Paard neemt geen druk op neus en in mond aan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:22

midgie schreef:
_Natasja_ schreef:
Er zijn 1.000en paarden die die druk wel gewoon accepteren. Ook al is dat niet wat jij als ideaal hebt midgie. :)

Maar ik ben wel met je eens dat ik denk dat het probleem bij de ruiter ligt.

(Ik vind namelijk dat je altijd een mate van druk zet op het paard. Wat voor hulpen/materialen of gebrek aan materialen je ook gebruikt)

Je hebt druk en druk, zeker zijn er duizenden paarden die wel druk accepteren, maar of dat goed is is een tweede, helaas accepteren die paarden die druk, maar als er dan een paard voorbij komt die zegt dit wil ik niet en er tegen in gaat dan word het een probleem paard,
En eerlijk is eerlijk , er worden dus te veel paardne met te veel druk gereden omdat het paard het accepteert niet om dat hij et zo leuk vind, maar om dat hij geen andere keus heeft, want als hij zijn eigen mening zegt word dat in gesnoerd door hulpmiddelen , scherpere bitten, hardere handen enz enz
Je kan heel goed samen werken met je paard zonder druk,

volledig mee eens.

Indestal

Re: Paard neemt geen druk op neus en in mond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:26

En toch is het soms moeilijk...een paard kan ook nl druk volledig niet willen accepteren en dan rijdt je met een te losse teugel om paard tegemoet tekomen...ook al neem je steeds heel even heel zacht de druk, maar als dat niet wordt geaccepteerd ga je op zoek naar een bitje wat wel wordt geaccepteerd..

Mijn ervaring is dat elk paard toch weer anders is..maar daarom zijn er ook zoveel bitten..

Ik rijd met dubbelgebroken, maar ik denk doordat mijn paard bv heel erg druk in zijn mond met het bit steeds bezig is, er wellicht ook wel eens een velletje tussen kan komen van de tong..niet onlogisch lijkt moj.

Maar mijn paard bv is altijd druk aan alles knabbelen, likken, friemelen, dus een bit in de mond is voor hem playtime met ook her gevolg dar hij in zijn gefriemel zijn tong erg beweegt omhoog, naar achteren en dan komt ook wel eens het bit eronder...heel vervelend.

Bitloos is druk achter oren en neus en dat vind hij nl helemaal niet fijn, dan drukt hij terug en wordt heel vevelend en met een paard rijden die zich lang maakt is voor mij geen optie omdat ik dan ook geen controle meer heb over een paard die altijd zijn omgeving in de picture houdt en snel wegspringt...hem de regie geven met lange teugel zie ik dan ook niet zitten..

Hangen al zat bitjes in de kast van andere paarden, pffff dure hobby om even weer wat uit te proberen..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:31

Ik ben het inderdaad eens met wat Midgie zegt. Daarbij, sturen doe je met je houding/zit en niet met je teugels. Als je stuurt met je houding/zit, draaien je handen/armen altijd een klein stukje mee en dat is het maximale qua sturen met je handen.

Ik heb ook een pony gehad wat druk heel moeilijk accepteerde en dan was het echt zoeken naar minimaal(niet alleen aan het hoofd, gold voor die pony in zijn algemeenheid). Qua teugels hield ik altijd een rustig en zacht contact en ging ik mee in zijn bewegingen van het hoofd, maar hield daarbij wel contact(en voorkwam dat er door zijn onrust opeens een klap op het hoofd volgde). Verder negeerde ik dat gedrag en al snel kwam er rust in dat gedrag en accepteerde hij de ruiterhand.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:43

Er mag in principe nooit geen druk op welke optoming dan ook,
Dus de druk achter de oren als je bitloos rijd is ook niet de bedoeling,
Dus bitloos riden is ook niet altijd zaligmakend en zo vriendelijk,
Je rijd een paard met contact, maar zodra het druk word ben je fout bezig,
Dus zodra het druk word zul je als ruiter moeten gaan zoeken waar die druk vandaan komt, vaak gaat het mis in de achterhand, hoe meer druk in de hand hoe meer het paard gaat duwen en dus op de voorhand valt, helaas is dit wel een beeld wat je ziet, want veel ruiters rijden met te veel druk ,dus paarden die op de voorhand lopen en dus ruggen vast houden,

Druk mag nooit, contact kun je zelfs hebben met een losse teugel,
Moet toegeven dat je soms druk niet kan vermijden, maar los het dan op waar het fout gaat en niet met meer druk, het paard moet leren loslaten , maar vaak laat de ruiter dat niet toe omdat die zelf ook niet nageeft en los laat .

Als jou paard sterk word zul je je moeten af vragen wat JIJ fout doet en niet het paard
Dat jou paard geen druk accepteert is niet het paard zijn schuld maar de jouwe, dat is een feit

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:30

helemaal juist " Midgie " zou het niet zo mooi kunnen zeggen.

midgie schreef:
Er mag in principe nooit geen druk op welke optoming dan ook,
Dus de druk achter de oren als je bitloos rijd is ook niet de bedoeling,
Dus bitloos riden is ook niet altijd zaligmakend en zo vriendelijk,
Je rijd een paard met contact, maar zodra het druk word ben je fout bezig,
Dus zodra het druk word zul je als ruiter moeten gaan zoeken waar die druk vandaan komt, vaak gaat het mis in de achterhand, hoe meer druk in de hand hoe meer het paard gaat duwen en dus op de voorhand valt, helaas is dit wel een beeld wat je ziet, want veel ruiters rijden met te veel druk ,dus paarden die op de voorhand lopen en dus ruggen vast houden,

Druk mag nooit, contact kun je zelfs hebben met een losse teugel,
Moet toegeven dat je soms druk niet kan vermijden, maar los het dan op waar het fout gaat en niet met meer druk, het paard moet leren loslaten , maar vaak laat de ruiter dat niet toe omdat die zelf ook niet nageeft en los laat .

Als jou paard sterk word zul je je moeten af vragen wat JIJ fout doet en niet het paard
Dat jou paard geen druk accepteert is niet het paard zijn schuld maar de jouwe, dat is een feit

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:57

Contact / druk... Het is hetzelfde..contact is ook druk en maar net hoe je het doseert.

Het lijkt wel alsof je of tonnen hebt of niets..niets bestaat niet er is altijd iets en dat iets kan nl ook voor een paard net te veel zijn en dat is het probleem waar het in dit topic om gaat.

het is niet altijd per definitie trekken en te veel druk en daarom is dit iets wat nooit normaal besproken kan worden op bokt...zeer irritant want ik elk topic komt deze voorspelbare reaktie...en nooit eens een eerlijke duidelijke oplossing met desnoods een juist hoofdstel of bit suggestie.
Ik word altijd zo moe van die moraalpreken van bokkers die het helemaal zonder "druk" kunnen en even dit duidelijk willen maken.

Bitloze hoofdstellen geven druk achter de oren, dat is het principe van bitloos hoofdstel

Een paard wat druk niet wil aannemen neemt ook geen contact aan omdat dat contact als druk wordt ervaren.

En ja sturen doe je met je zit en benen maar het bit doet ook wat en als het bit niet wordt aangenomen dat is er geen contact.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:20

Ja en daar gaat het juist fout, bij de dosering.
Druk en contact is wel degelijk een verschil, heb je ooit het verschil zelf gevoelt?

Je kan nooit helemaal zonder druk werken, maar je kan wel streven naar contact en samenwerking en dat mis ik vaak ook bij de zogenaamde z ruiters of zelfs hoger,

Niet alles bitloze optomingen geven druk achter de oren,
En voor het paard is druk en contact we degelijk een verschil,
Het bit doet zeker wat , maar daar mag zo ie zo nooit druk op staan , dus logisch dat een paard het bit niet aanneemt als het verkeert word gebruikt.
Een bit gebruik je voor verfijning en niet om je paard in een houding te dwingen wat mensen nageven noemen,
Nageven moet bij ruiter en paard vandaan komen, wat ik al eerder zei , ruiter gevoel is echt het moeilijkste te ontwikkelen, vandaar dat er zoveel druk word gezet, want als het bij de ruiter ontbreekt aan ruiter gevoel komt er druk om de hoek kijken en daar gaat het bijna altijd mis, geen enkel paard kan nageeflijk lopen als b.v er een door geslagen stang in hun mond hangt, helaas is dat een beeld van alle dag , dus het word normaal gevonden, maar dat is het niet,

Als jou paard contact als druk ervaart dan is dat jou fout, want dan heb je teveel contact dus druk.
Ook weten vele ruiters niet hoe een bit te gebruiken op de juiste manier, er staat dus altijd te veel druk op,

De eerlijkste oplossing voor je paard is , ontwikkel jezelf en leer hoe je met je gereedschap om moet gaan. Hoe duidelijk wil je de oplossing horen,
Het probleem op bokt is dat niemand wil horen dat ze het niet goed doen en technische tips worden niet aan genomen, ze willen horen welk bit ze moeten kopen wat wel werkt, geen enkel bit werkt in de verkeerde hand

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:51

midgie schreef:
Ja en daar gaat het juist fout, bij de dosering.
Druk en contact is wel degelijk een verschil, heb je ooit het verschil zelf gevoelt?

Je kan nooit helemaal zonder druk werken, maar je kan wel streven naar contact en samenwerking en dat mis ik vaak ook bij de zogenaamde z ruiters of zelfs hoger,

Niet alles bitloze optomingen geven druk achter de oren,
En voor het paard is druk en contact we degelijk een verschil,
Het bit doet zeker wat , maar daar mag zo ie zo nooit druk op staan , dus logisch dat een paard het bit niet aanneemt als het verkeert word gebruikt.
Een bit gebruik je voor verfijning en niet om je paard in een houding te dwingen wat mensen nageven noemen,
Nageven moet bij ruiter en paard vandaan komen, wat ik al eerder zei , ruiter gevoel is echt het moeilijkste te ontwikkelen, vandaar dat er zoveel druk word gezet, want als het bij de ruiter ontbreekt aan ruiter gevoel komt er druk om de hoek kijken en daar gaat het bijna altijd mis, geen enkel paard kan nageeflijk lopen als b.v er een door geslagen stang in hun mond hangt, helaas is dat een beeld van alle dag , dus het word normaal gevonden, maar dat is het niet,

Als jou paard contact als druk ervaart dan is dat jou fout, want dan heb je teveel contact dus druk.
Ook weten vele ruiters niet hoe een bit te gebruiken op de juiste manier, er staat dus altijd te veel druk op,

De eerlijkste oplossing voor je paard is , ontwikkel jezelf en leer hoe je met je gereedschap om moet gaan. Hoe duidelijk wil je de oplossing horen,
Het probleem op bokt is dat niemand wil horen dat ze het niet goed doen en technische tips worden niet aan genomen, ze willen horen welk bit ze moeten kopen wat wel werkt, geen enkel bit werkt in de verkeerde hand

Mooi uitgelegd. Ik hoop alleen maar dat enkelen wel nadenken als ze dit lezen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:33

Ja ik ken het verschil tussen druk en kontakt heel erg goed en ik denk dat er maar weinig zijn die mijn hengst met zo weinig kontakt durven te rijden...

En daar gaat het nu om.....paard neemt bit niet aan omdat ik denk dat hij het gewoon niet fijn vind om iets in zijn mond te hebben..

Volgens mijn da/ta zijn er paarden die metaal in de mond als onplezierig ervaren...

Oplossing? Dat is niet bitloos, dit paard is nog jong en nog niet volledig bevestigd

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:39

Waarom zou je een bit willen gebruiken en waarom wil je druk. Rij je paard los van de hand en heb een contactmoment op het moment dat je iets aan wil geven. Je houdt de telefoon toch ook niet aan je oor als je niets te zeggen hebt? Ik rij mijn paard op de neus en er komt nooit meer een bit in. Met een los teugeltje. Ja. Dat kan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:41

zucht ja....laat maar...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:42

Wat is `niet accepteren van druk`?
Komt het paard tegen de hand dus dat het met het hoofd omhoog gaat?
Of steigert hij zelfs?

Verder zie ik mensen vooral reageren dat het paard reageert op het bit maar in de OP lees ik dat het paard ook druk op de neus niet accepteert.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:49

Het heeft niks met druk te maken...paard wordt niet met druk gereden, maar vragen met kontakt teugel wil hij niet. Het lijkt of hij niet gestoort wil worden tijdens zijn drukke spel met het bit.

Het is nl geen paard wat je met druk kan rijden...dan wordt hij pissg of heel druk en heet, dus dat ga je dan ook echt niet doen

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:49

Vraag mij ook af wat de paarden doen als jij zegt het niet accepteren van druk?
Heb je ze ooit al aan de dubbele lijnen gehad? Ik vond het een fijne manier om zo wat stuur oefeningen mee te doen. Dus er niet mee longeren maar op afstand er schuin naast lopen en dan de voltes sturen enzo. ( Ik doe die met africhtingsneusriem en de musketon haken aan de ringetjes van de lage neusriem vast)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:00

Ik doe werken aan de hand...

Met dubbele lijnen heb ik nooit gedaan..

Longeren met bijzet of pessoa dan komt hij ook tegen de druk in dus dat doe ik nooit. Longeer wel zonder iets in longeerring en dat doet hij netjes en loopt hij netjes over de rug.
Het is overigens een heel vriendelijk en intellgent paard..

En ik les klassiek waarbij alles op de zit wordt geoefend

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:36

Tcm62 schreef:
Het heeft niks met druk te maken...paard wordt niet met druk gereden, maar vragen met kontakt teugel wil hij niet. Het lijkt of hij niet gestoort wil worden tijdens zijn drukke spel met het bit.

Het is nl geen paard wat je met druk kan rijden...dan wordt hij pissg of heel druk en heet, dus dat ga je dan ook echt niet doen

Ik deed dan het bit in en ging dan werken via de kaptoom. Dan kunnen ze rustig het bit eigen maken(op de voorwaarde dat deze goed past en het gebit in orde is) en hoefde ik daar verder niet aan te zitten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:17

Tcm62 schreef:

Dus hij neemt het bit niet aan?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:19

Heb het bit met sealtex ingetapt, hij houd zijn mond wel rustig nu...maar ik denk dat hij het ook niet echt lekker vind...even nog een oaar keer proberen..heb een rvs bit in bestelling omdat ik denk dat hij koper ook niet lekker vind.

Echt bit aannemen nog niet echt, maar wel een hoop geleuter in de mond minder..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:38

Ik had zelf een bit probleem. Laat de tandarts een keer kijken. Het kan ook zijn dat het bit te dik is. Zelf rij ik nu met een myler en ik heb geen problemen meer. Het is voorgevormd naar de mond, en op het gebroken stukje ligt een rolletje dat rond kan draaien.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:35

Tandarts geweest, bit opgemeten, rij met myler comfort level 1

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:36

Ik rij ook met level 1. Comfort.... dat weet ik niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 06:05

Tcm62 schreef:
Ja ik ken het verschil tussen druk en kontakt heel erg goed en ik denk dat er maar weinig zijn die mijn hengst met zo weinig kontakt durven te rijden...

En daar gaat het nu om.....paard neemt bit niet aan omdat ik denk dat hij het gewoon niet fijn vind om iets in zijn mond te hebben..

Volgens mijn da/ta zijn er paarden die metaal in de mond als onplezierig ervaren...

Oplossing? Dat is niet bitloos, dit paard is nog jong en nog niet volledig bevestigd

De basis van grondwerk EN inrijden behoort zonder bit te gebeuren. Een bit dient voor de verfijnde communicatie. Zolang de basis niet goed is, is een bit niet op zijn plaats.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 28-11-15 06:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 06:13

Tcm62 schreef:

Vaak wordt signalen van pijn van het bit verward met spelen met het bit. Het teken dat je paard de hele tijd met het bit bezig is betekent meestal dat het hem irriteert of ronduit pijn doet.
Nu we toch over misvattingen bezig zijn, schuimen met bit is geen teken van ontspanning maar van het lichaam dat in de war is. Je kan het vergelijken met gaan hardlopen met iets in je mond. Je lichaam zal de aanmaak van speeksel verhogen omdat het eten verwacht. Je zal dus meer moeten slikken (veel meer) wat je prestaties sterk achteruit doet gaan, of je laat het kwijl gewoon lopen. Dit is met mensen al zo. Paarden hebben bijkomend dat ze hun ademhaling moeten aanpassen aan hun bewegingen waardoor het probleem nog versterkt wordt. Schuimen is dus geen teken van ontspanning maar zal net een vorm van stress geven, net zoals je zelf niet ontspant van te lopen met iets in je mond.

snapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:10

ik heb goede ervaring met de Beris bitten. Deze kunststof bitten zijn heel zacht en buigzaam. andere kunststofbitten zijn erg hard en schuurt vaak in de mond.

misschien moet je denken aan een tongboog

daarnaast kun je misschien proberen nog voorwaartser te rijden, vaak zoeken paarden dan wat meer druk op

en een andere neusriem kan ook veel verschil maken, misschien eens de sperriem eraf halen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:04

Heb nu level 2 van myler, dus een tongboog...ben benieuwd...

Jensvl...ik had sweet iron, dat zorgt dat paarden ook speeksel aan maakt, maar kan zijn dat hij dat niet fijn vind...het is gewoon uitproberen..overigens zit de sperriem zo los dar hij zijn momd open kan doen, het drukke is ook omdat het bit te veel beweegt in de mond en aanzet tot rommelen, bij paarden die die neiging hebben nodigt zo een bit dit ook uit.

Met een strakke hand en korte teugels of hulp teugel kan ik mij zeker voorstellen dat het pijn kan geven maar dan zie je vaak ook dat ze niet rommelen maar gewoon mond open sperren...als een bit zo los in de mond ligt dat ze kunnen rommelen dan is het meer irritatie dan pijn daar ben ik het mee eens...zijn tong is ook dik en weinig tongruimte bij ligging kan dus zeker irriteren..

Ik hoop de oplossing te hebben..we gaan het zien..