ten einde raad: toch stout paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:48

Ik kan mij eenzelfde vethaal herinneren hier op bokt dat paard toonde ook verzet en iedereen riep dat t dominantie was en het zadel en weet ik wat.
Uiteindelijk had het dier kissing spines.
Ik zou ook de rug eens goed laten nakijken en foto's maken want de reactie is niet voor niets zo.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:51

Eroslaris schreef:
Een kliniek is redelijk ver voor mij, gezien ik zelf niet over vervoer beschik dus liever toch mobiel, hij is ook mobiel op foto gezet met de keuring en die zijn super gedetailleerd.

Het probleem is wel dat het erg in periodes ligt, zaterdag heb ik gesprongen en heeft hij 1x gewoon stilgestaan waarna ik terug kon aandraven en verder rijden met een superbraaf paard. Maandag is hij in volle galop gestopt vlak voor een muur en beginnen stijgeren daarna gedraaid en in volle galop de andere kant op gegaan met die dressuurruiter, en hij stijgerde en bokte ook vaak hoger en meer bij haar, ik weet niet of zij dan meer vraagt bij hem, met mijn andere lesgever was het ook zo, hij bokte en staakte ook meteen als hij er opkroop waarna die lesgever het niet meer zag zitten en het is afgestapt.... Dat is ook mijn probleem, niemand lijkt mij te "kunnen" helpen omdat ze het niet zien zitten...

Mocht het niet aan zijn lichaam schelen maar puur dominantie en karakter dan wil ik zeker verder met hem, grondwerk is een optie die ik openhou, ik zou graag les volgen daarin. Eventueel ook iemand die met dominant gedrag werkt maar hoe zoek ik dan zo iemand? tips?

Dat het wisselend is vind ik wel een weggever dat hij toch gewoon aan het proberen is.
Maar je moet pijn gewoon uitsluiten. Misschien even onder zware pijnstiller werken? Is hij braver dan heeft hij pijn.
Het helpt natuurlijk ook niet als hij telkens iemand op zijn rug krijgt die opgeeft als hij te hevig wordt.
Dan leert hij gewoon om steeds heviger te worden. Dan moet je echt een cowboy zoeken. Die gewoon stoïcijns blijft zitten.
Maar pijn of andere ongemakken moeten gewoon uitgesloten worden. Anders is het gewoon niet eerlijk naar je paard toe.
Je kan ook eerst een osteo/ chiropracter proberen hoor. Heb ik ook gedaan. Was niets te vinden.
Daarna kan je nog beslissen naar de kliniek te rijden.
Maar niet meer lopen prutsen totdat je zeker bent dat hij niets mankeerd.
Want meestal mankeren ze gewoon wel iets. Paarden zijn over het algemeen niet gemeen om gemeen te zijn.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:55

Eroslaris schreef:
ChocooPrins schreef:
3 maand geleden heb ik een gelijkaardig topic geopend.
Hengst die opeens begon te bokken. Bleek dan ook een knie probleem te zijn. We zijn er nog niet helemaal uit. Want hij blijft lastig te rijden ook al zijn de knieen nu ok, denken we. Was een onsteking op de knie.
Dus ik ben ook nog zoekende, en doen het eventjes heel rustig aan.
Bij mij was het wel een heel abrupte verandering in zijn karakter tijdens het rijden. Niet iets dat erin is geslopen.
Dat was voor mij wel een indicatie dat het een medisch probleem is. En niet alleen zijn karakter.
Alhoewel ik nu soms de indruk heb dat hij nu zodanig zijn weg kwijt is door de pijn die hij heeft gehad dat hij zich nu niet laat rijden. Is altijd beetje een paniekerig type geweest.
Ik zou je paard wel eens aanmelden op een goede kliniek, zodat ze hem volledig kunnen uitlichten.

wow beetje gelijkaardig dus, hopelijk vind jij ook een oplossing

en nog eventjes verduidelijken, een kliniek is toch niet altijd kans op zekerheid? Iemand op stal haar paard is volledig maar dan ook volledig binnenstebuiten gekeerd in de kliniek (foto's van het hele lijf, gekeken naar het longeren, het rijden en het vrijspringen, naar de tanden gekeken en naar de spieren..) en was volledig goedgekeurd, toch vertoonde het paard pijnlijk gedrag (ze kon er niet meer op, paard stijgerde al bij voet in de beugel en is een paar keer omgegaan bij het stijgeren) 2 dagen later komt die chiropractor waar ik het over had, hij heeft 2 wolfstanden getrokken en 2 blokkages opgelost, na 10 dagen liep het paard terug als normaal, en dat is nu nog altijd zo. Dus dan heb ik soms mijn twijfels om vervoer te huren, zo ver naar de kliniek te gaan en zo veel geld te betalen... Ik wil echt dat het probleem word opgelost maar ik begin aan iedereen te twijfelen :(

@moniquebosch, bloed is al bekeken en in orde, klophengst is bekeken bij keuring en is het niet

Ja hihi heel gelijkaardig.
En in mijn topic en op stal riepen ze ook dominantie. Ik geloofde het bijna, maar toch knaagde het dat iets niet klopte. Dus toch meteen op onderzoek gegaan. Zadel osteo kliniek, nu tandarts. En zal nog een andere fysiotherapeute laten komen.
Zeker ben je nooit, want het zijn paarden. Maar op een goede kliniek, met sportpaardbegeleiding kunnen ze ook wel zien als het een probleem uit de rug is. In de zin dat het een blokkade is.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:01

Je moet je niet focussen op de uitzonderingen van de da's ;)
Een goede da had die wolfstanden bv. Ook moeten zien. Eerst medisch alles uitsluiten. Tot je dat hebt gedaan kun je niets anders doen. Verder zou ik dan ( als medisch is uitgesloten) grondwerk gaan doen, maar haal er eerst een expert/ lesgever bij want je kan snel vanalles misdoen. Verder zou ik dan echt een proffesionele stal zoeken die erkend is met dit soort problemen en die niet elke keer als je paard moeilijk doet af stapt wat een verkeerd patroon creëert ;)
Laatst bijgewerkt door x_Kaat_x op 20-08-15 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:04

Urielle schreef:
Als je foto's maakt van hals en rug KUN je dat beter op een kliniek doen. Mobiele apparatuur is daarvoor niet goed genoeg.

Dat klopt niet meer. Ik heb laatst kraakheldere rugfoto's laten maken op stal.
Ligt aan de aparatuur van de DA.

Maar ik zou zo'n paard onderdaad ook doorlichten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:08

Sizzle schreef:
Urielle schreef:
Als je foto's maakt van hals en rug KUN je dat beter op een kliniek doen. Mobiele apparatuur is daarvoor niet goed genoeg.

Nou, dat wist ik ook niet. Maar dan nog zou ik naar een kliniek gaan. Daar starten ze van het begin. Je legt je klachen uit en ze bekijken het paard als geheel. En het kan een heel andere richting uit gaan. Het hoeft niet altijd meteen ks te zijn.

Lienboon

Re: ten einde raad: toch stout paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:20

Ik zou ook laten rontgen en vanuit daar verder kijken.
Bij mijn paard ook aangerommeld, omdat de eerste da vond dat het een opvoedprobleem was (!) En zag naar aanleiding van het kreupelheidsonderzoek geen reden om te rontgen.
Gelukkig ben ik verder gaan zoeken (rontgen in andere kliniek) en bleek er artrose in de halswervels te zitten..
Het blijft lastig een keuze te maken hoe nu verder, je kunt alleen achteraf zeggen wat de juiste is geweest. Volg je gevoel.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:45

een hele goede manier van grond werk vind ik clinton anderson hij heeft een hoop filmpjes op youtube staan waar je een hoop uit kunt halen en er zit vast en zeker ook iets tussen waar jij wat mee kunt doen.
de paarden die hij in handen krijgt zijn verre van lievertjes en mischien is jou paard daar nog een schatje bij. dit is een dominante wijze van werken met paarden maar op een correcte manier.
ik heb zelf een brutale uit de kluiten gewassen haflinger die geen opvoeding heeft gehad tot z'n 3e.
heb hem nu bijna een jaar en vergeleken van toen en nu is hij nu stukken braver geworden sinds ik deze methode gebruik en volgt me daarna als een hondje achter me aan terwel hij kauwt en likt met een gezakte hoofd en hangende ooren wat een teken van onderdanigeid is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:54

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:05

Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik was gisteren zo gefrustreerd dat die dressuurruiter niet meer wou rijden omdat ze haar "nek niet wil breken" dat ik zelf maar ben gaan rijden, ik wou echt weten of hij dan zo stout aanvoelde...

Ik heb hem 5 minuten gelongeerd, 5 toertjes draf en 5 galop aan elke kant, ben erop gekropen en jawel: hij deed NIETS, was echt super braaf en reageerde goed op m'n hulpen. Ok, ik kreeg wel het commentaar van de zijlijn van "hij loopt wel erg vooruit, je moet hem veel meer terug doen keren en verzamelen" maar dan denk ik van "we moeten toch ergens beginnen? ik ben blij dat ik vooruit en een beetje terug kan met nette overgangen", liever zo dan dat hij weer staakt toch?

En daarna zeiden ze datie toch wel door zen rug liep, super ontspannen zelf op het einde... Begrijp me niet verkeerd, die rug word zeker gecontroleerd, maar ugh wat vreemd datie nu weer zo braaf was (en nu was niet de eerste keer datie terug braaf was)

Dan kreeg ik ook nog het commentaar dat het best was om met hem van 0 te beginnen, gewoon vooruit en terug, en overgangen, geen zijgangen, geen parcours springen, gewoon zoals je een jong paard een opleiding zou moeten geven. En dat het nog een eind zal duren voor we er terug zijn, dat er nog veel werk aan is enzo, maar als 2 lesgevers het al opgegeven hebben, van wie moet ik dan leren... :( psdflsdfj

@ Simpelman, ik weet dat men paard verkeerd aangereden geweest is, ben de voorbije 8 maanden bezig geweest met hem anders te doen lopen, maar zoiets kan je niet afleren, je kan het enkel anders aanpakken

inmiddels looptie lang en laag, die opgefokte krulhouding is (bijna) weg en hij neemt terug gewicht in mijn handen, hij loopt nu zelf maar laat mij toe, terwijl hij vroeger zichzelf afsloot van mij als ruiter, zich ging gaan opkroppen en hoe meer je met je been reed, hoe sneller je een bok kon verwachten, aangezien opkroppen en vooruit niet samen gaan. Ik merk ook datie in het rijden veel meer ontspannen is, vroeger was het hij véél gestrester, beetje een binnevreter.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:12

Wanneer het niet de rug oid is kunnen het ook maagzweren zijn dat zou ook het wisselende gedrag kunnen verklaren. Succes!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:27

Eroslaris schreef:
Wat met een dierenarts die ook chiropractor is? Ik heb van veel mensen al super dingen gehoord over hem, zou ik die eens contacteren en vragen of hij kan komen kijken, misschien heeft hij ook zo'n mobiel rx systeem? Of toch eerst eigen dierenarts vragen foto's te maken? Gosh zo moeilijk :(

Ik weet niet in welke regio je zit maar je zou ook Linda van Diepen eens naar hem kunnen laten kijken. Zij zit in Vianen en is behalve regulier dierenarts ontzettend breed geschoold o.a. osteopathie, chiropracter, sportmasseur, accupuncturist
Foto's maken kan ze niet maar voor de rest kan ze je paard echt helemaal doorlichten op allerlei gebieden die er op foto's vaak weer niet uit komen.
Ze is een enorme vakvrouw met hart voor paard.

En mocht het niets medisch zijn dan wordt het werken aan de relatie. Veel mensen zullen dan zeggen dat je echt de leider moet zijn en je "dominante" paard niet moet laten "winnen".
Ik zou persoonlijk gaan kijken wat er gebeurt als je meer een samenwerkingsverband met je paard op gaat opzoeken. Niet eisen maar vragen. Werken vanuit wederzijds respect en vertrouwen. Dat betekent absoluut niet dat je over je heen zou moeten laten lopen maar wel dat je niet "het gevecht" op gaat zoeken. Het sterke karakter van je paard respecteren ipv willen breken (ik zeg niet dat jij dat wil hoor!) en werken van uit ontspanning.

Paarden zijn m.i. nooit zonder reden "stout".

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:32

henshem schreef:
Wanneer het niet de rug oid is kunnen het ook maagzweren zijn dat zou ook het wisselende gedrag kunnen verklaren. Succes!

aan maagzweren heb ik ook al gedacht, zelf al verschillende keren gevraagd aan de DA en hij zegt "zolang hij zen eten opeet is er niets om je zorgen over te maken" Ook zei hij dat hij na een onderzoek waar hij over gelezen had al zijn eigen paarden getest heeft op maagzweren en dat echt ieder paard van hem toch een kleine maagzweer vertoonde, dus dat het zeer frequent is en dat het niet meteen wil zeggen dat ze er last van hebben (dus zolang ze alles eten en niet extreem afvallen is het ok volgens hem)

@ jetm: ik zou graag werken aan onze band, misschien door middel van grondwerk? Respect heeft hij inderdaad soms niet, en je moet hem behandelen met een "wil je asjeblieft" en niet met een "je moet nu.." soms heeft 2x vriendelijk vragen superveel effect en gaat hij bij 1x bot vragen ook bot terugreageren met een bok...

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:41

Medische adviezen zijn er al genoeg gegeven.

Als het dat niet is en het is een karakterissue moet je jezelf de vraag stellen of je het aandurft om hem te houden. En met dit karakter aan het werk te gaan. Wil je dit paard houden voor de sport of recreatie? Vraag ik omdat je dan ook hele andere eisen aan hem stelt.

Sommige paarden verdragen gewoon geen dominantie van de ruiter. Heb er zelf zo eentje, die ondertussen 20 jaar is. Ben altijd bezig met een compromis sluiten of een omweg bedenken hoe ik hem wel kan laten doen wat ik wil, zonder een conflict. Bij recreatief gebruik kan dit.

In de sport zijn dit soort karakters vaak te moeilijk of je moet echt engelengeduld hebben.

Houdt er ook rekening mee dat je er een keer goed hard af kan vallen. Ik heb een ruggenwervel gebroken gehad door zijn staakgedrag. Dat moet je er wel allemaal voor over hebben.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:49

Erg vervelend dit.

Ik heb er ook zo 1 staan.
Als hengst konden we er niks mee, hebben hem geruind en nog een moeilijk paard.

3 maanden gedaan over zadelmak maken, daarna kwam het doorrijden...
Dat ging prima, tot meneer aan het werk moest.

Ene dag top te rijden en op de pinken te sturen.
Andere dag kon je niks, bokkek steigeren, achteruit.
Gewoon gevaarlijk.

Rontg gekeurd, osteopaat erbij.
Eigenlijk alles goed.
Tandarts komt standaard eens in de 10 maand. Toen een keer extra laten komen..
Eigenlijk alles goed
Zadel etc na laten kijken, ook allemaal goed.

Eigenlijk nergens last van.

Met rijden ging ik me altijd behoorlijk frustreren en dat vons hij natuurlijk alleen maar mooi.

Ene concoura liep hij bovenaan mee, andere concours kon ik het vergeteb en stond ik veruit onderaan.

Meneer is 5 en kan het met zn hoeven in de neus.

Ik ben op zoek gegaan naar een goede instructeur, en die heb ik gevonden.

Hij leertme hoe ik ermee om moet gaan zonder boos te worden. Zonder irritaties.

En langzaam gaat het beter, hij heeft echt zn dagen wel dat ik er niks mee kan. Maar dan stap ik simpelweg na 10 minuten weer af.
Volgendr keer beter.

Hoe ga je ermee om is heel belangrijk!!
Maar je moet wel zeker weten dat hem niks in de weg zit.

Ik wil je er best mee helpen.
Pb voor mee info is welkom

In ieder geval veel.succes!!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:52

Met die dierenarts ben ik het niet eens mbt maagzweren. Die van mij eet als een dijkwerker en had toch echt maagzweren (viel wel ineens mega af).
Gapen kan ook een teken van maagzweren zijn. Dus je zou eens kunnen opletten of hij vaak gaapt of niet. En hoe is hij met opzadelen en aansingelen? Laat hij dat goed toe? Of bijt hij dan oid? Want dat kan ook een teken zijn van pijn, van rug of maag oid.
Als je maagzweren wilt uitsluiten zul je een maagscopie moeten laten maken, maar dat zou niet mijn eerste actie zijn.
Ik weet niet wie jij wilde laten komen? Die ook chiropractie kon enzo?
Je zou Jos van Aerdenne nog kunnen laten komen, daar ben ik erg over te spreken.
Over Linda van Diepen, die eerder genoemd is, heb ik idd ook goede verhalen gehoord.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:52

Hier precies zo'n verhaal, behalve dat ik er niemand anders op gelaten heb.
Mijn ruin was altijd al brutaal, was super lenig en snel en heeft de mooiste trucs uitgehaald. Maar als ie liep, dan liep ie.
Alleen dat nare gedrag werd erger, vooral in het verzamelen (nek hoogste punt). Lang-laag was ok, iets hoger was racen, staken, steigeren..
In de kliniek laten röntgenen en hij bleek kissing spines te hebben (o.a).
Ik zou er eerst niet meer op gaan TS, om zowel hem als jezelf geen onnodig leed aan te doen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:01

Eroslaris schreef:
@ jetm: ik zou graag werken aan onze band, misschien door middel van grondwerk? Respect heeft hij inderdaad soms niet, en je moet hem behandelen met een "wil je asjeblieft" en niet met een "je moet nu.." soms heeft 2x vriendelijk vragen superveel effect en gaat hij bij 1x bot vragen ook bot terugreageren met een bok...

Werken aan de relatie begint vaak op de grond, ook al voordat je met grondwerk bezig gaat (wat een goeie optie is) gewoon bij de dagelijkse verzorging. Maar ook op het paard kun je werken aan de relatie. Ik zeg zelf altijd "paardrijden is zoveel meer dan alleen de juiste hulpen geven"
Je moet paarden niet vermenselijken maar toch ... respect verdien je, dat kun je niet afdwingen. En dat geldt m.i. ook voor paarden.
Daarom heb ik het ook altijd over wederzijds respect en vertrouwen.
Je hebt alleen invloed op je eigen gedrag. Het voordeel is dat als jij (in zijn algemeenheid) je gedrag verandert de ander (mens en/of paard) vaak vanzelf anders op je gaat reageren. Dat heb jij ook al meegemaakt ...
Dat maakt het allemaal zo interessant :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:21

Mijn ruin met ks deed het ook niet altijd hoor.
Zijgangen gingen prima, dan zat ik met mijn gewicht er naast. De eerste overgangen voorwaarts waren vaak lastig maar erna sloeg ik hem er blijkbaar door en schikte hij zich erin |(
In de laatste periode, waarin ik vermoedelijk beschadigingen heb gereden, nam hij elke overgang naar stap en halt te baat om te staken en steigeren. Maar daar is jaren van rijden met een paard met pijn aan vooraf gegaan. Achteraf gezien heeft hij om mij te pleasen ontzettend vaak door de pijn heen gewerkt, ontzettend veel spijt heb ik er van.

Dus please laat hem iig controleren van zijn oren tot zijn staart bij wijze van spreken voor je hem het etiket stout paard opkleeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:30

Kissing spines hebben heel erg veel te maken met verkeerd toegepaste rijtechniek, namelijk in de krul rijden met holle rug.
Kijk wat er gebeurt wanneer je de hals omhoog haalt door de teugels korter te maken, de schoft sluit zich dan.
Kijk wat er met de rug gebeurt wanneer een paard ongenoegens heeft of angstig is, het spant dan de rugspieren aan en de schoft sluit zich dan.

Een paard moet eerst en voor alles leren met een uitgewaaierde schoft te bewegen wanneer het een ruiter draagt.
De bevestiging van deze fase in de africhting wordt vrijwel altijd overgeslagen.
Kijk eens rond bij Will Faerber, art2ride.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:57

Simpelman schreef:
Kissing spines hebben heel erg veel te maken met verkeerd toegepaste rijtechniek, namelijk in de krul rijden met holle rug.
Kijk wat er gebeurt wanneer je de hals omhoog haalt door de teugels korter te maken, de schoft sluit zich dan.
Kijk wat er met de rug gebeurt wanneer een paard ongenoegens heeft of angstig is, het spant dan de rugspieren aan en de schoft sluit zich dan.

Een paard moet eerst en voor alles leren met een uitgewaaierde schoft te bewegen wanneer het een ruiter draagt.
De bevestiging van deze fase in de africhting wordt vrijwel altijd overgeslagen.
Kijk eens rond bij Will Faerber, art2ride.

Er is geen eenduidig antwoord op het ontstaan van KS,dus je eerste zin raakt kant noch wal. Het enige wat je ermee doet is mensen beledigen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:59

Of wakker maken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:00

Simpelman schreef:
Of wakker maken.

Misschien in een deel van de gevallen, maar eenduidig is het niet, dus dit kun je niet over alle gevallen zeggen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:03

Er is op bokt een eigenaar met een jaarling met ks, vast teveel in de krul gereden als veulen. _O-
Ik vind het idd een hele beledigende post Simpelman, zelfs al zou ik hem zelf kapot gereden hebben niet erg op zijn plaats om even doodleuk te melden in een stadium dat er gekozen moet worden tussen afmaken of pensioen.
En ook nog eens offtopic want TS heeft nog geen diagnose.
Maar voel je vrij om mensen tegen hun schenen te gaan schoppen in het centrale kissing spines topic.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:08

ChocooPrins schreef:
Sizzle schreef:
]

Nou, dat wist ik ook niet. Maar dan nog zou ik naar een kliniek gaan. Daar starten ze van het begin. Je legt je klachen uit en ze bekijken het paard als geheel. En het kan een heel andere richting uit gaan. Het hoeft niet altijd meteen ks te zijn.

Doen ze toch ook op visite?