4 jarige zadelmak en ingereden, nu niet meer op te stappen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: 4 jarige zadelmak en ingereden, nu niet meer op te stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:08

Volledig eens met hynderfrou.

Denk ook dat die kans groter is dan fraude bij de oude eigenaar. Jammer dat dat gelijk geroepen wordt. Zullen vast mensen zijn die dat doen en het gebeurd vast meer dan ik denk. Maar dan nog.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:48

Het kan ook een angst zijn dat zodra je er op zit er als een speer vandoor gaat.
Wat je hier aan kan doen is eerst goed longeren zonder zadel op als je dat gedaan hebt ga je er op hangen terwel je haar aait over de schouders heen zo dra ze beweegt ga je er vanaf zet je haar stil en ga je er weer op en doe je het zelfde net zo lang dat je er op ligt zonder enige problemen.
Dit vind ik met een zachte hand zeer effectief is. Dit raad ik je aan om een week te doen en dan kun je het zelfde met zadel proberen dan zal het veel makkelijker gaan Dan het nu is

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:51

Ik had bij aankoop van eerste zadel keus uit 3. Met zadelmaker erbij 3 op zicht passend. Rijden met zadel 1 geen probleem, braaf paard, goed kunnen passen. Wist niet wat me overkwam met zadel 2. Ook een op zicht passend zadel. Ik stap op, en paard rende echt onder me vandaan. Moest echt ff nadenken wat er in godensnaam gebeurde. Zadelmaker nogmaals gegeken, maar leek goed te liggen, paard dacht daar echt wel anders over. Heb de ervaring gevoeld, en zal het nooit onderschatten. Zadel maker heeft mij ( en zeer ervaren andere ruiter) geduldig laten zien hoe en waarom het zadel goed zou moeten liggen, wij konden alleen maar beamen en bevestigen wat hij voelde en zag. Ook zijn uitleg waarom hij dus mensen ruim de tijd gaf om ermee te rijden, want beter voorbeeld om duidelijk te zien wat rijden met het paard en zadel deed was er niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:52

Ik begrijp je verhaal niet volledig.
Klopt het dat je haar hebt gereden en gekocht en dat ze vervolgens 2 weken niets heeft gedaan en nu (voor het eerst bij jou, in een vreemde omgeving, met nieuw zadel op, met zadelmaker erbij) zich ineens gedraagt alsof er nooit iemand op heeft gezeten?

Wat bedoel je met 'ze is zadelmak en ingereden maar moet nog doorgereden worden'?
Hoe lang was ze effectief onder het zadel? 2 weken, 4 weken, 3 maanden? Zadelmak maar moet nog doorgereden worden is nogal een breed begrip.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 04:41

Jonge paarden laten zich in het begin vaak overbluffen wanneer ze bestegen worden.
Je paard is gewoon niet correct zadelmak gemaakt.

Opnieuw zadelmak laten maken maar nu wél door een professional.
Erbij vertellen wat je al meegemaakt hebt.

Alle problemen die je nu tegenkomt bevestigen het "foute" gedrag waardoor dit steeds erger wordt.
Je leert je paard nu wat het niet moet doen.

Dat zadel is niet zo belangrijk.

Wanneer je binnen 40km van Bussum woont kan ik je iemand aanraden via PB.

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 07:42

Ze was reeds klinisch gekeurd en ik heb geen bloed af laten nemen.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:56

Zelf ook mee gemaakt. Eerst gereden met een niet goed passend zadel! Ze wad super braaf, niets mee te doen en deed netjes wat je vroeg. Zadelmaker laten komen om toch even te bekijken en het zadel paste niet goed. Nieuw zadel laten aanmeten. Had toch zo mijn twijfel en wou graag proberen met rijden, maar nog geen seconde later was het einde verhaal. Ik lag er naast en het paard aan de andere kant van de bak. Je zag dat ze dat heel vervelend vond maar dat ze geen keus had.. Werd gemeld, kon komen omdat deze goed pastte en dat ze daar nu aan moest wennen. Oke zo gezegd zo gedaan, gelongeerd met zadel maar je zag en merkte eigenlijk niets/ vrij weinig. Oke, toch maar proberen maar helaas! Ook toen werd het gevaarlijk. Het oude zadel er ma weer op! Eens kijken of het daar aan ligt, maar daar was ze super braaf mee.. Zowel longeren als rijdend. Oke zadel is dus toch het probleem! Andere zadelmaker erbij gehad en verhaal uitgelegd en uiteindelijk het passende zadel gevonden! Maar helaas is het zadel opdoen wel ff overnieuw leren geweest want ze was het zere zadel niet vergeten! Misschien toch een andere zadelmaker er voor de zekerheid naar laten kijken, misschien dat er toch een probleem met het zadel is, want mocht zij het niet kennen qua zadel dan wil ze hem ook niet op hebben met het longeren! En mocht het zadel goedgekeurd zijn door een andere maker dan toch maar overnieuw beginnen met beleren. Kan qua leeftijd van deze fries totaal geen kwaad! Daarom kun je dan wel een topper krijgen. Zo hebben wij het dat door andere omstandigheden met onze andere paard gedaan.. En nu gaat het super! Soms kan het te snel voor een paard gaan en moet uw even stappen terug doen.. Daarnaast veel ontspannings oefeningen doen, zodat hij zich gaat ontspannen met longeren en aan de hand geeft je een goede basis voor het rijden!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:00

Mijn paard altijd braaf, ik kreeg een testzadel. Ik wilde opstappen, maar hij werd compleet gek. Eigen zadel er weer op en niks aan de hand.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:06

Ik kan me alle scenario's wel indenken. Ik heb alles dan zelf ook wel mee gemaakt

Jij hebt te maken met een jong paard die idd misschien nu pas beseft wat er allemaal gebeurd!
Zadel zal haar idd heel anders voelen en dat kan ook reactie geven.

In verleden had ik een merrie die elke nieuwe berijder en of ander zadel eerst uit probeerde. Naar drie rondjes rodeo was ze braaf en kon je rijden. Dit was goed door gereden paard volledig op de foto geen mankementen.

Mijn vroegere bijrij Fries had een hele gevoelige rug. Ik heb daar toen d'r tijd zelf een goed passend zadel bij gekocht. Merrie is bij mij altijd braaf en lief geweest. Maar toen ik weg ging zadel mee nam (eigenaar oude zadel weer ging gebruiken) heeft ze er heel wat potentiële bijrijders afgebokt.

Als je je oude zadel nog hebt zou ik die eerst proberen. Als hiermee probleem zich oplost weet je waar het aan licht

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 08:12

anneliesdj schreef:
Ik begrijp je verhaal niet volledig.
Klopt het dat je haar hebt gereden en gekocht en dat ze vervolgens 2 weken niets heeft gedaan en nu (voor het eerst bij jou, in een vreemde omgeving, met nieuw zadel op, met zadelmaker erbij) zich ineens gedraagt alsof er nooit iemand op heeft gezeten?

Wat bedoel je met 'ze is zadelmak en ingereden maar moet nog doorgereden worden'?
Hoe lang was ze effectief onder het zadel? 2 weken, 4 weken, 3 maanden? Zadelmak maar moet nog doorgereden worden is nogal een breed begrip.

Ze is bij de vorige eigenaar 3 maanden 4 keer per week effectief gereden. Daar is ze niet zadelmak gemaakt naar wat ik eruit begreep. Hoe ze zadelmak is gemaakt weet ik niet. Met doorrijden bedoel ik dat ze sommige dingen nog moeilijk vind ze zoekt balans maar dat lijkt me niet zo verwonderlijk voor haar leeftijd.

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 08:17

dresjoepie schreef:
Oke mijn vraag was omdat ik al vaker heb gezien dat een paard uit zijn plaat ging omdat die dat leer op zijn rug niet gewend was

Lijkt me ook dat het zadel niet paste wat vervelend denk je eindelijk iets gevonden te hebben

Mag ik vragen wat voor zadel je nu erop had? Ze willen met de overgang van sprinzadel naar dressuur bv nog weleens reageren

Een thorowgood t4 dressuur. Bij de vorige eigenaar werd ze ook met dressuur zadel gereden.

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 08:24

Alice13 schreef:
Ik kan me alle scenario's wel indenken. Ik heb alles dan zelf ook wel mee gemaakt

Jij hebt te maken met een jong paard die idd misschien nu pas beseft wat er allemaal gebeurd!
Zadel zal haar idd heel anders voelen en dat kan ook reactie geven.

In verleden had ik een merrie die elke nieuwe berijder en of ander zadel eerst uit probeerde. Naar drie rondjes rodeo was ze braaf en kon je rijden. Dit was goed door gereden paard volledig op de foto geen mankementen.

Mijn vroegere bijrij Fries had een hele gevoelige rug. Ik heb daar toen d'r tijd zelf een goed passend zadel bij gekocht. Merrie is bij mij altijd braaf en lief geweest. Maar toen ik weg ging zadel mee nam (eigenaar oude zadel weer ging gebruiken) heeft ze er heel wat potentiële bijrijders afgebokt.

Als je je oude zadel nog hebt zou ik die eerst proberen. Als hiermee probleem zich oplost weet je waar het aan licht

Helaas ik heb haar oude zadel niet is bij vorige eigenaar gebleven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:05

Het zadel zal een andere druk geven. Toen mijn paard ergens zadelmak is gemaakt hebben we daarna mijn zadel erop gedaan. Van spring naar dressuurzadel gaan kan ook zulke reacties opwekken. Misschienis ze gevoelig voor die verandering of past het zadel toch niet zo. En tijdelijk een tweede hands zadel erop wat al vorm heeft. Of vragen of de vorige eigenaren hun zadel erop willen leggen en weer rustig erop kijken wat ze doet.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:12

Geen idee hoe ver de oude eigenaar bij jou vandaan woont en of het überhaupt een optie is, maar zou je wellicht haar oude zadel niet een keertje mogen lenen? Dan kun je een eventueel zadel- of juist gedragsprobleem direct uitsluiten. Blijft ze rustig met oude zadel dan is je nieuwe zadel toch niet zo geschikt. Gaat ze met oud zadel ook panikeren dan is waarschijnlijk de verandering van omgeving en twee weken niet rijden de boosdoener. (of de eigenaren zijn niet helemaal eerlijk geweest wat betreft haar karakter dmv verdoven maar laten we daar in eerste instantie zeker niet van uit gaan al ken ik helaas genoeg verhalen daarover :( )

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:16

Heb je haar rug gecontroleerd?
Oude zadel is voor nu geen optie dus, maar misschien heeft ze (door iets) een gevoelige rug gekregen? Kan gestoken zijn of misschien gekke beweging gemaakt.
Hoe lang heb je haar en heb je überhaupt bij jou al op haar gereden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:21

Noobs schreef:
Ze was reeds klinisch gekeurd en ik heb geen bloed af laten nemen.

o jee....

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:26

Zou het even met een ander zadel proberen en anders snel terug ermee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:33

Onze fries was ook zadelmak en moest na een tijdje niet gereden zijn echt weer even wennen aan zadel en ruiter, dus opzich denk ik wel dat het kan dat een paard na verandering en een pauze even flink moet wennen, maar zoals je het beschrijft vind ik het wel erg extreem.

Ik denk trouwens dat je alleen maar kan gissen naar het waarom ik zou gewoon zorgen voor een professional die je echt komt helpen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:36

Ben ik de enige die een wellicht niet perfect passend zadel niet vind passen bij zulke reacties? Ik denk dan eerder aan langer bestaande pijn in de rug?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:39

Collie2008 schreef:
Ben ik de enige die een wellicht niet perfect passend zadel niet vind passen bij zulke reacties? Ik denk dan eerder aan langer bestaande pijn in de rug?

Nee, je bent niet de enige. Ik denk aan of lichamelijk ongemak of onzeker gedrag van de berijder/begeleiding. Ik zou eerst paard na laten kijken om eventuele ongemakken uit te sluiten en daarna met een ervaren kundig persoon het paard in alle rust opleiden.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:41

Even (voor zolang nodig) door een prof laten doorrijden en het mooiste is als die ook de eerste paar keren jou thuis kan begeleiden lijkt me de beste oplossing.

Succes~!

Edit: en wat liedje zegt

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:48

Ik heb hetzelfde probleem met mijn fries ,eerst ook braaf daarna rodeo
Ik heb haar helemaal laten nakijken en ze mankeert niks .
Zadel reageert ze niet op ,als je die erop legt
Pas zodra je gaat zitten .
Dan komt de spanning en zet ze het op het rennen .Ik heb al heel veel hulp gehad ,Ik ben nu zover dat ik wel kan gaan hangen maar zitten lukt nog niet .

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:56

Als je oude eigenaren dit gedrag niet kennen, dan is het misschien een optie om eens terug te gaan met haar. Laat ze er daar maar eens opstappen om te kijken wat er daar gebeurd.
Zadelprobleem kan, maar voor een fries vind ik dit gedrag wel heel heftig. Dan zou er ook een medisch probleem kunnen zijn.
Ik zou bovenstaande eens overleggen en anders eerst dat dier eens laten checken voor je ermee gaat rommelen met stallen en doorrijden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:57

Even geheel andere denkrichting: is er al in de mond gekeken? En dan bedoel ik niet 2 weken geleden, maar vandaag/gisteren.

Ik had eentje waar ik zelf al ruim een half jaar een paar keer in de week op reed, waar ik van de ene op de andere dag bij gelanceerd werd bij het opstijgen. Nou was het wel een beetje een boef, maar dit was ongewoon. Dit paard bleek een tand te hebben die precies onder tegen het tandvlees aandrukte. Bij het longeren zag je daar ook niks aan, maar toen ik ging opstijgen kwam de druk, en daarmee de pijn, precies verkeerd. Het ene moment stond hij nog rustig, het volgende ontplofte hij volledig.

Jouw paard is met 4 jaar nog druk aan het wisselen, dus ik zou problemen daar niet uitsluiten.

@dandy123: al naar de rug laten kijken (foto's)? Wat jij beschrijft is duidelijk ongewoon en lijkt sterk op een pijnreactie.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:12

Toen mijn jonge merrie onder het zadel beleerd werd had diegene een eigen zadel mee, dit ging prima. Maar toen zij haar met mijn eigen zadel bereed werd ze er, zonder aanleiding in die zin, spontaan afgebokt. Na een paar keer met mijn eigen zadel gereden te hebben was het goed en geen bokkerij meer. Sommige jonge paarden moeten even wennen aan het "andere" gevoel wat een ander zadel op de rug geeft.
Toen ik haar later een springzadel opgelegd had was het, wel in mindere mate overigens, een soort gelijk verhaal. Na eveneens weer een paar keer gereden te hebben met het springzadel was het oke.
Bij navraag bij verschillende paardenkenners blijkt dat dit wel vaker voorkomt bij jonge dieren net onder het zadel.
Dus het zou zo kunnen zijn dat dit bij de jouwe ook van toepassing is.