Noodrem voor mijn tinker, help, wie heeft tips/advies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:59

Ik vind het erg moedig dat je hier nog om tips vraagt.
Misschien ben ik met een gebroken ruggewervel als gevolg van een val van mijn paard niet de juiste persoon om hier te reageren want ik zou met dit paard niet meer naar buiten gaan. Je zegt het zelf: "levensgevaarlijk".
Het klinkt hard en vanachter een PC is het makkelijk geschreven maar waarom zoek je jezelf geen braaf, verkeersmak paardje waar je met een gerust hartje op kan kruipen? Lekker relax kan gaan wandelen zonder gevaar voor jezelf, èn anderen?
Dit is niet slecht bedoeld hoor TS. Wanneer ik zoiets lees, ben ik gewoon erg bezorgd.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:59

Ik kan je helaas niets adviseren over je tinker dan alles dat al gezegd is, ik wilde alleen toch een opmerking maken over de one rein stop. De stop is niet voor ieder paard geschikt! Er zijn paarden die gewoon hard over de kop gaan met de one rein stop. Ik zou dit dus niet zelf gaan aanleren, zonder advies van iemand die je paard kent. Ik wilde het ook gaan aanleren als noodrem, maar mijn paard is er absoluut ongeschikt voor. In combinatie met zijn balans en zijn "state of mind" als hij zo hard gaat, is het voor ons levensgevaarlijk. Kortom, denk er goed over na!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:03

Contacteer John Erb. Zeer ervaren trainer die snel de vinger op de zere plek kan leggen. En niet bang aangelegd. Grondwerk MOET bevestigd zijn voordat er op gezeten gaat worden. Anders veel te gevaarlijk bij zo'n type paard.

Ook als je m wil verkopen is het fijn als hij leert grenzen te respecteren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:05

Heel eerlijk? Ik lees dit en denk, wat deze eigenaresse even moet doen is afstand nemen en helder gaan nadenken. Je hebt het over een levend dier, met eigen denken, zien en doen. Een vluchtdier met een sterk instinct. Het gaat een half jaar goed en een keer gaat iets mis en gelijk gaat de hele molen weer aan. Soms gebeuren dingen gewoon, mijn braafste en meest ervaren paard doet ook wel eens gek, mijn o zo stoere jaarling is ook wel eens bang, en andersom; mijn meestal wat sensibele ruin wil ook wel eens zich voorbeeldig gedragen :Y) Tevens noem je ook nog even tussendoor dat hij onbedoeld ander voer heeft gehad. Wat ik zou doen is dit voorval even naar de achtergrond zetten en gewoon doorgaan alsof het niet gebeurd is, reden voor vragen of stappen zoals hier genoemd worden lijkt me pas terecht als er meer van dit soort dingen gaan gebeuren. Hoe denkt de bijrijdster erover? Heb je de mogelijkheid er iemand op te zetten die wel ervaren genoeg is maar hem nog niet (goed) kent? Die kijkt wellicht met een frisse blik naar dit paard en kan veel objectiever met het paard zoals het nu is omgaan dan jij en/of jouw bijrijdster waarbij het beeld van hem al gevormd is in de afgelopen, minder gunstige, jaren.

Overigens, ik snap in dit geval wellicht de keuze voor de pelham, maar probeer in het achterhoofd te houden dat je het paard juist moet leren dat kracht gebruiken geen zin heeft. Vooral dus geen tegendruk geven. Zelf werk ik veel met ophoudingen, maar ook de teugels/halstertouw gewoon los gooien en in een uiterst geval juist wat opjagen (uiteraard niet op de openbare weg) wil nog wel eens helpen. Ik heb ook zo'n kanon dus, sensibel, dominant maar tevens onzeker. Gebruiksaanwijzing? Ja, in het chinees, maar des te meer knopjes ik weet, des te leuker het is want die paarden waar veel in zit, kan je juist zoveel uit halen. Ze moeten alleen met je willen werken, niet tegen je :')

One rein stop is voor koudbloeden meestal niet zo geschikt ze in volle vaart vaak wat moeite hebben met scherp buigen, als dit dan wordt afgedwongen en ze geven gehoor kunnen ze lelijk onderuit gaan. Geven ze geen gehoor ben je vaak verder van huis door verlies van balans bij jou en/of het paard.

Overigens denk ik dat de beleerstal het op prijs stelt dat je hun naam verwijderd...

Kjelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 22:09

Meteen john erb gegoogled, mooie site, klinkt erg goed...
Maar zit niet in brabant, kjelt daar brengen kost 600€ voor een maand

Ik heb echt wel wat voor kjelt over maar beleren was niet gratis, en de buikoperatie zeker niet..... En al met al ben ik dus veel geld kwijt en heb er niet zo veel voor terug gekregen. Flinke kater van...

Lukasje
Wat jij voorstelt en wat verder terug ook al gezegd werd: rijden moet leuk zijn....misschien tijd om de handoek in de ring te gooien maar dat zoumook betekenen dat ik 5 jaar met hem weggooi....heel moeilijk

Caily

Re: Noodrem voor mijn tinker, help, wie heeft tips/advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:11

Maar hoe was hij al die andere keren dat jullie met hem reden het afgelopen half jaar dan, je zegt dat de pelham maar 4 keer zn werk heeft hoeven doen.... Dan is het toch ook heel vaak goed gegaan?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:12

Even over je vraag over een hackmore ik denk India geval dat het je niet gaat helpen, Pelham zou genoeg moeten zijn en je komt enkel in de vicieuze cirkel terecht waar je sterker i werkende bitten gaat gebruiken achter elkaar tot het eind uit zicht Is. De hackmore zal zelfde effect hebben. Werkt in het begin tot ie weer een goed keer aan de kletter gaat met extra gevolg dat als je er dan met alle macht aan gaat hangen (laten we eerlijk zijn, in dat geval probeer je alles om te stoppen) heb je dikke kans dat je zijn neusbot breekt.. Zo lief zijn die dingen niet in dit soort gevallen. Dit gedrag lijkt echt ergens in de basis te liggen en een goede verkeersveiligheid training. Lijkt het mij het beste dat hij naar een goede trainer gebracht wordt, maar dan moet je wel overtuigd zijn dat je het aandurft als hij terug komt dat hij hetzelfde ' makkelijke' gedrag weer gaat uitproberen. Heb je dat vertrouwen niet dan zou ik er eerlijk voor kiezen het paard te verkopen aan iemand die er wel mee aan de slag kan en durft. De wereld bestaat uit prachtige verhalen waar alles weer goedkomt maar schaam je er niet voor als je daar niet de kracht voor hebt. Tis immers 700 kilo paard, das geen grapje en veiligheid gaat voor. Soms Is verkopen dan een betere beslissing. Hoe dan ook, sterkte met je beslissing en succes :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:13

In die 5 jaar heb je toch ook geleerd...

Afbeelding

Kjelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 22:15

Naam beleerstal weghalen??
Staat er dan iets negatiefs? Ik dacht dat ze het goed hebben gedaan, proef ik hier een andere mening?

Ik meende zelf altijd dat ik erg pech had met hetnfeit dat hij een klophengst bleek te zijn....

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:17

Kjelt schreef:
Meteen john erb gegoogled, mooie site, klinkt erg goed...
Maar zit niet in brabant, kjelt daar brengen kost 600€ voor een maand

Ik heb echt wel wat voor kjelt over maar beleren was niet gratis, en de buikoperatie zeker niet..... En al met al ben ik dus veel geld kwijt en heb er niet zo veel voor terug gekregen. Flinke kater van...

John Erb doet lesroutes, het is juist van belang dat jij erbij bent zodat hij ziet wat de interactie is. Hij heeft nog plek, mail hem eens wie weet komt hij gewoon in de buurt. Als er iemand is die dit probleem aankan is het John Erb.
Alle goedbedoelde bokt adviezen ten spijt met bitten etc, dit probleem zit of fysiek of tussen de oren, feit dat hij grondwerk zeer slecht accepteert doet mij t laatst vermoeden. De lessen kosten geld, maar meid, dit is veel te gevaarlijk met zo'n sterk en ongehoorzaam paard!! Een mensenleven is onbetaalbaar.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:29

Wat Evelijn zegt, daar ben ik het ook mee eens. En daarbij, het is toch geen weggooien?? Je hebt dit paard veel goeds gebracht en je hebt zelf veel geleerd. Het had ook gekund dat Kjelt bij iemand terecht kwam die het heel anders had aangepakt, misschien op een veel vervelendere manier dan jij. Dus wat dat betreft, zeker geen weggegooide tijd!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:47

Ik heb geen ervaring met de beleerstal, weet al helemaal niks van slechte naam. Maar als jij de naam noemt gevolgd door dat hij eerst jou thuis eraf heeft gegooid en daarna de ervaren bijrijdster, komt dat niet heel positief over. Zeker niet als je alleen dat stukje lees via een hit op google bijvoorbeeld...

Ik vind het bijzonder hoe bokt hier het eens is over dat dit paard gevaarlijk is en in training moet of eventueel beter verkocht kan worden. Want hij speelt een dominantie spelletje. Knap oordelen zonder het dier gezien te hebben. Ik lees dat hij bang is voor groot verkeer en dat de pelham oa is gebruikt toen er koeien op hem af kwamen. Maar nooit "uit het niets". Dan vraag ik me af, is het geen gebrek aan vertrouwen in mensen? Wanneer een situatie stressvol is dat hij dan enkel op zichzelf vertrouwd en zijn vluchtinstinct naar boven komt. Dat iemand die hem tegen werkt, zoals bijrijdster met pelham, enkel als last voelt waar hij vanaf moet?

Paarden die onzeker zijn kunnen juist erg vervelend zijn met grondwerk als ze niet precies weten wat er van hun verwacht wordt.

Mijn ruin is zo. Als hij niet weet wat er van hem verwacht wordt, dan wordt het lastig voor hem en merk je hoe sterk hij is, wil hij rennen (zelfs hengstenketting door het bit heen krijgt hij kapot) en lijkt het zwart voor zijn ogen. Als hij niet weg kan komen gaat hij steigeren of andere dingen vertonen. Ik heb hem juist heel veel vertrouwen moeten geven om zijn comfortzone te vergroten. Eerst heel veel simpele dingen doen en hem goed belonen. Dan langzaam de grens steeds meer opzoeken, en blijven belonen. Zo leert hij te vertrouwen op mij, ook echt nooit nooit straffen; hij moet weten dat hij nooit alleen staat en ik er altijd voor hem ben (immers; ik wil dat als hij het niet weet hij aan mij vraagt wat hij moet, ipv als een kip zonder kop te gaan rennen). Door deze manier van trainen, in samenwerken met 2 paarden die hem het goede voorbeeld konden geven door "stoer" voorop te gaan bij nieuwe dingen, zijn we inmiddels al enorm ver gekomen. Dingen wat bij hem zwakke plekken zijn (bijvoorbeeld afspuiten) of vreemde/onverwachte dingen) moet ik heel kordaat en duidelijk zijn; zo gaan we het doen en niet anders. Als hij ook maar een seconde luistert, of zelfs nog waar hij net-niet luistert, belonen belonen en nog meer belonen. Als hij merkt dat hij en ik nog steeds een team zijn, en ik weet wat we moeten doen, wil hij nog wel eens bij zinnen komen. Toen ik nog nagenoeg geen knopjes wist bij hem kreeg ik hem echt niet uit die paniek, inmiddels lukt dit steeds beter en ook in steeds grotere situaties.

Of dit bij jouw paard ook het geval is, of dat hij gewoon domineert, dat kan ik vanaf hier niet zien. Ik vind het opvallend dat, ondanks dat er op die ene keer na, altijd een reden is voor zijn gedrag hij als gevaarlijk wordt beschouwd. Je kan het gedrag dan toch min of meer voorspellen?

Een noodrem op een paard, vind ik persoonlijk een mooi sprookje. Als je op een vluchtdier gaat zitten, hoe braaf ook, heb je altijd een risico dat hij zodanig in paniek raakt dat het instinct sterker is dan welke hulpteugel/bit dan ook. Zelfs met de braafste en meest ervaren paarden wil nog wel eens een ongeluk gebeuren. Het enige wat je kan doen is zo goed mogelijk een team vormen met het rijpaard zodat hij zolang mogelijk op jouw durft te vertrouwen. Dit heeft vooral tijd en veel trainingsuren nodig, en niet te vergeten gevoel... Een trainer als de eerder genoemde John Erb zou je daarbij kunnen helpen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen, net als de bijrijdster...

Een paard verkopen is nooit weggooien, opgeven of wat dan ook. Ik heb tenminste van alle paarden ook wel wat geleerd. Soms is het de eerlijkste keuze die je maken kan, zowel voor het paard als voor jezelf.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:48

Wellicht eens een onafhankelijk iemand er op zetten die het paard neit kent en kijken of die het daar ook bij doet? Wellicht weet die jullie "zwakke plekken"en maakt daar gebruik van als die de kans ziet.
En een bijrijder die niet bang is dat kan vaak ook heel verkeerd uitpakken.
Daarbij eens kijken of je misschien kan gaan beginnen met bakwerken en respect leren van BEIDE kanten. Want paard voelt ook aan jou/jullie dat jullie niet in je comfort bent met hem.

Wat ook een mogelijk kan zijn. Want ze klinkt zoals mijn haflinger in begin die deed dat ook maar bleek achteraf dat er min of meer zijn hoofd gewoon vol zat en dat het allemaal teveel was. die hebben we toen paar weken op de weide gehad echt gewoon rust en alleen troetelen, borstelen, wandelen

Kjelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 04:54

Er is veel geschreven waarin ik kjelt herken
De onzekerhei, stoer uiterlijk maar nog klein in t koppie, leider nodig... Maar ook het advies dat ik niets bereik met nog zwaardere noodrem uiteindelijk

Ik heb niet alle tools in handen om hem te geven wat hij nodig heeft zoals een wijzer ouder paard wat hem voorgaat: daar zou hij veel aan hebben

John erb is zeker een optie maar ik ben erg onzeker over t aangaan van dit traject. Zekerheden zijn er nooit maar als ik er zeker van was dat dit altijd zou helpen zeker een optie

Zijn er in mijn regio nog goede trainers voor grondwerk? Voor evt kjelt in training en begeleiding van mijzelf?
Brabant: in ravenstein en regio ???

Ook t even laten staan en hem alles laten verwerken is verstandig, hij is erg jong in t hoofd, lomp en weinig levenswijsheid.
Een paar stappen terug dus om weer op te gaan bouwen...
Maar zeker met meer hulp

Krijgt hij met grondwerk niet meer respect voor mij en anderen dan ben ik niet gesvhikt voor hem en kan ik hem beter verkopen aan een veel ervarener rijder en/ of iemand met meer tools.

Op zoek dus naar een trainer
Iemand suggesties voor in mijn omgeving?

Ps enorm bedankt voor het meedenken, ik heb n prachtig paard met een gebruiksaanwijzing en ik wil vooral voorkomen dat ik m verknal. We hebben zeker al heel wat stappen gemaakt, maar zijn er nog lang niet

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 06:16

Kjelt ik wil je complimenten geven voor Hoe je reageert en adviezen aanneemt het is duidelijk dat je heel veel om je paard geeft en het beste voor hem wilt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:19

Ik kan me voorstellen dat je geen geld meer hebt voor training bij bv John Erb, maar zoals gezegd doet hij ook lesroutes, en zou je bv 2x per mnd les kunnen nemen bij hem? Hij is ECHT een goede, mijn oerpaard dekhengst (Tinker) heeft 5 jaar bij hem mogen wonen.

Kjelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 17:13

vd site john erb:

Reguliere routes zijn er regelmatig:

In de oneven weken:
woensdag Drenthe Overijssel
donderdags Drenthe Groningen
vrijdags Drenthe Friesland
zaterdag Achterhoek Gelderland

In de even weken
vrijdags Utrecht Zuid Holland
zaterdags Zuid Holland Utrecht

Hij komt helaas niet bij me in de buurt... Maar als ik niets anders vindt blijft het een optie waarvoor ik ga sparen
Liever wat meer uitgeven en meteen goed dan half werk.....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:44

Mona81 schreef:
Ik kan je helaas niets adviseren over je tinker dan alles dat al gezegd is, ik wilde alleen toch een opmerking maken over de one rein stop. De stop is niet voor ieder paard geschikt! Er zijn paarden die gewoon hard over de kop gaan met de one rein stop. Ik zou dit dus niet zelf gaan aanleren, zonder advies van iemand die je paard kent. Ik wilde het ook gaan aanleren als noodrem, maar mijn paard is er absoluut ongeschikt voor. In combinatie met zijn balans en zijn "state of mind" als hij zo hard gaat, is het voor ons levensgevaarlijk. Kortom, denk er goed over na!

De orn is voor ieder paard geschikt, de paarden die over de kop gaan zijn dieren die men dit niet aangeleerd heeft en zo even omtrekt in volle vaart. Dat is niet de bedoeling bij een orn, is verkeerd gebruik ervan.
Je dient het paard zodra hij wil gaan in een orn te zetten (dus in die eerste stappen of bij voorkeur zelfs net daarvoor), niet als hij in volle rengalop gaat. Het gaat hand in hand met je paard goed kennen en weten waar problemen beginnen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:08

Dat ben ik toch niet met je eens Bowen. Je kunt een paard iets aanleren, maar zodra mijn paard in een bepaald mind-set zit, dan reageert hij op niets dat hem is aangeleerd. Bovendien stuwt hij ons dan letterlijk over de kop. Diverse zeer ervaren en goed opgeleide instructrices hebben ons dit afgeraden. Ik zeg dit niet voor een welles-nietes spelletje, maar om TS de waarschuwen dat dit niet "zomaar" gebruikt moet worden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:06

Deze noodrem is niet 'het omtrekken van je paard'...het is het trainen van deze stop voor het geval dat...
En het blijven trainen. Dat wordt nog wel eens vergeten. Elke week even oefenen. Kost nog geen minuut. Maar wat nog belangrijker is, is het herkennen van signalen en gelijk goed reageren. De ene keer kan dat juist drijven in de door jou gewenste richting zijn, en de andere keer afstappen of de noodrem.

Bowen schreef:
Je dient het paard zodra hij wil gaan in een orn te zetten (dus in die eerste stappen of bij voorkeur zelfs net daarvoor), niet als hij in volle rengalop gaat. Het gaat hand in hand met je paard goed kennen en weten waar problemen beginnen.

Juist. Zo hoort het.
Maar het blijft een paard, en met een buitenrit, helemaal alleen, blijft het opletten. Het is niet des paards om alleen op stap te gaan ;) (de ruiter is geen paard)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:21

Mag ik je dit laten lezen?

Simpelman schreef:
Die gehoorzaamheid buiten is waar ik me het eerste jaar alleen maar mee bezig houd.
Ik begin met wandelen aan een longe, 3X per week minstens 5 km.
We gaan letterlijk overal in, op en door, aan de longe kun je het paard zélf laten beslissen op welk moment hij gaat, ik ga voor, hij volgt.
We springen samen over greppels , we lopen er in de lengte doorheen, trappen, bergen zand, struikgewas, zigzag tussen bomen, tussen twee stilstaande vrachtautos door, langs de maaidorser, door het dorp, een vreemd erf op, wachten voor rood stoplicht, langs de treinbaan, door de plassen, een smal houten bruggetje over, creativiteit.....
Ik heb dan ook nog de vrije natuur hier, bergen, rotsen, rivieren.

De grootste gevaren treden we tegemoet..... :)

Na verloop van een paar maanden (2) aan de longe stap ik er op en doen we hetzelfde, aan een contactteugel (1 jaar!), eerst een paar weken alleen in stap, daarna rustig draven en uiteindelijk in galop. Helemaal geen dressuur.
Met geen enkel paard ooit een probleem buiten.

Er zijn zaken die niet mogen, dat leren we al op stal aan, niet doen!
Hetzelfde buiten, stommiteiten, niet doen!

Straffen, nooit, zweep , wat is dat?

Ik heb zo ontzettend veel aan wat hij schrijft. Ik heb geen dressuurpaard, maar een Tinker. 11 jaar hengst geweest en ontzettend lief maar nog wel pittig. Mijn gevoel zegt wat te doen, maar ik lees zoveel andere dingen...maar wat hij schrijft is zo logisch, zo ontzettend simpel... het bevestigd elke keer weer wat de goede weg is. Tijd, rust, vertrouwen en ontspanning.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:32

jecco_ellen schreef:
Jeetje heftig, ik lees mee met wat de opties daar allemaal voor zijn. Die van mij (geen tinker) is ook een x op een stuk waar ze vaak galoppeerde door mijn bijrijdster niet goed meer te stoppen.

Jecco_ellen, zoals ik al in een eerdere post aan gaf in dit topic :+ , daar zit dus het probleem en dus ook de oplossing van het probleem. Dit schreef ik uit eigen ervaring. Mijn bij rijdster deed dit ook met mijn merens. Zonder dat ze het me vertelde kon ik dat haar terug geven want ook ik maakte bijna mee want hier boven is gebeurd. Kreeg gelijk de bevestiging en excuses van haar en ze deed nooit meer twee keer achter elkaar op de zelfde plek galopperen.
Dat noemen ze de kat op het spek binden. Dat nalaten, paard resetten in de kop door rustige buitenritten te gaan maken zonder galop en voor alle zekerheid eventueel ander bit in hangen voor het geval als.....en ik weet zeker dat probleem is opgelost.
Dit soort paarden zullen altijd anders daarvan een handje houden.
Met de merrie kan ik 100x op de zelfde plek in ren galop gaan, dat maakt in de gehoorzaamheid voor haar niets uit. Voor de ruin is 1x meer dan genoeg en iedere keer goed voelen hoe braaf hij is. Want ook hij deed het in galop en meestal bij de aanzet van de galop kwam uit het niets het bommetje, bit vastpakken en soms zo hoog bokken :n ....Niet leuk dus!

Kjelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 14:12

Dank
Veel herkenning en hele nuttige adviezen
Heb veel gewandeld met hem, heb m al vanaf veulen, maar niet in die frequentie

Zeker nuttig: op zondagen hier op de dijk ga ik voortaan te voet of fiets met hem oefenen, is dan volop drukte en varieteit, en voorlopig geen galoperen, zeker niet op bekende plekken...

En sparen, maar wordt voor goed doel...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:27

Zelf herken ik je verhaal wel een beetje mij paard is ook niet de makkelijkste zeker niet in grondwerk en hij kan zeer dominant overkomen ne zich gedragen maar uiteindelijk is dit vooral onzekerheid. Hij stond bij een trainer en het werk vond hij best wel behoorlijk lastig. Zijn advies? zet hem eens eerst een paar maanden op rust en dan beginnen we er opnieuw mee. Hij kan nu weer even heerlijk paard zijn zonder dat er maar iets gevraagd wordt van hem. Bewust neem ik zoveel mogelijk afstand zodat hij weer echt op eigen benen leert staan. Zelfs bijvoeren wordt als het enigszins niet nodig is niet gedaan voldoende gras en water en vriendjes en hij redt zich wel. In Januari gaan we weer eens verder kijken. Dus misschien is dat ook een optie voor jou? even een paar maanden helemaal niets en dan met een frisse start en voldoende begeleiding op nieuw beginnen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:43

Kjelt schreef:
vd site john erb:

Reguliere routes zijn er regelmatig:

In de oneven weken:
woensdag Drenthe Overijssel
donderdags Drenthe Groningen
vrijdags Drenthe Friesland
zaterdag Achterhoek Gelderland

In de even weken
vrijdags Utrecht Zuid Holland
zaterdags Zuid Holland Utrecht

Hij komt helaas niet bij me in de buurt... Maar als ik niets anders vindt blijft het een optie waarvoor ik ga sparen
Liever wat meer uitgeven en meteen goed dan half werk.....

Je moet gewoon even contact opnemen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Hij is super. Ik heb ook een paard.dat levensgevaarlijk WAS! Hij ging de strijd echt aan. We hebben hem onder leiding van John helemaal opnieuw opgeleid.