Azmay schreef:Bowen schreef:
Mee eens, bit of geen bit lijkt mij ook weinig verschil te maken. Alhoewel ik wel heb gemerkt dat er paarden zijn die het erg prettig kunnen vinden wat meer "bij het handje" gehouden te worden. Maar dat kan ook met bepaalde bitloze optomingen.
Bareback geeft te vaak te weinig bescherming van de rug. Boomloos heb ik te weinig ervaring mee om daar een goed oordeel over te kunnen vellen. Maar wat ik weet verteld wel dat het meer van de ruiter eist meestal. Dus minder verstandig is voor een ruiter die nog bij moet leren.
Een goed passend boomzadel is geen beperking voor het dier en vangt foutjes van de ruiter een beetje op.
Tuigloos opleren is ook niet iets wat een onervaren ruiter moet doen.
Barebackpads zijn er tegenwoordig hele goede zoals christ met inlages, zon fludderding doet inderdaad niets.
Beleren is iets wat een onervaren ruiter niet zou moeten willen. Tuigloos bij een beleerd paard met een goed fundament is niet heel moeilijk, alleen voor de absolute beginner wat lastiger.
Het is vooral een heel goed gevoel voor ons als mens om tuigloos te rijden en te spelen met ons paard. Ben zelf een liberty freak, naar mijn mening niets mooiers dan grondwerk met een paard in vrijheid. Want haal het halster e.d. eraf en je houdt de waarheid over.
Maar dat betekend niet dat ik niet wil terugvallen op hulpmiddelen (in dat geval touwhalster en leadrope), omdat het paard er niets aan heeft als ik maar doorklooi terwijl het niet duidelijk is. Daarmee breek ik vertrouwen, respect en reactie. Door altijd bereid te zijn terug te vallen om die hulpmiddelen en daardoor meer vertrouwen en duidelijkheid te bieden doe ik recht aan mijn paarden. Het gaat aan het eind van de dag erom of zij na een trainingssessie denken dat was fijn, mijn ego (die zonder enkel hulpmiddel geweldig vindt) is van ondergeschikt belang.

. Typische manier dus, maar het werkte goed want al vrij snel na even wat dribbelen volgde het paard met de ruiter erop het paard voor hem en ze liepen rustig.