Te enthousiast buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Te enthousiast buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:26

Ik zou wel gaan lessen met de pony. Eerst in de bak zodat de instructrice kan zien hoe jullie rijden. Dan na een paar keren ook naar buiten. Instructrice mee op de fiets als dat mogelijk is en zo ook buiten kan helpen

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:49

Tarenko schreef:
Annoya schreef:
Als ik de eigenaar was zou ik niet willen dat iemand een Mexicaanse neusriem gaat gebruiken, tenzij dat in goed overleg gebeurd. Je kunt het beste dit aankaarten bij de eigenaar. Wellicht heeft de eigenaar dit probleem eerder ook gehad, en weet de eigenaar de oplossing? Rijles nemen is een goed idee, en grondwerken met de pony.
Amaris en Brighteyes85 geven goede tips. Eerst in draf je pony onder controle en niet galopperen tot je draf goed beheerst. Dressuurmatig rijden in het bos is ook een goede tip. Overgangen, halthouden, pasjes achteruit. Evt.als je dat al doet/kunt stukje wijken voor het been over schouder binnenwaarts (in het bos heb je geen binnen of buitenhand).

Ik ga ook zeker niet zomaar een andere neusriem gebruiken. Alles in overleg.

Bij de eigenaar doet hij hetzelfde. De eigenaar zegt dat je hem bezig moet houden. Bijvoorbeeld een volte of wijken en dergelijke. Langzamer of sneller lopen. Maar ze zegt zelf ook dat dit niet altijd werkt.

En het rare vind ik dat alleen de draf zo moeizaam gaat. En de teugels korter blijven nemen vind ik totaal niet vriendelijk tegen over de pony.

Ik snap dat je dat onvriendelijk vindt maar tegen zo'n sterk ras als bijvoorbeeld een tinker of een haflinger die ook nog een grote wil hebben mag je afentoe iets strenger zijn! Anders kan het buiten ook een gevaar voor jezelf worden!
Verder moet je erop letten dat je wanneer je paard zijn tempo versnelt jij ook niet gaat versnellen met er lichtrijden, je moet er dus voor zorgen dat jij op het gewenste tempo blijft lichtrijden en niet versneld zodat jouw paard zich hierop kan aanpassen en langzamer zou moeten gaan lopen.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:06

Bedankt voor de tip! De eigenaar zegt ook dat ik hem echt gen pijn doe. Maar toch blijf ik het denken.

Vandaag pok weer naar buiten geweest. En voor het eerst voorop. Hij was erg onstuimig. En hij ging meten bokken en met zijn hoofd schudden en omlaag trekken. Toen was hij opzich wel weer redelijk mak. Ik ging weer achter een paard rijden, ging ook heel goed. Hij probeerde niet in te halen. We hebben ook een stukje gegaloppeerd en dan is hij altijd heel rustig en luistert hij goed. Alleen de eerste galop wil hij weleens bokken.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:51

Als de haflinger het ook bij de eigenaar doet kunnen jullie er beter samen aan werken, denk ik. Door les te nemen in grondwerk kunnen leren meer respect te krijgen van jullie pony, je leert beter communiceren en je zal er een gehoorzamer pony van krijgen. Ik denk niet dat het verstandig is dat je zelf wat gaat proberen met grondwerk. Je bent nog jong, ik denk dat je zeker in het begin wat begeleiding kan gebruiken. Om te voorkomen dat je per ongeluk door een methode niet correct toe te passen het tegenovergestelde gaat bereiken.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:35

Annoya schreef:
Als de haflinger het ook bij de eigenaar doet kunnen jullie er beter samen aan werken, denk ik. Door les te nemen in grondwerk kunnen leren meer respect te krijgen van jullie pony, je leert beter communiceren en je zal er een gehoorzamer pony van krijgen. Ik denk niet dat het verstandig is dat je zelf wat gaat proberen met grondwerk. Je bent nog jong, ik denk dat je zeker in het begin wat begeleiding kan gebruiken. Om te voorkomen dat je per ongeluk door een methode niet correct toe te passen het tegenovergestelde gaat bereiken.

Dat is ook slim, als ik weer heen ga zal ik het er over hebben!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:17

Succes! Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie het aan gaan pakken en welke resultaten jullie straks boeken.