Wijken; wat gaat hier mis? (foto!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:44

Mousmous schreef:
Oke, dan denk ik dat dit gezien is vanuit de klassieke/academische rijkunst? Bij ons valt wijken voor de kuit nl wel onder de zijgangen (paard gaat zijwaarts door de benen te scharen) en heeft, zoals jij ook zegt o.a. een gymnastiserende funktie. Was even nieuwsgierig.

Als het goed is moet het ook gewoon zo in de reglementen staan. Ik meen laatst ergens een heel stuk over wijken gelezen te hebben via de KNHS. Zit even te zoeken maar kan het zo niet direct vinden. Wijken is nooit een zijgang geweest en dit is niet bekeken vanuit een bepaalde richting maar gewoon vanuit de officiele dressuur richtlijnen.

Wijken voor de kuit is een zijwaarts voorwaartse beweging waarbij het paard niet verzameld (kan) gaan omdat daarvoor de achterbenen te veel kruisen. Het is een oefening die een losmakende functie heeft op de banden rondom het knie gewricht. Het zorgt ervoor dat deze ontspannen en sterker worden.
Zijgangen hebben in de gangen met een zweefmoment (draf en galop) altijd een verzamelde functie. Zijgangen worden altijd gereden mét buiging en dus automatich ook stelling. Je kunt namelijk wel stelling hebben zonder buiging maar geen buiging zonder stelling.
In een zijgang neemt het achterbeen meer gewicht op en heeft het dus een verzamelde/dragende functie. Daarnaast zijn de hulpen verschillend, wijken voor de kuit vraagt op een laterale hulpgeving en een zijgang om een diagonale hulpgeving.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:50

Wat mij erg helpt: zet de oefening in en probeer daarna niet meer te gaan 'prullen'. Niet op concours en niet in je training. Gewoon correct inzetten en daarna stil blijven zitten, zolang jij niets veranderd blijft je paard netjes wijken (in theorie dan he :o ).

Als je aan het trainen bent en je hebt het idee dat hij over de buitenschouder valt, wegrijden uit de oefening (bijvoorbeeld volte inzetten, of schuin naar de hoefslag rijden) en zet de oefening opnieuw in.

KarinBrunink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:49

Jammer want je begon ontzettend netjes! Volgende keer niet meer zoveel denken en kijken, gewoon focussen op je gevoel! :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:15

xmarliez, dit staat bijv bij de knhs in het disciplinereglement dressuur, kur protocol over de zijgangen

d. Zijgangen dienen tenminste eenmaal minimaal 12 meter aaneengesloten te worden getoond zowel op de linker- als op de
rechterhand. Appuyeren en wijken is in schuinte vrij, waarbij een zigzag- appuyement als één zijgang wordt beschouwd.

Je kan ook even kijken op de bokt wiki, onder zijgangen

Voor mij is het dus al heeeeeel wat jaren een zijgang, mocht jij het geen zijgang vinden, prima toch.

karijn

Re: Wijken; wat gaat hier mis? (foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:09

Leuk paard! Het is altijd goed om kritisch te zijn. Wijken is ook een gehoorzaamheidsoefening. Het betreft het opzijgaan voor een eenzijdige kuitdruk/beenhulp. Een beetje stelling vragen maar verder blijft het paard recht in zijn lijf.
Kijken waar je naartoe gaat is goed, probeer dan vanuit je ooghoeken te kijken waar je naartoe gaat. En breek de oefening af zodra je merkt dat je paard over de schouder wegvalt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:15

De grootste fout die je kunt maken is het nadenken zelf!
Sommige dingen gaan gewoon vanzelf goed, en wat je zelf ook al zei... Dan ga je nadenken, overal extra op letten en dan gaat het fout.
Je moet gewoon niet zoveel nadenken, en jezelf wat rust in het hoofd geven.
Met vertrouwen de proef in gaan en niet na gaan denken maar gewoon LACHEN EN GENIETEN ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:03

Ts wat fijn dat je dit topic geopend hebt. Ik loop hier ook tegen aan in onze training en doordat ik ga nadenken lopen we ook vast.

Alle mensen die gereageerd hebben bedankt voor jullie heldere uitleg ik ga het in de praktijk proberen toe te passen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:11

Dit is een veel gemaakte fout, namelijk de buitenschouder te weinig begrenzen (ts duwt hem ook nog naar buiten met haar zit).
Vooral bij zijgangen is leren voelen belangrijk. Net iets meer die teugel, net iets meer dat been enz.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:29

Iedereen heel erg bedankt voor de duidelijke reacties. Erg fijn om het op meerdere manieren uitgelegd te krijgen. Mijn doel voor het openen van dit topic is hiermee bereikt :j Helaas haalde ik Lin het weekend met een dik been uit de wei (iets te gek gedaan ws) dus heb nog niet kunnen oefenen. Maar zodra ik er weer op zit ga ik eerst eens heel bewust met mijn houding aan de slag. Ik heb van mijn instructrice hier al wat leuke tips voor gekregen.

LissX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:57

Oei zo zag het er bij mij ook altijd uit in het begin :+
Na een aantal lessen werd het gelukkig wel beter, volgens mijn instructrice moet ik mijn kuit iets meer naar achter leggen zodat de achterhand wat beter mee kwam en minder stelling...
maar dit is natuurlijk al allemaal genoemd :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:30

Kom net dit topic tegen, niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al gezegd...excuus dan :o
Bovenlichaam ontspannen recht boven je paard houden en linkerbeen ( in het geval dus van de foto's ) vanuit je heup iets naar achter leggen. Goed op letten dus dat dit vanuit je heup gebeurt en niet vanuit je knie. Dan komt je gewicht automatisch wat meer op je rechterzitbeenknobbel en neem je je paard zo mee naar rechts.

Laika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:28

Probeer een rechte rug te houden zodat je stabieler op je paard zit en de teugels strak kunt houden

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 06:35

Veel tip en trucs. Ik heb ze bijna allemaal gelezen. Wil er ook nog aan toevoegen dat het uiteindelijk begint in je eigen lijf.
Hier zou de eerste nadruk op moeten liggen in je lessen mijn inziens.
Toevallig is er in november een clinic van Wendy Murdoch. Zij is geweldig met houding en zit. Google haar eens, echt zo inspirerend!! Heb in m'n onderschrift een linkje staan ook.