Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cowgirl schreef:Maar dat is met dressuur net zo....heeft Imke schellekens nog duidelijk verteld op HE
Jennifuur schreef:Het uitgangspunt is bij beide disciplines hetzelfde, maar toch zie ik zelf dat het met name bij het Engels rijden nog te weinig wordt uitgevoerd (op hoog niveau nog ruiters hulp zien geven bij iedere pas), maar uiteraard ook bij onervaren Westernruiters komt dit voor.
Dat hij achter- of zijwaarts ging, lekker ontspannen met losse teugel! Zonder keihard 'terug' te roepen, in zijn mond te trekken of te schoppen
Toen was ze toch wel geschrokken
Snap dat dit wel een voorbeeld is dat niet altijd voorkomt, maar het feit dat ik alleen voor de fun mijn paardje reed (en die dus zo op de hulpen was), en zij op redelijk niveau wedstrijden reed, zei in mijn ogen wel wat. 
Heb er wel bijna een jaar aan lessen over gedaan om het engelse er een beetje uit te krijgen.. Vooral toen ik in het begin een rechte lijn reed en mijn paard alle kanten op zwabberde. Bleek dat ik mijn beide benen (en knieën) er uit automatisme aan had. Paard had geen idee welke kant ik uit wilde
Pas toen ik eindelijk mijn benen volledig ontspande en mijn knieën wat van het zadel haalde ging ze rechtdoor! Ik ben het dus heel erg eens met wat er is gezegd over de gevoeligheid van westernpaarden haha.
ik ga ook niet meer terug naar engels. Ik moet ook zeggen dat het me vaak opvalt dat de sfeer ook veel losser is bij het westernrijden. Het joelen bij de wedstrijden en Rieky Young die gewoon lekker op haar gemak aan de bar zit tussen iedereen. TurdusMerula schreef:Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...
troi schreef:TurdusMerula schreef:Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...
Absoluut! Maar je ziet het nog zo verdraait veel dat ik snap datveel mensen denken dat het zo wel zal horen bij het engels rijden.

ook in de dressuur. troi schreef:TurdusMerula schreef:Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...
Absoluut! Maar je ziet het nog zo verdraait veel dat ik snap datveel mensen denken dat het zo wel zal horen bij het engels rijden.

ik heb leren rijden op een engels zadel, maar ik kreeg altijd les van mijn moeder en die was op dat moment al jaren overgestapt naar de westernsport, dus daar ligt mijn basis wel. Ik houd me nu voornamelijk bezig met klassieke dressuur, wat mooi aansluit op de Californische tak van het westernrijden. Heb daarom ook ingevuld dat ik een western ruiter ben 
TurdusMerula schreef:Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...
TurdusMerula schreef:Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...
.
, helaas ben ik daar nu nog niet rijk genoeg voor
). Imo is het wat kort door de bocht om te zeggen "dan heb je een beroerd voorbeeld gehad" dat kan, maar je kan er ook gewoon zelf beroerd in zijn iets op die manier te leren
Hier in Canada is alles western en heb ik de échte western leren kennen. Western hier is heel anders dan in nl, veel meer gericht op werken met cattle allemaal. Ook geleerd hoe ze hier paarden trainen (horsemanship manier), en dit is ook zooo veel beter vind ik. Dus na deze ervaring weet ik nog zekerder dat western veel meer iets voor mij is dan engels. TurdusMerula schreef:Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...
cissy schreef:Altijd Engels gereden en in 1994 overgestapt naar western en mijn jonge paard western in laten rijden. Na paar jaar quarter gekocht en die is nu 22. Ik wil echt niet terug naar het Engels rijden, ben tevreden met mn cowpony en de manier van rijden en omgang met paarden.
Het is net even wat relaxter en minder babysitten van je paard, plus de vele leuke onderdelen in de sport.
cissy schreef:Wat ik met babysitten bedoel? Zoals al eerder genoemd werd een paard de fout laten maken en niet bij voorbaat al willen voorkomen en koste wat kost controle willen houden. Paard meer op eigen benen laten lopen en zn eigen verantwoording geven.

Kahawa schreef:cissy schreef:Altijd Engels gereden en in 1994 overgestapt naar western en mijn jonge paard western in laten rijden. Na paar jaar quarter gekocht en die is nu 22. Ik wil echt niet terug naar het Engels rijden, ben tevreden met mn cowpony en de manier van rijden en omgang met paarden.
Het is net even wat relaxter en minder babysitten van je paard, plus de vele leuke onderdelen in de sport.
Mag ik vragen hoe je dat bedoelt, minder babysitten?
. Ik neem zowel uit klassiek als uit western de positieve elementen in mijn training mee.