van mij.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-11-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:14

Het probleem is alleen dat vaak tijdens onderzoeken, deze randvoorwaarden niet helemaal gelijk op gaan :)

Bij dat boom versus boomloos / BBP gebeuren heb je bvb. meestal al te maken met ruiters die al jaren op boomzadels rondrijden. Dat zijn ze gewend. En voor de test worden ze dan ineens op andere spulletjes gezet, waar ze dan vaak toch een beetje onwennig op zitten en waardoor het test-resultaat beïnvloed wordt.

Of men neemt wel de moeite om het boomzadel even goed af te stellen / op maat te maken, maar kwakt er zo maar een boomloos zadel op zonder daar ook even de juiste afstelling in te zoeken.

Of men scheert alles makkelijk over 1 kam, "boomloos" bestaat niet, er zijn zo ontzettend veel varianten die totaal anders in elkaar zitten en totaal anders werken...

Er mist gewoon een stukje nuance vaak dat wèl belangrijk om de juiste conclusie er aan te hangen voor gebruik in de praktijk :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:20

pmarena schreef:
Het probleem is alleen dat vaak tijdens onderzoeken, deze randvoorwaarden niet helemaal gelijk op gaan :)

Bij dat boom versus boomloos / BBP gebeuren heb je bvb. meestal al te maken met ruiters die al jaren op boomzadels rondrijden. Dat zijn ze gewend. En voor de test worden ze dan ineens op andere spulletjes gezet, waar ze dan vaak toch een beetje onwennig op zitten en waardoor het test-resultaat beïnvloed wordt.

Of men neemt wel de moeite om het boomzadel even goed af te stellen / op maat te maken, maar kwakt er zo maar een boomloos zadel op zonder daar ook even de juiste afstelling in te zoeken.

Of men scheert alles makkelijk over 1 kam, "boomloos" bestaat niet, er zijn zo ontzettend veel varianten die totaal anders in elkaar zitten en totaal anders werken...

Er mist gewoon een stukje nuance vaak dat wèl belangrijk om de juiste conclusie er aan te hangen voor gebruik in de praktijk :)

Wat ik gezien heb op een clinic was een drukpunten onderzoek met mensen in hun eigen zadel.
De drukpunten bij de boomloze zadels waren iedere keer hoger dan bij de boomzadels.

Uiteraard was dat geen wetenschappelijk onderzoek. Maar het ging wel om mensen die gewent waren boomloos te rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:39

Inderdaad een discussie die keer op keer terug komt..

Maar ga eens met je kont op je handen zitten. Maak een holle rug. Nu voel je duidelijk je zitbeentjes in je handen drukken. Voelt niet heel fijn.
Maak je rug nu iets boller, kantel je bekken en ga op je kontzakken zitten. Nu voel je dat je zitbeentjes ook kantelen en dus ook niet meer in je handen drukken.

Er zijn mensen die heel erg met holle rug rijden. Die mensen zou ik ook zeker niet op mijn paard zetten zonder zadel (of met boomloos zadel), maar zoals ik het geleerd heb rijd je op je kontzakken en verdeel je de druk over je billen, bovenbenen en eventueel je beugels.
In dat geval heeft een paard zeker niet zo veel last van jouw als de openingspost beweert.
Theorie is leuk, maar theorie en praktijk blijken vaak genoeg mijlenver uit elkaar te liggen.
Ik wil niet zeggen dat iedereen maar een uur per dag zonder zadel op zijn paard moet gaan rijden, maar het is zeker mogelijk om zonder zadel te rijden zonder je paard in de weg te zitten en pijn te doen. Je zal wel op je houding moeten letten.

Mijn paard geeft het heel goed aan als er iets niet goed zit. Te krap zadel, dat merkte ik direct. Maar zonder zadel loopt hij heel soepel en ruim. En zo ken ik wel meer paarden die gevoelig zijn en duidelijk laten merken wanneer het niet goed voelt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:41

8nnemiek schreef:
Inderdaad een discussie die keer op keer terug komt..

Maar ga eens met je kont op je handen zitten. Maak een holle rug. Nu voel je duidelijk je zitbeentjes in je handen drukken. Voelt niet heel fijn.
Maak je rug nu iets boller, kantel je bekken en ga op je kontzakken zitten. Nu voel je dat je zitbeentjes ook kantelen en dus ook niet meer in je handen drukken.

Er zijn mensen die heel erg met holle rug rijden. Die mensen zou ik ook zeker niet op mijn paard zetten zonder zadel (of met boomloos zadel), maar zoals ik het geleerd heb rijd je op je kontzakken en verdeel je de druk over je billen, bovenbenen en eventueel je beugels.
In dat geval heeft een paard zeker niet zo veel last van jouw als de openingspost beweert.
Theorie is leuk, maar theorie en praktijk blijken vaak genoeg mijlenver uit elkaar te liggen.
Ik wil niet zeggen dat iedereen maar een uur per dag zonder zadel op zijn paard moet gaan rijden, maar het is zeker mogelijk om zonder zadel te rijden zonder je paard in de weg te zitten en pijn te doen. Je zal wel op je houding moeten letten.

Mijn paard geeft het heel goed aan als er iets niet goed zit. Te krap zadel, dat merkte ik direct. Maar zonder zadel loopt hij heel soepel en ruim. En zo ken ik wel meer paarden die gevoelig zijn en duidelijk laten merken wanneer het niet goed voelt.

Dit is inderdaad een hele slimme, gewoon je houding aanpassen. Maar, alsnog zitten jouw zitbeentjes wel in de rug te porren tenzij je helemaal op je buik/rug wil liggen :Y)

Veel paarden geven het helaas niet aan. -O-