Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:26

Starbreeze schreef:
@Sizzle, of een hengstenketting onder de kin door.

Ik doelde meer op het uiteinde van het touw (of mijn teugel). Ik kan erg goed mikken :o

Ragdollcat

Re: Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:31

Met een slof zou ik goed oppassen, je kan hiermee jouw paard ook uit onbalans trekken en het komt te vallen in de volle galop.

En als je jouw dier niet de baas bent op het laatste stukje kan je er beter niet meer ermee naar buiten gaan tot het probleem is opgelost. Want je brengt ook mogelijk anderen in gevaar en daar zat je ook mee in je hoofd.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:36

Ragdollcat schreef:
Met een slof zou ik goed oppassen, je kan hiermee jouw paard ook uit onbalans trekken en het komt te vallen in de volle galop.

En als je jouw dier niet de baas bent op het laatste stukje kan je er beter niet meer ermee naar buiten gaan tot het probleem is opgelost. Want je brengt ook mogelijk anderen in gevaar en daar zat je ook mee in je hoofd.

En hoe wil je een probleem op lossen zonder het te doen? Als je 1 jaar niet meer naar buiten gaat zal die echt niet ineens rustig naar huis lopen.

En omdat ts dus niet met slof kan rijden geven meerdere hier ook aan een scherp bit erin te gooien. En zo aan het probleem te werken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:45

Ik heb het niet tegen jou Munnie, maar TS, ze heeft gelijk, want ze zat er ook mee in haar hoofd.

Dan is het beter om er niet meer ermee naar buiten te gaan tot het is opgelost, en dat kan van alles zijn, een scherper bit ofzo.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:56

Persoonlijk zou ik niet voor een scherper bit kiezen of een slof.
Scherper bit stompt af en hij dient gewoon te reageren op een trensje. Straks heb je het zo dat je alleen nog met een scherp bit durft op te stappen, lijkt me niet de bedoeling.
Slof heeft als risico dat je het paard over de kop laat jagen inderdaad, en veel rennen gewoon door ondanks flink aannemen.

Als je bang bent dat hij er aan de hand ook vandoor gaat kan je een zweep meenemen en hem daarmee begrenzen aan de voorkant. Teugels goed vast, en dan zo dat als hij de benen neemt, je op de teugel aan jouw kant de meeste druk hebt, zodat hij naar jou draait.
Neemt hij een spurt pets je m voor het hoofd.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:05

Hier ook het probleem gehad dat mijn paard van puur enthousiasme 'vergat' dat ik de baas ben. Nadat het voor de zoveelste keer flink misgegaan was en hij me bewusteloos in het bos heeft achtergelaten was ik er echt wel klaar mee. Dus in het vervolg slof erom. Werkt fantastisch, ik snap alle bezwaren en sta ook echt niet achter het principe van een handrem maar het werkt gewoon.
Wel even les nemen met slof want een paard wat er niet aan gewend is kan er idd op achterover slaan.
Sowieso les blijven nemen en daarbij heel goed aan je zit werken. Werkt pas op de lange termijn maar sinds ik mijn paard bitloos rij en dus wel op mijn zit moet sturen luistert hij in het bos ineens veel beter met een gewoon bit en maar 1 teugel.
Veel succes met wat je ook besluit

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:15

Kun je dan niet beter een thiedemanteugel gebruiken..dan is er minder kans dat je je paard over de kop trekt maar je hebt wel meer in te brengen..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:48

Punt met de thiedeman is dat die vaak of altijd inwerkt of helemaal niet. De slof kun je zelf nog doseren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:56

Als je les neemt zal d kans dat je over de kop slaat net zo groot zijn als zonder slof..

een thiedeman teugel werkt niet als handrem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:58

Ik begrijp de 'bron oplossen' reacties heel goed, maar als je geniet van een ontspannen bosritje en het is echt het laatste stukje wat vervelend wordt kan ik me voorstellen dat je gewoon op korte termijn er even vanaf wil. Een slof kan daar zeker bij werken. Wat dat betreft is het een prima hulpteugel.. Je kan hem de hele buitenrit los laten hangen en op het moment dat hij gaat lopen spoken kan een flinke ruk aan een slof goed helpen om hem weer even op zijn plek te zetten.

Ik had altijd dezelfde struggles in het bos. Een lang, recht galoppeerpad waar mevrouw gewend was om haar benen te strekken. Dat vind ik ook leuk, zo lang het gecontroleerd gaat. Ik wil op een pad ook gewoon rechtuit kunnen draven zonder dat ik op een bom zit. Het ging van kwaad naar erger, op een ander bit reageerde ze extreem heftig (werd nog veel heter) en als ik ging zigzaggen of voltes ging proberen te draaien zag ze het als een spelletje waar ze met liefde in mee ging; hoe hard kunnen we een volte op, en vooral hoe hard kunnen we het plankgas weer induwen op het moment dat we van de volte af komen. Ik ben een keer het bos in gegaan met een slof, heb haar aan het begin van het pad flink strak gepakt en op het moment dat ze ging lopen kloten heb ik een flinke ruk gegeven, aan 1 kant. Flinke schrikreactie gehad, de rest van het pad een beetje lopen dartelen, maar ze snapte daarna (zonder slof) prima dat ze het niet moest flikken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:02

Nou een ruk aan de slof en hem flink strak houden vind ik nou niet echt geweldig advies.
Geen les gehad zeker?

Slof gewoon strakker pakken (dus niet los wat je de rest van de rit doet) wanneer je denkt dat hij meer kans heeft om te gaan.
Dan als hij gaat vraag je stelling en kan hij zich niet zo sterk maken en kun je hem afremmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:08

Ik heb prima les gehad over het gebruik van de slof, en ik geef ook niet met liefde een ruk aan een kant. Met de merrie die ik reed ging het echter gevaarlijke situaties opleveren, ik kreeg haar niet meer op de rem en aan het einde van het lange rechte pad lag een doorgaande (drukke) weg. Dan kies ik liever voor een keer flink, misschien te flink, corrigeren en daarna veilig en rustig op pad kunnen dan eeuwig aankloten met zwaarder zitten, halve ophoudingen en zigzaggen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:15

Emmaa_ schreef:
Ik heb prima les gehad over het gebruik van de slof, en ik geef ook niet met liefde een ruk aan een kant. Met de merrie die ik reed ging het echter gevaarlijke situaties opleveren, ik kreeg haar niet meer op de rem en aan het einde van het lange rechte pad lag een doorgaande (drukke) weg. Dan kies ik liever voor een keer flink, misschien te flink, corrigeren en daarna veilig en rustig op pad kunnen dan eeuwig aankloten met zwaarder zitten, halve ophoudingen en zigzaggen.

Ik zou hier toch ook inderdaad 1 keer schrik beleven kiezen, hij doet het (zoals ik het lees) niet uit angst of paniek. Op het moment dat het dan gevaarlijk wordt zou ik eerder inderdaad een slof erom binden en een keer omtrekken. Maar een zwaarder bit kan ook helpen, moet je alleen wel erom denken dat je bij de andere momenten wel zachter bent.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:27

Slof heb ik geen ervaring mee dus kan ik je niet mee helpen.
Pelhalm vind ik een geschikt bitje voor zon buffels, zeker als ze met 2 teugels gereden worden. Braaf paard gebruik je de trenswerking, klooiend paard haal je de stang er even bij.
One rein stop aanleren is ook handig.

Verder als de remmen stroef zijn moet je proberen ervoor te zorgen dat de neus niet recht voor de schouders kan komen. Als mijn merrie en ik het niet eens zijn over de snelheid is dat bij haar de beste manier om de snelheid er uit te halen zonder te veel discussie. Dus nooit gelijke druk op 2 teugels, kunnen ze in gaan hangen en juist makkelijk doorbuffelen.
Wil het echt niet, dan idd omtrekken. 1 hand op schoft blokkeren en met andere hand kordaat hoofd omhoog en richting jouw knie halen. Desnoods draait hij maar een paar rondjes rond z'n as tot hij weer voor reden vatbaar is.

Als het altijd hetzelfde pad is, idd niet altijd langs dat pad terugkomen.
En de tip van thuis dan nog een half uur flink werken als hij zo klooit is ook een goede. Zo is haasten om thuis te geraken ook niet leuk meer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:10

We hebben bijna alle hulpmiddeltjes al eens horen vernoemen nu hééééé.
Maar ik zou liever zeggen leer jezelf anders te gedragen, maak afspraken met je paard, leer beter zijn uitdrukkingen te zien en dus zo'n situaties voor te zijn, met andere woorden leer te communiceren met je paard.
Leer dus beter om te gaan met het dier "Paard", leer beter paard te rijden.
Het paard moet leren nageven, en nu is dit duidelijk net het tegenovergestelde.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:17

Als het altijd vanaf 1 punt is dat hij naar huis rent, voor die plek omdraaien en in zn achteruit! Goed voor zijn achterwerk en je hebt meer tijd om in te grijpen! En anders wat ik 1 keer heb gedaan bij een paard wat maar bleef rennen 1 teugel aangetrokken met 2 handen en hem zo stil gezet maar echt niks werkte toen meer was mijn enige redding nog voordat ik tegen mensen op zou klappen.

Elise87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:24

Iedereen enorm bedankt voor de reacties! Er staan hele nuttige tips tussen. Als reactie op jullie tips + aanvullende vragen van mij waarop hopelijk ook nog antwoord :):

1)Andere weg: Er zijn verschillende wegen naar huis, maar hij doet het op allemaal (hij kent de omgeving ondertussen wel;)), dus dit is geen oplossing.
2) Er naast lopen: Als ik af stap en er naast blijf lopen kan hij wat gaan dribbelen, maar hij gaat er niet van door. Ik kan hem dan op ieder moment stil zetten, achteruit laten lopen etc. Dat doe ik nu dus, maar dat mag geen permanente oplossing zijn wat mij betreft. Daarbij is het enige wat hij nu doet iedere keer op een eerder punt beginnen, wanneer ik nog niet ben afgestapt. Zo blijf ik dus aan de gang.
3) Sterker bit: is zeker iets wat ik wil proberen. Ik rij hem nu dubbel gebroken. Wil eens kijken hoe hij op enkel gebroken reageert alhoewel ik bang ben dat dit onvoldoende zal zijn. Een pelham vind ik dan een goede suggestie! Vraag: zouden jullie dan ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken kiezen?
4) de reactie dat hij mogelijk gewoon door een slofteugel heen " buldozerd" klinkt als een mogelijk risico. Hij kromt nu ook redelijk zijn hals en rug wanneer hij het op het lopen zet. Ik verwacht dat hij met een naar beneden getrokken hoofd nog steeds heel hard kan rennen, maar misschien begrijp ik het effect van de slofteugel dan verkeerd? De slofteugel aan de zijkant vastmaken ipv tussen de benen klinkt als een goed advies, maar ik begrijp nog niet helemaal waar ik de slof dan precies vast moet zetten aan de zijkant. Thv waar ik aansingel??
5) Aan 1 teugel trekken: wanneer hij eenmaal in rengalop zit is hij compleet onbestuurbaar. Hoe zeer ik ook aan 1 teugel trek/ van de hals af breng om de rem erop te zetten, hij "buldozerd" gewoon met een hals gebogen naar links of rechts verder.
6) Niet voeren na het rijden: klinkt als een gouden tip! Ik voer hem nu telkens als we thuis komen, dus daar ga ik mee ophouden. Hij is idd de typische "het enige wat mij interesseert is eten" haflinger ;) Alhoewel hij wel op het land staat (er is geen stal), dus dan zou ik hem eerst even vast moeten zetten na het rijden?? Hem op het land zetten is nl al eten natuurlijk...
7) Aan het werk zetten bij thuiskomst: klinkt ook echt als een hele goede tip. Helaas zijn er een aantal zaken die dit mogelijk kunnen bemoeilijken. -Ik heb zelf geen bak. "dressuren" kan dus alleen als de wei niet te nat en drassig is. Hetgeen nu en de komende maanden wel het geval is helaas. Ik kan wel nog een heel stuk met hem aan de hand gaan stappen in de omgeving, maar dit vindt hij wel leuk om te doen, dus zal niet zo effectief zijn ben ik bang -1 a 2 keer per week rijdt ik les waarvoor ik in totaal bijna 3 uur onderweg ben (het is heel ver en ik heb geen trailer). Ik vind het dan wel heel veel van hem gevraagd (en van mezelf ook eerlijk gezegd) om dan nog 30 minuten te dressuren.

Meer tips zijn welkom en hopelijk heeft iemand antwoord op mijn vragen omtrent gebruik van de slof bij een "buldozer" en welk soort pelham meest geschikt zou zijn.

Enorm bedankt
Groetjes,
Elise

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:30

Wat je ook nog kunt doen is je huis voorbij rijden en hem door laten galoperen, als die mogelijkheid er is. Verder zou ik, zodra hij ervandoor wil gaan, hem aan 1 teugel omtrekken en desnoods met twee handen en/of scherper bit als dit nodig is, hij moet gewoon luisteren. Dit werkt wel het beste voordat hij op volle snelheid is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:33

Ik ga even in op nummer 3 omdat ik de tip gaf; persoonlijk zou ik bij sprake van een hefboom altijd gaan voor een ongebroken bit. Dit omdat het bit met hefboomwerking op zichzelf al scherper is en ik daar niet nog een notenkraker effect van een enkel gebroken, noch het meermaals scharnieren en dus ruis van een dubbel gebroken bit bij wil hebben. Tevens brengt een ongebroken bit de teugelhulpen met minder ruis over, het signaal is zuiverder en de correctie dus ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:35

3) voor mij is een hevelwerking altijd met een ongebroken bit ivm duidelijkheid, gebroken bitten geven ruis met een hevelwerking.
4 & 5)Nogmaals 2 teugels voor verzameling 1 voor rem en stuur. Als je pas gaan trekken als hij al op snelheid is, dan ben je ernstig veel te laat met reageren. Die neus moet op jouw stijgbeugel staan 0.3 sec nadat die kont er onder komt om aan te springen. Slof gaat idd vast waar je aansingeld, dus net onder het zweetblad van je zadel.
6 & 7)In de westernsport is het soms gebruikelijk om paard (zeker een die rap naar huis wil drammen) meteen een paar uur vast te zetten in de box bij thuiskomst/na de training. Dat is nl niet leuk thuiskomen en stopt een heel stuk van dit gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:36

Paard doet t omdat het een beloning oplevert. Beloning kan dat krachtvoer zijn, maar ook gras, rust of terugkeren bij soortgenootjes. Oplossing is inderdaad zorgen dat je ontdekt wat die beloning is en die uitstelt / wegneemt. Zodat hij leert dat rennen niet zorgt dat hij sneller zijn beloning krijgt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:37

Ik zou een ongebroken pelhalm nemen.

Als thuis werken wat moeilijk is zou je ook naar huis kunnen rijden en indien hij weer idioot gedaan heeft doodleuk de stal voorbijrijden en er nog een buitenritje aan breien. Je kan op buitenrit ook dressuren he.

Aan 1 teugel trekken zonder de andere teugel te blokkeren heeft idd vaak weinig zin, lopen ze zo over de schouder weg. Je moet echt de schouder mee blokkeren.
En idd ingrijpen voor hij snelheid kan maken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:41

aeolusnr1 schreef:
We hebben bijna alle hulpmiddeltjes al eens horen vernoemen nu hééééé.
Maar ik zou liever zeggen leer jezelf anders te gedragen, maak afspraken met je paard, leer beter zijn uitdrukkingen te zien en dus zo'n situaties voor te zijn, met andere woorden leer te communiceren met je paard.
Leer dus beter om te gaan met het dier "Paard", leer beter paard te rijden.
Het paard moet leren nageven, en nu is dit duidelijk net het tegenovergestelde.

Dit is inderdaad de enige oplossing. Leer beter paardrijden. Een goede trainer leert je veel, ook gaat een goede.trainer mee om je op buitenrit les te geven. Een goede trainer traint jou om je paard te trainen. Een goede trainer is paardvriendelijk.
Scherpe bitten en hulpteugels zijn paardonvriendelijke dingen.

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:44

Met een slof heb ikzelf weinig ervaring. Maar is het niet mogelijk een andere route terug te nemen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:54

Ik zou dan zeker de stal voorbij rijden en nog een rondje extra maken. Mocht je voor een pelham bit gaan, dan de ongebroken versie.
Een slof raad ik wel af, omdat hij niet zijn hoofd omhoog doet als hij gaat rennen heeft dat geen extra effect, alleen maar kans dat hij valt als je hem zo uit balans brengt.