tong uit de mond bij paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:11

Bitloos is niet per definitie paardvriendelijker. De hackamore zeker niet maar de kingekruiste systemen vind ik ook niet sympathiek. Maar bij beide kan het paard wel heel makkelijk zijn tong naar buiten gooien en daar ging het topic volgens mij over
En waarom zou je het willen oplossen? Zolang het paard ontspannen loopt en je geen dressuurwedstrijden rijdt zie ik het probleem niet

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:12

Bij die van ons zie je altijd een randje van de tong. En dan echt wel duidelijk op het moment dat ze ontspannen was en eigenlijk niet aan het werk hoefde.
In het springparcours deed ze dit nooit en had haar tong dan keurig in haar mond.
Hoe feller ze was, hoe minder tong of helemaal geen tong je zag.

Ook bitloos was dit het geval.

Ze is volledig gecheckt en makers niets.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:32

Amaranth7 schreef:
Dimple schreef:
Nee, in de GP zal het vast goed geregeld zijn............. :')

Heb je die blauwe tongen gezien? Zielig........ ;(

Ga maar eens met een los teugeltje door een GP springparcours, hoop dat je nog leeft als je rond raakt.

Of gewoon dat dier niet inzetten voor de GP? :)*
Het is geen verplichting om daar aan mee te doen, en sommige paarden krijgen blauwe tongen en zijn dus blijkbaar als combinatie of lichamelijk niet geschikt om op dit niveau mee te doen.

Amaranth7

Re: tong uit de mond bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:38

Achjo, stop dan maar helemaal met rijden.

Sommige paarden staan niet stil als je erop wil stappen, moet je er daarom ook maar niet op gaan zitten?

Ik heb trouwens nog geen blauwe tong gezien hoor.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:42

Amaranth7 schreef:
Achjo, stop dan maar helemaal met rijden.

Sommige paarden staan niet stil als je erop wil stappen, moet je er daarom ook maar niet op gaan zitten?

Ik heb trouwens nog geen blauwe tong gezien hoor.

Feit is dat het paard een signaal geeft(zowel bewust(niet stilstaan)/onbewust(blauwe tong)).
Als het paard niet stil staat ga je kijken waar dat signaal vandaan komt. Heeft het paard pijn -> neem de pijn weg(indien mogelijk). Vind het paard het rijden niet leuk -> maak het rijden leuker. Vind het paard bereden worden niet leuk -> Laat het paard staan of los het met geduld en positiviteit op.

Blauwe tong kan maar een ding betekenen, en dat valt niet op te lossen. Paard is dan gewoon niet geschikt om op zo'n niveau te lopen. Totaal onvergelijkbare dingen dus.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 17:46

Puppetje schreef:
En daar gaan we weer.... De dressuur gehad en nu piepen over het springen

Ik bedoelde het niet als iets negatiefs, maar puur als vraag hoe dit komt omdat het me opviel.

@Dimple ik heb geen blauwe tong gezien.

En nee ook bij de GP zal niet altijd alles goed gaan we zijn namelijk allemaal mensen en maken namelijk allemaal wel eens fouten.
maar ik heb nog geen schokkende fouten gezien vandaag.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:55

Wat mij betreft zou een buiten boord hangende tong reden mogen zijn om uit te bellen, een veel duidelijker signaal dat er iets behoorlijk mis is kan een paard niet geven. Natuurlijk zal een op de miljoen paarden een afwijking hebben waardoor zijn tong altijd buitenboord hangt, maar de kans dat al die paarden met die ene afwijking bijeen komen in de topsport lijkt me bijzonder klein.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:57

En juist doordat er meerdere paarden dit doen, waarbij gebleken is, dat er niets loos is, lijkt het me onzin om ervoor uit te laten bellen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:58

Tendance schreef:
En juist doordat er meerdere paarden dit doen, waarbij gebleken is, dat er niets loos is, lijkt het me onzin om ervoor uit te laten bellen.

Bron?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:59

Er circuleert nu een foto van recent waar heel duidelijk de blauwe tong en verzet te zien is.
Paard heeft angst in zijn ogen.

Ik ga kijken of ik hem kan vinden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:00

Dimple schreef:
Er circuleert nu een foto van recent waar heel duidelijk de blauwe tong en verzet te zien is.

Photoshop -O- jammer dat tegenwoordig maar alles op internet gepleurd wordt....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 19-08-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:01

listiglistje schreef:
Dimple schreef:

Photoshop -O-

Lol, je hebt de foto niet eens gezien?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:02

jawel circuleert hier al dagen op Bokt zelfs het schuim is blauw :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:02

Paard van moeder.
Stal waar ik gereden heb.
Kennis van mij.

Totaal 4 paarden, waarvan 2 het ook bitloos doen. Verschillende ruiters. Allen veearts, tandarts enz. erbij gehad.

Maar let wel!!!!!
Ik heb het niet over een blauwe tong, want dat is ietsie offtopic.
Ik heb het over een tong die van buitenaf te zien is, maar niet uit de mond hangt.
Zijkant is te zien.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:04

Tendance schreef:
Paard van moeder.
Stal waar ik gereden heb.
Kennis van mij.

Totaal 4 paarden, waarvan 2 het ook bitloos doen. Verschillende ruiters. Allen veearts, tandarts enz. erbij gehad.

Maar let wel!!!!!
Ik heb het niet over een blauwe tong, want dat is ietsie offtopic.
Ik heb het over een tong die van buitenaf te zien is, maar niet uit de mond hangt.
Zijkant is te zien.

Ok dan snap ik het, maar ik vroeg het meer in de trant van: gevallen waarbij in de topsport bleek dat er niks aan de hand was. Maar nu snap ik hoe je het bedoelde :j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:05

listiglistje schreef:
jawel circuleert hier al dagen op Bokt zelfs het schuim is blauw :')

Die had ik ook gezien en in Photoshop alles op neutraal gezet, toen was alleen de tong duidelijk blauw. Als het dan Photoshop was, dan was het goede Photoshop. Maar dan kan je dat argument wel bij alles gebruiken.

Verder ging dat geloof ik over een dressuurpaard en niet over een springpaard?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:10

Bloed is ook reden om uit te bellen, terwijl het slechts een steek van een daas hoeft te zijn, maar het kán betekenen dat er iets veel ergers aan de hand is en dus wordt er toch uitgebeld. Dat vind ik zelf een heel goede zaak. Daarmee laat je zien dat je welzijn serieus neemt. En dat zou bij een uithangende tong ook moeten. Het is absoluut niet normaal en vaak (niet altijd, voor ik mensen beledig) het resultaat van verkeerd rijden of te grof bitgebruik. Dat kan ook in het verleden hebben plaatsgevonden. Nogmaals, de kans dat een paard dat dit uitzichzelf doet óók nog eens topsportpaard wordt is vrijwel niet bestaand.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:12

arno8 schreef:
Bloed is ook reden om uit te bellen, terwijl het slechts een steek van een daas hoeft te zijn, maar het kán betekenen dat er iets veel ergers aan de hand is en dus wordt er toch uitgebeld. Dat vind ik zelf een heel goede zaak. Daarmee laat je zien dat je welzijn serieus neemt. En dat zou bij een uithangende tong ook moeten. Het is absoluut niet normaal en vaak (niet altijd, voor ik mensen beledig) het resultaat van verkeerd rijden of te grof bitgebruik. Dat kan ook in het verleden hebben plaatsgevonden. Nogmaals, de kans dat een paard dat dit uitzichzelf doet óók nog eens topsportpaard wordt is vrijwel niet bestaand.

Zeker mee eens! Paarden zijn zeer kwetsbaar en je kan beter te voorzichtig zijn, dan wat met Totilas gebeurd is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:20

Maar wat schaar jij dan onder eruit hangen?
Ook alleen een randje?
Die van ons deed dat echt altijd bij binnenkomen en na de finish en met uitstappen, dus alleen in ontspanning. Maar tussen start en finish niet, dan was er focus en de tong niet te zien.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:22

ik heb echt wel dingen nagekeken hoor, die tong was voor mij aanleiding om serieus te checken...drie keer tandarts erbij gehad waarvan pas de laatste keer geconstateerd werd dat ie een breukje in achterste kies had, wellicht dat dat toch aanleiding is geweest...ik weet het niet, beest kan nog steeds niet praten, dus blijft beetje gokken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:35

Tendance schreef:
Maar wat schaar jij dan onder eruit hangen?
Ook alleen een randje?
Die van ons deed dat echt altijd bij binnenkomen en na de finish en met uitstappen, dus alleen in ontspanning. Maar tussen start en finish niet, dan was er focus en de tong niet te zien.

Ik denk dat er mensen zijn die dat veel beter kunnen bepalen en verwoorden dan ik. Maar ik denk dat er wel een verschil is tussen een randje(zoals jij noemt) en 4 - 5cm die eruit hangt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:36

Dat is een mooi voorbeeld Buuk, kan goed zijn dat je paard daar last van heeft gehad. En dat betekent niet dat jij een soort Duivelsaanbidder bent die haar paard zo veel mogelijk kwaad wil doen. Je wist dat het niet normaal was en bent dus hard op zoek gegaan naar een mogelijke oorzaak. Nu heb je ook een mogelijke oorzaak ontdekt en wie weet is de pijnbron nu weggenomen.

Maar helaas denkt niet iedereen zoals jij. Veel mensen zullen te horen krijgen: oh, dat doen paarden weleens. Zijn gewoon rare beesten, niks van aantrekken. Maak je geen zorgen, als het echt iets zou betekenen zou je er wel voor worden uitgebeld.

Denk dat hiervoor uitbellen een mooie manier zou zijn om duidelijk te maken dat het niet normaal is.

En wanneer dat dan moet is een goede vraag. Je kunt er moeilijk een liniaal naast hangen, maar je kunt wel zeggen dat het bijvoorbeeld niet langer dan 10 seconden aan een stuk mag duren. Daar zou je gewoon even voor moeten gaan zitten om dat goed te bepalen. Je hebt namelijk ook weer het risico dat mensen bij wie prestatie belangrijker is dan welzijn de mond van hun paard zo hard dichtsnoeren dat hij überhaupt zijn tong niet meer kan uitsteken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:38

arno8 schreef:
Dat is een mooi voorbeeld Buuk, kan goed zijn dat je paard daar last van heeft gehad. En dat betekent niet dat jij een soort Duivelsaanbidder bent die haar paard zo veel mogelijk kwaad wil doen. Je wist dat het niet normaal was en bent dus hard op zoek gegaan naar een mogelijke oorzaak. Nu heb je ook een mogelijke oorzaak ontdekt en wie weet is de pijnbron nu weggenomen.

Maar helaas denkt niet iedereen zoals jij. Veel mensen zullen te horen krijgen: oh, dat doen paarden weleens. Zijn gewoon rare beesten, niks van aantrekken. Maak je geen zorgen, als het echt iets zou betekenen zou je er wel voor worden uitgebeld.

Denk dat hiervoor uitbellen een mooie manier zou zijn om duidelijk te maken dat het niet normaal is.

En wanneer dat dan moet is een goede vraag. Je kunt er moeilijk een liniaal naast hangen, maar je kunt wel zeggen dat het bijvoorbeeld niet langer dan 10 seconden aan een stuk mag duren. Daar zou je gewoon even voor moeten gaan zitten om dat goed te bepalen. Je hebt namelijk ook weer het risico dat mensen bij wie prestatie belangrijker is dan welzijn de mond van hun paard zo hard dichtsnoeren dat hij überhaupt zijn tong niet meer kan uitsteken.

Echt helemaal eens! En als een paard dit altijd doet zonder reden kan daar vast een aantekening van gemaakt worden zodat de jury daar rekening mee kan houden tijdens de proef ;)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:45

Dat is ook een idee inderdaad!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:47

Dus jullie denken dat die paarden niet binnenstebuiten worden gekeerd door de beste dierenartsen, zadelmakers, bitfitters, tandartsen en osteopaten ter wereld?

Ik denk dat die paarden het toch veel beter hebben dan onze htk paardjes.