Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tevens noem je ook nog even tussendoor dat hij onbedoeld ander voer heeft gehad. Wat ik zou doen is dit voorval even naar de achtergrond zetten en gewoon doorgaan alsof het niet gebeurd is, reden voor vragen of stappen zoals hier genoemd worden lijkt me pas terecht als er meer van dit soort dingen gaan gebeuren. Hoe denkt de bijrijdster erover? Heb je de mogelijkheid er iemand op te zetten die wel ervaren genoeg is maar hem nog niet (goed) kent? Die kijkt wellicht met een frisse blik naar dit paard en kan veel objectiever met het paard zoals het nu is omgaan dan jij en/of jouw bijrijdster waarbij het beeld van hem al gevormd is in de afgelopen, minder gunstige, jaren.
Kjelt schreef:Meteen john erb gegoogled, mooie site, klinkt erg goed...
Maar zit niet in brabant, kjelt daar brengen kost 600€ voor een maand
Ik heb echt wel wat voor kjelt over maar beleren was niet gratis, en de buikoperatie zeker niet..... En al met al ben ik dus veel geld kwijt en heb er niet zo veel voor terug gekregen. Flinke kater van...
Mona81 schreef:Ik kan je helaas niets adviseren over je tinker dan alles dat al gezegd is, ik wilde alleen toch een opmerking maken over de one rein stop. De stop is niet voor ieder paard geschikt! Er zijn paarden die gewoon hard over de kop gaan met de one rein stop. Ik zou dit dus niet zelf gaan aanleren, zonder advies van iemand die je paard kent. Ik wilde het ook gaan aanleren als noodrem, maar mijn paard is er absoluut ongeschikt voor. In combinatie met zijn balans en zijn "state of mind" als hij zo hard gaat, is het voor ons levensgevaarlijk. Kortom, denk er goed over na!
Bowen schreef:Je dient het paard zodra hij wil gaan in een orn te zetten (dus in die eerste stappen of bij voorkeur zelfs net daarvoor), niet als hij in volle rengalop gaat. Het gaat hand in hand met je paard goed kennen en weten waar problemen beginnen.
(de ruiter is geen paard) Simpelman schreef:Die gehoorzaamheid buiten is waar ik me het eerste jaar alleen maar mee bezig houd.
Ik begin met wandelen aan een longe, 3X per week minstens 5 km.
We gaan letterlijk overal in, op en door, aan de longe kun je het paard zélf laten beslissen op welk moment hij gaat, ik ga voor, hij volgt.
We springen samen over greppels , we lopen er in de lengte doorheen, trappen, bergen zand, struikgewas, zigzag tussen bomen, tussen twee stilstaande vrachtautos door, langs de maaidorser, door het dorp, een vreemd erf op, wachten voor rood stoplicht, langs de treinbaan, door de plassen, een smal houten bruggetje over, creativiteit.....
Ik heb dan ook nog de vrije natuur hier, bergen, rotsen, rivieren.
De grootste gevaren treden we tegemoet.....![]()
Na verloop van een paar maanden (2) aan de longe stap ik er op en doen we hetzelfde, aan een contactteugel (1 jaar!), eerst een paar weken alleen in stap, daarna rustig draven en uiteindelijk in galop. Helemaal geen dressuur.
Met geen enkel paard ooit een probleem buiten.
Er zijn zaken die niet mogen, dat leren we al op stal aan, niet doen!
Hetzelfde buiten, stommiteiten, niet doen!
Straffen, nooit, zweep , wat is dat?
jecco_ellen schreef:Jeetje heftig, ik lees mee met wat de opties daar allemaal voor zijn. Die van mij (geen tinker) is ook een x op een stuk waar ze vaak galoppeerde door mijn bijrijdster niet goed meer te stoppen.
, daar zit dus het probleem en dus ook de oplossing van het probleem. Dit schreef ik uit eigen ervaring. Mijn bij rijdster deed dit ook met mijn merens. Zonder dat ze het me vertelde kon ik dat haar terug geven want ook ik maakte bijna mee want hier boven is gebeurd. Kreeg gelijk de bevestiging en excuses van haar en ze deed nooit meer twee keer achter elkaar op de zelfde plek galopperen.
....Niet leuk dus! Kjelt schreef:vd site john erb:
Reguliere routes zijn er regelmatig:
In de oneven weken:
woensdag Drenthe Overijssel
donderdags Drenthe Groningen
vrijdags Drenthe Friesland
zaterdag Achterhoek Gelderland
In de even weken
vrijdags Utrecht Zuid Holland
zaterdags Zuid Holland Utrecht
Hij komt helaas niet bij me in de buurt... Maar als ik niets anders vindt blijft het een optie waarvoor ik ga sparen
Liever wat meer uitgeven en meteen goed dan half werk.....