Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
dresjoepie schreef:Hoe groot is de pony? en hoeveel geef je per dag van de cool mix? Je kunt ook magnesium bij voeren Moet je even goed uitzoeken welke je precies moet hebben weet ik zo niet uit mijn hoofd Maar de ene neemt beter op dan de andere
JayJillz schreef:Het is een B pony(1.22m), ze krijgt s'ochtends en s'avonds een halve schep. Magnesium is dan om haar wat rustiger te krijgen?
elenaMM77 schreef:JayJillz schreef:Het is een B pony(1.22m), ze krijgt s'ochtends en s'avonds een halve schep. Magnesium is dan om haar wat rustiger te krijgen?
geef haar eerst eens wat tijd..
als ze over een een maandje of twee nog niet tot rust is gekomen op haar nieuwe stal met nieuwe baasjes kun je altijd de scherpe kantjes eraf proberen te halen met magnesium.
ik zou er niet te snel naar grijpen, je weet immers ook niet of er wel een tekort aan magnesium is.
paardje staat er eigenlijk pas net en is nog aan het wennen..
-----
hoelang nemen jullie de tijd om vooraf te trutten en te borstelen bijvoorbeeld?
en hoe reageert ze daarop?
als ze dan al nerveus is.. dan zou ik het juist vertragen.. alles op z'n elfendertigst doen, rustig poetsen (dus geen snelle halen over de vacht/huid, dat is nog meer prikkeling), maar wel overtuigend.
geef r bijvoorbeeld hooi in een wasmand met een appeltje/banaantje erdoor (appeltje voor het zuurtje gaat ze vast een beetje van speekselen.. banaantje heb je beetje magnesium wat er in zit)..
blijft ze dan druk.. dan gewoon een poosje even aan de hand lopen tot ze wat rustiger is.
als alles gehaast gaat en zij is al gehaast in het hoofd, versterkt het elkaar.
--
begint ze rustig aan de poetsplaats maar naait ze zich langzaam maar zeker op?
Dan nog steeds op z'n elfendertigst alles doen.. dus rustig het zadeltje eropleggen.. rustig singel vastmaken (langzaam), langzaam het halster losmaken, langzaam het hoofdstel in..
Maar, beperkt het poetsen.. Gewoon alleen een paar langzame halen over de plek waar het zadel ligt, de singel, de plekken waar het hoofdstel aan het hoofd komt en de hoeven. Rest laten voor wat het is.. Je hebt dan in 10 minuutjes dus eigenlijk gepoetst en gezadeld zonder gehaast te hebben.. ze komt dan nog redelijk ontspannen in de bak aan.. Dat ga je elke keer wat uitbreiden.. keer erop doe je het plukje op haar voorhoofd even mee, keer daarop weer de bovenbenen voor.. keer daarop een borsteltje over de kont erbij etc.