Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Amaranth7 schreef:Dimple schreef:Nee, in de GP zal het vast goed geregeld zijn.............![]()
Heb je die blauwe tongen gezien? Zielig........
Ga maar eens met een los teugeltje door een GP springparcours, hoop dat je nog leeft als je rond raakt.
Amaranth7 schreef:Achjo, stop dan maar helemaal met rijden.
Sommige paarden staan niet stil als je erop wil stappen, moet je er daarom ook maar niet op gaan zitten?
Ik heb trouwens nog geen blauwe tong gezien hoor.
Puppetje schreef:En daar gaan we weer.... De dressuur gehad en nu piepen over het springen
Dimple schreef:Er circuleert nu een foto van recent waar heel duidelijk de blauwe tong en verzet te zien is.
Paard heeft angst in zijn ogen.
Ik ga kijken of ik hem kan vinden.
Tendance schreef:Paard van moeder.
Stal waar ik gereden heb.
Kennis van mij.
Totaal 4 paarden, waarvan 2 het ook bitloos doen. Verschillende ruiters. Allen veearts, tandarts enz. erbij gehad.
Maar let wel!!!!!
Ik heb het niet over een blauwe tong, want dat is ietsie offtopic.
Ik heb het over een tong die van buitenaf te zien is, maar niet uit de mond hangt.
Zijkant is te zien.
listiglistje schreef:jawel circuleert hier al dagen op Bokt zelfs het schuim is blauw
arno8 schreef:Bloed is ook reden om uit te bellen, terwijl het slechts een steek van een daas hoeft te zijn, maar het kán betekenen dat er iets veel ergers aan de hand is en dus wordt er toch uitgebeld. Dat vind ik zelf een heel goede zaak. Daarmee laat je zien dat je welzijn serieus neemt. En dat zou bij een uithangende tong ook moeten. Het is absoluut niet normaal en vaak (niet altijd, voor ik mensen beledig) het resultaat van verkeerd rijden of te grof bitgebruik. Dat kan ook in het verleden hebben plaatsgevonden. Nogmaals, de kans dat een paard dat dit uitzichzelf doet óók nog eens topsportpaard wordt is vrijwel niet bestaand.
Tendance schreef:Maar wat schaar jij dan onder eruit hangen?
Ook alleen een randje?
Die van ons deed dat echt altijd bij binnenkomen en na de finish en met uitstappen, dus alleen in ontspanning. Maar tussen start en finish niet, dan was er focus en de tong niet te zien.
arno8 schreef:Dat is een mooi voorbeeld Buuk, kan goed zijn dat je paard daar last van heeft gehad. En dat betekent niet dat jij een soort Duivelsaanbidder bent die haar paard zo veel mogelijk kwaad wil doen. Je wist dat het niet normaal was en bent dus hard op zoek gegaan naar een mogelijke oorzaak. Nu heb je ook een mogelijke oorzaak ontdekt en wie weet is de pijnbron nu weggenomen.
Maar helaas denkt niet iedereen zoals jij. Veel mensen zullen te horen krijgen: oh, dat doen paarden weleens. Zijn gewoon rare beesten, niks van aantrekken. Maak je geen zorgen, als het echt iets zou betekenen zou je er wel voor worden uitgebeld.
Denk dat hiervoor uitbellen een mooie manier zou zijn om duidelijk te maken dat het niet normaal is.
En wanneer dat dan moet is een goede vraag. Je kunt er moeilijk een liniaal naast hangen, maar je kunt wel zeggen dat het bijvoorbeeld niet langer dan 10 seconden aan een stuk mag duren. Daar zou je gewoon even voor moeten gaan zitten om dat goed te bepalen. Je hebt namelijk ook weer het risico dat mensen bij wie prestatie belangrijker is dan welzijn de mond van hun paard zo hard dichtsnoeren dat hij überhaupt zijn tong niet meer kan uitsteken.