slofteugel bij draver

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fabie_nneZ

Re: slofteugel bij draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:09

@martine0503 het heeft inderdaad geen haast en ze moet het allemaal nog leren ik heb veel geduld en zal haar zeker de tijd geven. Ze is nog maar net zes jaar dus er zit geen haast achter

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:10

Heb je miss een standfoto van haar?

Verder zeg ik niet dat ze spieren mist, alleen dat de spieren langer moeten worden. Met korte spieren is nageven veel lastiger.

Voel me niet aangesproken, maar even kleine toelichting voor evt verkeerd opvatten van mijn post.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:10

Dravers die op de baan lopen, hebben hele andere bespiering dan paarden die in de dressuur meelopen.
Als een draver niet lang laag kan lopen en continu zijn hoofd omhoog gooit, heeft het nog geen spieren genoeg om zijn eigen nek in de juiste houding te kunnen dragen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:16

fabie_nneZ schreef:
@MayDayParade nadat je de slof niet meer gebruikte deed hij het toen wel weer normaal of ging hij terug met zn hoofd steeds omhoog. Bij mijn paard is dit vooral het probleem ze heeft hele dikke onderhand spieren en die zet ze er heel erg op

Ze ging nog weleens omhoog hoor, maar de ontspanning was weer sneller terug. Ze was vooral bang om de rug lang te maken, de slof was net even het laatste zetje waardoor ze het wel durfde.

Die onderhals begon vanaf toen ook steeds minder te worden. Haar moeilijke bouw zal ze altijd houden.

Nogmaals, ik grijp absoluut niet snel naar de slof en zou het in jouw geval (recreatieruiter) oplossen aan de longe.

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 16:11

Hey ik heb haar net met een elastiek gelogeerd. Ze reageerde er erg goed op. De elastiek stond niet strak gespannen maar ze liep wel redelijk nageeflijk . Ze struikelde in de draf wel een beetje over haar eigen voeten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:00

Er zijn al heel veel verschillende hulpteugels opgenoemd, en in principe is elke hulpteugel deels geschikt om te helpen bij het aanleerproces.
Maar onthoud heel goed de naam hulpteugel is dus bedoelt als hulp bij het aanleren en enkel bij het aanleren, dus nooit is het de bedoeling om er mee te blijven rijden, en hier zijn de meeste ruiters dik in de fout, ze denken de hulpteugel geeft hen een extra veiligheid of extra stop/rem of iets dergelijks en daar is dit echt nooit voor bedoelt.
Je zei zelf al dat je hem niet wou gebruiken om het paard te dwingen, dat klinkt altijd mooi als iemand zoiets zegt maar daar klopt eigenlijk geen woord van, het moment je zo'n teugel gebruikt dan is er zowiezo altijd een vorm van dwang dat is er gewoon aan verbonden aan het gebruik ervan, wees daar dus eerlijk mee en besef dat dan ook. Net daarom is het een hulp bij het aanleerproces en dan spreken we over een korte periode neem dus enkel weken tot een maand, als er dan nog steeds geen verbetering in de medewerking van het paard zichtbaar is , dan ben je gewoon verkeerd bezig en erger nog, dan ben je net het paard aan het leren om dus nog steviger tegen te gaan werken en dat is zeer zeker nooit de bedoeling van het gebruik van één of andere hulpteugel (hier dus de slof , maar dit geld eigenlijk voor elke hulpteugel).
Ik ga ook in tegen jouw mening dat er geen klik was met de instructie gever, het is heel normaal dat het paard tegen de druk in zal gaan protesteren, je moet idd een ander gedrag/houding gaan aanleren en dat kost best heel veel moeite en even een heel zure appel om door te bijten.
Wel moet er met begrip naar het paard toe gewerkt worden, maar dwang is daar altijd ergens wel bij betrokken, toch moet er naar het wauoooowwww gevoel gewerkt worden, het paard moet altijd een training eindigen met dit wauw gevoel.
Maar persoonlijk denk ik dat je toch deels verkeerd bezig bent, je richt nu je volle aandacht naar het vertikale nageven (werking van de slof) , en eigenlijk moet je eerst je volle aandacht aan het laterale nageven richten, pas als dit laterale vrij goed is kan je aan het vertikale beginnen.
Een goede lesgever is hier zeker een noodzaak, en dan is het ook belangrijk dat ook jij daar dan volledig in mee gaat ook als je het niet helemaal eens bent, er zijn vele manieren om het juiste resultaat te bereiken, maar zelf zomaar onderdeeltjes gaan weglaten omdat je deze net iets minder leuk vind, tjaaaaaa dan is elke training tot succes gedoemd om te mislukken.