met sporen rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:26

pj123 schreef:
sorry maar spreek ik geen abn dan ?

Je gebruikt erg weinig leestekens en hoofdletters. Het zou prettiger lezen zijn als je die wel gebruikt!

Sporen zijn voor verfijning van je hulpen, dus als je je benen ontzettend stil kan houden en een hulp op zo'n manier wil geven dat het nauwelijks zichtbaar is (in theorie dan). Ze zijn er niet voor bedoeld om je paard sneller/meer voorwaarts te maken. Probeer veel overgangen te maken buiten, om ervoor te zorgen dat je paard aan je been blijft. Verder kan een goede instructrice je daarbij prima helpen!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:26

Floortz schreef:
Stukje leesvoer met uitleg:

http://www.paralelli.eu/sporen.htm

Hier staat precies t zelfde in als wat wij je duidelijk proberen te maken.. Dus nu moet t 200% duidelijk zijn denk ik.. :') 8)7

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:27

even dat jullie het weten maar we hebben het wel over een heel oud paard waar ik af en toe op rijd niet voor wedstrijd ofzo

pj123

Re: met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:27

oke leonie .....

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:28

Waarom zou je dan sporen gaan gebruiken?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:28

precies zoals hierboven!

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:30

laat maar zitten met deze reacties kan ik niet zoveel

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:30

Juist met deze reacties kan je veel, het zijn alleen niet de reacties die je wilde horen. Jij wilt met sporen rijden, wij zeggen dat je dat niet moet doen. Tja, open dan geen topic.

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:32

nee wat u zegt klopt niet helemaal kijk iedereen mag hier zeggen wat hij of zij vindt daarom open i dit ook maar op de manier hoe en een keer iets zeggen is ook goed

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:32

Selina schreef:
Juist met deze reacties kan je veel, het zijn alleen niet de reacties die je wilde horen. Jij wilt met sporen rijden, wij zeggen dat je dat niet moet doen. Tja, open dan geen topic.

_/-\o_ _/-\o_

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:33

We zeggen het heel netjes hoor en dingen herhalen is juist goed. Als één iemand tegen mij zegt dat katten kunnen vliegen geloof ik het niet. Als 5 mensen het zeggen ga ik twijfelen en als 20 het zeggen zullen ze wel gelijk hebben.
Laatst bijgewerkt door Selina op 02-09-15 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:33

Ja maar wij geven je advies en telkens vraag je waarom het dan niet kan enz.. Dus wij antwoorden er eerlijk op maar blijkbaar wil je er op een of andere manier niks mee doen..

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:34

En als je idd zelf al weet wat je wilt gaan doen moet je ook geen topic openen.. Dan kunnen de antwoorden alleen maar tegenvallen ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:34

juist wel! blijkbaar luister je voor geen ene meter wat men hier zegt, maar doe je toch je eigen gang en wellicht komen toch die sporen om, nou succes ermee maar weet zeker dat je paard het niet leuk gaat vinden..

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:35

nou oke dan is het een misverstand maar het kwam niet heel prettig over voor mij het kwam meer over als of jullie wilde horen o ja je hebt helemaal gelijk en dat mensen gaan zeggen dan moet je op les gaan en niet eens weten hoe en wat

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:35

Ironisch, je reageert net als je paard: jij geeft herhaalde hulpen met je been en je paard doet er niets mee.. Er wordt hier iets meerdere malen gezegd en je lijkt er niets mee te kunnen/willen :=
Als jij dan sporen zou gaan gebruiken om die reden, dat zou hetzelfde zijn als wij je nu ineens gaan prikken met hooivorken om je bij de sporen weg te houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:36

Als hij stil gaat staan en je krijgt hem zelfs niet meer vooruit met een zweep dan hebben sporen ook geen zin.
Er is dan iets anders aan de hand denk ik.
Heb je een idee waarom hij stil gaat staan

Sporen zijn niet om nog harder te kunnen prikken als been geven of een zweep niet helpt.
Die zijn ervoor om oefeningen nog meer te verfijnen, als je bijvoorbeeld op wedstrijd gaat
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 02-09-15 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:37

Je hebt denk ik niet helemaal de reacties gehad die je verwachtte maar ik vind het wel goed dat je dit topic opende! Het is natuurlijk nooit leuk als je denkt een goed idee te hebben en iedereen zegt vervolgens dat het een slecht idee is. Desalniettemin kloppen de reacties wel... hetgeen wat jij wil ga je niet bereiken met sporen.
Goed dat je deze vraag stelde want eerst wist je het niet en nu wel. Dus ik hoop dat je er wat aan hebt!

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:37

kijk aan zulke antwoorden heb ik wat

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:38

pj123 schreef:
even dat jullie het weten maar we hebben het wel over een heel oud paard waar ik af en toe op rijd niet voor wedstrijd ofzo

Dan werken sporen nog niet. Het ding is dat je paard op dit moment je kuitdruk wat negeert als je buiten bent. Dus als je spoortjes gaat aandoen gaat hij eerst wel reageren, maar erna ook die druk negeren.

Wil je je paard beter aan het been maken als je buiten gaat rijden, dan kan je beter een lang zweepje meenemen. Wat ik doe is 1x een gewone kuitdruk, geen reactie is iets wat stevigere druk, nog geen reactie dan geef ik een tikje met de zweep net achter mijn been. Terwijl ik mijn been nog aandruk ook. Daarna vraag ik het gelijk opnieuw. Dus als ik wou draven en kreeg eerst geen reactie, dan gaat hij nadat hij voor de zweep ging draven weer stappen en doe ik het opnieuw.
Zo krijg je je paard gevoeliger voor je been, doorstampen, blijven duwen,... helpt niet. Dit is gewoon druk die ze negeren, met sporen zullen ze dat dan uiteindelijk ook doen. Maar na een paar keer rijden gaat hij die druk ook negeren, dan kan je dus wel een scherpere spoor nemen, maar ik denk dat je zelf ook zo ver bent dat ze die druk dan ook gaan negeren.

Spoortjes dienen voor duidelijker aan te geven waar het been net is, dit is belangrijk bij alle verschillende zijgangen en dergelijke. Het werkt niet voor paarden sneller of actiever te maken,of beter te doen luisteren.

Pijn kan ook altijd een oorzaak zijn waarom een paard niet luistert, niet passend zadel, pijn in de rug, last van bit of tanden. Maar, je zegt dat het in de rijbak wel goed gaat, dan lijkt het me gewoon dat je paard geleerd heeft dat het buiten allemaal niet zo serieus hoeft te zijn.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:40

Wat pascalle zegt komt op precies t zelfde neer hoor.. :')

Maar ik zal niet meer reageren hier.. :=

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:40

Ik ga trouwens altijd uit van het principe dat een paard ook een vlieg voelt op zijn lijf dus als hij niet reageert op je been hoef je niet harder te schoppen of sporen aan te trekken, hij heeft het heus wel gevoeld maar je moet het probleem gewoon ergens anders zoeken.

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:41

:j ja maar zij zegt ook pluspunten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:06

Heb je rijles?
Hoe oud is het paardje?Wordt hij vaak bereden( ook door andere?)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:33

Moderatoropmerking:
Het topic reguleert zich weer aardig, dus ik heb geen berichten verwijderd. Houden jullie wel de toon van jullie berichten in de gaten? Dus inhoudelijk posten, met respect en vriendelijke toon in de discussie houden zodat TS van jullie kan leren.
Daarnaast nog het volgende: TS is vrij om jullie adviezen wel of niet aan te nemen dus respecteer haar en elkaars vrijheid daarin *D .
Je kunt altijd uit het topic stappen als je het gevoel hebt dat datgene wat je schrijft niet aankomt.

Topic verplaats ik naar Rijtechnische vragen waar de vraag beter thuis hoort i.p.v het topic te laten op Ruiter.

RUI → RT-V