Paard bokt alleen bij mij!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Paard bokt alleen bij mij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:57

Top dat je verder gaat kijken. Lijkt mij ook gek dat ze na 1,5jaar ineens zomaar gaat 'uittesten'. Hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:02

Dit klinkt erg bekend in de oren. Idd het zadel laten nakijken en ook misschien checken voor kissing spines?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:56

Erg benieuwd wat eruit komt!

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:09

ben benieuwd!

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:01

Daar ben ik weer... Vanmiddag naar de dierenkliniek geweest. De conclusie is dat ze last heeft van haar kogelgewricht linksvoor. Er zijn foto's gemaakt en gelukkig geen artrose.... Ze zij nagenoeg niets aan het gewricht, maar er zit vocht wat kan duiden op een ontsteking of iets dergelijks. Ook uit echo van het gewricht kwam gelukkig niets ernstigs. Ze heeft hiervoor een spuit gehad. Haar rug is links ook erg gevoelig en zit vast. Dit wordt naar alle waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze anders is gaan lopen om het linkervoorbeen te ontlasten. Dit heeft dan ook invloed op haar rug. Ze draagt de hals ook meer naar rechts om te ontlasten. Ze moet nu 2 weke op rust. Ze mag vanaf overmorgen wel overdag naar buiten, maar in een kleine vlakke wei. Daarnaast 2 keer per dag 5 tot 10 minuten stappen op een vlakke ondergrond. Over 2 weken weer terug, dan kijken ze of ze beter loopt en wordt ze aan de rug behandeld door de fysiotherapeut. Ze zijn er gelukkig wel van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen, daar ben ik uiteraard erg blij mee! Ik ben ook heel blij dat ik naar de kliniek ben gegaan!!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:11

Majabeestje schreef:
Bij je instructrice durft ze ws niet meer te bokken omdat zij haar er wel 'door mept'. Ook al heeft ze pijn, ze laat het wel.
Ik zou je paard ook laten onderzoeken, kan me niet voorstellen dat ze na 1,5 jaar niks aan de hand jou ineens gaat uittesten. Kan natuurlijk wel, dan moet je daar wat mee. Maar niet voordat het medische aspect is uitgesloten.
Succes!

En die instructrice zou ik zo niet blij mee zijn.
Wat een vreemd iets een paard gewoon erdoorheen meppen.

Verder klinkt het mij wel bekend in de oren als pijn in de rug. Dat kan dan weer verschillende oorzaken hebben een fysiotherapeut kan dat meestal wel goed zien ook en samen kan dan ook naar je zit gekeken worden vaak is het er uit te rijden. Of het ligt aan het zadel o.i.d.

Maar de eerste die toen ik nog een paard had erop zou stappen en met een zweep zou beginnen te rammen zou met mij niet klaar zijn ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:18

Ik las je beginpost en dacht meteen dat er iets aan de hand moest zijn met je paard. Als een paard ineens gaat bokken of in verzet komt wat hij voorheen nooit gedaan heeft dan is er altijd iets aan de hand! Heel goed dat je haar na hebt laten kijken, en meteen bij de kliniek, want vaak halen mensen er alleen een osteopaat bij maar dat is geen dierenarts. Een osteopaat ziet heel vaak dingen over het hoofd (is mijn ervaring).
Ook heel jammer dat degene die jou les geeft dit niet inzag en haar er doorheen heeft gereden. En helaas gebeurt dit heel erg vaak! Helaas lopen er zo heel veel paarden met pijn rond.
Goed dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd! Ik hoop dat ze er helemaal van hersteld.

Miyuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:25

Wat fijn dat je uiteindelijk naar je eigen gevoel hebt geluisterd! Ik hoop dat het goed gaat komen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:29

Blij dat je naar de kliniek geweest bent. :) Het was zeker niet beter geweest voor je paard als je er zo mee door was blijven rijden.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:41

Bij de dierenkliniek is het een combinatie van dierenarts en fysio. Zij keken samen naar mijn paard en belichten het dus ook van beide kanten. Dat was heel prettig. Wat altijd is lastig is bij Fries is dat ze hard zijn en niet snel de pijn laten zien. Ze gaven me ook complimenten dat ik was gekomen, het gebeurd volgens hen ook vaak dat dergelijke signalen genegeerd worden. Nu duimen dat het ook daadwerkelijk helemaal goedkomt! Aan mijn knuffels zal het in ieder geval niet liggen ;-)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:52

Mausvg schreef:
Bij de dierenkliniek is het een combinatie van dierenarts en fysio. Zij keken samen naar mijn paard en belichten het dus ook van beide kanten. Dat was heel prettig. Wat altijd is lastig is bij Fries is dat ze hard zijn en niet snel de pijn laten zien. Ze gaven me ook complimenten dat ik was gekomen, het gebeurd volgens hen ook vaak dat dergelijke signalen genegeerd worden. Nu duimen dat het ook daadwerkelijk helemaal goedkomt! Aan mijn knuffels zal het in ieder geval niet liggen ;-)

Helemaal vergetn in mijn vorrige post.
Top dat je gegaan bent.

En onthou wel jij kent je paard het beste.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 19:41

Ik ga het toch even opnemen voor mij instructeur... Het is niet zo dag mijn paard helemaal in elkaar gemept werd door mijn instructeur, 2 forse tikken en dan liep ze weer. Ze is alleen niet gewend om met de zweep geslagen te worden. Ze wordt vaak zonder zweep gereden en is niet gewend om een behoorlijke knal te krijgen. Ze heeft waarschijnlijk veel ontzag voor de zweep. Daarnaast weegt mijn instructeur bijna niets, daar kan dus ook verschil zijn in de pijn die ze voelt bij mij. Maar al met al ben ik blij met een diagnose en op naar herstel!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:18

2 flinke knallen is straffen, straffen is onmacht. Werken doe je samen met je paard, jou paard wilde jou wat aangeven en dat wordt eruit geslagen. Da's niet goed, zeker niet als je niet weet of het beest in orde is. De hals scheef dragen had jou instructrice zeker moeten zien.. ernaast en erop.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:27

Mee eens smurffie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:27

smurffie schreef:
2 flinke knallen is straffen, straffen is onmacht. Werken doe je samen met je paard, jou paard wilde jou wat aangeven en dat wordt eruit geslagen. Da's niet goed, zeker niet als je niet weet of het beest in orde is. De hals scheef dragen had jou instructrice zeker moeten zien.. ernaast en erop.

Totaal mee eens.
De instructeur is er voor om jou ts instructies te geven.
En niet om je paard te straffen! En het feit dat de instructeur dit niet ziet vind ik ook jammer al weet ik ook dat het vaker voorkomt. Maar die 2 flinke meppen vind ik echt totaal verkeerd. Ik zou zelf op zoek gaan naar een ander. Maar dat ben ik.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:30

Ben ik weer... Voor degene die het topic nog volgen, even een update!
Vandaag weer naar de kliniek geweest. Ze heeft 2 weken rust gehad en ze loopt weer goed! Ik ben helemaal blij dus. Nu 2 weken longeren waarbij ik het opbouw van 15 minuten naar 35 minuten. Mag zowel sta, draf als galop. Na deze 2 weken (waarbij de uiteraard goed moet blijven lopen), mag ik zelfs zelf weer op! Ben dus heel blij!
Overigens was de gevoeligheid van haar rug al weg doordat het been weer goed is. Ze heeft waarschijnlijk anders gelopen om het been te ontlasten. Dat doet ze nu niet meer, daardoor is de rug nu ook al beter!
Ik ben in ieder geval helemaal happy!!!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:41

ow fijn hoop dat het goed blijft gaan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:57

Fijn dat je naar de kliniek bent geweest, en er wat uitkwam waar je ook mee aan de slag kunt. En dat het nu al een heel stuk beter al gaat, heel fijn!!

Ik blijf het jammer vinden dat er mensen zijn die het nog over 'uitproberen' of 'stout' hebben, paarden zijn zo duidelijk... en dat hoeft niet te zijn omdat ze perse pijn hebben, maar ook onbegrip omdat jij je hulpen niet goed genoeg uitvoert, of onbalans.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:59

smurffie schreef:
Iemand anders erop heeft duidelijk geen zin. Een merrie die al 1,5 jaar zonder problemen voor je loopt zou ik eerst laten nakijken. Als het probleem linksom vaker is dan rechts zou ik zeggen laat is naar haar eierstokken/baarmoeder kijken. Daarnaast kan een goede masseur/fysio/ osteo ook geen kwaad.
Persoonlijk zou ik haar er juist niet doorheen laten rijden voor ze na gekeken is.

Misschien off topic, excuses, anders stuur ik een pb maar misschien ook wel interessant voor anderen. Op welke manier kan een eierstok / baarmoeder hierin meespelen? Mijn merrie is scheef en vind linksom galop echt super moeilijk. Het ging periodes veel beter, maar momenteel moet ik eht gewoon echt niet vragen (terwijl rechtsom galop echt beter gaat dan ooit). Ook aan de longe vind ze het moeilijk. Ik gooi het op scheefheid en balans problemen. Maar je leest idd ook wel dat het eierstokken kunnen zijn. Maar op welke manier precies, en hoe is dat te bepalen? Zouden ze dat bij een 'gewone' scan ook kunnen zien?

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:00

Ik weet niet of iemand dit topic nog volgt. Maar ik wil toch even een update plaatsen hoe het nu gaat. Na even goed lopen is mijn Fries weer gaan bokken en ben ik weer terug naar de dierenarts gegaan. Die kwam tot de conclusie dat het zadel niet goed lag, deze stond als het ware in haar rug gedrukt. Ook lag het zwaartepunt te ver naar achteren. Ik heb een leenzadel kunnen regelen die veel beter lag. Daarmee gaan rijden en dat leek goed te gaan, maar na 2 weken liet mijn normaal lieve en ontspannen Fries zichzelf niet meer zadelen. Steigeren en bokken als ik wilde zadelen. Totaal niet haar zeg maar. Ik heb opnieuw de dierenarts gebeld en die gaf dat het leenzadel dan ook niet goed zal liggen. Ik heb toen aangedrongen op foto's van haar rug. Ik vond de reactie te erg, vooral voor een van nature rustige en nuchtere Fries die voorheen nooit een stap verkeer zette. Foto's gemaakt en hier werd mijn grootste angst waarheid: kissing spines. Op 1 plek, maar hier is ook al sprake van botwoekering en botoplossing. De da heeft medicijnen gegeven en is er van overtuigd dat ik met een goed passend zadel weer aan het rijden kom. Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik daar zelf weinig vertrouwen in heb. Allereerst om dat haar reactie zo heftig is. En daarnaast omdat ze waarschijnlijk al heel lang met deze pijn loopt, ze een Fries, die zijn van nature heel hard voor zichzelf. Hoe kan ik ooit weten of ze pijnvrij is? Ze geeft het pas laat aan... Heel moeilijk allemaal... Ik ben heel erg verdrietig...

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:13

Jemig, wat erg! En wat goed dat je door hebt gezocht naar de oorzaak! Ik weet niet veel van ks en de prognoses, maar wil je veel sterkte en beterschap wensen voor je paard!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:16

Goed dat er diagnose is gesteld voor het bokken..
Alleen jammerdat het KS is met botwoekering..
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet niet of je er in de toekomst nog op kunt rijden. Lijkt me toch heftig.

Ik heb wel altijd gehoord dat je dan de buikspieren goed moet trainen ( vanaf de grond) zodat ze het minste last van ks hebben.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:12

ik volg je nu pas.
Wat vervelend dat KS de diagnose is. Echter kun je met aanpassingen best je paard weer rijden, ten minste volgens veel "alternatieve" trainers.
Ik ben me er zelf ook in aan het verdiepen omdat je het momenteel zoveel ziet.
Maar met behulp van de atletische rijkunst zou je ervoor kunnen zorgen dat het paard de rug beter gaat gebruiken en daardoor dus ook minder last van de KS krijgt. Maar misschien dat je daar nog naar kunt kijken?

Ik snap dat het lastig voor je is om te kijken of ze pijnvrij is. Vooral bij paarden die hard voor zichzelf zijn is dat er lastig.
Heel veel succes!!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:59

Heftige update... Maar je weet nu wel wat er is en kan gerichter actie ondernemen. Ik ken diverse KSnpaarden die nog gewoon gereden worden, maar idd ook veel vanaf de grond zijn getraind eerst. Sterkte en hopelijk een goede afloop!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:39

tjaaa heel spijtig maar naar mijn idee is dit einde verhaal.
Ik zou hier zelf nooit meer mee rijden, ik zou het ook niet verder behandelen, eigenlijk heeft dit niet echt zin meer.
Ook al gaat het even net iets beter met het paard, veilig is dit nooit meer, op een gegeven moment zal het paard toch weer een keer totaal ontploffen en ongecontroleerd en onbestuurbaar de gekste sprongen gaan maken, is een soort tijdbom die elk moment kan afgaan.