Mousmous schreef:Oke, dan denk ik dat dit gezien is vanuit de klassieke/academische rijkunst? Bij ons valt wijken voor de kuit nl wel onder de zijgangen (paard gaat zijwaarts door de benen te scharen) en heeft, zoals jij ook zegt o.a. een gymnastiserende funktie. Was even nieuwsgierig.
Als het goed is moet het ook gewoon zo in de reglementen staan. Ik meen laatst ergens een heel stuk over wijken gelezen te hebben via de KNHS. Zit even te zoeken maar kan het zo niet direct vinden. Wijken is nooit een zijgang geweest en dit is niet bekeken vanuit een bepaalde richting maar gewoon vanuit de officiele dressuur richtlijnen.
Wijken voor de kuit is een zijwaarts voorwaartse beweging waarbij het paard niet verzameld (kan) gaan omdat daarvoor de achterbenen te veel kruisen. Het is een oefening die een losmakende functie heeft op de banden rondom het knie gewricht. Het zorgt ervoor dat deze ontspannen en sterker worden.
Zijgangen hebben in de gangen met een zweefmoment (draf en galop) altijd een verzamelde functie. Zijgangen worden altijd gereden mét buiging en dus automatich ook stelling. Je kunt namelijk wel stelling hebben zonder buiging maar geen buiging zonder stelling.
In een zijgang neemt het achterbeen meer gewicht op en heeft het dus een verzamelde/dragende functie. Daarnaast zijn de hulpen verschillend, wijken voor de kuit vraagt op een laterale hulpgeving en een zijgang om een diagonale hulpgeving.
).
Helaas haalde ik Lin het weekend met een dik been uit de wei (iets te gek gedaan ws) dus heb nog niet kunnen oefenen. Maar zodra ik er weer op zit ga ik eerst eens heel bewust met mijn houding aan de slag. Ik heb van mijn instructrice hier al wat leuke tips voor gekregen.