Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:31

Azmay schreef:
Bowen schreef:

Mee eens, bit of geen bit lijkt mij ook weinig verschil te maken. Alhoewel ik wel heb gemerkt dat er paarden zijn die het erg prettig kunnen vinden wat meer "bij het handje" gehouden te worden. Maar dat kan ook met bepaalde bitloze optomingen.

Bareback geeft te vaak te weinig bescherming van de rug. Boomloos heb ik te weinig ervaring mee om daar een goed oordeel over te kunnen vellen. Maar wat ik weet verteld wel dat het meer van de ruiter eist meestal. Dus minder verstandig is voor een ruiter die nog bij moet leren.
Een goed passend boomzadel is geen beperking voor het dier en vangt foutjes van de ruiter een beetje op.

Tuigloos opleren is ook niet iets wat een onervaren ruiter moet doen.
Barebackpads zijn er tegenwoordig hele goede zoals christ met inlages, zon fludderding doet inderdaad niets.

Beleren is iets wat een onervaren ruiter niet zou moeten willen. Tuigloos bij een beleerd paard met een goed fundament is niet heel moeilijk, alleen voor de absolute beginner wat lastiger.

Het is vooral een heel goed gevoel voor ons als mens om tuigloos te rijden en te spelen met ons paard. Ben zelf een liberty freak, naar mijn mening niets mooiers dan grondwerk met een paard in vrijheid. Want haal het halster e.d. eraf en je houdt de waarheid over.
Maar dat betekend niet dat ik niet wil terugvallen op hulpmiddelen (in dat geval touwhalster en leadrope), omdat het paard er niets aan heeft als ik maar doorklooi terwijl het niet duidelijk is. Daarmee breek ik vertrouwen, respect en reactie. Door altijd bereid te zijn terug te vallen om die hulpmiddelen en daardoor meer vertrouwen en duidelijkheid te bieden doe ik recht aan mijn paarden. Het gaat aan het eind van de dag erom of zij na een trainingssessie denken dat was fijn, mijn ego (die zonder enkel hulpmiddel geweldig vindt) is van ondergeschikt belang.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:31

Oh, sorry, heb dit topic dan verkeerd begrepen! :+

Pony is inmiddels 30 jaar oud, en staat nu lekker ergens anders van pensioen te genieten, maar kan hem nog wel opzoeken. Hij is 'gewoon' beleerd, met bit en zadel dus. Heeft ook hoog in de sport gelopen. hij was de beste leerpony die ik kon hebben! Hier stapte hij, en voor de foto had ik dat tuig om omdat ik dat mooier vond, maar reed normaal zonder alles, alleen touwtje om de nek. Ook op vreemde locaties was hij super.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:44

Ik ben echt een tegenstander van zadel(pad) loos rijden. Als je goed zit, dan zet je je gewicht altijd op je zitbeenbotjes, en daarmee drukt ook al je gewicht op die kleine plek. Een passend zadel, of een pad, verspreiden dit gewicht (enigszins). Zo'n puntbelasting is vragen om problemen, zeker bij regelmatig rijden (drukplekken), maar ook wegdrukken van de rug om de pijn op te vangen.

Daarnaast is het dressuurmatig juist rijden van een paard zonder tuig erg moeilijk en daardoor voor veruit de meeste ruiters ongeschikt. De kans op het maken van fouten, waardoor het paard onnodig scheef wordt, of zichzelf vast zet, is nog groter als wanneer er wel tuig is (waardoor meer aanwijzingen mogelijk zijn). Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen waarbij het wel goed gaat, maar dat maakt me nog geen voorstander.

Spruitje56

Re: Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 18:56

@Bowen klopt wat je zegt ik focus me zeker niet te veel op hulpmiddelen die
verkeerd gebruikt worden ik denk meer soms hebben we het echt echt nodig?
maar zoals je al zegt hebje hier al een goed antwoord op gegeven bedankt!
@Angele jou punt is ook een goede, klopt inderdaad dat het in dressuur minder makkelijk gaat
wil je ook echt op wedstrijd enzo verbaasd me altijd wel weer erom dat als je op een bepaald
nivo gaat dat je dan ineens met stang en trens moet rijden vind dat niet echt vriendelijk
maar oké terug ontopic

@Larissajulia goed hoe je het uitlegt en klopt soms staat tuig best mooi :P
normaal natuurlijk ook maar ik hoop dat je me snapt
en snap jou idee er ook over en knap dat je zo buiten kon rijden en overal

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:11

@Hackny, waarom vind je een stang en trens niet vriendelijk dan? Het is maar net hoe je ermee om gaat :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:24

Ik rij mijn fries regelmatig tuigloos, maar merk dat voor hem met tuig gewoon fijner is. Hij moet enorm goed op letten op mijn hulpen, en veel meer "zelf" oplossen omdat ik hem tuigloos niet een beetje helpen kan. Ik zou een jong paard dus nooit volledig tuigloos opleren, ik wil graag dat ze juist met zoveel mogelijk kennismaken. Overigens stap ik de eerste keer wel op zonder zadel. Ik leer ze een zadel te dragen, ik leer ze een mens op hun rug te hebben en daarna leer ik ze die combinatie.
Ik wil een paard sowieso graag zo opleren dat in feite iedereen er mee weg kan rijden, ook als ik alleen "voor mezelf" opleer. Je weet nooit wat er met mij gebeurt, het is fijn als ze dan makkelijk een fijn thuis kunnen vinden bij iemand anders.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:27

Dat is precies wat ik bedoel Amable :j

En dressuur is niet alleen op hoog niveau en voor wedstrijden. Ieder paard heeft een dressuurbasis nodig om het ruitergewicht te kunnen dragen zonder dat dit schade aan het paard geeft.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:31

Ik had het nooit gedacht maar ik heb mijn jonge lusitano juist bitloos en met barebackpad beleerd daarna overstap naar zadel en bit gemaakt.
Waarom?
Longeren gaf wat problemen en nam meer tijd in beslag dan verwacht.
Toen eens zonder zadel op hem gezeten deed dit zo braaf dat ik een barebackpad had aangeschaft om hem als afwisseling 1x per week te rijden tot dat ik hem klaar vond om meer te rijden toen een zadel gekocht en overstap naar bit gemaakt.
Heb een paard nu dit perfect op me zit reageert en kan netter op hem rijden met barebackpad dan met zadel haha.
Maar de barebackpad blijft nu voorlopig in de kast en trainen lekker door met zadel.
Soms kan het gewoon heel anders lopen dan je in eerste instantie in je gedachte hebt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:38

Ik heb de mijne boomloos en bitloos beleerd.
Eerst met leren bitloos hoofdstel,daarna met touwhalster.
Maar bitloos is alsnog een optoming.
Zelfs een halster met twee halstertouwen is een optoming.
En als je het goed bekijkt is een neckrope (reed ik mijn vorige paard wel eens mee) ook een optoming.
Ik zie niet gebeuren dat ik een paard kan beleren zonder enig contact met het hoofd.
Ben benieuw hoe iemand dat wel kan,beleren/inrijden met een echt 'kaal' paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:03

Boomloos en bitloos is helemaal prima wat mij betreft (juist graag bij een jong paard boomloos, want een niet boomloos zadel zal gezien de grote spiergroei in de eerste tijd zo vaak aangepast moeten worden dat het bijna zeker is dat het zadel op meerdere momenten niet goed past, en dat probleem is er imo bij boomloos minder).

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:11

sharon_quiz schreef:
@Hackny, waarom vind je een stang en trens niet vriendelijk dan? Het is maar net hoe je ermee om gaat :j

nou het is snel erg scherp voor de mond

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:13

Sanniej_ schreef:
Ik had het nooit gedacht maar ik heb mijn jonge lusitano juist bitloos en met barebackpad beleerd daarna overstap naar zadel en bit gemaakt.
Waarom?
Longeren gaf wat problemen en nam meer tijd in beslag dan verwacht.
Toen eens zonder zadel op hem gezeten deed dit zo braaf dat ik een barebackpad had aangeschaft om hem als afwisseling 1x per week te rijden tot dat ik hem klaar vond om meer te rijden toen een zadel gekocht en overstap naar bit gemaakt.
Heb een paard nu dit perfect op me zit reageert en kan netter op hem rijden met barebackpad dan met zadel haha.
Maar de barebackpad blijft nu voorlopig in de kast en trainen lekker door met zadel.
Soms kan het gewoon heel anders lopen dan je in eerste instantie in je gedachte hebt.

knap van je zeg!
ik heb er altijd respect voor dat mensen dat juist doen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:13

hackny schreef:
sharon_quiz schreef:

nou het is snel erg scherp voor de mond

Zitbeenknobbels zijn scherp voor de rug.

Ik vind zo veel metaal in de mond ook een ouderwets principe overigens, zie niet veel mensen die het goed gebruiken. Maar dat is weer een ander verhaal ;)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:16

@Azmay ja klopt ik zie snel dat een paard vaak verkeerd ermee word gereden en dus maar
me gaat met zijn neus naar de borst om de pijn te stoppen omdat er vaak te veel druk
mee word gelegd

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:22

hackny schreef:
@Azmay ja klopt ik zie snel dat een paard vaak verkeerd ermee word gereden en dus maar
me gaat met zijn neus naar de borst om de pijn te stoppen omdat er vaak te veel druk
mee word gelegd

Zie ik ook steeds vaker met een trens, maar is off topic :o

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:30

@Azmay klopt !

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:30

Ik denk dat het zeker moet kunnen met het juiste paard en de juiste ruiter. Als jij van het begin af aan al tuigloos met je paard omgaat zie ik er geen probleem mee dit voort te zetten met inrijden. In een veilige, afgesloten omgeving. Echter zou ik daarna ook wel met tuig leren, zodat je in andere situaties net wat beter in kunt grijpen.

Mijn pony heb ik ingereden met halster+2 touwen (aangezien ik ook met hem aan de hand niet helemaal tuigloos liep, hij was te snel afgeleid). Daarna hoofdstel en uiteindelijk zadel. Nu rij ik voor de afwisseling en voor het gevoel nog weleens met halster of zonder zadel, maar meestal gewoon met hoofdstel en zadel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:40

De eerste keer dat ik op mijn jonge paarden zit is altijd zonder zadel en bitloos. Bij mijn laatst beleerde paard hebben we twee keer een barebackpad op gehad en zijn daarna verder gegaan met zadel. Aan het zadel laat ik ze al op een eerder stadium wennen.

Rijden met bit komt bij mij pas veel later aan bod.

Helemaal altijd zonder enig tuig rijden lijkt me persoonlijk wel lastig. Ik wil toch uiteindelijk ook dat mijn paard voor een gezond lichaam ook wat dressuur meepakt, dus iets om een beetje buiging en stelling mee te vragen vind ik wel fijn. Daarbij denk ik ook dat een goed passend zadel voor een paard comfortabeler is dan zonder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:48

Altijd onder alle omstandigheden een paard totaal zonder hulpmiddelen rijden lijkt me niet wenselijk. Wel weet ik van de merens paarden dat de jeugd de paarden gaat ophalen in de bergen met alleen een halster onder de arm. Vanaf drie, vier jaar worden de paarden naar beneden gereden (inclusief hengsten) op het halstertje. Voor vele paarden is het dan de eerste keer dat er iemand op de rug zit, maar als veulen en jonkie hebben ze het natuurlijk al een paar jaar gezien.
Paarden zijn dan gelijk "ingereden" en alleen de paarden die dat niet toelaten worden daarna officieel door ervaren mensen ingereden. Zo gaat dat daar al eeuwen lang en met dit onverstoorbare ras meestal kan dat prima.
Op TV gezien hoe jonge hengsten uit de kudde gevangen werden en toen ze gevangen waren en zich overgaven gelijk aan alle kanten geaaid en gekroeld werden. Aan de lasso werden ze meegenomen in de groep paarden die bereden werden. Dat ging er vrij rustig aan toe. Een dag later werd dat paard meegenomen en letterlijk in zee gezet enkel vast met touw aan het halster en de jonge mam ging er zo op (korte broek enz.) := . Typische manier dus, maar het werkte goed want al vrij snel na even wat dribbelen volgde het paard met de ruiter erop het paard voor hem en ze liepen rustig.
Zo kun je ook een paard, zoals de onze die 20 jaar is zonder hulpmiddelen een keer rijden, maar tja altijd vind ik gewoon niet wenselijk .

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 22:42

pien_2010 schreef:
Altijd onder alle omstandigheden een paard totaal zonder hulpmiddelen rijden lijkt me niet wenselijk. Wel weet ik van de merens paarden dat de jeugd de paarden gaat ophalen in de bergen met alleen een halster onder de arm. Vanaf drie, vier jaar worden de paarden naar beneden gereden (inclusief hengsten) op het halstertje. Voor vele paarden is het dan de eerste keer dat er iemand op de rug zit, maar als veulen en jonkie hebben ze het natuurlijk al een paar jaar gezien.
Paarden zijn dan gelijk "ingereden" en alleen de paarden die dat niet toelaten worden daarna officieel door ervaren mensen ingereden. Zo gaat dat daar al eeuwen lang en met dit onverstoorbare ras meestal kan dat prima.
Op TV gezien hoe jonge hengsten uit de kudde gevangen werden en toen ze gevangen waren en zich overgaven gelijk aan alle kanten geaaid en gekroeld werden. Aan de lasso werden ze meegenomen in de groep paarden die bereden werden. Dat ging er vrij rustig aan toe. Een dag later werd dat paard meegenomen en letterlijk in zee gezet enkel vast met touw aan het halster en de jonge mam ging er zo op (korte broek enz.) := . Typische manier dus, maar het werkte goed want al vrij snel na even wat dribbelen volgde het paard met de ruiter erop het paard voor hem en ze liepen rustig.
Zo kun je ook een paard, zoals de onze die 20 jaar is zonder hulpmiddelen een keer rijden, maar tja altijd vind ik gewoon niet wenselijk .

Dit klinkt wel als een goede manier inderdaad maar klopt ook dat het net meg hulp spullen in sommige situaties net zoals hierboven word genoemd dat dat beter is

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 22:44

Jessix schreef:
De eerste keer dat ik op mijn jonge paarden zit is altijd zonder zadel en bitloos. Bij mijn laatst beleerde paard hebben we twee keer een barebackpad op gehad en zijn daarna verder gegaan met zadel. Aan het zadel laat ik ze al op een eerder stadium wennen.

Rijden met bit komt bij mij pas veel later aan bod.

Helemaal altijd zonder enig tuig rijden lijkt me persoonlijk wel lastig. Ik wil toch uiteindelijk ook dat mijn paard voor een gezond lichaam ook wat dressuur meepakt, dus iets om een beetje buiging en stelling mee te vragen vind ik wel fijn. Daarbij denk ik ook dat een goed passend zadel voor een paard comfortabeler is dan zonder.

Dat bovenste is super! Dat kaatste van het zadel twijfel ik wel nog over of dat echt prettiger is voor het paard, jesse drent rijd Andorra al super lang met neckrope en soms Bitloos hoofdstel maar kan daar wel mee dressuur oefeningen doen meschien is het op die manier wel mogelijk ? Maarja wie zal het zeggen?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:02

Mijn bolle is te rijden met alleen een touw om zijn nek, en als de frisheid eruit is kan ik zelfs zonder touw rijden. Alleen het halthouden is dan lastiger, daar zijn we nog mee aan het werk.
Onder het zadel is mijn ook enorm licht op de hulpen, wel een noodzaak om zonder toeters en bellen ook te kunnen rijden en controle te houden.
Ik rijd regelmatig met alleen een touwhalster door het bos of strand, en dan zit het touwhalster er puur om voor de veiligheid, voor onvoorziene omstandigheden. Die heb je buiten nou eenmaal meer als thuis. Zonder zadel zou makkelijk kunnen buiten maar vind ik zelf niet lekker zitten, en mijn paardje vind mijn botjes ook niet zo leuk voor zolang op z'n rug denk ik.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:07

madelein schreef:
Mijn bolle is te rijden met alleen een touw om zijn nek, en als de frisheid eruit is kan ik zelfs zonder touw rijden. Alleen het halthouden is dan lastiger, daar zijn we nog mee aan het werk.
Onder het zadel is mijn ook enorm licht op de hulpen, wel een noodzaak om zonder toeters en bellen ook te kunnen rijden en controle te houden.
Ik rijd regelmatig met alleen een touwhalster door het bos of strand, en dan zit het touwhalster er puur om voor de veiligheid, voor onvoorziene omstandigheden. Die heb je buiten nou eenmaal meer als thuis. Zonder zadel zou makkelijk kunnen buiten maar vind ik zelf niet lekker zitten, en mijn paardje vind mijn botjes ook niet zo leuk voor zolang op z'n rug denk ik.

ook al zo knap respect dat je zo rijd!
en goed dat je ook meer bent van zonder hulpmiddelen rijden

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:15

ja dat kan wel ben er van overtuigd dat het zelfs bij elk paard kan.
ben meer naar het western gaan kijken en Ik rij wel met zadel en hoofdstel, maar absoluut niet om controle uit te oefenen. sterker nog wanneer ik erop zit hangen de teugels los, en ik zal niet eerder 2 teugels tegelijk oppakken zolang hij nog niet alle beginselen van het sturen ed er perfect op heeft zitten.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:18

Persevero schreef:
ja dat kan wel ben er van overtuigd dat het zelfs bij elk paard kan.
ben meer naar het western gaan kijken en Ik rij wel met zadel en hoofdstel, maar absoluut niet om controle uit te oefenen. sterker nog wanneer ik erop zit hangen de teugels los, en ik zal niet eerder 2 teugels tegelijk oppakken zolang hij nog niet alle beginselen van het sturen ed er perfect op heeft zitten.

ook zo goed
jeetje wat een goeie ruiters komen hier voorbij met goeie idee over mijn onderwerp