opstijgen, een ware uitdaging!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Nikita

Re: opstijgen, een ware uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 17:44

Ik zal dat a.s. zaterdag maken als er dan nog geen oorzaak is gevonden!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:06

Mijn paard ging ook enorm trillen bij haar schoft van een knellende deken!

indypinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:19

mijn pony had dit deze zomer ook maar dan wat heftiger. als ik ook maar de schoft aanraakte trilde ze en liep ze weg. ik heb een dierenarts laten komen het bleek een soort van allergische reactie op een steek van een insect te zijn. ze heeft het nergens anders op haar lijf alleen als er in de schoft gestoken is. misschien is het bij jouw paard minder heftig maar ook een allergische reactie?

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 17:18

Het gaat weer helemaal super! Het zal toch een steek zijn geweest denk ik. Ze blijft weer keurig staan behalve als mevrouw geen zin heeft ;) wel stappen we op met krukje en heeft ze een gelding onder het zadel voor haar oudedamesruggetje

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:50

"Ze blijft weer keurig staan behalve als mevrouw geen zin heeft "
Da kan toch ni waar zijn héééééé.
Ofwel lukt het, ofwel lukt het niet, als het de éne keer wel lukt en de andere keer niet is het toch niet in orde hé.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:01

aeolusnr1 schreef:
Ofwel lukt het, ofwel lukt het niet, als het de éne keer wel lukt en de andere keer niet is het toch niet in orde hé.

Het is een merrie. Die hebben er soms nou eenmaal geen zin in.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:15

Merrie of ruin of hengst heeft hier helemaal niets mee te maken.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt zijn er 3 mogelijkheden:
1e Je stelt gewoon de verkeerde vraag.
2e Je stelt de juiste vraag maar je paard begrijpt de vraag niet of neemt je niet serieus.
3e Het paard kan het gevraagde niet uitvoeren.

Meestal gaat het in dit soort problemen dus altijd over het elkaar niet begrijpen en deels ook het niet serieus genomen worden, het paard doet dan zomaar wat Hé.

Toothless schreef:
aeolusnr1 schreef:

Het is een merrie. Die hebben er soms nou eenmaal geen zin in.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:25

Frank, volgens TS heeft het dier een "gelding" onder het zadel. Gelding is engels voor ruin.... _O-

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:36

Ik denk dat het hier een gel-ding is, dus zo'n soort gel kussentje dat onder het zadel geplaatst wordt om drukplekken trachten te vermijden.
Maar mijn reactie was enkel bedoelt op het stilstaan van het paard, als hij zelf af en toe het initiatief neemt om niet te blijven stilstaan tjaaaa dan is dat op dat moment fout gedrag.
en dat kan je nooit goedpraten door te zeggen het is een merrie en daardoor zou je het dan toch maar moeten accepteren, nee ook een merrie moet tijdens het opstijgen stil staan, vandaag, morgen en volgende week ook.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:55

Ja TS bedoelde een gel-ding, maar doordat het staat zoals het staat werd er ineens gesproken over ruinen en merries terwijl dat helemaal niet de bedoeling was. En daar reageerde jij weer op. Leuk misverstand

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:23

idd grappig soms he

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 06:34

Oja! Gelding/gel-ding
ik bedoel zo'n gel kussentje als schokdemper. Het paard is een merrie. Meestal blijft ze nu staan. Ik stap op en singel weeraan met los teugeltje!alleen soms heeft ze gewoon een bui en dan moeten we even flink streng zijn

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:31

Femke_Nikita schreef:
Oja! Gelding/gel-ding
ik bedoel zo'n gel kussentje als schokdemper. Het paard is een merrie. Meestal blijft ze nu staan. Ik stap op en singel weeraan met los teugeltje!alleen soms heeft ze gewoon een bui en dan moeten we even flink streng zijn

Je stapt op en singelt dan aan??
Dat is echt het slechtste wat je kan doen, je paard vanaf de rug aan singelen, daar komen ook vaak rugproblemen van,
Je hefboom kracht is veel meer als je vanaf de rug aansingelt,
Je kan ook nooit voelen of dat het te strak zit, omdat je dat alleen kan voelen onder de buik, er moet altijd een hand tussen de singel en het paard kunnen en die plek is dus onder tussen de voor benen,
De spieren hebben zuurstof nodig,
Vanaf het zadel singel je altijd te strak, ook al denk jij van niet, dus singel aan voor je opstapt en blijf er dan vanaf, ook al blijkt het dat hij te los zit, het paard mag tenminste toch wel ademen neem ik aan

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 19:04

midgie schreef:
Femke_Nikita schreef:
Oja! Gelding/gel-ding

Je stapt op en singelt dan aan??
Dat is echt het slechtste wat je kan doen, je paard vanaf de rug aan singelen, daar komen ook vaak rugproblemen van,
Je hefboom kracht is veel meer als je vanaf de rug aansingelt,
Je kan ook nooit voelen of dat het te strak zit, omdat je dat alleen kan voelen onder de buik, er moet altijd een hand tussen de singel en het paard kunnen en die plek is dus onder tussen de voor benen,
De spieren hebben zuurstof nodig,
Vanaf het zadel singel je altijd te strak, ook al denk jij van niet, dus singel aan voor je opstapt en blijf er dan vanaf, ook al blijkt het dat hij te los zit, het paard mag tenminste toch wel ademen neem ik aan

Ik singel vanaf de grond aan. Ik zet haar stil in de bak, laat de teugel los en singel rustig aan aan beide kanten. Na het losstappen singelt een vriendin verder aan. Dat doe ik ook bij haar als zij rijdt. We singelen nooit aan vanaf het paard. Die inspanning van half hangend aan je paard aansingelen ;) is nooit nodig met 2 mensen