Recht op zitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:35

Centered Riding is al meerdere keren genoemd in dit topic.
En als Centered Riding instructeur kan ik het daar natuurlijk alleen maar mee eens zijn :)
Hier kun je instructeurs in Nederland vinden. En meedoen als studentrider zoals Prrrr al aangaf is ook een optie.

Je noemt een paar keer je buikspieren. Bij Centered Riding is één van de basisprincipes "bouwstenen". Dit betekent eigenlijk dat je je skelet op de juiste manier "opstapelt" waardoor je "rijdt met je botten" ipv je spieren. Natuurlijk heb je altijd wel iets spierspanning maar het idee is dat als jij je skelet in de juiste houding hebt je minder spierkracht nodig hebt om je houding continue te corrigeren.

Soms kan een zadel het rechtop zitten wel lastiger maken.
Maar een instructeur kan je daarop wijzen en dan kun je zelf bepalen of je wat met die informatie wilt/kunt doen.

RosieChester

Re: Recht op zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:38

Ik heb het probleem zelf ook, bij mij hebben zitlessen op een zitsimulator aardig geholpen, maar het blijft altijd moeilijk om het af te leren...

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:15

Vandaar dat ik de flexchair aanstipte. Ik heb het probleem dat ik mijn bekken niet goed naar achteren kan kantelen, dus altijd met een holle rug zit. M.b.v. een flexchair leer/oefen je je bekken te kantelen. Daarnaast heb ik een fysio die zelf ook ruiter is dus dat praat wat makkelijker over de problemen waar je tegen aanloopt tijdens het rijden. Zij vertaalt dat dan weer naar oefeningen.

Hier staat wel wat info: http://www.sportrevalidatie-hilversum.n ... ining.html

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:36

De spieren van buik en rug proberen sterker te maken doormiddel van oefeningen kan al helpen.
Je bekken kantelen en schouders naar achteren. Ach het klinkt zo simpel maar tijdens het rijden zou je jezelf elke keer weer moeten herinneren totdat het automatisme word.
Succes